Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 4

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:
~[/quote]



Bandentests
toerbanden 2013 Reifentest 2013: Tourenreifen 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17 | MOTORRAD 12/2013
sportbanden 2013 Sportreifen im Reifentest 2013 | MOTORRAD 13/2013
endurobanden 2013 Enduroreifen im Reifentest 2013 - Motorradreifen
~circuittest Conti Sportattack2~[/img]



Bandenfilmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=8_B3FyqtBmo Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

[url=http://www.conti-fitmentguide.com/]Continental




Dunlop
Pirelli[/url]
 
Laatst bewerkt:
2 vragen:
#1: Voorband (Dunlop) vertoond onbekend slijtage spoor
#2: Voor en achterband (Pirelli) slaan blauw uit. Wat kan ik hier tegen doen?

#1: foto spreek voor zich, hoe ontstaat dit? Wat doe ik fout of is dit normaal?
avv9.jpg

juf1.jpg


#2: Band slaat blauw uit aan weerszijde voor en achter maar doet dit pas na een aantal dagen.
Achterband opgewarmd met banden warmer en warm gehouden met warmer.
Wel gewoon na laatste sessie meteen op de aanhanger en naar huis.
Vrijdag's gereden op 2,4bar achter warm gemeten, zaterdag geen blauwe uitslag.
Vrijdag er op gekeken, flinke blauwe uitslag. Wat kan ik hier aan doen?
uhin.jpg

vdr9.jpg
 
Laatst bewerkt:
2 vragen:
#1: Voorband (Dunlop) vertoond onbekend slijtage spoor
#2: Voor en achterband (Pirelli) slaan blauw uit. Wat kan ik hier tegen doen?

#1: foto spreek voor zich, hoe ontstaat dit? Wat doe ik fout of is dit normaal?
[afbeelding]
[afbeelding]

#2: Band slaat blauw uit aan weerszijde voor en achter maar doet dit pas na een aantal dagen.
Achterband opgewarmd met banden warmer en warm gehouden met warmer.
Wel gewoon na laatste sessie meteen op de aanhanger en naar huis.
Vrijdag's gereden op 2,4bar achter warm gemeten, zaterdag geen blauwe uitslag.
Vrijdag er op gekeken, flinke blauwe uitslag. Wat kan ik hier aan doen?
[afbeelding]
[afbeelding]

Voorband:

Wat heb je met je vering gedaan?

Ziet er uit alsof je voorvering het niet helemaal bijhoudt...

Wat betreft achter, ik heb weinig ervaring met bandenspanning warm, wat gooi je er koud in? Blauw betekent in ieder geval dat ie iets te warm wordt.
Afgelopen week een SC2 200/55 in 6 sessies helemaal kaal gereden, maar blauw was ie niet.
 
Dan ligt daar aandachtspunt nummer 1.

Heb ik het overigens niet over de veren, die hebben hier niks mee te maken. De demping faalt hier (of je moet je vork bodemen bij het aanremmen, maar dat lijkt me sterk). Op zoek naar een cartridgesetje is het beste, maar je kan ook even langs een veringsspecialist rijden om er naar te laten kijken, dat kost weinig tot niets.
 
Laatst bewerkt:
~
Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

(quote)



Warmere banden geven meer grip? Dit is wat kort door de bocht. Op het circuit gebruik je circuitbanden omdat deze banden een hoger temperatuurvenster hebben en zodoende grip leveren bij hogere temperaturen. Wanneer een straatband te warm wordt, levert deze juist geen grip! De band wordt namelijk warmer dan waar deze voor ontwikkeld is.

Ik ken geen circuitbanden welke achter een bandenspanning nodig hebben van 2.0-2.2 bar, zowel koud als warm.

Bij gebruik van banden met een harder karkas moet je de vering aanpassen? In welke richting moet dan de vering aangepast worden?
 
Laatst bewerkt:
\
Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

(quote)



Warmere banden geven meer grip? Dit is wat kort door de bocht. Op het circuit gebruik je circuitbanden omdat deze banden een hoger temperatuurvenster hebben en zodoende grip leveren bij hogere temperaturen. Wanneer een straatband te warm wordt, levert deze juist geen grip! De band wordt namelijk warmer dan waar deze voor ontwikkeld is.

Ik ken geen circuitbanden welke achter een bandenspanning nodig hebben van 2.0-2.2 bar, zowel koud als warm.

Bij gebruik van banden met een harder karkas moet je de vering aanpassen? In welke richting moet dan de vering aangepast worden?

Henk, mij is ook altijd verteld door mijn bandenboer dat ik op het circuit de spanning moet verlagen naar 1.9 voor en 2.1 achter.. Natuurlijk netjes zijn advies opgevolg.

Maar gezien jouw verleden kun jij me hier beter advies over geven denk ik.
Rijd trouwens met pirelli diablo rosso 2 voor en achter
 
\
Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

(quote)



Warmere banden geven meer grip? Dit is wat kort door de bocht. Op het circuit gebruik je circuitbanden omdat deze banden een hoger temperatuurvenster hebben en zodoende grip leveren bij hogere temperaturen. Wanneer een straatband te warm wordt, levert deze juist geen grip! De band wordt namelijk warmer dan waar deze voor ontwikkeld is.

Ik ken geen circuitbanden welke achter een bandenspanning nodig hebben van 2.0-2.2 bar, zowel koud als warm.

Bij gebruik van banden met een harder karkas moet je de vering aanpassen? In welke richting moet dan de vering aangepast worden?

Het is bij circuit rijden maar net hoe ver je wilt gaan , en wat je er voor over hebt....
Ga je voor een dagje lekker raggen, dan stel zelf naar gevoel de hele reutemeteut af..en laat hier je banden zonder schaamranden zien , en vraag dan wat er niet goed is geweest, is net als bougies aflezen, wij weten nooit hoe heet de band is geweest, welke omstandigheden er waren, en hoe je rijdt, kunnen slechts een indikatie geven, maar kan soms helemaal fout uitpakken
Soms kun je dat met demping en vering, soms met bandenspanning, soms met beide...

Wil je snelle rondes neerzetten, dan moet je al redelijk wat expertise hebben, of die meebrengen..
Wil je de snelste zijn, dan moet je een GP machine kopen, en de daarbij behorende banden....die houden het 20-30 rondjes vol

Maar de gemiddelde rijder ( sorry heren semi racers) hier wordt in de alpen of pyreneeen gewoon helemaal zoek gereden door een 125 cc supermotard gewoon omdat ze daar thuis zijn....( van de zomer nog meegemaakt met een zeer geoefende hoteleigenaar...kwam ons een scootah voorbij met 2 olifanten erop, en een achterband waarvan de velg bijna de grond raakte, en op een gegeven moment hem uit uit de vangrail moeten halen omdat ie die scootah niet kon bijhouden)

De banden die wij op onze weg/straat motoren hebben worden ontwikkeld voor STRAATgebruik, met de daarbij behorende drukken, en ga je er mee het circuit op, dan is het afhankelijk van de band hoe die zich houdt op het circuit, maar in principe zijn ze daar ook niet voor gemaakt, al doen ze ons dat graag geloven in de comercials, maar niemand wil banden die het maar 500 km uithouden, dus gaan ze compromissen sluiten...
levensduur>>>>grip
En ja je kunt de grip verhogen door de spanning te verlagen, maar het enige wat je doet is het raakoppervlak vergroten dus je komt minder snel op je smeer/smelt punt, daar staat tegen over dat minder druk meer temperatuur betekend, dus een deel van je voordeel doe je te niet, vooral in langere sessies

Maar belangrijkste is dat je vering/demping in orde zijn, daar spaar je je banden mee, en geeft ook de meeste grip
 
Na aanleiding van het vorige topic overgestapt van BT 016 pro's naar Sport Attack 2's.
Wat een wereld van verschil, sturen zoveel directer en geven gewoon meer vertrouwen op de een of andere manier :]. Als het goed is moet de levensduur ook gewoon goed zijn dus we gaan het zien, vond 230,- voor een set in ieder geval niet heel duur.
 
Mijn vriendin heeft de Contimotion op haar Yamaha BT1100 liggen. Ik heb geen flauw idee waar ik deze band moet plaatsen maar vind de band wel hard slijten.
Ze rijdt voornamelijk op de binnenwegen en provinciale wegen. De banden slijten wel vrij netjes rond af, daarmee lijkt het dus wel een goede band voor haar. Echter het kilometrage vind ik laag. Zij heeft duidelijk minder kilometers gereden (max 6000 en wellicht minder) dan ik met de Metzeler Z8 (M/O) op mijn Shiver maar de achterband is duidelijker verder gesleten. Ik vraag me af of ze het einde van dit seizoen wel haalt (met dit regenachtige weer wel).

Ik dacht namelijk dat de Contimotion een toerband was met een hogere levensduur.
 
Het is bij circuit rijden maar net hoe ver je wilt gaan , en wat je er voor over hebt....
Ga je voor een dagje lekker raggen, dan stel zelf naar gevoel de hele reutemeteut af..en laat hier je banden zonder schaamranden zien , en vraag dan wat er niet goed is geweest, is net als bougies aflezen, wij weten nooit hoe heet de band is geweest, welke omstandigheden er waren, en hoe je rijdt, kunnen slechts een indikatie geven, maar kan soms helemaal fout uitpakken
Soms kun je dat met demping en vering, soms met bandenspanning, soms met beide...

Wil je snelle rondes neerzetten, dan moet je al redelijk wat expertise hebben, of die meebrengen..
Wil je de snelste zijn, dan moet je een GP machine kopen, en de daarbij behorende banden....die houden het 20-30 rondjes vol

Maar de gemiddelde rijder ( sorry heren semi racers) hier wordt in de alpen of pyreneeen gewoon helemaal zoek gereden door een 125 cc supermotard gewoon omdat ze daar thuis zijn....( van de zomer nog meegemaakt met een zeer geoefende hoteleigenaar...kwam ons een scootah voorbij met 2 olifanten erop, en een achterband waarvan de velg bijna de grond raakte, en op een gegeven moment hem uit uit de vangrail moeten halen omdat ie die scootah niet kon bijhouden)

De banden die wij op onze weg/straat motoren hebben worden ontwikkeld voor STRAATgebruik, met de daarbij behorende drukken, en ga je er mee het circuit op, dan is het afhankelijk van de band hoe die zich houdt op het circuit, maar in principe zijn ze daar ook niet voor gemaakt, al doen ze ons dat graag geloven in de comercials, maar niemand wil banden die het maar 500 km uithouden, dus gaan ze compromissen sluiten...
levensduur>>>>grip
En ja je kunt de grip verhogen door de spanning te verlagen, maar het enige wat je doet is het raakoppervlak vergroten dus je komt minder snel op je smeer/smelt punt, daar staat tegen over dat minder druk meer temperatuur betekend, dus een deel van je voordeel doe je te niet, vooral in langere sessies

Maar belangrijkste is dat je vering/demping in orde zijn, daar spaar je je banden mee, en geeft ook de meeste grip

Gedeelte van je verhaal begrijp ik.
Maar het stuk over een 125cc supermotard, een hoteleigenaar die wordt bestegen door twee olifanten en een brede velg kan ik echt niet volgen.

Eerst zeg je dat je niet kunt oordelen aan de hand van een foto en dan zeg je dat bijna iedereen zoek wordt gereden door een 125cc brommer?

:?

Wat je dus wilt zeggen is: stel je vering en bandendruk af zo voorkom je overmatige slijtage.
 
Mijn vriendin heeft de Contimotion op haar Yamaha BT1100 liggen. Ik heb geen flauw idee waar ik deze band moet plaatsen maar vind de band wel hard slijten.
Ze rijdt voornamelijk op de binnenwegen en provinciale wegen. De banden slijten wel vrij netjes rond af, daarmee lijkt het dus wel een goede band voor haar. Echter het kilometrage vind ik laag. Zij heeft duidelijk minder kilometers gereden (max 6000 en wellicht minder) dan ik met de Metzeler Z8 (M/O) op mijn Shiver maar de achterband is duidelijker verder gesleten. Ik vraag me af of ze het einde van dit seizoen wel haalt (met dit regenachtige weer wel).
Ik dacht namelijk dat de Contimotion een toerband was met een hogere levensduur.

Een deel van het verschil kan natuurlijk ook gewoon liggen in zaken als rijstijl, maar ook verschillen in de motor (aandrijflijn/vering/aantal cilinders/koppel/vermogen). Sommige mensen rijden nu eenmaal veel "sleetser" met hun banden als anderen, bv. omdat ze forser remmen en optrekken.
 
Dat zou goed kunnen. De BT1100 is een bullige 1100 CC twin. Ondanks dat vind ik het slijten toch relatief snel gaan. Ik dacht dus dat een toerband was met een levensduur van 12.000 15.000 km. Dat lijkt deze totaal niet te halen.
 
Henk, mij is ook altijd verteld door mijn bandenboer dat ik op het circuit de spanning moet verlagen naar 1.9 voor en 2.1 achter.. Natuurlijk netjes zijn advies opgevolg.

Maar gezien jouw verleden kun jij me hier beter advies over geven denk ik.
Rijd trouwens met pirelli diablo rosso 2 voor en achter

Slecht advies kan je overal krijgen. Een bandenspanning koud van 1.9 aan de voorkant is erg laag. Zo'n lage bandenspanning rijd je alleen met circuitbanden bij temperaturen boven de 40 graden. Zelfs dan kan dit te weinig stabiliteit geven.

Pirelli/Metzeler adviseert alleen de Diablo Super corsa SP en Interact K3 straatbanden voor circuitgebruik en voor niet al te warme dagen.
 
Laatst bewerkt:
Slecht advies kan je overal krijgen. Een bandenspanning koud van 1.9 aan de voorkant is erg laag. Zo'n lage bandenspanning rijd je alleen met circuitbanden bij temperaturen boven de 40 graden. Zelfs dan kan dit te weinig stabiliteit geven.

Pirelli/Metzeler adviseert alleen de Diablo Super corsa SP en Interact K3 straatbanden voor circuitgebruik en voor niet al te warme dagen.


Bedankt. Heb die rosso 2 eronder liggen ivm de in verhouding vele straatkilometers die ik maak tegenover circuitmeters. ( tot nu toe 300 circuit kilometers dit seizoen en 3000 straat)

In principe doen de rosso 2's het prima op het circuit voor mij, maar misschien toch maar eens kijken voor een setje sportievere banden voor erbij of na deze set

Edit: komende maand waarschijnlijk weer circuitdag, dus mijn bandenspanning rond de 2.4 voor en achter...?
 
Laatst bewerkt:
misschien voor de openingspost in het kadertje bandenspanning circuit.
ik reed een tijdje met de S20 en was druk zoekende naar de juiste druk in de band en uiteindelijk maar bridgestone aangeschreven welke druk het beste voor de band was.

Thank you very much for your email.

Why do we recommend 2.5 front and 2.9 rear ? This is a legal requirement needed by the ETRTO ( Organisation to standardise the tyres and rim businsess)

Example: If we recommend low pressures, and the customer goes to south of france in July with his girlfriend and all luggages, this might cause an accident and therefore we are responsible and this is why we will never recommend officially low pressures.

IF you are on a close RACK, we did the setup in Portimao as following : 2.3 front and 2.1 rear ( cold pressure). When hot the front will reach 2.5/2.6 and the rear should not go over 2.6.. if It goes above, please reduce to 2.5/2.6 max to keep max performances of your tyres. The tyres will reach quite easily a good working temp

For the road, I would recommend you the std pressures (2.5/2.9)

I hope this answers your questions

Feel free to contact me should you need further info


verder las ik dat test rijders van bridgestone zelfs adviseerde om niet lager te gaan dan 2.3 voor en achter daar dit enkel meer slijtage gaf en niet meer grip.
 
Slecht advies kan je overal krijgen. Een bandenspanning koud van 1.9 aan de voorkant is erg laag. Zo'n lage bandenspanning rijd je alleen met circuitbanden bij temperaturen boven de 40 graden. Zelfs dan kan dit te weinig stabiliteit geven.

Pirelli/Metzeler adviseert alleen de Diablo Super corsa SP en Interact K3 straatbanden voor circuitgebruik en voor niet al te warme dagen.

Ik draai het om. 2.1 voor en 1.9 achter (koud). Prima slijtagepatroon en nul klachten over grip. Wel voel je hem achter op de grens zitten als ik vol een lange doordraaier (bijvoorbeeld CPZ > Arie Luyendijk) uitkom, maar hij blijft prima feedback geven, en zoals ik al zei, ook een prima slijtagepatroon.

Zijn wel SC2'tjes overigens.
 
Laatst bewerkt:
Hee, schreeuwlelijk, is een goeie en informatieve topicstart geworden. :}

Is het een idee om een "sticky" te maken voor het gebeuren rond circuitbanden? Dat zijn toch vrij specifieke vragen, op die manier is het makkelijk de benodigde info te vinden en staat de info wat duidelijker bij elkaar?

ben niet van de sticky's en de modjes zijn er niet scheutig mee... als we het in de OP zetten kan iedereen naar verwezen worden toch?
 
Wat een goed en handig topic. Voor mij als beginnende biker erg handig. Merk toch dat de banden vaak op de achtergrond komen. En dit is dus echt heel belangrijk want dit is je grip tussen mens machine en wegdek. Nou ik ga dinsdag ( want dan haal ik mijn machine op ) meteen de spanning op 2,5 voor en 2,9 achter controleren. En me meer verdiepen in merk en prestatie.

Gr. Dennis

is niet voor alle merken en typen banden het geval, ook afhankelijk van de motorfiets... was het allemaal maar zo makkelijk ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan