Zonnepaneel en acculader

Dan snap ik jouw vraag niet.
Je kunt een paneel met omvormer kopen en daar een behoorlijke lader op aansluiten, maar dat gaat behoorlijk wat kosten.
Of je koopt een paneel met van die accuklemmetjes eraan. Daar zullen vast een hoop variaties op zijn. Dus, wat zijn de keuzes?
 
Als hij alleen je accu op peil hoeft te houden, is het al gauw goed. Heb je wat verbruikers die continu stroom blijven trekken, dan is het handig om te weten hoeveel dat dan is.

In het laatste geval en als je motor een winterslaap houdt, is het helaas zo dat je de lader het hardst nodig hebt in de periode dat de zon vrijwel niet thuis geeft. In juli en augustus heb je hem eigenlijk niet nodig (want je rijdt dan) en werkt zo’n paneeltje als een tierelier, in december en januari presteren dit soort installaties het slechtst.
 
Als hij alleen je accu op peil hoeft te houden, is het al gauw goed. Heb je wat verbruikers die continu stroom blijven trekken, dan is het handig om te weten hoeveel dat dan is.

In het laatste geval en als je motor een winterslaap houdt, is het helaas zo dat je de lader het hardst nodig hebt in de periode dat de zon vrijwel niet thuis geeft. In juli en augustus heb je hem eigenlijk niet nodig (want je rijdt dan) en werkt zo’n paneeltje als een tierelier, in december en januari presteren dit soort installaties het slechtst.
Ik zou voor de wintermaanden een waterkrachtcentrale op de regenpijp knutselen 🛠
 
even rekenen. mijn druppellader levert 0,2A in de druppelstand en 0,8A als de accu een stuk leger is. dus laten we even van het slechtste geval uit gaan 0,8A bij 13,5V is 10,8W er even van uit gaan dat je hele slechte componenten gaat gebruiken en je 50% van je opgewekte energie gaat verliezen dan heb je dus genoeg aan een paneel dat 21,6W kan leveren.
maar het bestaat ook gewoon kant en klaar.
 
Koppel die accu af, op kamer temperatuur laten komen en opladen + die accu in de meterkast zetten. Iedere maand of wat dat je niet rijd ff klemspanning meten en onder de 12.6 ff opladen.
 
even rekenen. mijn druppellader levert 0,2A in de druppelstand en 0,8A als de accu een stuk leger is. dus laten we even van het slechtste geval uit gaan 0,8A bij 13,5V is 10,8W er even van uit gaan dat je hele slechte componenten gaat gebruiken en je 50% van je opgewekte energie gaat verliezen dan heb je dus genoeg aan een paneel dat 21,6W kan leveren.
maar het bestaat ook gewoon kant en klaar.
Dure grap. Het enige dat hij moet compenseren is het klokje en de zelfontlading. Aan 1 Watt heb je meer dan genoeg.
 
en zonnepanelen produceren in de winter ongeveer 10% van wat ze in de zomer produceren vandaar dat ik maar van het slechtste geval uit was gegaan aangezien de meeste motoren in de winter stil staan en dan dus de lader nodig hebben.
 
ik heb een druppellader op schakelklokje met weekprogramma dat 2 minuten per week oplaad. Met 4 wintermaanden staat het ongeveer 30 minuten aan, en op nacht/weekend tarief. Alle li-ion spul zit er ook ook op, dus GPS, b/t unit, bose qc20, en andere dingen. Ik laad dat niet op na rijden, li-ion houdt er niet van om 100% geladen te zijn dus laad ik het langzaam op. Geen idee hoe een multi Li-ion lader werkt, maar ga ervan uit dat de meeste stroom naar het meest ontladen apparaat gaat. Voor het rijden is het dan heel snel 100% geladen

Als ik aan de fiets werk met contact op dan gaat de Li-ion lader er even af, en zet ik de timer op aan
 
zonnepanelen produceren in de winter ongeveer 10% van wat ze in de zomer produceren
Zonnepanelen werken op licht, niet warmte :) En hoewel we in Nederland minder zon hebben in de winter kunnen ze op een zonnige winterdag soms meer opleveren dan op een hete zomerdag, omdat zonnepanelen baat hebben van een lage temperatuur.
Ja, de opbrengst in de winter zal minder zijn, maar meer dan 10%
Over het algemeen wordt 30% van de totale jaar opbrengst van zonnepanelen in de "winter" maanden (oktober tot maart) geproduceerd. Dat is dus 5% per maand, tegenover 11,6% per maand in de rest van het jaar, dus de opbrengst is in de winter iets minder dan de helft vergeleken met de rest van het jaar.
 
Zonnepanelen werken op licht, niet warmte :) En hoewel we in Nederland minder zon hebben in de winter kunnen ze op een zonnige winterdag soms meer opleveren dan op een hete zomerdag, omdat zonnepanelen baat hebben van een lage temperatuur.
Ja, de opbrengst in de winter zal minder zijn, maar meer dan 10%
Over het algemeen wordt 30% van de totale jaar opbrengst van zonnepanelen in de "winter" maanden (oktober tot maart) geproduceerd. Dat is dus 5% per maand, tegenover 11,6% per maand in de rest van het jaar, dus de opbrengst is in de winter iets minder dan de helft vergeleken met de rest van het jaar.
ik heb even mijn eigen grafieken er bij gepakt van dit jaar, zomer maanden gemiddeld 370 KWh per maand december 30 KWh plus de laatste dag januari van dit jaar 37 KWh. dat je leuk van okt tot maart rekent trekt het gemiddelde leuk omhoog maar op een gemiddelde laad je de accu niet op in de maanden dat het het koudst is en je accu het zo zwaar mogelijk heeft heb je dus haast geen lading.
 
Zonnepanelen werken op licht, niet warmte :) En hoewel we in Nederland minder zon hebben in de winter kunnen ze op een zonnige winterdag soms meer opleveren dan op een hete zomerdag, omdat zonnepanelen baat hebben van een lage temperatuur.
Ja, de opbrengst in de winter zal minder zijn, maar meer dan 10%
Over het algemeen wordt 30% van de totale jaar opbrengst van zonnepanelen in de "winter" maanden (oktober tot maart) geproduceerd. Dat is dus 5% per maand, tegenover 11,6% per maand in de rest van het jaar, dus de opbrengst is in de winter iets minder dan de helft vergeleken met de rest van het jaar.
Volgens mij werken zonnepanelen het best bij een temp van 25gr:
 
Zonnepanelen werken op licht, niet warmte :) En hoewel we in Nederland minder zon hebben in de winter kunnen ze op een zonnige winterdag soms meer opleveren dan op een hete zomerdag, omdat zonnepanelen baat hebben van een lage temperatuur.
Ja, de opbrengst in de winter zal minder zijn, maar meer dan 10%
Over het algemeen wordt 30% van de totale jaar opbrengst van zonnepanelen in de "winter" maanden (oktober tot maart) geproduceerd. Dat is dus 5% per maand, tegenover 11,6% per maand in de rest van het jaar, dus de opbrengst is in de winter iets minder dan de helft vergeleken met de rest van het jaar.
Een topdag in december betekent een koude dag (dat lukt makkelijk) en de hele dag volle bak zon. Dat zie je niet vaak en dan nog heb je maar een fractie van een redelijke dag in juli. Een tijdje donker weer (zoals we nu hebben) betekent waarschijnlijk dat de lader niet goed werkt, het is ook maar een mini paneeltje. Hoeft geen groot probleem te zijn, tenzij je wat verbruikers op de motor hebt die de accu belasten in stilstand.
Zou mooi zijn als iemand écht ervaring met deze lader had in NL en dit hier deelde.

Volgens mij werken zonnepanelen het best bij een temp van 25gr:
Nee, stukje kouder vinden ze fijner. Voorbeeldje willekeurig paneel:

8B3A8544-8206-4A8F-8327-CE1A253211C0.jpeg
 
Een topdag in december betekent een koude dag (dat lukt makkelijk) en de hele dag volle bak zon. Dat zie je niet vaak en dan nog heb je maar een fractie van een redelijke dag in juli. Een tijdje donker weer (zoals we nu hebben) betekent waarschijnlijk dat de lader niet goed werkt, het is ook maar een mini paneeltje. Hoeft geen groot probleem te zijn, tenzij je wat verbruikers op de motor hebt die de accu belasten in stilstand.
Zou mooi zijn als iemand écht ervaring met deze lader had in NL en dit hier deelde.


Nee, stukje kouder vinden ze fijner. Voorbeeldje willekeurig paneel:

Bekijk bijlage 1835037
dan heb ik het verkeerd gelezen
 
Zou mooi zijn als iemand écht ervaring met deze lader had in NL en dit hier deelde.
Ik heb het paneel.... maar nog maar een week of twee. Daarnaast heb ik tegelijkertijd de accu vervangen, en rij regelmatig in de winter. Doel van de lader is voornamelijk het compenseren van de constante verbruikers (oa. alarm en gps tracker) als de motor soms een week of twee niet gebruikt wordt.
Gezien de korte tijd dat ik het heb kan/wil ik nog geen uitspraken doen over de effectiviteit.
Ik heb geprobeerd de laadstroom te meten, maar omdat er gebruik gemaakt wordt van puls laden is dat lastig.
 
FF een schopje om mijn ervaring te delen:
Nog geen lege accu gehad, maar dat zegt imo niet zo veel. Wel wat metingen gedaan, en van 4 tot 14 februari, toen de motor niet gereden heeft, en niet aan het paneel gehangen heeft, is het accu-voltage van 13,2 volt gezakt naar 12,76 volt.
Van 1 maart tot 10 maart heeft de motor weer niet gereden, maar wel aan het paneeltje gehangen. Voltage is van 13,2 volt naar 13,02 volt gezakt.
Het paneel voorkomt dus niet dat de accu ontlaadt, maar vermindert de daling wel. (Dit is op een motor met actief alarm, een GPS tracker en een hybride litium/lood accu)

Schermafbeelding 2023-03-10 155113.png
 
Laatst bewerkt:
FF een schopje om mijn ervaring te delen:
Nog geen lege accu gehad, maar dat zegt imo niet zo veel. Wel wat metingen gedaan, en van 4 tot 14 februari, toen de motor niet gereden heeft, en niet aan het paneel gehangen heeft, is het accu-voltage van 13,2 volt gezakt naar 12,76 volt.
Van 1 maart tot 10 maart heeft de motor weer niet gereden, maar wel aan het paneeltje gehangen. Voltage is van 13,2 volt naar 13,02 volt gezakt.
Het paneel voorkomt dus niet dat de accu ontlaadt, maar vermindert de daling wel. (Dit is op een motor met actief alarm, een GPS tracker en een hybride litium/lood accu)
het ontbreekt je aan voldoende kennis om de juiste conclusies te trekken.
als op 4 feb de spanning 13.2V was, werd de accu op dat moment nog opgeladen of heb je een erg slechte voltmeter. als de spanning op 14 feb 12.76V was, is dat perfect normaal want dat is de spanning van een goede compleet opgeladen accu in rust. tenzij je voltmeter erg slecht was natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Heb je daar een linkje van? Of bedoel je een Lithiumaccu die geplaatst kan worden in een laadsysteem dat voor conventionele accu’s bedoeld is?

het ontbreekt je aan voldoende kennis om de juiste conclusies te trekken.
Lees nog even goed... het gaat om een hybride lithium/lood accu, die heeft een hogere spanning dan een standaard lood-accu. :)
Daarom heb ik dat ook er bij gezet.

Ter verduidelijking, dit is de spanning tijdens een rit, rond 14 volt, en na de rit zakt hij vrij snel in tot 13,45 volt. Er zal best een afwijking in de meting kunnen zitten, het is immers een gps-tracker die het meet, geen geijkte voltmeter, maar veel zal het niet afwijken.

Screenshot 2023-03-10 225822.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan