4/5 motor ongevallen veroorzaakt door andere weggebruikers

Foegol

MF veteraan
8 jun 2013
1.697
113
Leeuwarden
Instagram
Uit een recent Brits onderzoek is gebleken dat bij ruim 80% van motorongelukken (althans geclaimd bij de verzekering ;) ) veroorzaakt worden door andere weggebruikers.

Hoewel dit onderzoek op Engeland van toepassing is vermoed ik dat de cijfers in NL/BE niet bijzonder veel afwijken (alleen gebaseerd op ervaringen uit de omgeving).

Uiteraard moeten de cijfers met een (flinke) korrel zout worden genomen aangezien eenzijdige ongevallen vaak niet aan de verzekering worden gemeld.

The commonly held belief - and one favoured by the media - is that the most common motorcycle accident occurs when a motorcyclist fails to negotiate a left-hand bend. However, a study in 2013 proved categorically that other road users are actually the main cause of motorcycle accidents.

Detailed analysis of more than 1,600 motorcycle insurance claims made during July and September 2012, the peak time of the year for claims, found four out of five motorcycle accidents were caused by other road users. None of the cases analysed were caused by loss of control on a bend.

The findings revealed that 81 per cent involved another vehicle, and the main cause of accidents on motorcycles was other road users either changing direction or causing a collision when emerging from a junction. In other words, one of the biggest hazards facing motorcyclists is driver error.

As motorcyclists, we do all we can to protect ourselves whether that is by undertaking IAM and/or ROSPA training or equipping ourselves with the best protective clothing we can afford. We cannot allow any more excuses from drivers using the ‘SMIDSY’ acronym ("Sorry mate, I didn’t see you!"). We need to raise awareness and make it part of the driving test as a first step in the process of highlighting the vulnerability of motorcyclists on our roads.


http://www.bmf.co.uk/news/show/its-...king-accidents-are-caused-by-other-road-users
 
In UK rijden ze links dus hier is het andersom he, 1/5 dus een beetje beter opletten allemaal aub.
 

Heel oud nieuws. En om er voor te zorgen dat dit percentage teruggebracht gaat worden heeft de overheid besloten ipv de veroorzakers aan te pakken het motorrijbewijs in fases op te gaan delen. Tja, ambtenaren en overheid, ze spuien als een kip zonder kop wat onzinnige ideeën en na een vloek en een scheet is dit werkelijkheid.

Heb hier trouwens zelf geen last van, in ''mijn'' tijd was er alleen nog maar ABCD en E. E was gratis.
 
Beleidsmakers zijn heel goed in oplossingen verzinnen.
Het punt is echter dat er vaak helemaal geen problemen voor die oplossingen bestaan..
Nouja, daar kun je dan weer een werkgroep mee aan de slag laten gaan natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:
:NIets wat we al lang wisten is iets anders dan een rapport wat het bevestigd.
Ondanks dat een rapport de verkeersveiligheid niet direct vergroot kan het wel een aanleiding zijn.
Yep, daarom hebben we ambtenaren, deze schrijven rapporten naar aanleiding van het behoud van hun baan. Rest ligt in de onderste la.
 
Kan wel zo zijn dat 4/5 van de ongelukken veroorzaakt wordt door automobilisten.
Daarbij is het helaas wel zo dat 4/5 van de motorrijders met de grootste brokken komen te zitten ......

Veel automobilisten realiseren zich vaak niet hoeveel sneller een motor is dan het autootje! Nietsvermoedend sukkelen ze dan de hoofdweg op..................
 
Veel automobilisten realiseren zich vaak niet hoeveel sneller een motor is dan het autootje! Nietsvermoedend sukkelen ze dan de hoofdweg op..................

Dat zou enkel op gaan wanneer de motorrijder te hard zou rijden, waarmee het dan weer diens schuld zou zijn.
 
"Doordat een motorrijder gemiddeld maar weinig kilometers per jaar rijdt (3700 km), bouwt hij nauwelijks routine op.
De meeste motorfietsslachtoffers vallen bij ongevallen op het onderliggend wegennet buiten de bebouwde kom. Het gaat vaak om ongevallen tussen motorfiets en personenauto (ruim 40% van de ongevallen). Ongeveer evenveel slachtoffers vallen bij enkelvoudige ongevallen (ongevallen zonder tegenpartij).
Een belangrijke oorzaak van ongevallen waarbij een motorfiets is betrokken, is dat geen voorrang wordt verleend. Een andere belangrijke oorzaak van motorongevallen is het verlies van de macht over het stuur."


Dat krijg je er kennelijk van wanneer je motorrijden als 'hobby' beschouwd.
 
Veel automobilisten realiseren zich vaak niet hoeveel sneller een motor is dan het autootje! Nietsvermoedend sukkelen ze dan de hoofdweg op..................
En rijdt die motor dan wel de toegestane max snelheid, wat hij dus wel verwacht ? O-) :X
 
"Doordat een motorrijder gemiddeld maar weinig kilometers per jaar rijdt (3700 km), bouwt hij nauwelijks routine op.
De meeste motorfietsslachtoffers vallen bij ongevallen op het onderliggend wegennet buiten de bebouwde kom. Het gaat vaak om ongevallen tussen motorfiets en personenauto (ruim 40% van de ongevallen). Ongeveer evenveel slachtoffers vallen bij enkelvoudige ongevallen (ongevallen zonder tegenpartij).
Een belangrijke oorzaak van ongevallen waarbij een motorfiets is betrokken, is dat geen voorrang wordt verleend. Een andere belangrijke oorzaak van motorongevallen is het verlies van de macht over het stuur."


Dat krijg je er kennelijk van wanneer je motorrijden als 'hobby' beschouwd.

Zoals wel vaker,wijk ik weer eens lekker af van het gemiddelde :P
ca.10K in een half jaar, toch zie ik het rijden nog steeds als hobby en ontspanning 8-)
 
Dat zou enkel op gaan wanneer de motorrijder te hard zou rijden, waarmee het dan weer diens schuld zou zijn.

Het hoeft niet eens te snel rijden te zijn.

Een auto heeft iha meer tijd nodig om snelheid te bereiken.
Een motor is in 1 sec al op 50km/h. Als er dan nog een automobilist denkt toch door donker-oranje (=eigenlijk al rood) te kunnen rijden komt hij, niet verwacht, ineens een motorfiets tegen.

Zelfde probleem heb ik in verleden meermaals op de racefiets gehad. Vaak denkt een automobilist nog wel even vóór die 'sukkelende' fietser langs te kunnen. Als race-fietser ga je 3x zo snel. Dat gaat daarom nog wel eens mis met auto's uit een uitrit of auto's die de afslag gaan nemen. Helaas dat meermaals moeten ondervinden. Wel er altijd op bedacht geweest anders eindigt het met de verbandkamer in het ziekenhuis.
 
Kan wel zo zijn dat 4/5 van de ongelukken veroorzaakt wordt door automobilisten.
Daarbij is het helaas wel zo dat 4/5 van de motorrijders met de grootste brokken komen te zitten ......

Veel automobilisten realiseren zich vaak niet hoeveel sneller een motor is dan het autootje! Nietsvermoedend sukkelen ze dan de hoofdweg op..................

Nou zoek ik me te pletter naar Automobilisten in het stuk....., nergens te bekennen.
Kunnen dus voetgangers/fietsers/tracktoren, je begrijpt mijn punt.
 
inmiddels is het vrijdag.

ik denk toch iets van een opvallend soort hesje misschien kan helpen,
Geel misschien een goede kleur :+
 
Ja je kunt die automobilisten wel de schuld geven, maar als er geen motorrijders zouden zijn zouden ze ook geen ongelukken kunnen krijgen.
 
Maar dat geldt omgekeerd ook RR. Als er geen koekblikken zouden zijn, wordt 80% van de motorongelukken voorkomen!

Ik ben niet helemaal gemiddeld qua motorrijgedrag want ik rij dit jaar plm 40k (waarvan ruim de helft woon-werkverkeer, elke dag. 140 km) en ik heb de afgelopen 20 jaar nooit een ongeluk veroorzaakt met de motor. Ik ben twee keer aangereden door een auto (1 file en 1 rotonde) en 1 keer door een andere motorrijder, die achterop klapte. Tot nu toe alleen materiële schade.

Dat het rijbewijs lastiger is te halen nu, heeft toch ook te maken met het feit dat in de jongere leeftijd categorie (18-24) de meeste ongelukken gebeuren.

En uit ander, ook Brits onderzoek, is gebleken dat gele hesjes niet helpen om ongelukken te voorkomen.
 
:NIets wat we al lang wisten is iets anders dan een rapport wat het bevestigd.
Ondanks dat een rapport de verkeersveiligheid niet direct vergroot kan het wel een aanleiding zijn.
Dacht je dat dit het eerste onderzoek is met een dergelijke uitkomst?
 
Maar dat geldt omgekeerd ook RR. Als er geen koekblikken zouden zijn, wordt 80% van de motorongelukken voorkomen!

Ik ben niet helemaal gemiddeld qua motorrijgedrag want ik rij dit jaar plm 40k (waarvan ruim de helft woon-werkverkeer, elke dag. 140 km) en ik heb de afgelopen 20 jaar nooit een ongeluk veroorzaakt met de motor. Ik ben twee keer aangereden door een auto (1 file en 1 rotonde) en 1 keer door een andere motorrijder, die achterop klapte. Tot nu toe alleen materiële schade.

Dat het rijbewijs lastiger is te halen nu, heeft toch ook te maken met het feit dat in de jongere leeftijd categorie (18-24) de meeste ongelukken gebeuren.

En uit ander, ook Brits onderzoek, is gebleken dat gele hesjes niet helpen om ongelukken te voorkomen.
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat het motorvermogen niks te maken heeft de ongelukken in die leeftijdscategorie maar meer het feit dat die motorrijders nog niet genoeg beseffen wat voor een vlinde honden automobilisten zijn.

Gisteren ook weer bijna aangereden en vanochtend ook. Google earth op telefoon is anders dan op de computer zie ik nu
https://www.google.nl/maps/@52.3630294,4.9223667,164a,20y,90h/data=!3m1!1e3
Dit was gisteren, ik reed ongeveer waar dat witte busje reed. Voor mij reden een paar auto's. Links(bij de haaientanden) zat een vrouw in een auto te wachten totdat iedereen voorbij. Ik hield genoeg afstand dus het is niet zo dat ik onzichtbaar was achter de voertuig voor me. Opeens trekt ze op terwijl ik daar rijd. Remmen, toeteren en bijna de stoep op. En dan krijg je zo'n onnozele blik van zo'n onnozole snol "sorry ik had je niet gezien". Wat heb ik daar aan als ik of mn motor in puin ligt.

En vanochtend was hier.
https://www.google.nl/maps/@52.3920054,4.8430235,240a,20y,180h/data=!3m1!1e3
Afrit snelweg naar rechts de basisweg op. Er gaan daar twee banen de basisweg op en ik reed op de linker. Op de rechter reed een vrouw in een klein autootje. Mijn baan was vrij maar bij haar stonden er ongeveer 10 auto's te wachten voor t volgende stoplicht. Dit zag zij ook, dus zonder kijken, zonder richting aangeven hoppa stuur naar links. Had t al zien aankomen, zelf naar links, toeteren en gas geven.

Kutkoekblikkers die niet kijken mogen ze van mij in hun eigen gordel ophangen
 
Laatst bewerkt:
Voorrang vd motorrijder, fietser, voetganger/ster etc. ligt in het ziekenhuis.

Zolang veel verkeersdeelnemers niet met verkeer maar met andere dingen bezig zijn en onze handhavingsinstanties slechts oog hebben voor snelheidsovertredingen, zal er weinig veranderen.
Zonder snelheid val je om als tweewieleraar!
 
Er zijn ontzettend veel motorrijders die klagen dat ze niet gezien worden, maar in 24 jaar rijden kan ik die keren op één hand tellen.

Nu kan dat puur toeval, dan wel geluk zijn, maar het zou ook zomaar kunnen dat motorrijders zichzelf veel beter zichtbaar kunnen maken.
 
Het hoeft niet eens te snel rijden te zijn.

Een auto heeft iha meer tijd nodig om snelheid te bereiken.
Een motor is in 1 sec al op 50km/h. Als er dan nog een automobilist denkt toch door donker-oranje (=eigenlijk al rood) te kunnen rijden komt hij, niet verwacht, ineens een motorfiets tegen.

Zelfde probleem heb ik in verleden meermaals op de racefiets gehad. Vaak denkt een automobilist nog wel even vóór die 'sukkelende' fietser langs te kunnen. Als race-fietser ga je 3x zo snel. Dat gaat daarom nog wel eens mis met auto's uit een uitrit of auto's die de afslag gaan nemen. Helaas dat meermaals moeten ondervinden. Wel er altijd op bedacht geweest anders eindigt het met de verbandkamer in het ziekenhuis.

Als het nog oranje was, dan kan het nooit zo zijn dat jij groen had. Dus trok jij ook op bij rood.

Mocht het verkeerslicht voor de automobilist al op rood hebben gestaan, dan heb jij niet uit je doppen gekeken toen je op trok. Dan had jij namelijk gezien dat er iemand door rood rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan