speciale acculader voor lithium accu's?

ZedBert

Die hard MF'er
Donateur
7 mei 2020
526
267
Wie weet waarom leveranciers aangeven dat je een speciale acculader nodig hebt voor lithium accu's? Het lijk mij dat als de accu geschikt is voor het laden door de dynamo dat het dan ook niet uitmaakt wat voor lader je gebruikt.
 
hoe kan iets indruk maken op de koper wat hij niet eens kan zien ?
Simpel, indrukwekkende grafieken in de handleiding, op de doos, sticker en ledjes die van alles aangeven. Ziet er best mooi uit hoor en het zal ook best effect hebben maar vooral tussen de oren. Op een motor zit gewoon een dynamo die een bepaalde stroom kan leveren en klaar.
 
Simpel, indrukwekkende grafieken in de handleiding, op de doos, sticker en ledjes die van alles aangeven. Ziet er best mooi uit hoor en het zal ook best effect hebben maar vooral tussen de oren. Op een motor zit gewoon een dynamo die een bepaalde stroom kan leveren en klaar.
Mooi om je in net 24 uur te zien groeien van noob tot een alwetend accu-expert :t





:+
 
Simpel, indrukwekkende grafieken in de handleiding, op de doos, sticker en ledjes die van alles aangeven. Ziet er best mooi uit hoor en het zal ook best effect hebben maar vooral tussen de oren. Op een motor zit gewoon een dynamo die een bepaalde stroom kan leveren en klaar.
kunnen ze evengoed laten zien zonder 4 computers in 1 lader te steken (ja 4 : 1 per fase en 1 die het geheel overziet)
 
Mooi om je in net 24 uur te zien groeien van noob tot een alwetend accu-expert :t





:+
Ben geen noob hoor, had alleen over het hoofd gezien dat sommige laders desulferen, vandaar dat ik het niet kon plaatsen. Voor mijn werk gebruiken we veel ferro accu's met bijbehorende laders allemaal CAN bus gestuurd met per cel blok uit te lezen spanning en meerdere temperatuurmetingen in een accubak. De besturingsoftware van de machine met o.a. gegevens van de motorcontroller en accubak wordt door ons zelf geschreven. Dat is wel wat anders dan een motor accu en vandaar dat ik niet zo snel met onder de indruk ben van allerlei verkoop praatjes. Maar goed, ik ben zeker niet foutloos dus wijs me er vooral op als ik er naast zit, liefst met referenties.
 
Ben geen noob hoor, had alleen over het hoofd gezien dat sommige laders desulferen, vandaar dat ik het niet kon plaatsen. Voor mijn werk gebruiken we veel ferro accu's met bijbehorende laders allemaal CAN bus gestuurd met per cel blok uit te lezen spanning en meerdere temperatuurmetingen in een accubak. De besturingsoftware van de machine met o.a. gegevens van de motorcontroller en accubak wordt door ons zelf geschreven. Dat is wel wat anders dan een motor accu en vandaar dat ik niet zo snel met onder de indruk ben van allerlei verkoop praatjes. Maar goed, ik ben zeker niet foutloos dus wijs me er vooral op als ik er naast zit, liefst met referenties.
Kon het even niet laten :+

Ik ben het deels wel met je eens hoor, maar je kunt 70 jaar ontwikkeling in de accu-laadtechniek ook weer niet afdoen met "het zit tussen de oren".
Als je googelt op "battery charge methods", dan krijg je een berg laadmethodes die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.
Li-laadtechniek is nog relatief nieuw en ook daarin wordt nog verbeterd.

Ik heb niet het gevoel dat de bekende merken laders de boel neppen, dat ze het wat interessanter voorstellen dat kan best. Je moet de consument toch verleiden om hun kastje te kopen en niet dat van de concurrent.
 
Juist daarom.
De gebruiker heeft de kennis niet en daarom 'vertrouwen ' op de producent.

Ik ben daar zelf wel een aardig voorbeeld in.
Jarenlang kocht ik altijd gewoon de ouderwetse normale loodaccu's, eens in de zoveel tijd even controleren en wat bijvullen, prima.
Maar dit jaar was ik het zat, ik had vorig jaar nog een nieuwe accu gekocht voor 1 van mijn oude Honda's, niet veel gestart of wat dan ook, maar gewoon zoals ik altijd doe, af en toe een ritje met mooi weer. Maar de accu was dus verrot gegaan. Ik moest iets anders...
Toen eigenlijk via de specialist in mijn type motor in Amerika uitgekomen bij MotoBatt batterij + lader. ( voor zover ik weet zijn de Amerikanen gek op deze accu's )
Dit is wel een AGM batterij, maar lang verhaal kort, ik ben om.
Als er nog meer accu's kapot gaan gaan deze accu's erin, het ladertje vond ik in al zijn eenvoud ook indrukwekkend.
Gewoon onwijs veel startkracht en ik merk dat het motortje ook gewoon beter loopt ( de ontsteking loopt via de accu )
Voor mij echt geen oude lood accu's meer. LiFePO4's vind ik dan weer net een stapje te ver voor op de motorfiets.
Het zal best veilig zijn, maar dat stukje 'Li' brengt wel wat twijfel, genoeg fikkende auto's, electrische fietsen en stepjes te zien op internet.
 
Voor mij echt geen oude lood accu's meer. LiFePO4's vind ik dan weer net een stapje te ver voor op de motorfiets.
Het zal best veilig zijn, maar dat stukje 'Li' brengt wel wat twijfel, genoeg fikkende auto's, electrische fietsen en stepjes te zien op internet.
Dit is een interessant filmpje over de hoge veiligheid van LiFePo
Een LiFePo accu kost iets meer dan 100 euro dus dat is nog wel te doen, zeker omdat ze een langere levensduur hebben. Vooral het gewichtsverschil vind ik een voordeel, bij mij zit de accu hoog op de motor en een paar kilo gewichtsbesparing is fijn als je hem rechtop moet zetten.
Overigens hebben ze ook een filmpje over de LTO lithium accu en de NMC, dat is denk ik wat normaal met lithium ion wordt aangeduid. De LTO is nog iets veiliger, de NMC wil je niet hebben...
 
Komt er overigens wel op neer dat je klaar bent met eenvoudiger lees goedkopere lader.
Toch jammer dat ik identieke laders gezien heb met een andere ' lithium ready ' sticker erop.
BS battery adviseert een conventionele acculader, even mijn oude lader afstoffen :) (controleer wel even of die oude laders niet te ver gaan als ze nog uit het 220Vac tijdperk komen).

1692957069003.png
 
BS battery adviseert een conventionele acculader, even mijn oude lader afstoffen :) (controleer wel even of die oude laders niet te ver gaan als ze nog uit het 220Vac tijdperk komen).

Bekijk bijlage 1917836
Ook van BS battery:

CHARGING
• Never charge a lithium battery with a Lead Acid charger with desulfation program.
Irreversible damage to the battery will occur.
• Never maintain the battery during a long period. Lithium batteries don’t support a trickle-charge in the way a Lead Acid
battery does.
We recommend to make periodically a 30 minutes charge (every 2 months).
• Never charger the battery with a higher current than 2C (2C corresponds to 2x the battery capacity).
This is the MAX charging current accepted.
• To maximize the battery lifespan, ensure that the charging time does not exceed 30 minutes while charging at the maxi-
mum current even if the battery is completely discharged.
 
Terug
Bovenaan Onderaan