Yamaha T-max 500cc , ervaringen s.v.p. !

Status
Niet open voor verdere reacties.
De Tmax is gewoon geweldig.... Een waar icoon... De wereldpremiere van de superYamaha vond plaats in 2001 te Napoli, Italia....

De belangrijkste veranderingen waren in 2004 de injectie en de toepassing van twee remschijven in het voorwiel, een must voor een scooter van het caliber Tmax. De enige scooter in de hoge klasse vanaf 500cc zonder een dubbele schijf in het voorwiel is de Silver Wing 600.

Ik heb zelf niet de Tmax (die was voor mij helaas onbereikbaar ivm de aanschafkosten) maar ik weet een paar dingetjes. Het verbruik is vrij hoog omdat het een vrij zware scooter is met een tweecilinder 500cc. Gemiddeld 1:16 is niet vreemd omdat veel Tmaxers er een "sportieve" rijstijl op nahouden. In de stad wordt er flink op gereden en de Tmax is in de stad één der snelste vervoermiddelen ueberhaupt, zelfs een Ambulance met zwaailicht en sirene is hij te snel af, slechts een helicopter is nog sneller! De typische problemen met de eerste generatie injectiesystemen voor motorfietsen is de Tmax vreemd, hierbij wordt hij bovendien geholpen door de CVT. De betrouwbaarheid is hoog te noemen, de Tmax staat goed bekend, alleen de zeer zwaar opgevoerde Tmaxen komen nog wel eens stil te staan.

Het fijne van een Tmax in het algemeen is dat hij ontzettend universeel is. Je kunt er een kist bier mee halen bij de supermarkt, je bent zo glad als een aal in het stadsverkeer en op de snelweg kun je met twee man en belading rustig 160 blazen. Daarbij heeft hij misschien wel het mooiste geluid van alle scooters, en naar mijn persoonlijke mening bereikt hij dat zelfs met zijn originele pijp!

Waarvoor gebruik je je Tmax? Mocht je niet zeg maar 90% snelwegverkeer woon-werk rijden maar hem meer in de stad en op bochtige buitenweggetjes gebruikt, kan ik je vol entousiasme de Malossi Multivar 2000 voor de Tmax aanraden! Alles wordt nog gretiger zonder de standaard soepelheid te verliezen, en bovendien trek je er een (standaard) Beverly 500 mee uit! Niet dat je in Nederland ooit een Bev500 aan het stoplicht tegen zult komen, maar toch...;)
 
Laatst bewerkt:
Dit vandaag op de beurs tegengekomen. Let op de Termignoni uitlaat.. leuk ding he?

full
 
Wat er allemaal aan verspijkerd was weet ik niet, heb gewoon vlug een foto gemaakt. Stonden wel de hele tijd mensen omheen. Dit was de derde keer dat ik erlangs kwam. Eindelijk zat er niemand op.. Een foto met iemand erop is ook niks he?

Misschien kan iemand die de beurs nog gaat bezoeken je van deze info voorzien.
 
..... De Tmax is in 2004 vernieuwd ....

Hoi, welkom tussen de scooteraars.

Ik heb geen ervaring met de T-max, maar wat niet is kan nog komen. Als de mijne ooit nog eens versleten is moet er toch iets anders komen nietwaar ?

De XP500 T-max is een mooie scooter met een mooi stukje techniek aan boord. Mooi vind ik vooral de balanszuiger die contra beweegt aan de beide zuigers en zo voor een trillingsvrije loop zorgt.

Naast de genoemde verschillen tussen het eerste en tweede model T-max is er het verschil in de eindaandrijving. Het eerste model heeft een lange tandwieltrein in oliebad; het nieuwe model heeft een (morse?)ketting, ook in oliebad.
Als aandrijving voor een nokkenas kan ik me iets voorstellen bij een tandwieltrein, maar voor een aandrijving waar veel vermogen langs moet heeft een ketting toch echt minder verliezen, puntje extra voor het nieuwe model...
 
Laatst bewerkt:
Via een link van Tmaxer vond ik deze plaatjes. Iemand was blijkbaar erg nieuwsgierig naar het inwendige van zijn scooter...

Krukasopbouw XP500 met de drijfstang van de balanszuiger.

Krukas van een tweecilinder met drie drijfstangen....

Plaatje van de balanszuiger.

Frameopbouw, hieraan kun je duidelijk zien dat de T-max een echte motorfiets bouw heeft; zie het star ingebouwde blok, het motorfietsframe en de dubbele kroonplaten die de vorkpoten vasthouden. Het is gewoon een sportfiets met een slimme versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:
Nog een opmerking over die eindaandrijving van het eerste model; ik heb dat ooit gelezen in een motorblad, ik herinner me zelfs de plaatjes van de tandwielen in serie...

Nu kan ik het nergens meer terugvinden; wat ik wel vind is plaatjes van een eerste model T-max.... met dubbele kettingoverbrenging als eindaandrijving.
Hecht dus niet teveel waarde aan deze bewering want het lijkt erop dat ik het mis heb.
 
Hoi met marcel even een vraagje wordt er wel eens een bouwjaar 2004 aangeboden.
Je hoor iedereen alleen maar over bouwjaar 01 t/m03 praten.
 
weinig en als ze aangeboden worden zijn ze nog goed aan de prijs.

probeer anders duitsland www.mobile.de
 
Dit was een T-Max van een hardcore fan die zijn scooter tot een prestige-object liet ombouwen.Door een turbo verdubbelde het vermogen,ik dacht 82 PK,maar het rijwielgedeelte werd ook geheel vernieuwd, Upside-down voorvork,kortom allle wat duur en mooi is vind men hier terug.De ombouw zou zo'n 20000 euro gekost hebben.
 
Even wat sprintcijfers van de zeer zwaar gepimpte Tmax van Alberto uit Roma (alles GPS):

20/01/2007 10:22

0-100 km/h: 5,2 s ( :o )

0-10 km/h: 0,2 s
0-20 km/h: 0,4 s
0-30 km/h: 0,7 s
0-40 km/h: 0,9 s
0-50 km/h: 1,2 s
0-60 km/h: 2,2 s
0-70 km/h: 3,0 s
0-80 km/h: 3,8 s
0-90 km/h: 4,5 s
0-100 km/h: 5,2 s
0-110 km/h: 6,3 s
0-120 km/h: 7,4 s
0-130 km/h: 9,0 s

0-100 m: 5,0 s
0-200 m: 8,0 s

0-10 km/h: 0 m
0-20 km/h: 3 m
0-30 km/h: 6 m
0-40 km/h: 9 m
0-50 km/h: 13 m
0-60 km/h: 29 m
0-70 km/h: 47 m
0-80 km/h: 64 m
0-90 km/h: 83 m
0-100 km/h: 104 m
0-110 km/h: 138 m
0-120 km/h: 176 m
0-130 km/h: 235 m

0-100 m: 97,9 km/h
0-200 m: 124,4 km/h

Peak: 137 km/h (dan zie je meteen wat hij met z'n transmissie heeft gedaan! Standaard loopt een Tmax namelijk 157-158! *D )

0-60 mph: 4,9 s
 
Laatst bewerkt:
Hee buikschuiver,

wat heeft hij aan zijn T max gepimpt? toch niet alleen de eindaandrijving?
 
Interessant is de vraag of men een oudere T-max kan updaten zoals ze nu zijn,grotere wielen,dubbele schijfrem,eventueel het vermogen nog wat verbeteren,want de oudere versies hebben 40 pk tegen 44 pk nu.
 
Interessant is de vraag of men een oudere T-max kan updaten zoals ze nu zijn,grotere wielen,dubbele schijfrem.....

Er komt iets meer bij kijken dan alleen een extra schijf monteren, immers:

* Om de schijf te monteren heb je een wiel nodig dat er geschikt voor is, dus een velg met twee remschijf bevestigings kransen.
* Dan heb je een extra remklauw nodig, maar die moet weer bevestigd worden aan de vorkpoot; je hebt dus een andere vorkpoot nodig met bevestigings ogen voor een remklauw.
* Dan moet je beide remmen aansluiten met een verdeelblok of dubbele banjo, dat is nog het eenvoudigst.
* Maar ook de rempomp kun je niet zomaar opnieuw gebruiken omdat de hydraulische overbrengingsverhouding dan tweemaal zo groot is, de verplaatsing van de blokken is maar de helft van het origineel; je hebt dus waarschijnlijk een andere rempomp nodig.

Natuurlijk; alles kan, maar of het lonend is...
 
Hee buikschuiver,

wat heeft hij aan zijn T max gepimpt? toch niet alleen de eindaandrijving?

Neeee dat zou mooi zijn. Ook motorisch is hij flink bezig geweest bij een zekere "Nonno Sport" ("Opa Sport") te Roma. Nonno Sport boort standaard Tmax-motoren op (ook andere zuigers en krukas trouwens) tot 570 cc. Ook monteert hij 600cc blokken in de Tmax en is nu bezig met een 750cc-project. Het 570cc-blok zou al zo'n 7 pk meer moeten leveren als topvermogen (we komen dus uit op zo'n 51 pk), terwijl in de veel belangrijkere middenregionen het vermogen met zo'n 8 pk toeneemt. Tmaxen van zijn hand schijnen echte raketten te zijn en zijn zeer populair in Rome.
 
Er komt iets meer bij kijken dan alleen een extra schijf monteren, immers:

* Om de schijf te monteren heb je een wiel nodig dat er geschikt voor is, dus een velg met twee remschijf bevestigings kransen.
* Dan heb je een extra remklauw nodig, maar die moet weer bevestigd worden aan de vorkpoot; je hebt dus een andere vorkpoot nodig met bevestigings ogen voor een remklauw.
* Dan moet je beide remmen aansluiten met een verdeelblok of dubbele banjo, dat is nog het eenvoudigst.
* Maar ook de rempomp kun je niet zomaar opnieuw gebruiken omdat de hydraulische overbrengingsverhouding dan tweemaal zo groot is, de verplaatsing van de blokken is maar de helft van het origineel; je hebt dus waarschijnlijk een andere rempomp nodig.

Natuurlijk; alles kan, maar of het lonend is...


Mocht je dit willen doen zou ik zoeken naar een complete voorvork op E-bay......... en vergeet het abs verhaaltje niet
 
Neeee dat zou mooi zijn. Ook motorisch is hij flink bezig geweest bij een zekere "Nonno Sport" ("Opa Sport") te Roma. Nonno Sport boort standaard Tmax-motoren op (ook andere zuigers en krukas trouwens) tot 570 cc. Ook monteert hij 600cc blokken in de Tmax en is nu bezig met een 750cc-project. Het 570cc-blok zou al zo'n 7 pk meer moeten leveren als topvermogen (we komen dus uit op zo'n 51 pk), terwijl in de veel belangrijkere middenregionen het vermogen met zo'n 8 pk toeneemt. Tmaxen van zijn hand schijnen echte raketten te zijn en zijn zeer populair in Rome.


:}
Nou ik ga het proberen met een multivar en een kevlar snaartje......
Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Buikschuiver welke rollen zou je me aan kunnen raden? (Tmax uit 2001)
 
Mocht je dit willen doen zou ik zoeken naar een complete voorvork op E-bay......... en vergeet het abs verhaaltje niet
Klopt, immers hoe kom je aan een rechter vorkpoot met bevestigingsogen voor de oude T-max? Dat zal waarschijnlijk een linker vorkpoot worden, als de klauw daarmee tenminste past. Anders wordt het inderdaad een complete andere voorvork, met misschien ook nog wel andere kroonplaten...

Tja, van het één kom je in het ander.... Dat bedoelde ik te zeggen.
 
:}
Nou ik ga het proberen met een multivar en een kevlar snaartje......
Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Buikschuiver welke rollen zou je me aan kunnen raden? (Tmax uit 2001)

Ik wil je niets aanraden natuurlijk! O-) Het hangt er namelijk maar net vanaf wat je wilt. Voor de Multivar zijn er vier soorten rolletjes: 15, 16, 18 en 20 gram. De lichtste rolletjes grijpen het laatst aan dus je Tmax start met een hoger toerental en springt dus het snelst weg. De zwaarste rolletjes laten je Tmax meer op koppel rijden (want minder toeren) waardoor hij wat trager wordt maar theoretisch ook wat zuiniger. Je kunt ook zoals ik gedaan heb, een combinatie van rolletjes maken, ik rij met de helft 18 en de helft 20 gram (de rolletjes voor de Bev zijn een stuk zwaarder dan voor de Tmax) om het toerental bij de start te verhogen en toch vrij snel aan te grijpen. Dat de drie zwaardere rolletjes dan sneller slijten lijkt me duidelijk, maar dat kan me even niet schelen... :W Over de kevlar-snaar... Ik denk niet dat je dat wat extra oplevert. Meer wrijving dan de originele snaar geloof ik niet in en je hebt ook niet een sterkere snaar nodig omdat je motorblok geen pk extra levert als je je nieuwe variator monteert.

Wat ga je doen met je Tmax, woon-werk-verkeer veel buiten de stad en snelweg? Of veel in de stad? Wil je hard optrekken of een hogere top?
 
De snaar moet ik zowieso vervangen, dus dacht aan de bijbehorende kevlar snaar(15%korting easyparts op malossi)

Ik gebruik de Tmax voor woonwerk met een stuk snelweg en stad ...... het moet dus het beste van 2 werelden worden :] . Topsnelheid moet ook gewoon rond de 160 blijven en wil ook geen hoogtoerig zenuwachtig motorkarakter. 8-)

Dus mischien is een combi van rollen wel wat, wist niet dat dit kon trws. Belast je op deze manier bepaalde onderdelen niet onevenredig? Naast de rollen dan natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan