Afstellen APE NAKS

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hey allemaal,
Ik heb een handmatige NAKS geinstalleerd in mijn hondaatje om van het gerammel af te zijn.
Echter krijg ik de rammel er niet lekker uit, ik ben te bang om hem te strak te zetten denk ik.
Nou vroeg ik me af, aangezien ik de rammel pas vanaf de 5-7000 toeren hoor, hoe je het makkelijkste tot het punt komt dat de naks goed staat?

Even ter verduidelijking, ik heb de naks gemonteerd tegelijk met het kleppen stellen. Omdat ik die rammel hoor en bij kleine aanpassingen aan de NAKS geen merkbaar verschil in de rammel hoor, twijfel ik of het geluid hiervandaan komt.

Vandaar de angst om hem te strak te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook ape naks en heb hem volgens gebruiksaanwijzing afgesteld. Dus eerst draaien totdat ik weerstand voelde. Dan kwartslag terug en vast maken. Motor paar keer met de hand draaien en kijken of de ketting niet versprong. Alles weer terug, motor starten en stationair laten lopen. Op dat moment hoorde ik nog steeds beetje gerammel, dus met de lopende motor de naks nog klein beetje gecorrigeerd totdat ik net geen gerammel hoorde. Als de motor warm is, heb ik verder nergens meer last van.
Als ik jou verhaal zo lees, dat jij het in de hoge toeren hebt, zou het misschien niet iets anders kunnen zijn? (tenzij je je naks niet goed hebt afgesteld)
 
Ja ik denk dus hetzelfde. Het is volgens mij iets anders.
Ik heb net volgens de tip van bananenman de timerkap eraf gehaald en de ketting staat nu door mijn "afstellen" lekker strak. Die is nu wat losser gezet en ik moet het probleem dus ergens anders zoeken...

Mijn olieketting hing 5000 km geleden al erg los, zou deze de rammel kunnen veroorzaken

( de motor heeft al 62xxx km gedraaid)
 
Had je gerammel voordat je je kleppen had gesteld? Heb je nadat je je kleppen had gesteld weer klepspeling gemeten en schroeven op moment gedraaid van je camshaft journal holders?
Gewoon goed nadenken wanneer je voor het eerst geluiden hoorde en wat je zelf allemaal hebt gedaan/gewijzigd.
 
Ik heb na het kleppen stellen het idee, dat de rammel die ik voorheen was weg is en dat ik een andere terug heb. Ik had de theorie dat als het de kleppen waren en niet de ketting (wat ik tot nu toe gedacht had) dat de rammel dan na een tijdje minder moest worden. Kleppen slijten immers in. Maar de rammel lijkt harder te worden, nu 2000 km na de stelling.
 
De nokkenasketting is losser gezet. Maar ik heb er nog wat meer mee rondgereden en het geluid is niet constant. Vooral in lage toeren met trekkende motor hoor je een de ratel die meer te omschrijven is als een soort van pingel en als je gewoon heel langzaam door de toeren trekt merk je er niks van. Dus het lijkt alleen bij trekkende motor te zijn...
 
En je klepspeling dan?

Die is eindelijk gemeten!
Ingaande perfect in het midden. Uitgaande zitten net een tikkeltje aan de hoge speling.
De speling mag 0.28 +- 0.03 zijn en ik heb er 2 rond de 0.32-0.325 (ja ik meet per 0.01.)

Is dit de moeite waard om nieuwe shims te kopen (a 6 euro per stuk) of slijt dit wel in?

Het kost me namelijk meer tijd om bij de dealer te komen dan om het blok open en dicht te schroeven ;(
 
de shims zijn gehard, en dan zullen niet inslijten,, anders zou je elke maand je kleppen moeten stellen ;)

en trouwens als je klepspeling te groot is hoe wil je dan je shims dikker maken door in te laten slijten? dan word hij alleen maar nog groter:P
 
Laatst bewerkt:
Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat de ketting voor of na het TDC of op het TDC verschillende soorten speling weergeeft. De ketting heeft op het TDC bijna geen speling, na het TDC 3-5 mm...
Moet hij nou losser of is het zo goed??
 
Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat de ketting voor of na het TDC of op het TDC verschillende soorten speling weergeeft. De ketting heeft op het TDC bijna geen speling, na het TDC 3-5 mm...
Moet hij nou losser of is het zo goed??


doe je het wel goed ?
ik bedoel het niet verkeert ,maar als je in de juiste richting blijft draaien aan de krukas
dan blijf normaal gesproken de ketting op spanning staan.
als je echter iets voorbij het TDC bent en weer terugdraait zou de ketting iets slapper kunnen gaan staan
 
Ja dat klopt wat je zegt. Maar waar (the fuck) moet je de speling dan opmeten? APE zegt dat de speling tussen de nokkenastandwielen 1/4 tot 3/8' moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
dat zegt mij niks eigenlijk, maar logisch nadenkend??,de krukas trekt aan de uitlaatnokkenas,die weer aan de inlaatnokkenas trekt, dan zou de boel toch strak staan ?
kan er naast zitten ,maar bij de aandrijvingslijn trekt toch ook het voortandwiel aan de ketting , die krijg je aan de bovenzijde ook niet op en neer[ bij wijze van spreken dan]

edit : ik neem even aan dat je de spelling tussen de nokkenassen bedoelt,of niet ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan