How To: Ketting en tandwielen vervangen

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Nou, hier mijn eerste ‘How To’, loop wel vaker te knutselen, maar heb er nooit een How To van gemaakt voor op het forum.
Nou waren er op het forum toch wel wat vragen over hoe een ketting en tandwielen vervangen moesten worden, nu dat klusje bij mij ook nodig was heb ik beloofd hier een How To van te maken….. hier het resultaat ;)

Alle aanmerkingen/opmerkingen en eventuele andere opties voor een bepaalde wijze van handelen zijn natuurlijk welkom, uiteindelijk heeft degene die het aan de hand van deze How To zijn ketting en tandwielen wil gaan vervangen hier voordeel van.

In mijn geval wordt er een kettingset vervangen van een 2003 R1, sommige dingen kunnen er dus net wat anders uitzien of op een andere manier gaan. Echter blijft het idee hetzelfde.
Ook is een werkplaatshandboek altijd handig om erbij te hebben.(voor de momenten e.d.)



Wat heb je nodig?

-Een nieuwe ketting:
IMG_2271Medium-1.jpg


-Nieuwe tandwielen:
IMG_2272Medium-1.jpg


-Gereedschap om de ketting te breken en klinken: (rechtsboven op de foto)
IMG_2269Medium-1.jpg


-Het reguliere gereedschap waarmee je normaal je werk doet


De klus zelf

We beginnen met het loshalen van het afdekkapje voor het voorste tandwiel.
Zoals je ziet is het hier vaak een smerige bende door het regelmatige smeren van de ketting, een mooi verzamelpunt voor vet dus.
Nu je het kapje los hebt gemaakt kun je die bende meteen netjes schoonmaken ;)

IMG_2274Medium.jpg

IMG_2277Medium.jpg

IMG_2280Medium.jpg











Nu is het verstandig(beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt) om te kijken of je het voorste tandwiel los kunt krijgen.
De ketting zit nog om de tandwielen heen en hierdoor kun je(eventueel met z’n tweeën) kracht op de moer voor het tandwiel geven.
Op het moment dat je de ketting breekt gaat dit een stuk moeilijker en ben je afhankelijk van het moment waarop de moer vastgedraaid zit.
Zit deze te vast, dan draai je doodleuk door de eerste versnelling heen.
Een luchtcompressor met een slagmoersleutel is de beste uitkomst voor dit klusje, maar niet iedereen heeft deze thuis liggen.
Als de moer echt vast zit kun je altijd proberen met een stuk het achterwiel te blokkeren en iemand vragen op de motor te gaan zitten en de remmen vast te houden.
Vergeet niet het borgringetje even recht te buigen voordat je kracht op de moer gaat zetten.

Op het moment dat de moer los zit kun je de ketting gaan breken.
Hier kan men een slijptol voor gebruiken, maar ook een speciaal gereedschap om de ketting te breken. Hiermee druk je een pennetje uit de ketting en is de ketting los

IMG_2286Medium-1.jpg

IMG_2287Medium-1.jpg

IMG_2288Medium.jpg


Nu kun je de ketting er dus afhalen, die hebben we niet meer nodig ;)

Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe een achterwiel eraf gehaald moet worden, want dat is dus de volgende stap.
Vervolgens haal je het achterste tandwiel van het wiel af.
Zorg er voor dat je de punten die contact gaan maken met het nieuwe tandwiel goed schoon maakt. In je werkplaatshandboek staan uiteraard de momenten om je moertjes weer vast te draaien.

IMG_2289Medium.jpg

IMG_2290Medium.jpg

IMG_2292Medium.jpg

IMG_2293Medium.jpg

IMG_2294Medium.jpg



Nu gaan we verder met het voorste tandwiel.
Hij zit al redelijk los dus het loshalen hiervan kost geen kracht meer.
Als het tandwiel er af is moet je heel even het borgringetje controleren, voelt/ziet deze eruit alsof het breekt als je de lipjes nog een keer buigt, haal dan even een nieuwe bij je lokale dealer, in mijn geval was het ringetje nog erg goed bruikbaar.
Het werkplaatshandboek adviseert overigens altijd het ringetje te vervangen.(eigenwijs mannetje ben ik ;) )





Het nieuwe tandwiel kan er nu op, borgringetje ervoor en de moer weer terugdraaien.(even handvast, als de ketting er op zit zetten we deze echt vast)

IMG_2297Medium.jpg

IMG_2298Medium.jpg

IMG_2299Medium.jpg

IMG_2300Medium.jpg



Het volgende….. leg onder je motor en onder de achterbrug wat schone doeken/kranten of iets dergelijks… het zou zonde zijn om meteen je nieuwe ketting door het zand te halen.
Ook het achterwiel mag weer gemonteerd worden, maar nog niet vast draaien!

IMG_2301Medium.jpg


We gaan voor alle zekerheid even controleren of de ketting past.
Schuif de ketting door de achterbrug naar het voorste tandwiel toe en draai hier aan om de ketting er omheen te krijgen, draai de kettingspanners een stuk naar voor toe, de nieuwe ketting is waarschijnlijk een stuk strakker.
Controleer nu of de ketting de juiste lengte heeft door de schakels naar elkaar te brengen

IMG_2302Medium.jpg

IMG_2303Medium.jpg

IMG_2305Medium.jpg


Als dit allemaal juist is halen we de ketting weer even van het achterste tandwiel af om wat meer speling aan de ketting te geven zodat je deze goed kunt klinken, leg altijd even een doekje tussen de achterbrug en de ketting, dit voorkomt vervelende krassen e.d.

IMG_2304Medium.jpg


Als het goed is heb je bij je ketting een losse schakel gehad.
Deze moet je meteen even invetten, zorg ervoor dat de ringetjes en de pennetjes ook goed ingevet zijn voordat je de pennetjes door het plaatje steekt.
Je steekt nu de pennetjes door de twee uiteindes van de ketting en zorg ervoor dat je de ringetjes ertussen doet!!! Eenmaal geklinkt en je komt er achter dat je de ringetjes er niet tussen hebt, kun je de ketting weer breken en een nieuwe schakel bestellen.

IMG_2306Medium.jpg

IMG_2307Medium.jpg



Nu kun je het plaatje en de ringetjes aan de andere kant er op zetten en het klinkapparaat er omheen monteren

IMG_2308Medium.jpg

IMG_2309Medium.jpg




Het apparaat heeft een aantal standen, eerst word er een bepaalde stand gebruikt om het plaatje goed aan te drukken.
Daarna worden de uiteinden van de pennetjes naar buiten gebogen(geklinkt) en zit de schakel vast.

IMG_2313Medium.jpg


Het klinken even 10 keer controleren voordat je daadwerkelijk veel kracht gaat zetten op de kettingpons, het zou zonde zijn wanneer je door haast het pennetje vernaggelt, met als gevolg dat je weer een nieuwe schakel moet bestellen of met een niet goed vastzittend pennetje gaat rijden.
Sommige mensen vinden het prettiger om het klinken met twee hamers te doen, ook dit is natuurlijk een optie, maar voor mij niet de manier.

Nu de ketting op maat geklinkt is en de tandwielen netjes gemonteerd zijn kan het achterwiel ook vastgedraaid worden nadat je de ketting op spanning gebracht hebt.
Als dit gebeurt is kun je het voorste tandwiel vast gaan draaien en vervolgens het lipje(s) van het borgringetje weer ombuigen tegen de moer aan.
Het kapje weer terug monteren en dan ben je klaar!

Succes ermee!!

IMG_2315Medium.jpg

IMG_2314Medium.jpg
 
Vraagje.... de moer op het voorste tandwiel draai je dat links of rechtsom los...?
Ik krijg hem met geen mogelijkheid los.... :/

PS: Zeer goede uitleg,met duidelijke fotos !!

Linksom, net als alle andere moeren.

Probeer eens met een wat langere arm (of iets van lang pijpsleuteltje erop) zodat je meer kracht kunt zetten. Evt wat WD40 erop sprayen en ff in laten trekken.
 
Handige how to :)

Is er trouwens een reden waarom het voorste tandwiel pas volledig wordt vastgedraaid nádat de ketting op spanning staat en het achterwiel weer vastzit?
Dat had ikzelf nml. niet verwacht...
 
dezelfde reden als losdraaien met achterwiel + ketting, je kan dan de aandrijving blokkeren met de achterrem of een balkje door je achterwiel, je draait 'm redelijk makkelijk door de compressie heen namelijk :)

Honda's zijn voorzien van bout ipv moer for the record
 
Laatst bewerkt:
Vraagje.... de moer op het voorste tandwiel draai je dat links of rechtsom los...?
Ik krijg hem met geen mogelijkheid los.... :/

PS: Zeer goede uitleg,met duidelijke fotos !!


Ja, het blijft een moer die zichzelf enorm vastdraaid door de as die naar voren draait.
De moer moet wel linksom(bij de R1) losgedraaid worden.
Ik had het van te voren opgezocht in mijn werkplaatshandboek..... daar geven ze het alleen aan als het rechtsom is ;)

Als je het met de tips zoals met z'n tweeën en het achterwiel blokkeren niet gedaan krijgt zul je toch even naar iemand toe moeten gaan met een compressor en slagmoer sleutel. Dat is dan de enige oplossing nog.
 
dezelfde reden als losdraaien met achterwiel + ketting, je kan dan de aandrijving blokkeren met de achterrem of een balkje door je achterwiel, je draait 'm redelijk makkelijk door de compressie heen namelijk :)

Honda's zijn voorzien van bout ipv moer for the record

he ja, goh dat klinkt wel heel logisch ineens :+ dankjewel
 
vraagje, na hoeveel km is het verstandig zoiets te vervangen?
ik heb mijne erop zitten, hij bij de tanden schoon zegmaar en voor de rest is hij eigenlijk helemaal vet van de smeer, die tandwiel op de foto's hiero zijn als een schone vloer waarvan je kunt eten :P maar voor de rest zie je niet echt veel eraan. uiteraard een keer goed schoonmaken of kan ik hem dan net zo goed vervangen? heeft een andere tandwiel eigenlijk verder nog verschil?
 
Laatst bewerkt:
De ketting wielen die er af kwamen zagen er nog verdacht goed uit.
Wat is de reden van de vervanging?


De reden van de vervanging was dat de ketting niet meer op spanning te brengen was.
De ketting had een aantal slappe stukken en een aantal strakke stukken.

Het was dus niet meer op de slappe stukken te spannen, daardoor zou de ketting op de strakke stukken aan de uitgaande as van mijn bak gaan rukken, met alle gevolgen van dien.

Tandwielen zagen er overigens inderdaad nog netjes uit.... maar ja... je vervangt de ketting nooit alleen ;)
 
vraagje, na hoeveel km is het verstandig zoiets te vervangen?
ik heb mijne erop zitten, hij bij de tanden schoon zegmaar en voor de rest is hij eigenlijk helemaal vet van de smeer, die tandwiel op de foto's hiero zijn als een schone vloer waarvan je kunt eten :P maar voor de rest zie je niet echt veel eraan. uiteraard een keer goed schoonmaken of kan ik hem dan net zo goed vervangen? heeft een andere tandwiel eigenlijk verder nog verschil?


Het is verstandig om het te vervangen als het versleten is :P
Hier kan geen aantal KM's aan vastgehangen worden. Dit is afhankelijk van de materialen, rijstijl, onderhoud van de ketting e.d.

Een ander tandwiel maakt eigenlijk alleen verschil als je meer of minder tandjes neemt.
 
hoi oma ;)

ik ben van plan om binnenkort mijn kettingset te vervangen.
heb nog wat vraagjes:

1) ik heb een eindeloze ketting, gekocht zodat ik de boel niet hoef te klinken.(hij zit dus al aan elkaar), in hoeverre is het monteren van de kettingset met een gesloten ketting anders?

2) ik heb een keer mijn achterband vervangen en toen ze de achteras er weer doorheen jasten smeerden ze het in met een of ander vet. welk vet is dit, ik neem aan dat dat bij een kettingset vervangen ook weer moet ....

3) motorspecifiek, zit er bij een cbr 600f3 ook een borgpen of ander klein grut dat je ook moet vervangen. niet dat ik alles eraf heb en opeens nog allemaal kleine dingetjes moet kopen.

4) de kettingpons heb ik niet nodig vanwege mijn eindeloze ketting maar is er wellicht nog speciaal gereedschap of smeermiddel nodig?

5) heb je wat meer informatie over het spannen van de ketting... welke stand, hoeveel speling, hoe het achterwiel weer mooi richten, etc.

wel veel vragen maar dat was me nog niet zo duidelijk
 
hoi oma ;)

ik ben van plan om binnenkort mijn kettingset te vervangen.
heb nog wat vraagjes:

1) ik heb een eindeloze ketting, gekocht zodat ik de boel niet hoef te klinken.(hij zit dus al aan elkaar), in hoeverre is het monteren van de kettingset met een gesloten ketting anders?

2) ik heb een keer mijn achterband vervangen en toen ze de achteras er weer doorheen jasten smeerden ze het in met een of ander vet. welk vet is dit, ik neem aan dat dat bij een kettingset vervangen ook weer moet ....

3) motorspecifiek, zit er bij een cbr 600f3 ook een borgpen of ander klein grut dat je ook moet vervangen. niet dat ik alles eraf heb en opeens nog allemaal kleine dingetjes moet kopen.

4) de kettingpons heb ik niet nodig vanwege mijn eindeloze ketting maar is er wellicht nog speciaal gereedschap of smeermiddel nodig?

5) heb je wat meer informatie over het spannen van de ketting... welke stand, hoeveel speling, hoe het achterwiel weer mooi richten, etc.

wel veel vragen maar dat was me nog niet zo duidelijk

1) het is anders doordat je zoals je weet niet hoeft te klinken, dit is mogelijk bij een 600F.
Wel moet je de achterbrug losmaken om de ketting langs de as te kunnen krijgen.

2)Altijd handig om te doen inderdaad, ik heb het niet gedaan tijdens mijn kettingset wissel, heb een maand ervoor een bandenwissel gedaan en heb toen alles met vet van SKF ingevet, dit is gewoon goed en overal te krijgen.

3)Ik begrijp even niet wat voor borgpen je bedoeld :?

4)Het reguliere gereedschap waar je normaal je werkjes mee doet en voor het achterwiel heb je in je gereedschapssetje waarschijnlijk een grote ring meegeleverd gekregen

5)Om het achterwiel recht in de achterbrug te zetten moet je aan beide zijden streepjes tellen ;)
Speling even checken in je 'owners manual' of in een werkplaatshandboek.
 
wat ook belangrijk is: na het uitlijnen vanachter je brommert kijken of je je tandwielen in 1 lijn liggen. als daar een hoek in zit slijt alles erg snel. zou met uitlijnen goed moeten komen maar een sense check is nooit weg. Weet je meteen of je de tandwielen goed hebt gemonteerd. Ik kijk niet naar de streepjes maar met op een vast punt met de schuifmaat links en rechts. werkt ook prima.

besteld bij jos smit? ik dacht al ik ken die stickers op het tandwiel. woon er 5 min lopen vandaan. goeie tent en lekker goedkoop :P
 
@Ray 1981; wat je ook kunt doen:

Je eindeloze ketting laten doorslijpen en er een nieuw schakeltje voor kopen. Op deze manier hoef je niet je achterbrug eruit te slopen.

Want je klinkt (no offense) als iemand die dit nog niet eerder heeft gedaan. Dan is de motor ophangen aan de carport oid om vervolgens de achterbrug eruit te slopen een aardig karwei. Met dat nieuwe schakeltje (5 a 10 euro) kun je hem gewoon weer klinken en hoeft je achterbrug er niet helemaal uit.

Ik heb dit ook gedaan bij mijn regina eindeloze ketting en het heeft ons nogal wat werk gescheeld.
 
@Ray 1981; wat je ook kunt doen:

Je eindeloze ketting laten doorslijpen en er een nieuw schakeltje voor kopen. Op deze manier hoef je niet je achterbrug eruit te slopen.

Want je klinkt (no offense) als iemand die dit nog niet eerder heeft gedaan. Dan is de motor ophangen aan de carport oid om vervolgens de achterbrug eruit te slopen een aardig karwei. Met dat nieuwe schakeltje (5 a 10 euro) kun je hem gewoon weer klinken en hoeft je achterbrug er niet helemaal uit.

Ik heb dit ook gedaan bij mijn regina eindeloze ketting en het heeft ons nogal wat werk gescheeld.


als je hem op de bok zet dan is de achterbrug toch ook vrij of vergis ik me nu?
 
als je hem op de bok zet dan is de achterbrug toch ook vrij of vergis ik me nu?

ga ff bij je motor kijken dan zie je zo wat hij bedoeld

je achtertandwiel zit voor je achterbrug-as, dus het bovenste deel van je ketting gaat bovenlangs en het onderste deel.... onderlangs de as. Dus als je nu je ketting van het voortandwiel zou halen, zit hij nog om de achterbrus as heen :)
 
ga ff bij je motor kijken dan zie je zo wat hij bedoeld

je achtertandwiel zit voor je achterbrug-as, dus het bovenste deel van je ketting gaat bovenlangs en het onderste deel.... onderlangs de as. Dus als je nu je ketting van het voortandwiel zou halen, zit hij nog om de achterbrus as heen :)


staat in de donkere schuur :P

maar ik bedoel dat als ik hem op de middenbok zet dan hoef ik hem toch niet aan mijn carpot op te hangen of heb ik het nu echt helemaal verkeerd?

hey erik, jij hebt ook een cbr600 gehad dus dan weet je dat er op de f3 standaard een bok zit :P ;)
 
ik begreep het verkeerd, als je hem op de middenbok zet kan je normaal gesproken de achterbrug er gewoon uithalen zonder problemen. kan je meteen de lagers van de vering en je achterbrug smeren
 
ik begreep het verkeerd, als je hem op de middenbok zet kan je normaal gesproken de achterbrug er gewoon uithalen zonder problemen. kan je meteen de lagers van de vering en je achterbrug smeren

duidelijk! dit projectje durf ik zelf wel aan, nog ff een grote momentsleutel halen, heb nu alleen een kleine.

ik ga het na 18 juni doen (dan tentamens voorbij ;) ).

ik hoop dat alles goed gaat en als ik mijn camera weer terug heb van mijn vriendin dan zal ik ook ff een paar piccies schieten van hoe je het vervangt met een eindeloze ketting.
of je krijgt foto's waarop te zien is hoe je het NIET moet doen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan