2012 bmw maxi scooter

ik ben een keer bij 45 km reserve benzine stil komen te vallen.
ik zou geen risico meer nemen.16 waarvan 4 reserve is het volgens boekje.
en ik twijfel aan die 16 liter denk eerder 14 liter met 3 reseve
 
Laatst bewerkt:
als ze zeggen 16 l en 3 li serve dan is het meestal.
16 waarvan 3 li reserve.
er bestaat naar mijn mening geen scooter die een een grotere tank heeft dan de gp800 of aprilia srv850.
en die heeft een 18,5l tank waarvan 2l reserve is, maar meestal gaat hij bij 15 li al op de reserve lamp aangeven.
 
mallossi windscherm gemonteerd (tijdje in backorder gestaan), heerlijk zoals vroeger op de motor weer vol met die kop in de wind en het staat ook strak.
Jcosta heb ik nog steeds erg veel lol mee, nodigt wel uit tot gasgeven met als resultaat dat ik een liter op de 100km meer verbruik.

Even een vraag over de onderhoudsintervallen van Bmw:
Ik heb mn laatste beurt gehad bij 1000 km, eind 2013.
De scooter heeft een tijdje stil gestaan, dus nu bijna 4000 op de teller.
Interval is bij 10.000 of elk jaar, dus in theorie had het eind vorig jaar weer moeten gebeuren.
Heb vandaag gebeld, kleine beurt 300 euro.
Wat wordt er gedaan, controle remvloeistof en olie en filter verversen/ vervangen.
Als dit nodig is, doen jullie dit zelf?
 
Heb inmiddels ook pg 70 er nog even bij gepakt (bedankt Jan), kosten 90 euro.
Alleen nog even uitzoeken of er nog haken en ogen zitten aan het vervangen van de remolie.
Heb dit nooit gedaan en kan lastig zijn ivm ontluchten heb ik wel eens gehoord
 
Geen dank, overigens herken ik het meer verbruik, mijn cvt is ook verre van standaard, maar de lol die ik er van heb is met geen pen te beschrijven :]

Ja olie interval is denk ik vaak "wichever come first"


Jij bedoelt denk ik de service interval op pagina 73 toch?
WebEngine in "2012 bmw maxi scooter"

Wat er gedaan wordt komt dus overeen met wat ik bij de 10.000 beurt heb op geschreven, kan ook niet anders want dat is hun afwerklijst.
Wordt wel wat schokkend als je ziet wat mijn onderdelen prijs (90 Euro) is, of dat je hun totaal bedrag neemt.
Allicht zijn hun zoals ik op pagina 73 aangaf wat duurder in onderdelen, maar dan lijkt het er nog wel op alsof ze er 2 werkuren aan koppelen. en dan zal het uurloon mogelijk ± 80 euro+ bedragen.

Remmerij:
Ik heb via deze MP advertentie ooit zo'n vacuüm ontucht-slet Oops wat zeg ik, "ont-lucht-set" gekocht voor ik meen 25 euro.
Ik heb het setje ook al gebruikt op mijn dubbel dikke Brembo's.
Het was een makkie (15min.) want leeg halen doe je door de ontluchtings-nippel open te zetten daarna wordt door de vacuümpomp je systeem leeg gezogen.
Daarna even spoelen/vullen en nogmaals onder vacuüm de laatste paar luchtbelletjes eruit halen.

Wel voor je begint eerst even checken hoe je remsysteem werkt: gescheiden of gecombineerd V/A.
En scooter natuurlijk op middenbok en plank/steen onder voorwiel.
Kan er later nog eventueel wel wat meer over vertellen.

Dacht zelf eerst ook dat het met dubbele voorremmen gecompliceerd was, maar daar is niks van waar.
Ik heb zelf geen gescheiden systeem, dus hoefde er niet al te veel over na te denken, rechter dekseltje eraf en gaan, ontlucht volgorde maakt dan niet uit
Potje Valvoline Dot 4 van nog geen 10 euro en de vacuümpomp van 25, (en ik dacht gratis opsturen) en klaar is Klaara.

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Top Jan
Inderdaad pg 73
Ga het lekker zelf doen. onderdelen en ontuchtslet scoren, scheelt serieus geld en vind het leuk om te doen.
 
Dit is echt waar een aller aardigst klusje, je gaat het leuk vinden, zitten ook mooie nippels bij die passen precies op je ontluchter.
En niet geheel onbelangrijk alle rem-olie zit netjes in een dichte pot dus het is mooi schoon werken.
Zodra je vochtvrije schone olie in je systeem en vacuüm pot hebt kun je ook door blijven oefenen, met olie terug gooien vanuit de vacuüm-pot naar je rempot.
Pas wel een beetje op dat je niet in een klap je rempot + systeem leeg zuigt met het vacuüm, anders creëer je extra ontlucht werk.
Dus rempot op stuur nooit helemaal leeg zuigen, maar zorgen dat er continue een bodempje olie in ligt zodat je geen lucht vanuit de rempot het systeem in zuigt.
Je gebruikt met spoelen erbij dus altijd wat meer olie dan de inhoud van systeem en rempot.
Hier is een complete engelse review Bleeding Motorcycle Brakes - webBikeWorld
En op youtube staat ook nog wel wat materiaal
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels ook pg 70 73 er nog even bij gepakt (bedankt Jan), kosten 90 euro......

Die kun je uiteindelijk als je alles binnen NL. koopt en gebruik maakt van een none-oem Hiflo filter ook nog wel bijstellen naar onder.
Evntueel is een OEM filter ook nog wel makkelijk binnen NL. te koop, het is namelijk het zelfde filter als in bijna alle andere BMW's .
Zie hier de complete lijst met alle BMW types die dit zelfde type filter gebruiken.

Castrol Power1 (motor met olie-filter inhoud circa 3,1L)
4 liter voor € 33,96 De verzendkosten bedragen € 6,75 per bestelling
https://www.deolieconcurrent.nl/pro...KhiUYlFVZBXeE81fehQVU6ikRCvm7TMOX-hoCsP7w_wcB

Naast Castrol Power1 bestaat er ook nog een iets duurdere Castrol PowerRacing.
Dat lijkt me ook een hele mooie olie kost een paar euro de liter duurder, en voldoet ook aan de door BMW gestelde specificaties.
4 liter voor €49,99 De verzendkosten bedragen 4,95 euro per bestelling
http://www.gpmotorolie.nl/castrol-power-rs-4t-15w50.html


Hiflo HF164 oliefilter
Oliefilter HF-164, BMW €9,70 De verzendkosten bedragen € 5,95 per bestelling.

Potje Dot 4 remolie ± € 10


Totaal: €66.36

p.s.
Heb je al een olie-filter sleutel? (kosten max 4 knaken)
 
Laatst bewerkt:
Bij een schakelmotor merkte ik altijd duidelijk verschil tussen een reguliere en een power olie.
Voor een automaatje ook belangrijk, maar merkbaar?

Top dat je alles op een rij heb gezet ga gelijk bestellen vanavond.

Oliefilter sleutel heb ik in het verleden wel eens aangeschaft maar paste dan weer niet op een ander model/merk

Dus laatste keren ragde ik er gewoon een schroevendraaier dwars doorheen (uiteraard na het aftappen)
 
Ben zelf altijd geneigd om dure olie te kopen, maar ben wel benieuwd naar de meerwaarde van PowerRace
Maar voormij de ham vraagt blijft welke van de 2 gebruikt de bmw werkplaats, en dan als 2e hamvraag krijg je het restand a 0,9 liter in de bmw shop ook mee naar huis ?
Vermoed overigens zelf dat de shop geen powerrace gebruikt.
Hoe was je dan van plan om het nieuwe filter te plaatsen.... gaatje maken zal hem wel niet worden toch?

Cheers Jan

btw de pdf t.b.v olie wissel had je denk ik wel al gedownload onder aan mijn opsomming op pag. 73 ?
 
Laatst bewerkt:
full


Zo klusje olie verversen en oliefilter vervangen is geklaard.

Zeer eenvoudig:
Drie aftap pluggen verwijderen (2 onder en 1 links aan de zijkant bij de zijstandaard)
Oliefilter verwijderen (In mijn geval een schroevendraaier erin getikt, een slag geven en de rest kan met de hand)
Een drietal kuipdeeltjes verwijderen voor de vulopening
Alles even goed schoonmaken, vooral de twee ronde filtertjes die in het carter zitten.
Nieuw filter plaatsen, vuldoppen op z'n plaats en afvullen.
Ik vond 3.1L te schraal en heb uiteindelijk na een rondje rijden gekozen voor 3.4L (nadat alles weer afgekoeld was).

Bestelling heb ik geplaatst bij oliepeil.nl
Kosten:
4 Liters Castrol Power RS4 39.80
Filter MW 75 16.79
Totaal kosten 56.59 incl. BTW

Op het gemakje, half uurtje werk.

Volgende klusje, remolie.
 
...Dit is echt waar een aller aardigst klusje, je gaat het leuk vinden, zitten ook mooie nippels bij die passen precies op je ontluchter....

Nu heb ik wel eens gelezen dat het vervangen van de remvloeistof bij een remsysteem voorzien van ABS extra aandacht vraagt.
Kenners zeggen dat de vloeistof die in de ABS unit opgesloten zit daar zolang het ABS niet ingrijpt altijd op diezelfde plek blijft en dat dit problemen gaat geven als je het niet tijdig vervangt.
Schijnbaar moet je het ABS af en toe laten ingrijpen, of met een trucje ervoor zorgen dat de vloeistof in de unit gespoeld wordt.

Zie o.a. deze post:


MasterTommy in "ABS drukmodulator kapot, hoe te reparere..."
 
Nu heb ik wel eens gelezen dat het vervangen van de remvloeistof bij een remsysteem voorzien van ABS extra aandacht vraagt.
Kenners zeggen dat de vloeistof die in de ABS unit opgesloten zit daar zolang het ABS niet ingrijpt altijd op diezelfde plek blijft en dat dit problemen gaat geven als je het niet tijdig vervangt.
Schijnbaar moet je het ABS af en toe laten ingrijpen, of met een trucje ervoor zorgen dat de vloeistof in de unit gespoeld wordt.

Zie o.a. deze post:


MasterTommy in "ABS drukmodulator kapot, hoe te reparere..."

Bedankt voor de link, wordt dus nog interessant.
Weet niet hoe het bij andere C600 rijders is maar ik rem de scooter voor een stoplicht of voor rotonde altijd in de abs, is gewoon normaal inmiddels.
 
Kenners zeggen dat de vloeistof die in de ABS unit opgesloten zit daar zolang het ABS niet ingrijpt altijd op diezelfde plek blijft en dat dit problemen gaat geven als je het niet tijdig vervangt.

Ik heb het dan ook een paar keer gedaan, dus na vervangen weer even rijden,
en heb hem in laten grijpen op het voorwiel, overigens onbewust dit omdat ik het leuk vondt om met de ontluchtingset te spelen.
E.a was in mijn geval eigenlijk meer toeval als wijsheid.

Er komt een electronisch remmen blokkage signaal uit de ECU die dan naar de module gaat, die een of ander pomp systeem met wat kleine kanaaltjes/ventieltjes in de module in werking laat treden, in die kanaaltjes zit bij een motor eigenlijk maar heel weinig olie, of in ieder geval al weer minder als in een iets groter uitgevoerde auto abs module.

Lezende via de url van Hybride worden overigens ook al kant tekeningen geplaatst aangaande in hoeverre een beroeps garagist het systeem leeg trekt.
Of daadwerkelijk aan de gang gaat om de olie in de module er ook uit te krijgen.

De olie in de module kanaaltjes is zoals ik al aangaf zeer weinig, pak er maar eens een doorsnede van een module bij.
Ik maak me dan ook niet te veel zorgen om het vervuil/vocht percentage vanuit het mini restant in de module.
Waarvan het dan ook nog eens zo is dat het wordt opgeschoven in het systeem, en dat zou idd. heel goed mogelijk pas na een abs reactie kunnen zijn.
De circulatie met regelmatig een beetje sportief remmen zal er uiteindelijk voor zorgen dat de theorie heftiger laat aanhoren als de praktijk.

edit:
Er schijnt voor sommige auto's wel een soort van stand-alone electronische service tool te zijn wat er voor zorgt dat tijdens het ontluchten/verversen van het remsysteem de pomp en of ventieltjes in de module tijdelijk worden open gezet zodat dit circuit in 1 adem mee wordt leeg gezogen/ontlucht.


Bleeding Flushing Anti-lock Brakes…is it really as difficult as it sounds?
And What If I Don't Have The Dealer Service Tool?
If you really feel the need to cycle the valves, but do not have access to a service tool (or if the dealer is not willing to loan theirs) you COULD just "go driving and slam on the brakes a few times to make the ABS work" to purge the used fluid from the unit. This is usually NOT the most efficient nor socially responsible solution, though it seems to work just fine. You still need to bleed the car a second time, but it saves you from procuring the service tool.

There is no reason to cycle the ABS if all you are simply trying to do is get vapor out of the calipers. For this reason, if you flush and fill your system only once per year, the rest of the time you will not need to perform the ABS cycling procedure…or worry about the service tool at all.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een paar extra praktische tips voor het ontluchten/vullen.

Bij vacuüm afzuiging is in de transparante slang niet te zien of de uitstromende vloeistof vrij van luchtbellen is.
Ter afsluiting dan ook even heel kort en handmatig (zonder vacuüm afzuiging) ontluchten tot de uitstromende vloeistof vrij is van luchtbellen.
Je kunt hiervoor de nippel, slang en pot van de ontlucht set gebruiken
maar zet de ontlucht set dan niet onder vacuüm!
Dus zelf even met open gedraaide ontlucht nippel de remhendel aanspannen, en controleren.

In de uiteindelijke praktijk is het vaak eigenlijk al goed , dus zie dit als een dubbelle 100% check.

Demontage BMW reservoir cap.
image.php


Ondanks kijkglas/verklikker, zit er aan de binnenkant van het reservoir ook nog een olie niveau hulp.
Het is de bedoeling dat je als je klaar bent het olie niveau boven aan staat bij de punt van de pijl. (op foto is dus het niveau te laag!)
BMW 600/650 rem olie reservoir
image.php


De diagnose apparatuur voor jou scooter is zoals alle scooters met abs niet voorzien van de service tool die het verborgen compartiment in de abs modulator kan open zetten, overigens zitten r wel wat andere ABS uitlees functies in de diagnose apparatuur.
Die abs flush tool is dus echt een stand a lone apparaatje.
Er wordt in geen enkel abs 'wphb' gerept over dat je dit moet uitvoeren.
Als het werd gebruikt zou het apparaatje uitgebreid worden besproken en met type nr. etc. worden aangeduid in het BMW wphb van jou scooter.
Ha ha beetje vreemd is het wel.
En daarom toch wel een alleraardigste tip die Hybride hier aanwakkert.

De rem olie inhoud van de abs module schijnt overigens met 1 enkele korte abs ingrijp actie al te zijn opgeschoven in het systeem.
Dus om met tussenpozen de remmerij gewoon voor de 2x te verversen kan nooit kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Voldoende info in ieder geval om het klusje binnen kort aan te pakken.

Zat overigens net nog even de manual voor het olie aftappen te lezen (om deze op te slaan) en het gekke is eigenlijk dat ze spreken over 2 aftap mogelijkheden. Ik heb er 3. 1x inbus aan de onderkant en 2x zwarte dop met 0liefiltertje erachter.
De manual is wel van een 650, zit er verschil in het blokje, nee toch?
 
Ik vermoed nu dat jij mogelijk naast de olie aftap bout ook de aftap bout van de versnellingsbak hebt los gedraaid en geleegd?
De versnellingsbak heeft een apart compartiment en is voorzien van 250Ml Castrol Syntrax Longlife 75W-90 - differentieel olie.
Zodoende kom jij mogelijk ook aan 3,4Liter wat normaal bij een olie-wissel 3,1 liter zou zijn.
image.php
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan