Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.502
11.131
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
wat voor bike heb jij dan :o heb je heb wel op 2,9 bar gehouden?
de tracer heeft maar ook 118pk ofzo :?
Maar vindt de band geweldig ivm spitzigheid van zich zelf dus valt zo lekker de bocht in
Superduke GT
Maar op mijn vorig S1000XR of Multistrada 1260S hield hij ook geen 5000km
Ik rij achteraan minimaal 2,7
Vooraan minimaal 2,3
Heb er met de XR mee op vakantie geweest in Spanje met duo en paar fun ritten in Lux en eifel 3100km en zak op achteraan.
BTW niet met de motor naar Spanje gereden..
 
Geloof het graag, maar is ook de band waar je het meest je best moet doen om er eerst warmte in te krijgen.

Motorrad heeft in nummer 6 de nieuwe toerbanden 2024 getest door er eerst 2000 km meter mee te rijden (anders zijn de verschillen te nihil). Motoplus neemt die pas in nummer 10 over. je kunt de reactie daar bellen en ze in Duitsland bij motorrad bestellen. Ik krijg ze binnenkort binnen.
Deze bedoel je?

Staar je niet teveel blind op die testen, vaak is het punten verschil zo weinig, persoonlijke voorkeur voor een bepaalde constructie is naar mijn mening belangrijker. Veel testen wint Michelin altijd, toch vind ik ze minder fijn dan de concurrentie.
 
Deze bedoel je?

Staar je niet teveel blind op die testen, vaak is het punten verschil zo weinig, persoonlijke voorkeur voor een bepaalde constructie is naar mijn mening belangrijker. Veel testen wint Michelin altijd, toch vind ik ze minder fijn dan de concurrentie.
Ja, klopt dat is het nummer O-) !! Ben het ook helemaal eens met wat je zegt. Persoonlijke voorkeur in combinatie met jouw fiets is bepalend. En als het werkt dan werkt het. Maar ja nu ff een bandje voor wat meer kilometers. Sprak overigens iemand die door Michelin was uitgenodigd voor paar dagen Jerez testen (Power 6 en GP). Die kent mijn rijstijl wel en schatte in dat 4200 met de Power 6 ging lukken. Bedankt voor alle info !! Fijne avond
 
Ja, klopt dat is het nummer O-) !! Ben het ook helemaal eens met wat je zegt. Persoonlijke voorkeur in combinatie met jouw fiets is bepalend. En als het werkt dan werkt het. Maar ja nu ff een bandje voor wat meer kilometers. Sprak overigens iemand die door Michelin was uitgenodigd voor paar dagen Jerez testen (Power 6 en GP). Die kent mijn rijstijl wel en schatte in dat 4200 met de Power 6 ging lukken. Bedankt voor alle info !! Fijne avond
Bij die test zat de Bridgestone T32 voorband na 2000 km op bochtige bergwegen aan de slijtagelimiet van 1,6mm.
 
Ik heb een uitdaging met mijn voorband. Het is de Bridgestone Battlax T41F die in september erop is gezet. Ik kwam vanmiddag erachter dat er (droogte)scheuren in de band zitten ter hoogte van de overgang tussen de profielblokken en de rest van de band. Dit lijkt mij niet iets dat normaal is. De DOT-code is 3422 en ik heb er sindsdien iets meer als 6000 km mee gereden. Ik vraag mij alleen af waardoor dit kan komen?
In de afbeelding kan je de scheuren duidelijk zien zitten. Op de achterband heb ik nog geen scheuren kunnen ontdekken en die is er op hetzelfde moment erop gezet. Die band heeft de DOT-code 1023 en is dus iets nieuwer. Tijdens het rijden heb ik niet veel gemerkt dat er problemen zijn.
band voor scheuren.jpg
 
Sorry dat niet duidelijk was. Als ik terug lees snap ik het. Maar ik ga een tocht doen van 4200 en rijd nu op banden die 3500 meegaan. Mijn vraag was bedoeld als "ik heb geen zin in Italië of op de terugweg nieuwe banden te gaan zoeken". Met jullie kennis van een band als de Metzeler M9RR op een S1000R met een rijstijl waarbij die na 3500 versleten is. Wat zou dan dichtbijzijnde toerband zijn volgens jullie.
Roadtec 02 dacht ik ook aan (zeker qua profiel) maar geen idee of die het uithouden.
Ik reageer eigenlijk niet direct op alles waar ik eigenlijk niet veel van weet…. De s100r ken ik niet zo en kan dus uit ervaring niet iets zinnigs zeggen (rij zelf z900rs met T32 er onder). Ik kwam dit artikel tegen die wellicht interessant voor jou is omdat je meer km wil maken. Hoop dat je er wat aan hebt.
 

Bijlagen

  • IMG_1001.png
    IMG_1001.png
    233,5 KB · Weergaven: 0
Ik reageer eigenlijk niet direct op alles waar ik eigenlijk niet veel van weet…. De s100r ken ik niet zo en kan dus uit ervaring niet iets zinnigs zeggen (rij zelf z900rs met T32 er onder). Ik kwam dit artikel tegen die wellicht interessant voor jou is omdat je meer km wil maken. Hoop dat je er wat aan hebt.

Dit is gewoon een verkoopsite die het verhaaltje van Michelin erbij geplakt heeft, verre van een artikel :)
 
De specifieke motor heeft er weinig mee te maken, mits de vering en demping niet kaduuk zijn.
Een s1000r is geen speciaal geval.

Een band na 3500 op (mits de motor in orde is dus) komt puur door de rijstijl. Veel hard gas geven. Het wordt versterkt door de lage bandenspanning.
Voor echt meer kilometers, hooguit een paar duizend meer, zul je naar de sport/tour banden moeten kijken.

Wetende dat je veel van je banden gaat vragen op locatie en niet wilt wisselen, dan zou ik de banden voor de heen- en terugweg goed oppompen en er rustig aan heen rijden. Niet te veel heel hard accelereren.

Ik zou dit doen: heb jaren ritjes Nijmegen - Le Mans of Magny Cours gedaan en daar werd op de rustige Franse snelwegen regelmatig lange stukken 160-180 gereden en ook altijd wel een paar kilometer volgas topsnelheid, maar ook die banden redden bij mij gewoon de 8000 km of meer. En dan bedoel ik het rechtuit loopvlak (midden). Waren altijd sportbanden. 3500 op is bijna elk stoplicht heel snel weg en elke inhaalactie veel gas. 2500 km van de geplande trip van 4200 km is reizen, als je tijdens dat reizen (ook al is het binnendoor) de banden normaal behandelt, red je die vakantie makkelijk. Dat moet ook haast wel, want ga er maar vanuit dat ze in Toscane nog veel harder slijten dan hier; lijkt me sterk dat je hier in de omgeving hetzelfde rijdt als op motorvakantie op stuurwegen. Dus of hij de 3500 red is nog maar de vraag.
 
Ja, klopt dat is het nummer O-) !! Ben het ook helemaal eens met wat je zegt. Persoonlijke voorkeur in combinatie met jouw fiets is bepalend. En als het werkt dan werkt het. Maar ja nu ff een bandje voor wat meer kilometers. Sprak overigens iemand die door Michelin was uitgenodigd voor paar dagen Jerez testen (Power 6 en GP). Die kent mijn rijstijl wel en schatte in dat 4200 met de Power 6 ging lukken. Bedankt voor alle info !! Fijne avond
Ik kan je nu al zeggen dat je zeker niet die 4200 gaat halen met de Power 6. Is ook een sportband die met de bandenspanning die jij gebruikt echt niet veel langer mee gaat dan die M9RR. Zon groot verschil zit er echt niet tussen.

Wil je die 4200 km halen dan is het of rijstijl aanpassen, of hogere bandenspanning hanteren of een sporttour/tourband monteren. Je kan helaas niet alles hebben... Een band blijft een compromis, kwa levensduur gaat een ander merk sportband je echt niet redden...
 
De specifieke motor heeft er weinig mee te maken, mits de vering en demping niet kaduuk zijn.
Een s1000r is geen speciaal geval.

Een band na 3500 op (mits de motor in orde is dus) komt puur door de rijstijl. Veel hard gas geven. Het wordt versterkt door de lage bandenspanning.
Voor echt meer kilometers, hooguit een paar duizend meer, zul je naar de sport/tour banden moeten kijken.

Wetende dat je veel van je banden gaat vragen op locatie en niet wilt wisselen, dan zou ik de banden voor de heen- en terugweg goed oppompen en er rustig aan heen rijden. Niet te veel heel hard accelereren.

Ik zou dit doen: heb jaren ritjes Nijmegen - Le Mans of Magny Cours gedaan en daar werd op de rustige Franse snelwegen regelmatig lange stukken 160-180 gereden en ook altijd wel een paar kilometer volgas topsnelheid, maar ook die banden redden bij mij gewoon de 8000 km of meer. En dan bedoel ik het rechtuit loopvlak (midden). Waren altijd sportbanden. 3500 op is bijna elk stoplicht heel snel weg en elke inhaalactie veel gas. 2500 km van de geplande trip van 4200 km is reizen, als je tijdens dat reizen (ook al is het binnendoor) de banden normaal behandelt, red je die vakantie makkelijk. Dat moet ook haast wel, want ga er maar vanuit dat ze in Toscane nog veel harder slijten dan hier; lijkt me sterk dat je hier in de omgeving hetzelfde rijdt als op motorvakantie op stuurwegen. Dus of hij de 3500 red is nog maar de vraag.
 
Ik herken idd wat je zegt. Ik heb beetje "lompe rijstijl" Niet vloeiend / hard erin hard eruit. En dat van die bandenspanning en rijstijl heen en terug spreekt me zeker aan. Maar ja we zijn met ze vieren en die drie andere wachten niet......... Maarrrrrrrrrrr heb vandaag gehoord dat ze beetje hetzelfde probleem hebben hahaa. Voor wie het leuk vind post ik wel wat als we terug zijn.
 
Ik herken idd wat je zegt. Ik heb beetje "lompe rijstijl" Niet vloeiend / hard erin hard eruit. En dat van die bandenspanning en rijstijl heen en terug spreekt me zeker aan. Maar ja we zijn met ze vieren en die drie andere wachten niet......... Maarrrrrrrrrrr heb vandaag gehoord dat ze beetje hetzelfde probleem hebben hahaa. Voor wie het leuk vind post ik wel wat als we terug zijn.
Veel plezier.
Dit zijn altijd de leukste tripjes.
 
Ik herken idd wat je zegt. Ik heb beetje "lompe rijstijl" Niet vloeiend / hard erin hard eruit. En dat van die bandenspanning en rijstijl heen en terug spreekt me zeker aan. Maar ja we zijn met ze vieren en die drie andere wachten niet......... Maarrrrrrrrrrr heb vandaag gehoord dat ze beetje hetzelfde probleem hebben hahaa. Voor wie het leuk vind post ik wel wat als we terug zijn.
Jullie zouden eigenlijk een bandenadresje ter plaatse moeten vinden en gewoon van te voren een afspraak maken. Dan kunnen jullie alle 4 de hele rit rijden zoals jullie het liefst doen
 
Jullie zouden eigenlijk een bandenadresje ter plaatse moeten vinden en gewoon van te voren een afspraak maken. Dan kunnen jullie alle 4 de hele rit rijden zoals jullie het liefst doen
Ja ook aan gedacht maar met opkiktoer en eigen ritten slechte ervaringen mee. "ohhh die liggen in opslag maar vanmiddag heb ik ze binnen" of "sorry maar de afgesproken banden waren niet op voorraad, maar ik heb nog wel deze trekkerbanden" :-)

Lees net wat testen Roadtec 02 op Isle of man. Lijkt niet verkeerd. Fijn weekend verdersssssssss
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan