speciale acculader voor lithium accu's?

ZedBert

Die hard MF'er
Donateur
7 mei 2020
526
267
Wie weet waarom leveranciers aangeven dat je een speciale acculader nodig hebt voor lithium accu's? Het lijk mij dat als de accu geschikt is voor het laden door de dynamo dat het dan ook niet uitmaakt wat voor lader je gebruikt.
 
Wie weet waarom leveranciers aangeven dat je een speciale acculader nodig hebt voor lithium accu's? Het lijk mij dat als de accu geschikt is voor het laden door de dynamo dat het dan ook niet uitmaakt wat voor lader je gebruikt.
Omdat laders andere dingen doen dan een dynamo in de motofiets.
 
Het gaat met name om de onderhoudsladers, die je in het algemeen 24/7 aangesloten hebt. Een keer laden met een normale lader zou volgens mij inderdaad geen verschil maken.

Ik verwacht ook dat een Li-lader de accu niet continu op 100% van z’n capaciteit probeert te houden, iets wat conventionele accu’s juist wel waarderen. Of dat echt zo is weet ik niet, de fabrikanten zijn daar niet duidelijk over.
 
Dus als je boordspanning netjes op 14,4 gehouden wordt is dat anders als dat een acculader netjes op 14,4 laadt, knap hoor. Ik weet heus wel dat een acculader een andere curve heeft dan je boordnet maar als je je accu toegetakeld hebt door 'm bijna leeg te starten krijgtie van het boordcircuit ook flink op z'n flikker

Het is wel zo dat iedere soort accu zijn voorkeur heeft, heus wel
 
Ah, eigenlijk wel logisch, niet bij stilgestaan 8)7. Ik heb een Ctek lader en het blijkt dat die allerlei trucks uithaalt met de stroom maar ook met de laadspanning. En ook desulfatering bij een veel te lage accuspanning.
 
Dus als je boordspanning netjes op 14,4 gehouden wordt is dat anders als dat een acculader netjes op 14,4 laadt, knap hoor. Ik weet heus wel dat een acculader een andere curve heeft dan je boordnet maar als je je accu toegetakeld hebt door 'm bijna leeg te starten krijgtie van het boordcircuit ook flink op z'n flikker

Het is wel zo dat iedere soort accu zijn voorkeur heeft, heus wel
Lijkt mij ook maar sommige laders geven in de beginfase bij een veel te lage accuspanning een paar korte laad pulsen. Die zijn denk ik niet zo erg maar ik meen me te herinneren dat er ook laders zijn die de polarisatie omdraaien om te desulfateren, dat lijkt me geen goed idee.
 
Ik heb afgeleerd om accu's een heel lang leven te bezorgen omdat ze toch nix kosten. Dat werkt goed

Als je al bij desulfateren aan bent gekomen is het nog maar effe voordat je toch een nieuwe accu nodig gaat hebben. De slechtste cel in een accu wordt overigens bij leegtrekken ook negatief geladen
 
Mooie om te overdenken: de meeste bms'en schakelen uit onder de 10 volt, dan is het dus opeens 0 volt, wordt zo een desulfateriseringeringtering stand dan wel geactiveerd?

Komt er overigens wel op neer dat je klaar bent met eenvoudiger lees goedkopere lader.
Toch jammer dat ik identieke laders gezien heb met een andere ' lithium ready ' sticker erop.
 
Mooie om te overdenken: de meeste bms'en schakelen uit onder de 10 volt, dan is het dus opeens 0 volt, wordt zo een desulfateriseringeringtering stand dan wel geactiveerd?

Komt er overigens wel op neer dat je klaar bent met eenvoudiger lees goedkopere lader.
Toch jammer dat ik identieke laders gezien heb met een andere ' lithium ready ' sticker erop.
Nou precies, dat realiseer ik me nu ook. De bms zal denk ik de cellen loskoppelen, en dus 0 Volt geven waardoor de lader misschien juist gaat pulsen of zelfs de polariteit omdraait? Een ouderwetse lader lijkt me afdoende.
 
Nou precies, dat realiseer ik me nu ook. De bms zal denk ik de cellen loskoppelen, en dus 0 Volt geven waardoor de lader misschien juist gaat pulsen of zelfs de polariteit omdraait? Een ouderwetse lader lijkt me afdoende.
Mannen tepels zijn ook nul volt, dus ff natmaken , klemmetjes erop en kijken of je gedesulfiliseertd wortd 👍🏾 .
Ik kan me voorstellen dat het slecht is voor een bms, wat er dan ook precies gebeurd bij de desulf... procedure, maar vraag me ook af of die dus daadwerkelijk wordt geactiveerd bij aansluiten .
Ik heb al 3 laders liggen, 14,6 volt, die bij de accu geleverd werden.
 
Dus als je boordspanning netjes op 14,4 gehouden wordt is dat anders als dat een acculader netjes op 14,4 laadt, knap hoor.
Precies dat is dus wat ik ook niet begrijp. Als je regelmatig rijdt is je accu eigenlijk dus altijd vol... Alleen na de start even een flinke dip, daarna laadt de boel gewoon op tot de max. Elke keer.

Toch gaat het goed, ook op motoren die niet voor Li-techniek gemaakt zijn, dus ik vermoed dat de accu zelf wat slimmigheid aan boord heeft.
Je zou bij 80% "vol" de laadstroom kunnen begrenzen, maar dat geeft misschien weer effecten die je niet wilt en bypassen met een weerstand in de accu zelf zou warmte geven waar je het net niet wilt.
Ik heb er al veel over gezocht, maar je vindt vooral marketingverhalen. Hoe het echt werkt blijft vaag.
 
Precies dat is dus wat ik ook niet begrijp. Als je regelmatig rijdt is je accu eigenlijk dus altijd vol... Alleen na de start even een flinke dip, daarna laadt de boel gewoon op tot de max. Elke keer.

Toch gaat het goed, ook op motoren die niet voor Li-techniek gemaakt zijn, dus ik vermoed dat de accu zelf wat slimmigheid aan boord heeft.
Je zou bij 80% "vol" de laadstroom kunnen begrenzen, maar dat geeft misschien weer effecten die je niet wilt en bypassen met een weerstand in de accu zelf zou warmte geven waar je het net niet wilt.
Er zit een BMS in welke de accu's bewaakt omdat Lithium accu's erg gevoelig zijn voor te ver ontladen en te veel opladen. De Ion versies kunnen ontploffen bij te veel laden maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Wat de Ferro types doen weet ik niet maar die hebben niet de 'thermal run away' waardoor ze spontaan in de brand kunnen vliegen. De ferro types zijn dus veel veiliger zijn, de verhalen over niet te blussen auto's betreft ook niet de ferro types.
De stroom wordt niet ge-bypassed maar gewoon gestopt, net als bij een normale accu.
Ik heb er al veel over gezocht, maar je vindt vooral marketingverhalen. Hoe het echt werkt blijft vaag.
Het is allemaal wat vaag inderdaad en er zit ook nog een addertje onder het gras door het feit dat sommige acculaders trucks uithalen die voor een loodaccu prima zijn maar voor de elektronica in een lithium accu mogelijk rare effecten kan veroorzaken of misschien zijn er zelfs laders die schade kunnen toebrengen aan de BMS
Ik zou wel eens een defecte accu rondom iets willen in zagen om dan de bovenkant er af breken. Of juist de onderkant, ik heb het idee dat het van die ronde cellen zijn en dat het dus vrij risicoloos te doen is. Daar zal dan ook een printplaatje ergens moeten zitten om de boel te controleren. Maar dan moet je eerste een defect exemplaar hebben en die zullen er voorlopig nog niet veel zijn.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat een BMS doet als de ferro accu onder een drempelspanning komt, zal de BMS de accu volledig loskoppelen? Dan kan 0V op de klemmen nog steeds spectaculair mis gaan ;)
 
Li-on accu hoef je helemaal niet bij te laden, bij mij staat er al eentje al jaren op de plank en nog steeds op 13.2 volt .
Of je moet een klokje of alarm op je motor hebben zitten die constant stroom trekt .
De interne BMS trekt (normaal) ook wat stroom maar dit is zo weinig dat die bijna te verwaarlozen is.
 
Li-on accu hoef je helemaal niet bij te laden, bij mij staat er al eentje al jaren op de plank en nog steeds op 13.2 volt .
Of je moet een klokje of alarm op je motor hebben zitten die constant stroom trekt .
op de plankt zal het niet veel uitmaken, kan ik inkomen, maar heb niet zolang geleden een li-ion in de ktm 1290 gestoken, en elke keer als hij 2 weken stil bleef staan kreeg ik een hoop foutmeldingen bij het starten, hoogstwaarschijnlijk gewoon door lagen batterijspanning, na dagje rijden is er de volgende dag niets aan de hand, zit ook wel een alarm op, dus nu praktisch elke keer aan de lader, moest ik weten dat hij wat lager blijven zou blijven staan :/
 
Er zit een BMS in welke de accu's bewaakt omdat Lithium accu's erg gevoelig zijn voor te ver ontladen en te veel opladen. De Ion versies kunnen ontploffen bij te veel laden maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Wat de Ferro types doen weet ik niet maar die hebben niet de 'thermal run away' waardoor ze spontaan in de brand kunnen vliegen. De ferro types zijn dus veel veiliger zijn, de verhalen over niet te blussen auto's betreft ook niet de ferro types.
De stroom wordt niet ge-bypassed maar gewoon gestopt, net als bij een normale accu.

Het is allemaal wat vaag inderdaad en er zit ook nog een addertje onder het gras door het feit dat sommige acculaders trucks uithalen die voor een loodaccu prima zijn maar voor de elektronica in een lithium accu mogelijk rare effecten kan veroorzaken of misschien zijn er zelfs laders die schade kunnen toebrengen aan de BMS
Ik zou wel eens een defecte accu rondom iets willen in zagen om dan de bovenkant er af breken. Of juist de onderkant, ik heb het idee dat het van die ronde cellen zijn en dat het dus vrij risicoloos te doen is. Daar zal dan ook een printplaatje ergens moeten zitten om de boel te controleren. Maar dan moet je eerste een defect exemplaar hebben en die zullen er voorlopig nog niet veel zijn.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat een BMS doet als de ferro accu onder een drempelspanning komt, zal de BMS de accu volledig loskoppelen? Dan kan 0V op de klemmen nog steeds spectaculair mis gaan ;)
Op een ander forum waar ik wel eens kom zitten wat gasten met af-fabriek LiFePo4 accu's en daar is er regelmatig een bij die een tijdje z'n normale onderhoudslader heeft gebruikt en daarna z'n accu kan vervangen. OEM versie kost meer dan 500 euro 8)7

In het boekje van mijn motor staat het wel vermeldt, maar wie leest het...?

1692615495586.png


Al die puls-techniekjes en andere slimmigheid moet je niet hebben bij dit soort accu's. Bij de AGM accu's die ik heb lijkt het wel te werken. Koop zelden accu's, onlangs een van een motor die bij iemand lang had stilgestaan en nauwelijks door de compressie kwam bij starten.
Je bedoeld waarschijnlijk 18650 cellen die ook veel gebruikt worden in o.a. elektrische fietsen en escooters. Ook daar hoort een BMS de boel te balanceren en te bewaken op o.a. temperatuur. Er schijnen vooral in het begin wat accu's in omloop te zijn gebracht waar de fabrikant een paar knaken kon besparen door het BMS weg te laten. Hoe kun je een produkt dat op zich best goed is, een slechte naam bezorgen...
 
Dit staat onderander in de link die ik eerder hier vermeld heb. (#4)
>Lithium-ion-accu:
Lithium-ion-accu is een verzamelnaam voor alle oplaadbare accu’s/batterijen waar lithium in verwerkt is. De LiFePO4-accu heeft vele voordelen en nadelen in vergelijking met de lood, gel en AGM-accu’s. Ze zijn stukken lichter, vele malen krachtiger en geheel onderhoudsvrij. De accu mag per dag tot maximaal 80% ontladen worden anders wordt de leeftijd verkort. In deze accu’s zit vaak een BMS (batterij-management systeem), een stukje elektronica in de accu. Gebruik voor deze accu’s de juiste lader. Bij een accu waar geen BMS in zit is er een sticker, met de waarschuwing dat de goede lader gebruikt moet worden. De veiligheid is dus afhankelijk van dat stukje elektronica. Het laden moet met een constante stroom en constante spanning gebeuren. Bij deze accu’s is de temperatuur bij het laden belangrijk, deze temperatuur moet tussen de 0 en 40 graden Celsius zijn. Gebeurt dat niet, dan kan dat een explosie tot gevolg hebben. In de winter kan hij bevriezen. Als de accu defect raakt, kan er een intern proces ontstaan wat nagenoeg niet te stoppen is. Als er een brand ontstaat, gaat de temperatuur in enkele seconden van 20⁰C naar 300-700⁰C. Om een brand te stoppen wordt de accu in een bak onder water gezet, dan zal de brand stoppen. Maar als de accu na twee weken eruit gehaald wordt, dan gaat het branden gewoon verder. Deze accu’s kunnen nog niet gerecycled worden. Bij de accu’s/batterij van telefoons, laptops E-fiets/brommers enz. komt het ook nog steeds voor dat ze spontaan ontbranden.<

Ik heb een motogadget in de caferacer gebouwd en via de app zie ik ook de constante voltage (13.1V) van de Antigravity Lithiumaccu.
En ik laad 'm met een LiFePO4 lader op.....onderschat deze accu's niet, want dat kleine lichte ding slingert mijn Guzzi 650cc zonder probleem aan ondanks hoge compressie van het blok.
 
Wie weet waarom leveranciers aangeven dat je een speciale acculader nodig hebt voor lithium accu's? Het lijk mij dat als de accu geschikt is voor het laden door de dynamo dat het dan ook niet uitmaakt wat voor lader je gebruikt.
Omdat elk type accu/oplaadbare batterij een eigen oplaadcyclus heeft.
Zelfs binnen de lood-accu familie zijn verschillende oplaadcyclus.
Ik had begrepen dat de lithium starter accu's een ingebouwde oplaad-pcb hebben.
Deze regelt het opladen. De dynamo spanning/stroom is alleen een voedingbron om de eigenlijk oplader te laten werken.
 
Ja klopt, ik had alleen over het hoofd gezien dat laders zoals optimate, ctek etc niet gewoon beginnen met laadstroom maar allerlei trucks uit kunnen halen, daar zit hem de kneep. Gewoon een spanning met voldoende stroom aanbieden, dan werkt het gewoon. Overigens zijn veel van de laadtheorieën commercieel naar mijn mening, het zal best beter zijn maar ik verwacht dat het in de praktijk niet echt meer aan levensduur oid oplevert. Druppelladen werkt wel prima overigens.
 
Ja klopt, ik had alleen over het hoofd gezien dat laders zoals optimate, ctek etc niet gewoon beginnen met laadstroom maar allerlei trucks uit kunnen halen, daar zit hem de kneep. Gewoon een spanning met voldoende stroom aanbieden, dan werkt het gewoon. Overigens zijn veel van de laadtheorieën commercieel naar mijn mening, het zal best beter zijn maar ik verwacht dat het in de praktijk niet echt meer aan levensduur oid oplevert. Druppelladen werkt wel prima overigens.
in moderne laders voor lood-zuur accu's zit tegenwoordig evenveel rekenkracht als in een PC, en dat zit er echt niet in uit commerciele redenen, dat zou namelijk helemaal niet commercieel zijn.
 
Het zit er vaak in om indruk te maken op de koper en de hogere prijs acceptabel te maken of het nieuwe model aan te schaffen. Ik weet van (kompleet andere) systemen dat 90% van de mogelijkheden daarvan er in zaten omdat de concurrent dat ook deed, eigenlijk niemand die het gebruikte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan