Vering vervangen

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
75
10
Poortugaal
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen.

Mijn vering is nogal zacht. En ik wil met het nieuwe seizoen een set nieuwe veren erop zetten, voor en achter.

Alleen weet ik niet welk merk goede kwaliteit is of is er juist geen verschil?

Kan iemand mij iets aanraden? Ik heb een Kawasaki z800 uit 2014.
 
Hoe werkt dat dan met wisselende belading? Ik rijd veel woonwerk, alleen met een laptop in de topkoffer. Maar ook af en toe met volledige kampeeruitrusting door de bergen, en soms ook met een passagier van 60-70 kilo. Dat zijn nogal verschillen.

met extra belasting achterop :
veervoorspanning opvoeren zodat de rijhoogte weer klopt. je veer wordt er niet harder door !
demping aanpassen : harder ingaand, zachter uitgaand
 
Dat is de thuisbasis van Hyperpro. Dan heb je geen getrainde monteur/verkoper maar de ontwikkelaar van de veren. Meer kennis dus en misschien ook nog een wat scherpere prijs en service omdat er geen vaste marge op moet.
Alphen is ook een eigen vestiging. ;) (Alleen niet het hoofdkantoor)
 
agree :Y

progressief is vis nog vlees. laat je ze dan toch op gewicht aanpassen, ga direct voor de correcte lineaire.


Dit is wat Hyperpro daarover zegt,
De lineaire worden op het circuit zeer gewaardeerd en dus ook gebruikt. Met deze veren kan men een fiets gemakkelijker afstemmen. Een goede coureur kan zeer precies de invloed van de veerconstante op het rijgedrag beschrijven; bij progressieve veren is dit moeilijker.


Bij normaal gebruik op straat hebben lineaire veren eigenlijk alleen maar nadelen t.o.v. de progressieve veren. Een lineaire veer heeft één veerconstante, die zowel in het eerste aanspreken, als ook in het eindbereik even goed functioneren moet. Daarom is deze veerconstante alleen geschikt voor een deelbereik, zoals b.v. het circuit. Een progressieve veer varieert in de veerconstante en kan daarom in een groter bereik het optimale bieden, zoals dit door de toerrijder verlangd word.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat Hyperpro daarover zegt,
De lineaire worden op het circuit zeer gewaardeerd en dus ook gebruikt. Met deze veren kan men een fiets gemakkelijker afstemmen. Een goede coureur kan zeer precies de invloed van de veerconstante op het rijgedrag beschrijven; bij progressieve veren is dit moeilijker.


Bij normaal gebruik op straat hebben lineaire veren eigenlijk alleen maar nadelen t.o.v. de progressieve veren. Een lineaire veer heeft één veerconstante, die zowel in het eerste aanspreken, als ook in het eindbereik even goed functioneren moet. Daarom is deze veerconstante alleen geschikt voor een deelbereik, zoals b.v. het circuit. Een progressieve veer varieert in de veerconstante en kan daarom in een groter bereik het optimale bieden, zoals dit door de toerrijder verlangd word.
ende gij geloofd dat?
 
Dit is wat Hyperpro daarover zegt,
De lineaire worden op het circuit zeer gewaardeerd en dus ook gebruikt. Met deze veren kan men een fiets gemakkelijker afstemmen. Een goede coureur kan zeer precies de invloed van de veerconstante op het rijgedrag beschrijven; bij progressieve veren is dit moeilijker.


Bij normaal gebruik op straat hebben lineaire veren eigenlijk alleen maar nadelen t.o.v. de progressieve veren. Een lineaire veer heeft één veerconstante, die zowel in het eerste aanspreken, als ook in het eindbereik even goed functioneren moet. Daarom is deze veerconstante alleen geschikt voor een deelbereik, zoals b.v. het circuit. Een progressieve veer varieert in de veerconstante en kan daarom in een groter bereik het optimale bieden, zoals dit door de toerrijder verlangd word.

Ik vind het altijd vreemd dat het maatje van me, die 60kilo weegt exact dezelfde progressieve veren krijgt als die andere maat van mij die 110kilo weegt :?
 
ende gij geloofd dat?

Ach ze weten meer van vering dan ik ;)
Persoonlijk heb ik nooit de behoefte gehad om voorvorkveren te vervangen,wel zelf wat
aan veranderd bij ouwe gebakjes zoals bussen op de veren en eventueel een andere dikte
en hoeveelheid olie,dat was meestal voldoende om de boel rijdbaar te maken.
Bij moderne motoren heb ik nooit de behoefte gehad om vering te vervangen,alleen bij mijn
vorige motor heb ik een öhlins achterschokbreker gemonteerd,beter dan de originele,
maar de originele was ook niet slecht.Nadeel van de öhlins was dat je die heel precies moest
afstellen om het maximale er uit te krijgen en daar ben je wel ff zoet mee.
 
Laatst bewerkt:
Bij Hyperpro gaan ze er in het verhaal maar even aan voorbij dat de luchtkamer in de voorvork en het link systeem van de achtervering ook voor een bepaalde mate van progressiviteit zorgt. Het verhaal dat het dan helemaal lineair werkt klopt dus niet.

Het grote voordeel is juist dat het contanter aanspreekt en je niet nog meer variabelen toevoegd, voor de gezapige toerrijder misschien geen probleem alleen voor iemand die behoorlijk door rijdt zal een motorfiets die constanter voelt prettiger zijn.
 
dit is ook progressief

81-ktm-495mc.jpg
 
Ik heb ze wel vaker besteld en gemonteerd, maar er werd nooit gevraagd wat de bestuurder weegt..


Maar dan kun je nog niet 100% zeker zijn dat beide veren exact dezelfde zijn,
verschillende motorfietsen ook zeker, die je maten rijden?
Ik heb bij het bestellen van de streetbox van Hyperpro wel opgegeven hoe zwaar ik ben, of ze er wat mee gedaan hebben kan ik niet controleren maar het rijgedrag was er op vooruit gegaan.

De info die ik van HK gekregen heb is dat als ik aan een bepaalt gewicht voldoe de achterveer niet vervangen hoeft te worden, en hier in dit topic lees ik toch wat anders.
Dus, wie heeft er nu gelijk?
 
Maar dan kun je nog niet 100% zeker zijn dat beide veren exact dezelfde zijn,
verschillende motorfietsen ook zeker, die je maten rijden?
Ik heb bij het bestellen van de streetbox van Hyperpro wel opgegeven hoe zwaar ik ben, of ze er wat mee gedaan hebben kan ik niet controleren maar het rijgedrag was er op vooruit gegaan.

De info die ik van HK gekregen heb is dat als ik aan een bepaalt gewicht voldoe de achterveer niet vervangen hoeft te worden, en hier in dit topic lees ik toch wat anders.
Dus, wie heeft er nu gelijk?


:')

als je voor een motorfiets progressieve veren besteld van hyperpro dan krijg je progressieve veren van hyperpro voor genoemde motor. niet meer niet minder. Dat kan toch nooit kloppen.


Het dikgedrukte is natuurlijk wat elke klant ervaart. omdat ze veelal van een motorfiets afkomen die nog nooit verse vorkolie heeft gehad en wel al 10jaar oud is ofzo. Dan is alles wat je er al aan doet een hele verbetering.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze wel vaker besteld en gemonteerd, maar er werd nooit gevraagd wat de bestuurder weegt..
dat krijg je als je een doosje besteld. als je langs gaat en voor een maatoplossing vraagt dan nemen ze het wel mee. zo ook het gebruik. als je meestal met bagage of duo rijdt nemen ze dat ook mee. hebben ze bij ook gedaan en je merkt echt dat nu de motor vaker zonder bagage rijdt dat de vering en demping niet optimaal werkt. maar hang ik de reiskoffers er weer aan dan is hij weer perfect in balans.
 
Om zowel kleine als grote klappen goed op te vangen zonder dat de vering doorslaat?

Dat lijkt me op een crosser heel nuttig, op een wegmotor minder.

kleine oneffenheden vlot wegfilteren voor het comfort , en die ene bult/put die je niet meer kan ontwijken overleven doordat de vering niet kompleet dicht slaat lijkt je niet echt nuttig ?

progressieve vering is altijd een voordeel. op eendert welke ondergrond.
zoals reeds gezegd is een gewone telescoopvork ook progressief door het comprimeren van de lucht. een grote kamer levert minder weerstand om 10cm ingedrukt te worden dan een kleine, en de eerste cm comprimeren gaat gemakkelijker dan de laatste. houd met je vinger een fietspomp afgesloten en test het zelf ;).

zo is ook stereovering achteraan met lineaire veren toch progressief ALS je ze onder een hoek plaatst waarbij je per extra cm veerweg van het wiel steeds meer veerweg van de veer gebruikt.
vb : eerste cm wiel = 0.5cm veer, laatste cm wiel = 1cm veer.

dubbele vering achter heeft het niet gehaald omdat je met een linksysteem veel meer controle hebt over de mate van progressiviteit, je een veel grotere mate van progressiviteit kan inbouwen en omdat dubbele veren achteraan niet genoeg veerweg hebben tov een link (tenzij je met mega-lange veerpoten afkomt die dan weer teveel wegen). linksystemen zijn nl. in de cross ontstaan.

waarom geen progressieve veren ? ze reageren niet consequent op het aanpassen van de veervoorspanning : niet iedere mm extra veervoorspanning levert hetzelfde op. van de eerste ga je niets merken, van de 2de ook niet en dfan ga je steeds met wat meer vehogen en plots is het teveel.
met lineaire weet je exact wat je doet : als 2mm voorspanning teveel is, en 1 te weinig, zit je met 1.5mm exact in het midden van beide, met progressieve weet je dat nooit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan