4/5 motor ongevallen veroorzaakt door andere weggebruikers

Asjeblieft kom niet aan met meer zichtbaarheid; ik verdom het om als een kerstboom of wegwerker op de motor te gaan zitten. Wat wél werkt; defensief rijden en er altijd vanuit gaan dat je niet gezien word. Ga er vanuit dat "ze" plotseling een manoeuvre kunnen maken

Dit.
Zolang mensen niet kijken zien ze je niet. Vooral auto's die achter vrachtwagens rijden verwacht ik dat ze elk moment naar links klappen, wat dan ook genoeg gebeurt.

Ik rij nu 2 jaar het hele jaar door woon-werk en ik vind het ergerlijk om te zien hoeveel mensen in de auto rijden maar totaal niet met het verkeer bezig zijn. Telefoons, kranten en jezelf in de binnenspiegel opmaken zijn belangrijker dan het verkeer. Een felgeel hesje of helm helpt in zo'n geval ook niks.

En wat ook helpt: wees je bewust van de dode hoeken en zorg dat je er zoveel mogelijk uitblijft. Weinig vervelender dan iemand die in je dode hoek blijft hangen met dezelfde snelheid als jezelf.
 
Inderdaad, wat Snakemaster hierboven meldt klopt helemaal. Ik rij ook dagelijks woon-werk met de motor (het hele jaar door) en het is ongelooflijk hoeveel automobilisten en fietsers met van alles en nog wat bezig zijn behalve op het verkeer te letten. Vooral het gebruik van de smartphone is een regelrechte epidemie aan het worden. Ik rij behoorlijk defensief en dat helpt me elke dag weer om tijdig een niet oplettende automobilist / fietser op te merken en hier op te anticiperen.Is er dan niets op te vinden om gebruik van een smartphone in een rijdende auto onmogelijk te maken ?
 
Laatst bewerkt:
Is er dan niets op te vinden om gebruik van een smartphone in een rijdende auto onmogelijk te maken ?

De zeer geringe pakkans maakt het zo laag drempelig om dat kl...ding te gebruiken, als verkeersdeelnemer, want wat dacht je van voetgangers, die al kijkend op, en bellend met dat ding zo vlak voor je oversteken, kijken nergens naar, en of jij daar dan maar rekening mee wilt houden })

Ondanks de kleine pakkans mag er 10.000 euro boete opstaan bij gebruik in het verkeer, door alle verkeersdeelnemers, zodat men weet dat "als" je gepakt wordt, je ook flink zal boeten :Y

En wat bestuurders van motorvoer(rij)tuigen betreft, inbeslagname en ongeldig verklaren van het rijbewijs, EMG cursus volgen en opnieuw rijlessen / theorielessen nemen en opnieuw theorie / praktijk examen doen. Kost ze dan al gauw zo'n 12.000 euro (10.000 boete / 1000 EMG / 1000 voor rijbewijs opnieuw halen)

Deze maatregel mag trouwens ook voor het rijden in een motorvoer(rij)tuig, onder invloed van drugs / alcohol gelden :Y

Ik zie, sinds de komst van gsm's, als verkeerdeelnemer, het gebruik van een gsm in het verkeer alleen maar toenemen en geen enkele rit meer gereden waarbij ik regelmatig een aanrijding moet voorkomen door onoplettende gsm gebruikers in het verkeer B|
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ontzettend veel motorrijders die klagen dat ze niet gezien worden, maar in 24 jaar rijden kan ik die keren op één hand tellen.

Nu kan dat puur toeval, dan wel geluk zijn, maar het zou ook zomaar kunnen dat motorrijders zichzelf veel beter zichtbaar kunnen maken.

Als ik zie hoeveel motorrijders zonder licht rijden, in dode hoeken rijden en hard op kruispunten afkomen is enige zelfreflectie inderdaad wenselijk ;)
 
Of de veroorzaker ( automobilist ) is doorgereden en het gaat de statistieken in als eenzijdig ongeval.

Mwua, niet zo negatief!

Er zijn heel wat ongevallen die met een beetje verstand van de motorrijder voorkomen hadden kunnen worden.
Op een motor moet je extra defensief rijden, dat betekend dus ook dat je je moet kunnen verplaatsen in de nadelen die kleven aan autorijden.
Denk dan aan alle dakstijlen waar je als motorrijder makkelijk achter weg kunt vallen en vlak niet uit dat een automobilist vaak het acceleratievermogen van een motorfiets onderschat.

Daarnaast peilen nog heel wat automobilist alleen de linkerbuitenspiegel om te kijken of ze kunnen verplaatsen, daarin lijk je sowieso verder weg dan je werkelijk bent.

En je bent als motorrijder al kleiner in die spiegels dan een auto, puur door de omvang.

Succes!
 
Mwua, niet zo negatief!

Er zijn heel wat ongevallen die met een beetje verstand van de motorrijder voorkomen hadden kunnen worden.
Op een motor moet je extra defensief rijden, dat betekend dus ook dat je je moet kunnen verplaatsen in de nadelen die kleven aan autorijden.
Denk dan aan alle dakstijlen waar je als motorrijder makkelijk achter weg kunt vallen en vlak niet uit dat een automobilist vaak het acceleratievermogen van een motorfiets onderschat.

Daarnaast peilen nog heel wat automobilist alleen de linkerbuitenspiegel om te kijken of ze kunnen verplaatsen, daarin lijk je sowieso verder weg dan je werkelijk bent.



En je bent als motorrijder al kleiner in die spiegels dan een auto, puur door de omvang.

Succes!

Defensief rijden op de motor en je in de automobilist verplaatsen is zeker een goed advies. Toch zullen het veelal jongere motorrijders zijn die met wat meer bravoure aan de gas-handle blijven hangen.

Als ik de berichten lees op MF zitten er meerdere rijders tussen die alleen een motor-RBW hebben, en dan soms ook nog als A1 of A2. Rijervaring hebben ze nauwelijks en je kunnen verplaatsen in de auto-bestuurder is dan al helemaal niet aan de orde. Dat is dan ook niet van hen te verwachten.

Als ik zelf op de motor zit houd ik altijd rekening met het perspectief vanuit de auto. Dat is voor mij dan ook niet zo moeilijk omdat ik al ruim meer dan een miljoen auto-km's heb gemaakt. In de auto kan ik daarom inmiddels 99% op de automatische piloot doen. Op 2 wielen is dat toch een ander verhaal. Natuurlijk maak ik gebruik van mijn rij-ervaring, maar houd daarbij zeer rekening met de andere positie van de motorfiets in het verkeer.
 
Defensief rijden op de motor en je in de automobilist verplaatsen is zeker een goed advies. Toch zullen het veelal jongere motorrijders zijn die met wat meer bravoure aan de gas-handle blijven hangen.

Als ik de berichten lees op MF zitten er meerdere rijders tussen die alleen een motor-RBW hebben, en dan soms ook nog als A1 of A2. Rijervaring hebben ze nauwelijks en je kunnen verplaatsen in de auto-bestuurder is dan al helemaal niet aan de orde. Dat is dan ook niet van hen te verwachten.

Precies!
Evenmin kan men dus van een automobilist verwachten dat ie weet hoe het is om op een motorfiets te zitten.
Er zijn toch heel wat bestuurders die alleen een rijbewijs B hebben, en bij de termen A1 of A2 aan snelwegen denken.
Voor deze categorie is het dus moeilijk zich in een motorrijder te verplaatsen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als ik zelf op de motor zit houd ik altijd rekening met het perspectief vanuit de auto. Dat is voor mij dan ook niet zo moeilijk omdat ik al ruim meer dan een miljoen auto-km's heb gemaakt. In de auto kan ik daarom inmiddels 99% op de automatische piloot doen.
Kijk juist ook uit voor het gevaar van automatisme! Het kan zijn dat als je even afgeleid bent je juist uit je automatisme gehaald wordt en er helemaal niet meer bij stil staat dat je eigenlijk nog iets moet doen.

Ervaring is nodig, maar teveel ervaring kan een gevaar zijn. Kan vallen in de categorie: Ik doe het altijd al zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan