Motor-Forum

Select Forum

Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 13:30:
Ik trek een bougie aan op 11-12nm en die vervang ik dan elke 1-2 jaar (max 4000km) en die zitten nooit muurvast.

JanL en TruusK trekken ze aan op lompe handkracht ,gaan er vervolgens 30.000km mee rondrijden.Tja en dan zitten ze wel muurvast gelast.

Waarom zo vaak vervangen? Ze zijn dan nog lang niet versleten.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Red Force schreef op 24 december 2017 @ 15:06:
Hier de handleiding van NGK.

Ik zie nergens dat er vet of iets dergelijks gebruikt moet worden...

https://www.ngk.de/nl/tec...knopte-inbouwhandleiding/

En nog een stukje over aanhaalmomenten.

https://www.ngk.de/nl/tec...agetips/aandraaimomenten/

Dus het is allemaal weer fakenieuws :(
Kawasaki Z750 2008

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
halflive schreef op 24 december 2017 @ 20:23:

Ik rij ermee op de circuits vandaar wat vaker vervangen.Telkens loshalen om ze te controleren ben ik geen fan van.Dan sluit die afdichting ook niet echt goed meer.En wil ook een beetje weten hoe de verbranding is en of er geen olie aan kleeft.

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
Is dat geen verenstaal, De afdichting?
Kawasaki Z750 2008

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
Raymond W schreef op 24 december 2017 @ 13:57:

Ik wil niet weten hoe jij daaraan komt. :W

Zit in een tube.

Yamaha MT-09 (2017)

Reg. datum:
14 apr. 2012
quote:
WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 22:18:

[...]

Ik rij ermee op de circuits vandaar wat vaker vervangen.Telkens loshalen om ze te controleren ben ik geen fan van.Dan sluit die afdichting ook niet echt goed meer.En wil ook een beetje weten hoe de verbranding is en of er geen olie aan kleeft.

Als je gewoon Iridium bougies neemt van een goed merk dan mag je probleemloos 40-50k km rijden. (Zelfs op het circuit)

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
Boevie schreef op 24 december 2017 @ 22:24:
Is dat geen verenstaal, De afdichting?

Geen idee maar ik zie dat als ze eenmaal aangedraaid waren deze dichtingsring niet echt open meer stond.Dat de verende werking veel minder was ?

https://www.mupload.nl/img/nv34s8m.jpg

Reg. datum:
11 apr. 2002
quote:
halflive schreef op 24 december 2017 @ 20:23:

[...]

Omdat het Willem is :Z :Z :j
Fairings are for homosexuals

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
kirill007 schreef op 24 december 2017 @ 22:31:

[...]

Als je gewoon Iridium bougies neemt van een goed merk dan mag je probleemloos 40-50k km rijden. (Zelfs op het circuit)

Ik rij ook met Iridium bougies :P

kop-ieter

Reg. datum:
08 okt. 2004
quote:
WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 22:35:

[...]

Geen idee maar ik zie dat als ze eenmaal aangedraaid waren deze dichtingsring niet echt open meer stond.Dat de verende werking veel minder was ?

[afbeelding]

Das geen veer, das een gasafdichting...
Bij overspel heb je geen winnaars, alleen verliezers, maar meedoen is belangrijker dan winnen

uilskuiken !

Reg. datum:
22 jun. 2008
quote:
WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 22:18:

[...]

Volgens mij heb je daar weinig aan, als je van het circuit af komt rijd je toch weer rustig en in dat toerengebied kan je motor qua afstelling wel goed zijn terwijl deze in een hoger toerengebied alsnog niet goed staat afgesteld. Dit kan je dan dus niet meer aflezen omdat je rustig teruggereden bent het paddock op...

Verder is het natuurlijk een beetje zonde van het geld om de bougies z vaak preventief te vervangen, dat geld kan je beter apart leggen voor nieuwe remblokken ;)
Tarmac for breakfast!

09-05-2018 MSL Assen

Tax Free

Reg. datum:
31 okt. 2005
@ ts, goed dat t toch nog gelukt is.

Veel wijsheden hier hoor maar ik wil toch ff mijn bijdrage leveren hier. Als ik bougies vervang en ze komen er met uitdraaien netjes uit maw ze lopen mooi uit de draad dan draai ik de nieuwe er ook weer zo in en zet ze handvast en dan een kwartslag aandraaien.
Lopen ze stroef/hakerig uit de draad dan doe ik een klein likje molykote aan de eerste windingen en zet ze er dan in, dat beetje molykote verdeelt zich wel en eveeneens een kwart slag aantrekken.

bij gebruikte bougies gaat die kwartslag natuurlijk niet meer op maar dat doe ik dan op "fingerspitzengefuhl" en is niet uit te leggen maar moet je een keer gedaan hebben.[ 45 jaar ervaring in de automotive]

en voor t overige nog een paar fijne kerstdagen aan ieder en nu ga ik me te goed doen aan..,
;-)
Kzieditnoupas.

zij met u !!

Reg. datum:
02 sep. 2004
Ik heb nog nooit een bougie op moment vast gezet. Er is mij nog nooit eentje uitgelopen, en ik heb ook nog nooit de draad vernield. Dus in die zin blijf ik eigenwijs door gaan zoals ik altijd al deed.
En iets aan de bougie smeren waar grafiet, of andere zooi door vermalen is, zie ik ook niet zitten.
Als het er door verhitting, hoe minuscuul ook, tussen uit loopt..... Dat wil je niet in de cilinder hebben.
Deelnemen aan het MF_Gieterspel ?

aka >boomhauwer<

Reg. datum:
05 dec. 2006
quote:
Voldoor schreef op 25 december 2017 @ 12:42:
@ ts, goed dat t toch nog gelukt is.

Veel wijsheden hier hoor maar ik wil toch ff mijn bijdrage leveren hier. Als ik bougies vervang en ze komen er met uitdraaien netjes uit maw ze lopen mooi uit de draad dan draai ik de nieuwe er ook weer zo in en zet ze handvast en dan een kwartslag aandraaien.
Lopen ze stroef/hakerig uit de draad dan doe ik een klein likje molykote aan de eerste windingen en zet ze er dan in, dat beetje molykote verdeelt zich wel en eveeneens een kwart slag aantrekken.

bij gebruikte bougies gaat die kwartslag natuurlijk niet meer op maar dat doe ik dan op "fingerspitzengefuhl" en is niet uit te leggen maar moet je een keer gedaan hebben.[ 45 jaar ervaring in de automotive]

en voor t overige nog een paar fijne kerstdagen aan ieder en nu ga ik me te goed doen aan..,
;-)

Precies. Likje molykote erop en indraaien. Doen ze vaak in garages en geeft geen problemen.

zij met u !!

Reg. datum:
02 sep. 2004
Met BERU-bougies is het dankzij een nikkellaag
op het schroefdraad van de bougie niet nodig om de bougie
te smeren.

Bron --> http://beru.federalmogul...._prmbu1434_-_nl_lores.pdf

Nu weet ik niet of dit ook door de andere fabrikanten van bougies wordt toegepast, maar ik neem aan......

Moderator

Jeg elsker deg ogs

Reg. datum:
08 jan. 2003
Functie:
Moderator
quote:
E.G.J. schreef op 25 december 2017 @ 18:29:
Met BERU-bougies is het dankzij een nikkellaag
op het schroefdraad van de bougie niet nodig om de bougie
te smeren.

Bron --> http://beru.federalmogul...._prmbu1434_-_nl_lores.pdf

Nu weet ik niet of dit ook door de andere fabrikanten van bougies wordt toegepast, maar ik neem aan......

Sterker, in het vak met de aanhaalmomenten....en juist daar, dat zal geen toeval zijn....staat dat er GEEN vet mag worden gebruikt :)
Pastafarian
The devil does not exist, it's just God when he's drunk.
All that is needed for evil to succeed is that decent human beings do nothing.

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
K@W@ schreef op 25 december 2017 @ 08:48:

[...]

Das geen veer, das een gasafdichting...

Dat schreef ik ook niet.

Moderator

Jeg elsker deg ogs

Reg. datum:
08 jan. 2003
Functie:
Moderator
quote:

Jij schreef ook niet dat het geen veer was :?
Pastafarian

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
Joep schreef op 25 december 2017 @ 11:04:

[...]

Volgens mij heb je daar weinig aan, als je van het circuit af komt rijd je toch weer rustig en in dat toerengebied kan je motor qua afstelling wel goed zijn terwijl deze in een hoger toerengebied alsnog niet goed staat afgesteld. Dit kan je dan dus niet meer aflezen omdat je rustig teruggereden bent het paddock op...

Verder is het natuurlijk een beetje zonde van het geld om de bougies z vaak preventief te vervangen, dat geld kan je beter apart leggen voor nieuwe remblokken ;)

Nou ja hoe dan ook ik kijk graag om de 2 jaar Joep.Wil echt zien wat de motor doet en wissel de olie ook vrij snel om aluminium/ijzerdeeltjes snel te kunnen detecteren.

Ik koop 4 x NGK IRIDIUM IX voor 35 euro in Engeland incluis postzegels ;) Remblokken zijn duurder .

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
MeanBlueMan schreef op 25 december 2017 @ 20:03:

[...]

Jij schreef ook niet dat het geen veer was :?

Ook niet dat het wel een veer was ;)

Kijk ik constateer meestal dit bij bougies dan ga ik ervan uit
het niet terugveerde. Het materiaal dichtknijpt en de gasafdichting minder goed zal (kan) zijn na hergebruik montage.

=======================================

WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 22:35:

[...]

WillemVonGrumble wijzigde dit bericht op maandag 25 december 2017 21:13 (0%)

zij met u !!

Reg. datum:
02 sep. 2004
quote:
MeanBlueMan schreef op 25 december 2017 @ 19:51:

[...]

Sterker, in het vak met de aanhaalmomenten....en juist daar, dat zal geen toeval zijn....staat dat er GEEN vet mag worden gebruikt :)

:Y

Nu kan ik wel zeggen dat ik onderstaand plaatje er bij had willen posten, maar dat gelooft toch niemand, dus dat doe ik dan maar niet :P

Bougie Nm.jpg

Reg. datum:
03 feb. 2003
Loctite 8023 is geen vet, kan dus gerust bij montage vd bougie gebruikt worden.
Ojee

TTR250-WR450f-XTZ750-XT550/600

Reg. datum:
23 okt. 2006
quote:
Guust schreef op 25 december 2017 @ 21:09:

Het is wel een smeermiddel.
Onderdelen voor je XTZ750 nodig?

Moderator

Jeg elsker deg ogs

Reg. datum:
08 jan. 2003
Functie:
Moderator
quote:
Guust schreef op 25 december 2017 @ 21:09:

Kattepis is ook geen vet en net zo aantrekkelijk om erop te smeren.
Pastafarian

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
E.G.J. schreef op 25 december 2017 @ 20:21:

[...]

:Y

Nu kan ik wel zeggen dat ik onderstaand plaatje er bij had willen posten, maar dat gelooft toch niemand, dus dat doe ik dan maar niet :P

[afbeelding]

Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.