accu binnen 6 maanden stuk

bierelier

Booze Brother, Pensionado.
Donateur
2 jan 2002
41.201
29.115
Snits
motor
Honda CB Sevenfifty 1992, km st 102000,

vorig jaar nieuwe accu geplaatst, zeer weinig gereden, 500km hooguit, vorige accu was ook al na 2 jaar stuk.
heb vorig jaar voor plaatsen eea nagemeten met de oude en nieuwe accu
accu spanning voor tijdens en na laden-
accuspanning bij starten - oude accu zakte naar 5 -6 volt , nieuwe accu 12 v ruim
met nieuwe accu laadspanning gemeten volgens instructie van Zot, spanning blijft netjes tussen/onder/boven de opgegeven waardes.

vandaag aan de hand van boek wat dingen gemeten, weerstand van de spoelen op de dynamo allen netjes rond de opgegeven waardes.
de spanningsregelaar gepoogd te meten, ook volgens instructie uit boek, daar meet ik ik gewoon compleet niks, op geen enkele opgegeven combinatie.

met een opgeladen accu - geeft 13v aan, een startpoging gedaan, klein klikje maar verder niks accuspanning zakt naar 4-5 volt.
accu is overleden iig daar ga ik vanuit, maar om nu na iedere 500 km een nieuwe accu te halen wordt me wat te gek.
vorig jaar na plaatsen nieuwe accu ook nooit startproblemen gehad en er zat meestal wel enkele weken tussen de ritjes, sleutel omdraaien en starten zonder problemen.
accu ziet er ook goed uit, niks te zien van oververhitting oid

voor ik een nieuwe cq 2dehands spanningsregelaar koop wil ik wel weten dat dit het euvel is.
iemand nog een idee?
 
ff voor de volledigheid, heb je de accu ready to go over de balie gekocht of heb je m zelf afgezuurd ?

In het geval van het tweede, kan je nog herinneren hoe je dat exact gedaan hebt?
 
zelf zuur bijgevuld, (compleet pakket, accu met fles zuur ) alle cellen net onder max gevuld
ff laten staan tot de bubbeltjes weg waren en nagevuld, na het laden nog ruim boven minimum.
in de brommert en gestart en gemeten welke spanning er is tijdens starten weet niet meer welke waarde dat was maar iig ruim voldoende om zonder problemen te starten.
 
Het is een Honda, dus ik zeg spanningsregelaar O-)


Met mijn Varadero een vergelijkbaar iets gehad, ook in een paar jaar tijd meerdere accu's versleten.
Nu zit er een Carmo spanningsregelaar op, gaat al 3 jaar goed, start altijd, zonder druppellader.
 
In de jaren '90 was ik periodiek 5 maanden van huis. Ik had geen acculader, maar mijn Honda en Ducati startten gewoon na zo'n lange tijd. Misschien zijn 6 maanden net te lang.:P
Toen ik in militaire dienst ging, had ik een Opel Kadett uit 1969, waarmee ik op het landgoed reed.
Na 6 weken vorst en ik terug kwam uit het IP bivak, zat de motor vast. Dat was in 1982.😛

Zo'n motoraccu kan niet tegen diepontlading.
 
Sluit in je daluren een druppellader aan…..hoogstwaarschijnlijk nooit meer startproblemen doordat de accu te ver ontladen is.

Laatste keer dat ik een kapotte accu had was 2 jaar geleden, tijdens controle ervan toen de VFR bij de motorzaak stond voor een winterbeurt bleek de accu op te zijn; meettang over de polen en startstroom onvoldoende.

Nadeel is wel dat je energierekening omhoog gaat…… :+

3EC5FBB5-3BEA-417C-BB43-4FD6CD40100A.jpeg
 
Toen ik in militaire dienst ging, had ik een Opel Kadett uit 1969, waarmee ik op het landgoed reed.
Na 6 weken vorst en ik terug kwam uit het IP bivak, zat de motor vast. Dat was in 1982.😛

Zo'n motoraccu kan niet tegen diepontlading.
Ik begrijp jouw verhaal niet zo, maar mijn verhaal is dat telkens nadat ik terugkwam van een zeereis van 5 maanden mijn motor gewoon startte, zonder gebruik te maken van een lader. Wel had ik de accupolen losgekoppeld.
 
Bijna in alle showrooms hangen tegenwoordig de auto’s aan een druppellader of ze hebben een powerbank voor nood, of je wordt wijsgemaakt dat je pas de volgende ochtend een proefrit kunt maken ivm te lage bandenspanning…en ondertussen ff de een hele nacht de accu opladen.

Vorige week door de bmw motorzaak gelopen in ik zag op de vloer ook al de diverse druppelladers liggen.

Voeger ook nooit last van lege accu’s, voor de winter de accu eruit en op zolder…het voorjaar aan mijn labvoeding opgeladen en teruggeplaatst; starten en rijden maar.

Nu een stekker koppelen en klaar…..
 
zojuist de , volgens de lader, volle accu in de CB gehangen.
meet 13,7 V
tijdens starten nog 3,5 V over, startmotor heb ik 1x een beetje horen rondgaan.
ergio conclusio, accu is idd el morte.
zo ff op zoek naar een nieuwe
 
Ik begrijp jouw verhaal niet zo, maar mijn verhaal is dat telkens nadat ik terugkwam van een zeereis van 5 maanden mijn motor gewoon startte, zonder gebruik te maken van een lader. Wel had ik de accupolen losgekoppeld.
Cynisch bedoelt, je hebt het over 30 jaar geleden, ik over 40 jaar geleden.
Toen was alles beter.
 
Voltmetertje van ali op de motor.
Dan zie je onder het rijden de laadspanning bij mijn 14.4
14.2 met electrische handschoenen.
Als het nog hoger is help je de accu kapot.
Honda is toch berucht om z.n laadregelaars?
 
zelf zuur bijgevuld, (compleet pakket, accu met fles zuur ) alle cellen net onder max gevuld
ff laten staan tot de bubbeltjes weg waren en nagevuld, na het laden nog ruim boven minimum.
in de brommert en gestart en gemeten welke spanning er is tijdens starten weet niet meer welke waarde dat was maar iig ruim voldoende om zonder problemen te starten.
Na het tweede keer bijvullen minimaal 1 uur aan een lader hangen is wat acculeveranciers meedelen.
 
Accu stuk….en 2 pagina’s verder… :+

Je moet te doen hebben hè….._O-
na de eerste startpoging, nog voor pagina 1 :P, was ik al een tikkie overtuigd dat de accu idd overleden was :+
test 2 en 3 hebben dit bevestigd.

oorzaak moet nu definitief bepaald worden, nieuwe accu hangt aan de oplader vanmiddag misschien al ff testen
 
Terug
Bovenaan Onderaan