Ringsteeksleutel ketting spannen

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo, ik heb een GSX-R 600 K1 en R1 2005.

Wil mn ketting spannen alleen nu heb ik dus geen grote ringsteeksleutel (max 24)

Mijn vraag welke maat?

En kan je deze ringsteeksleutel of een speciale voor de ketting te spannen apart kopen?
 
A. pak de schuifmaat en meet op 2 vlakke kanten en je hebt de maat
B. zit normaal bij het boordgereedschap
c. anders even langs een motorsloperij, die hebben bakken vol van dat soort spul
 
kom op mannen, iedereen heeft ooit iets een keer voor het eerst gedaan ;)

De opwaartse speling van je ketting moet +/- 4,5 tot 5 cm zijn.
Wielas losdraaien, kettingspanners aandraaien en in de gaten houden dat je wiel recht staat, wielas vastdraaien.
Setje ring-steeksleutels kun je online bestellen, bijvoorbeeld hier Niet de meest geweldige kwaliteit, maar als je nog nooit gesleuteld hebt goed genoeg om mee te beginnen. Als je van plan bent veel te leren en veel zelf aan je motor te prutsen kun je beter een goeie set kopen. Wel duurder maar heb je meer plezier van :)
sleutel 10,12,13,17 is prettig om dubbel te hebben.

succes.
 
Hallo, ik heb een GSX-R 600 K1 en R1 2005.

Wil mn ketting spannen alleen nu heb ik dus geen grote ringsteeksleutel (max 24)

Mijn vraag welke maat?

En kan je deze ringsteeksleutel of een speciale voor de ketting te spannen apart kopen?
Kan je dit wel?

Een ketting is geen speelgoed en het staat totaal niet stoer op de boulevard als er een stuk ketting in je been is geslagen.
 
kom op mannen, iedereen heeft ooit iets een keer voor het eerst gedaan ;)
:^
sleutel 10,12,13,17 is prettig om dubbel te hebben.
TS heeft een Suzuki. Als alles standaard is, heeft hij nergens een 13mm sleutel nodig.
Voor de Yamaha weet ik dat niet, of die even bijgelovig zijn als bij Suzuki :P

Bij de GSX R weet ik niet wat de maten zijn. Maar volgens mij zeker niet groter dan 24?

Bij mijn GSX F 750 2001, de wielnaaf heeft rechts een 22mm, links een 17mm, en de spanners hebben beide een 12mm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A. pak de schuifmaat en meet op 2 vlakke kanten en je hebt de maat
B. zit normaal bij het boordgereedschap
c. anders even langs een motorsloperij, die hebben bakken vol van dat soort spul
Ergens verwacht ik dat als ts niet t juiste dopje heeft, er ook geen schuifmaat is...
 
:^TS heeft een Suzuki. Als alles standaard is, heeft hij nergens een 13mm sleutel nodig.
Voor de Yamaha weet ik dat niet, of die even bijgelovig zijn als bij Suzuki :P

Bij de GSX R weet ik niet wat de maten zijn. Maar volgens mij zeker niet groter dan 24?

Bij mijn GSX F 750 2001, de wielnaaf heeft rechts een 22mm, links een 17mm, en de spanners hebben beide een 12mm.

Kijk eens verder als je eigen motor als je advies geeft, dat jij het niet kent betekent niet dat het niet bestaat.

Achterasmoer is waarschijnlijk 32 of 36 mm.
 
TS heeft een Suzuki. Als alles standaard is, heeft hij nergens een 13mm sleutel nodig.
Voor de Yamaha weet ik dat niet, of die even bijgelovig zijn als bij Suzuki :P

Bij de GSX R weet ik niet wat de maten zijn. Maar volgens mij zeker niet groter dan 24?

Bij mijn GSX F 750 2001, de wielnaaf heeft rechts een 22mm, links een 17mm, en de spanners hebben beide een 12mm.

japanners gebruiken geen 13 maar een 12 voor M8

al de rest wat je schrijft doet niets ter zake ...
 
Kijk eens verder als je eigen motor als je advies geeft, dat jij het niet kent betekent niet dat het niet bestaat.

Achterasmoer is waarschijnlijk 32 of 36 mm.
Waarom denk jij dat ik niet verder kijk dan mijn eigen motor?
Zijn GSX R is van dezelfde periode als mijn GSX F. Ik ga er vanuit dat er geen zee van verschil op zou zitten. Maar zeker ben ik niet. Blijkt ook uit het vraagteken achter mijn stelling dat ik niet denk dat die asmoeren groter dan 24 zouden zijn (heb je wellicht overheen gekeken? Interpunctie moet je "meelezen" he). Maar het kan wel dat die groter is.

GSX R 600 K1: Suzuki GSXR600 2001 (K1) USA (E03) REAR WHEEL - buy original REAR WHEEL spares online
De betreffende moer is nr 8 in de tekening. De maat staat er niet bij, maar met een beetje technisch inzicht en verhoudingsgewijs bekeken lijkt mij die moer niet zo erg groot. Maar het kan wel natuurlijk.
Wel interessant voor TS, het is er eentje met een borgpen.



japanners gebruiken geen 13 maar een 12 voor M8
Weet je ook waarom? Heeft allemaal met bijgeloof te maken. Aziaten zijn de meest bijgelovige mensen die je maar kunt hebben. Ik weet dat dat de reden is dat je bij Suzuki geen 13 gaat vinden origineel. Van de andere Japanse motoren weet ik dat niet.
Je gelooft het niet?
Stom voorbeeld (wat niet met motoren te maken heeft, maar wel duidelijk maakt hoe ver ze daar in gaan), het B symbool van Brussels airlines bestond oorspronkelijk uit 13 bolletjes. Tot de Chinezen er achter kwamen en vanaf toen niet meer met dezen wilde mee vliegen. Bij BA hebben ze dan maar besloten daarin mee te gaan en er een bolletje bij te zetten.
al de rest wat je schrijft doet niets ter zake ...
Niet dat ik veel geschreven heb ... maar ach ... ik laat me al lang niet meer opjagen door al die "korte" antwoorden ;)
daar ben ik al te oud voor geworden ...
Verder worden er onnozele reacties geplaatst als "niet apart verkrijgbare sleutel", en "dat past niet op motoren" (betreft "automotive assortiment"), nou dat vind ik dan wel zinloze reacties, ik ga ze daarom ook niet in het belachelijke trekken.



Enfin ... @TS, gewoon even opmeten als je daar iets voor hebt. Schuifmaat werkt het beste, maar als je er goed bijkan kan dat zelfs met een liniaaltje.
Kijk er wel naar of die idd zo een borgpen heeft, als dat zo is, de borgpen niet opnieuw gebruiken. Altijd een nieuwe steken. Die koop je per 5, 10 of hoeveel dan ook, en is de kost niet ;)
 
Waarom denk jij dat ik niet verder kijk dan mijn eigen motor?
Zijn GSX R is van dezelfde periode als mijn GSX F. Ik ga er vanuit dat er geen zee van verschil op zou zitten. Maar zeker ben ik niet. Blijkt ook uit het vraagteken achter mijn stelling dat ik niet denk dat die asmoeren groter dan 24 zouden zijn (heb je wellicht overheen gekeken? Interpunctie moet je "meelezen" he). Maar het kan wel dat die groter is.

GSX R 600 K1: Suzuki GSXR600 2001 (K1) USA (E03) REAR WHEEL - buy original REAR WHEEL spares online
De betreffende moer is nr 8 in de tekening. De maat staat er niet bij, maar met een beetje technisch inzicht en verhoudingsgewijs bekeken lijkt mij die moer niet zo erg groot. Maar het kan wel natuurlijk.
Wel interessant voor TS, het is er eentje met een borgpen.Weet je ook waarom? Heeft allemaal met bijgeloof te maken. Aziaten zijn de meest bijgelovige mensen die je maar kunt hebben. Ik weet dat dat de reden is dat je bij Suzuki geen 13 gaat vinden origineel. Van de andere Japanse motoren weet ik dat niet.
Je gelooft het niet?
Stom voorbeeld (wat niet met motoren te maken heeft, maar wel duidelijk maakt hoe ver ze daar in gaan), het B symbool van Brussels airlines bestond oorspronkelijk uit 13 bolletjes. Tot de Chinezen er achter kwamen en vanaf toen niet meer met dezen wilde mee vliegen. Bij BA hebben ze dan maar besloten daarin mee te gaan en er een bolletje bij te zetten.Niet dat ik veel geschreven heb ... maar ach ... ik laat me al lang niet meer opjagen door al die "korte" antwoorden ;)
daar ben ik al te oud voor geworden ...
Verder worden er onnozele reacties geplaatst als "niet apart verkrijgbare sleutel", en "dat past niet op motoren" (betreft "automotive assortiment"), nou dat vind ik dan wel zinloze reacties, ik ga ze daarom ook niet in het belachelijke trekken.



Enfin ... @TS, gewoon even opmeten als je daar iets voor hebt. Schuifmaat werkt het beste, maar als je er goed bijkan kan dat zelfs met een liniaaltje.
Kijk er wel naar of die idd zo een borgpen heeft, als dat zo is, de borgpen niet opnieuw gebruiken. Altijd een nieuwe steken. Die koop je per 5, 10 of hoeveel dan ook, en is de kost niet ;)



Het lukt nog niet helemaal zie ik ;)
 
[Geen 13 mm bout/moer]

Weet je ook waarom? Heeft allemaal met bijgeloof te maken. Aziaten zijn de meest bijgelovige mensen die je maar kunt hebben. Ik weet dat dat de reden is dat je bij Suzuki geen 13 gaat vinden origineel. Van de andere Japanse motoren weet ik dat niet.
Leuke theorie. Behalve dan dat in Japan het ongeluksnummer 4 is. 8-)
 
Weet je ook waarom? Heeft allemaal met bijgeloof te maken. Aziaten zijn de meest bijgelovige mensen die je maar kunt hebben. Ik weet dat dat de reden is dat je bij Suzuki geen 13 gaat vinden origineel. Van de andere Japanse motoren weet ik dat niet.
Je gelooft het niet?

Nu ben ik benieuwd naar je uitleg waarom ze geen 10 maar een 8 gebruiken voor M6, 14 voor M10, 17 voor M12, enz ....
 
kom op mannen, iedereen heeft ooit iets een keer voor het eerst gedaan ;)

De opwaartse speling van je ketting moet +/- 4,5 tot 5 cm zijn.

Waarbij de motor niet op de bok mag staan, maar gewoon op zijn wielen, en bij sommige motoren er ook nog iemand op moet zetten. Naarmate de motor inveert komt de ketting bij bijna alle motoren namelijk strakker te staan.

Ik zie heel veel kettingen van motoren snaarstrak staan, en dat betekent dat hobbels in de weg door de ketting worden opgevangen en niet door de vering.

Wat in dit geval de speling moet zijn en hoe die moet geweten moet je echt even nalezen in het instructieboekje.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft. Voor mij was het een aanleiding om een goede dopsleutel zet te kopen waarvan de grootste dop geschikt was om de bout van de achteras mee te lossen. Wat die maat is kan je eenvoudig opmeten door met een schuifmaat de maat van de bout te meten.

Ik vind een dop handiger dan een steeksleutel, je moet toch flink wat kracht zetten en een goede kwaliteit dop heeft meer grip dan een steeksleutel. Bovendien kun je als je het helemaal netjes wil doen vervolgens ook een momentsleutel gebruiken om te zorgen dat je hem niet té vast zet, wat op de lange duur je schroefdraad vernield.
 
Waarbij de motor niet op de bok mag staan, maar gewoon op zijn wielen, en bij sommige motoren er ook nog iemand op moet zetten. Naarmate de motor inveert komt de ketting bij bijna alle motoren namelijk strakker te staan.

Ik zie heel veel kettingen van motoren snaarstrak staan, en dat betekent dat hobbels in de weg door de ketting worden opgevangen en niet door de vering.

Wat in dit geval de speling moet zijn en hoe die moet geweten moet je echt even nalezen in het instructieboekje.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft. Voor mij was het een aanleiding om een goede dopsleutel zet te kopen waarvan de grootste dop geschikt was om de bout van de achteras mee te lossen. Wat die maat is kan je eenvoudig opmeten door met een schuifmaat de maat van de bout te meten.

Ik vind een dop handiger dan een steeksleutel, je moet toch flink wat kracht zetten en een goede kwaliteit dop heeft meer grip dan een steeksleutel. Bovendien kun je als je het helemaal netjes wil doen vervolgens ook een momentsleutel gebruiken om te zorgen dat je hem niet té vast zet, wat op de lange duur je schroefdraad vernield.
Hangt er maar net vanaf in welk instructieboekje je kijkt.
In de handleiding van mijn Fazer uit '01 stond dat hij op zijn standaard moet staan. In de handleiding van de Fazer van een maatje uit '03 staat dat hij op de middenbok moet staan.
Beide de originele handleiding die bij aanschaf erbij zat van Yamaha zelf.
 
Waarbij de motor niet op de bok mag staan, maar gewoon op zijn wielen, en bij sommige motoren er ook nog iemand op moet zetten. Naarmate de motor inveert komt de ketting bij bijna alle motoren namelijk strakker te staan.

Dat klopt, tot het punt waarbij de uitgaande as, de achterbrugas en de achterwielas in een lijn staan. Verder inverenngaat ie weer los staan. Op dat punt is de ketting dan ook net niet spelingsvrij.

Daarom geeft de fabrikant ook aan onder welke omstandigheid de opgegeven speling geld. Ik zie ook evenveel mensen rustig iemand op de motor zetten en dan 2-3cm speling aanhouden terwijl je ketting dan permanent veel te slap hangt.

Als je wil weten wat de ideale speling is, shock eruit en de achterbrug met een spanband in de juiste positie zetten (alles in lijn) en dan de kettingspeling op 5mm zetten. Vervolgens bouw je de boel weer terug en zet je hem op een paddock achter. De speling die ie dan heeft is wat ie moet hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan