Acculader springt altijd op 'recovering' programma

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Een vraagje over mijn acculader.

Ik heb een wat oudere Optimate 3 en ik vertrouw hem soms niet.
Bij elke accu die ik aansluit gaat het lampje rechtsonder branden. Dit lampje staat volgens de handleiding voor "battery badly discharged/slightly sulphated"
Eerst dacht ik dat m'n accu's slecht waren maar ook als ik een goede accu aansluit gaat dat lampje branden. Met een goede accu bedoel ik in dit geval eentje die goed functioneert in een motor en die op het moment van aansluiten 12,8 volt op de polen geeft.

Ik ben wel benieuwd of het wel goed is voor een goede accu dat de acculader dat recovering-programma gaat draaien.

Mijn vraag is: is het normaal dat het onderste lampje gaat branden? Of is deze acculader defect?

20210607_165843.jpg
20210607_165929.jpg
 
Het is een soort puls-methode die gebruikt wordt, hoe (en of) het precies werkt is wat vaag.
Kan geen kwaad zover ik weet, maar je zou je kunnen afvragen of die lader zo langzamerhand niet aan vervanging toe is… Spul veroudert en ook het inzicht hoe een accu het best geladen kan worden, verandert langzaam met de tijd.

Geen idee hoe oud hij is (gokje: 10+ jaar?), maar dit type zie je al een tijdje niet meer in de winkel, zeg maar. Wel op MP, waar men vaak denkt nog de hoofdprijs ervoor te kunnen krijgen.
 
Inderdaad. Ik heb dezelfde lader met hetzelfde fenomeen. Als ik de stekkercontacten reinig, dan is het terug in orde. Soms is gewoon losmaken en terug vastmaken al genoeg. De overgangsweerstand speelt hierin erg mee.
De bedrading is niet heel dik en er wordt vaak aan getrokken, mensen vergeten dat het referentievoltage gemeten wordt door dezelfde kabels, dus -0.2V kan al voldoende zijn om de lader ten onrechte in desulfatiemodus te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan