Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Omdat laders andere dingen doen dan een dynamo in de motofiets.Wie weet waarom leveranciers aangeven dat je een speciale acculader nodig hebt voor lithium accu's? Het lijk mij dat als de accu geschikt is voor het laden door de dynamo dat het dan ook niet uitmaakt wat voor lader je gebruikt.
Lijkt mij ook maar sommige laders geven in de beginfase bij een veel te lage accuspanning een paar korte laad pulsen. Die zijn denk ik niet zo erg maar ik meen me te herinneren dat er ook laders zijn die de polarisatie omdraaien om te desulfateren, dat lijkt me geen goed idee.Dus als je boordspanning netjes op 14,4 gehouden wordt is dat anders als dat een acculader netjes op 14,4 laadt, knap hoor. Ik weet heus wel dat een acculader een andere curve heeft dan je boordnet maar als je je accu toegetakeld hebt door 'm bijna leeg te starten krijgtie van het boordcircuit ook flink op z'n flikker
Het is wel zo dat iedere soort accu zijn voorkeur heeft, heus wel
Nou precies, dat realiseer ik me nu ook. De bms zal denk ik de cellen loskoppelen, en dus 0 Volt geven waardoor de lader misschien juist gaat pulsen of zelfs de polariteit omdraait? Een ouderwetse lader lijkt me afdoende.Mooie om te overdenken: de meeste bms'en schakelen uit onder de 10 volt, dan is het dus opeens 0 volt, wordt zo een desulfateriseringeringtering stand dan wel geactiveerd?
Komt er overigens wel op neer dat je klaar bent met eenvoudiger lees goedkopere lader.
Toch jammer dat ik identieke laders gezien heb met een andere ' lithium ready ' sticker erop.
Mannen tepels zijn ook nul volt, dus ff natmaken , klemmetjes erop en kijken of je gedesulfiliseertd wortd .Nou precies, dat realiseer ik me nu ook. De bms zal denk ik de cellen loskoppelen, en dus 0 Volt geven waardoor de lader misschien juist gaat pulsen of zelfs de polariteit omdraait? Een ouderwetse lader lijkt me afdoende.
Precies dat is dus wat ik ook niet begrijp. Als je regelmatig rijdt is je accu eigenlijk dus altijd vol... Alleen na de start even een flinke dip, daarna laadt de boel gewoon op tot de max. Elke keer.Dus als je boordspanning netjes op 14,4 gehouden wordt is dat anders als dat een acculader netjes op 14,4 laadt, knap hoor.
Er zit een BMS in welke de accu's bewaakt omdat Lithium accu's erg gevoelig zijn voor te ver ontladen en te veel opladen. De Ion versies kunnen ontploffen bij te veel laden maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Wat de Ferro types doen weet ik niet maar die hebben niet de 'thermal run away' waardoor ze spontaan in de brand kunnen vliegen. De ferro types zijn dus veel veiliger zijn, de verhalen over niet te blussen auto's betreft ook niet de ferro types.Precies dat is dus wat ik ook niet begrijp. Als je regelmatig rijdt is je accu eigenlijk dus altijd vol... Alleen na de start even een flinke dip, daarna laadt de boel gewoon op tot de max. Elke keer.
Toch gaat het goed, ook op motoren die niet voor Li-techniek gemaakt zijn, dus ik vermoed dat de accu zelf wat slimmigheid aan boord heeft.
Je zou bij 80% "vol" de laadstroom kunnen begrenzen, maar dat geeft misschien weer effecten die je niet wilt en bypassen met een weerstand in de accu zelf zou warmte geven waar je het net niet wilt.
Het is allemaal wat vaag inderdaad en er zit ook nog een addertje onder het gras door het feit dat sommige acculaders trucks uithalen die voor een loodaccu prima zijn maar voor de elektronica in een lithium accu mogelijk rare effecten kan veroorzaken of misschien zijn er zelfs laders die schade kunnen toebrengen aan de BMSIk heb er al veel over gezocht, maar je vindt vooral marketingverhalen. Hoe het echt werkt blijft vaag.
De interne BMS trekt (normaal) ook wat stroom maar dit is zo weinig dat die bijna te verwaarlozen is.Li-on accu hoef je helemaal niet bij te laden, bij mij staat er al eentje al jaren op de plank en nog steeds op 13.2 volt .
Of je moet een klokje of alarm op je motor hebben zitten die constant stroom trekt .
op de plankt zal het niet veel uitmaken, kan ik inkomen, maar heb niet zolang geleden een li-ion in de ktm 1290 gestoken, en elke keer als hij 2 weken stil bleef staan kreeg ik een hoop foutmeldingen bij het starten, hoogstwaarschijnlijk gewoon door lagen batterijspanning, na dagje rijden is er de volgende dag niets aan de hand, zit ook wel een alarm op, dus nu praktisch elke keer aan de lader, moest ik weten dat hij wat lager blijven zou blijven staanLi-on accu hoef je helemaal niet bij te laden, bij mij staat er al eentje al jaren op de plank en nog steeds op 13.2 volt .
Of je moet een klokje of alarm op je motor hebben zitten die constant stroom trekt .
Op een ander forum waar ik wel eens kom zitten wat gasten met af-fabriek LiFePo4 accu's en daar is er regelmatig een bij die een tijdje z'n normale onderhoudslader heeft gebruikt en daarna z'n accu kan vervangen. OEM versie kost meer dan 500 euroEr zit een BMS in welke de accu's bewaakt omdat Lithium accu's erg gevoelig zijn voor te ver ontladen en te veel opladen. De Ion versies kunnen ontploffen bij te veel laden maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Wat de Ferro types doen weet ik niet maar die hebben niet de 'thermal run away' waardoor ze spontaan in de brand kunnen vliegen. De ferro types zijn dus veel veiliger zijn, de verhalen over niet te blussen auto's betreft ook niet de ferro types.
De stroom wordt niet ge-bypassed maar gewoon gestopt, net als bij een normale accu.
Het is allemaal wat vaag inderdaad en er zit ook nog een addertje onder het gras door het feit dat sommige acculaders trucks uithalen die voor een loodaccu prima zijn maar voor de elektronica in een lithium accu mogelijk rare effecten kan veroorzaken of misschien zijn er zelfs laders die schade kunnen toebrengen aan de BMS
Ik zou wel eens een defecte accu rondom iets willen in zagen om dan de bovenkant er af breken. Of juist de onderkant, ik heb het idee dat het van die ronde cellen zijn en dat het dus vrij risicoloos te doen is. Daar zal dan ook een printplaatje ergens moeten zitten om de boel te controleren. Maar dan moet je eerste een defect exemplaar hebben en die zullen er voorlopig nog niet veel zijn.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat een BMS doet als de ferro accu onder een drempelspanning komt, zal de BMS de accu volledig loskoppelen? Dan kan 0V op de klemmen nog steeds spectaculair mis gaan
Maximaal (theoretisch, opgave fabrikant) 10,3:1. Mwoah...dat is niet perse een hoge waarde voor de compressie. Dat er bij een Guzzi-blok flink wat massa in beweging moet worden gebracht bij het starten daarintegen....ondanks hoge compressie van het blok.
Omdat elk type accu/oplaadbare batterij een eigen oplaadcyclus heeft.Wie weet waarom leveranciers aangeven dat je een speciale acculader nodig hebt voor lithium accu's? Het lijk mij dat als de accu geschikt is voor het laden door de dynamo dat het dan ook niet uitmaakt wat voor lader je gebruikt.
in moderne laders voor lood-zuur accu's zit tegenwoordig evenveel rekenkracht als in een PC, en dat zit er echt niet in uit commerciele redenen, dat zou namelijk helemaal niet commercieel zijn.Ja klopt, ik had alleen over het hoofd gezien dat laders zoals optimate, ctek etc niet gewoon beginnen met laadstroom maar allerlei trucks uit kunnen halen, daar zit hem de kneep. Gewoon een spanning met voldoende stroom aanbieden, dan werkt het gewoon. Overigens zijn veel van de laadtheorieën commercieel naar mijn mening, het zal best beter zijn maar ik verwacht dat het in de praktijk niet echt meer aan levensduur oid oplevert. Druppelladen werkt wel prima overigens.
hoe kan iets indruk maken op de koper wat hij niet eens kan zien ?Het zit er vaak in om indruk te maken op de koper