Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Rijdend redelijk sportief op een Daytona 675. Op dit moment met Dunlop Sportsmart2 banden. Best wel naar tevredenheid. Nu is de achterband wel aardig op en ben eens een beetje aan het rondkijken.

Nu zie ik de Michelin Pilot Power, voor en achterband, voor iets meer centjes dan alleen een Sportsmart2 achterband. Nu rijst natuurlijk de vraag; wat te doen?

Geldtechnies gezien zou ik voor de Michelin gaan. Maar is dat een verstandige keus? Zijn deze banden dan alweer achterhaald en vandaar een lage prijs?
Bedoel je de "originele" pilot power (deze: http://motorfiets.michelin.nl/banden/michelin-pilot-power)? Dan is die volgens mij sterk achterhaald.
 
Iemand een tip voor mij:

Rij een cbr1000f van 250kg
Hoofdzakelijk snelweg
Heb achter een T30 2ct grand tour liggen en die doet t aardig goed uithouden.

Heb een nieuwe band aan de voorkant nodig want das een kubus geworden met nauwelijks profiel.

Twijfel tussen de Edit:pilot road 4 en de T30 evo al dan niet GT. Vraag is echter, vanaf wannneer gebruik je een GT band? Ik lees zwaardere motoren maar valt die van mij daarin? En iemand evt nog andere goede tips? Wil wel dual CT.

Kickje voor mijn vraag
 
Ik rij nu dus al 2 dagen op en neer naar mijn werk op mijn nieuwe RoadSmart 3. Als ze even op temperatuur komen dan sturen ze inderdaad zwaarder dan sportbanden. Ik heb wel het idee dat er meer grip is in de bocht.

Waarom is dit zo?
 
Bij deze temperaturen zullen sport/tour banden vrijwel altijd meer grip geven dan sportbanden, omdat ze een veel betere compound hebben qua koude grip.

En het gripgevoel is bij nieuwe banden die weer helemaal het juiste model hebben (bijna) altijd beter dan bij versleten banden die vaak onstabiel en wiebelig aan gaan voelen.
 
Mannen, ik heb een Thundercat als woonwerk motor maar wil vanaf dit jaar ook wat circuitdagen hiermee doen. Ik wil eerst een setje rubber kopen op beide vlakken redelijk scoren (ik snap dat ze natuurlijk nooit in beide prima kunnen zijn) alvorens ik een tweede set velgen koop voor écht sportief rubber.

Iemand met advies voor bandjes die niet al te gek slijten tijdens woonwerk maar waarmee ik toch redelijk uit de voeten kan op het circuit? Ik ben geen Rossi ofzo, slechts een beginner ;) Maar heb liever teveel marge dan te weinig. Ik dacht zelf aan de Dunlop Sportsmart 2, Conti SportAttack, MPP 2CT of Bridgestone S21. Bedankt alvast!
 
Mannen, ik heb een Thundercat als woonwerk motor maar wil vanaf dit jaar ook wat circuitdagen hiermee doen. Ik wil eerst een setje rubber kopen op beide vlakken redelijk scoren (ik snap dat ze natuurlijk nooit in beide prima kunnen zijn) alvorens ik een tweede set velgen koop voor écht sportief rubber.

Iemand met advies voor bandjes die niet al te gek slijten tijdens woonwerk maar waarmee ik toch redelijk uit de voeten kan op het circuit? Ik ben geen Rossi ofzo, slechts een beginner ;) Maar heb liever teveel marge dan te weinig. Ik dacht zelf aan de Dunlop Sportsmart 2, Conti SportAttack, MPP 2CT of Bridgestone S21. Bedankt alvast!
Hoeveel km moet je dagelijks rijden dan?

Ik heb zelf bijna 5 jaar verschillende setjes van S20, S20 EVO en als laatste de BT016 PRO gehad. BT016 pro heb ik 1 set van gehad (1 voorband en 2 achterbanden). De S20 heb ik volgens mij 4 setjes van gehad.
Ik heb geen verschil gemerkt tussen de S20 en BT016PRO. Wel hield ik wat meer geld over in mijn portomonee met deze keuze.
Met een voorband deed ik 16k km's en met een achterband ongeveer 8k kms. Ik heb niet op het circuit gereden. Wel weet ik de randjes weg te krijgen ;)

Zoals hierboven verteld ben ik voor het eerst over op sporttoerbanden omdat ik meer km's ga maken. Als ik mijn bandenboer mag geloven zit het meer tussen de oren dan aan je banden. Dat ga ik in de zomer merken. Misschien dat ik ook even een circuit dagje pak met deze set.
 
Laatst bewerkt:
Heb net voor de tweede keer weer bridgestone T30 achterbanden besteld.
De zijkanten zijn eerder op dan het loopvlak 8-)
Slijten wel wat snel op de 2 cilinder (8000km), maar grip is echt wel goed.
Als voorband wederom de bridgestone S20(13.000km).
En die laatste houd het verbluffend goed vol vergeleken met de achterband.
Dit is echt wel een goede combi, voor relaxed maar ook voor knalwerk *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen Rossi ofzo, slechts een beginner ;)
(Ervaren) Holex bochtenridder toch? Of hoe dat ook heette. :+
Je rijdt al ruim 15 jaar toch?

Zelf heb ik vorig jaar nog twee keer lekker gereden met gewone Conti RoadAttack banden, tot 2.10 op Zandvoort gewoon super. :9
De nieuwe eigenaar van de TL1000R is daar ook al een paar keer het circuit mee op geweest.
(En net als ik niet in de groep met voorrijder, maar de één na snelste groep..)
 
M'n Div 900 is weer aan nieuw rubber toe. momenteel liggen er voor en achter MPR(2?)onder liggen. ben er op zich tevreden genoeg over, maar ben benieuwd naar andere goede mogelijkheden. In het verleden BT020 en 021 onder gehad, maar hier veel minder over te spreken, snel cuppen en ongelijk slijtagepatroon,. ondanks dat bandenspanning goed is en er fatsoenlijke vering onder gemonteerd en afgesteld is. Vooral goed/veilig gevoel bij nat weer vind ik belangrijk. Ondanks dat ik ruim 20 jaar het hele jaar door rijd, blijf ik een pluis bij nat weer.
Dus 120/70ZR17 en 150/70ZR17.
Daar zijn zat prima banden voor verkrijgbaar, Dunlop Roadsmart III, Michelin Pilot Road 4, Metzeler Roadtec 01 en nog vele anderen. Eigenlijk zijn al deze banden stukken beter dan wat jouw motor (met standaard veren) aankan. De vering is hier de beperkende factor....
 
Is er een reden om een band met speedindex W (270km/h) te nemen ipv V (240km/h) als je motor <240 gaat?

Reden dat ik het vraag is omdat bijv. de RoadAttack 3 150/70 W pas in Q3 komt terwijl de V veriant al beschikbaar zou moeten zijn.

Wat is precies het verschil? Ander materiaal? zachter? Sowieso de V nemen?
 
Is er een reden om een band met speedindex W (270km/h) te nemen ipv V (240km/h) als je motor <240 gaat?

Reden dat ik het vraag is omdat bijv. de RoadAttack 3 150/70 W pas in Q3 komt terwijl de V veriant al beschikbaar zou moeten zijn.

Wat is precies het verschil? Ander materiaal? zachter? Sowieso de V nemen?
Voor een niet te snelle motor is de V beter. Een W band heeft meer last van compromissen, vaak is het karkas stijver om niet te veel warmte te ontwikkelen bij een snelheid die je motor nooit haalt.
 
Ik ben toe aan een nieuwe achterband. Sinds aankoop van mijn motor rij ik op Veerubber banden. Graag zou ik op banden rijden met een goede reputatie, ben het zat elke keer te glijden als het nat is.

Zelf ben ik al begonnen met het zoeken naar nieuwe banden en ik zou graag wat input ontvangen van jullie omtrent goede merken/typen. Ik wil namelijk niet de fiets overhandigen aan een garage zonder dat ik weet welke nieuwe banden ik krijg.

Motorfiets betreft een 97 650st. Ik wil met vertrouwen in alle weersomstandigheden en seizoenen kunnen rijden, dat is iets wat ik echt mis met de huidige veerubbers.
BMW F650ST?
Dus 100/90-18 en 130/80-17 banden.
Je hebt dan in semi-modern rubber de keuze uit o.a.:
- Avon Roadrider AM26
- Bridgestone BT45
- Conti RoadAttack 2
- Dunlop Streetsmart
- Michelin Pilot Activ
- Metzeler Lasertec
- Pirelli Sport Demon

De enige laatste-generatiebanden uit dit rijtje zijn de Dunlops, maar ook de Conti's zijn niet al te oud. De rest zijn banden die toch wel (meer dan) 10 jaar geleden ontwikkeld zijn.
Ik zou de Dunlop of de Conti dus adviseren.

Ik rijd ook al best een tijd, en heb ook al van alles aan rubber gereden op diverse motoren in de tijd.
Als ik jouw verhaal zo inschat stellen we beiden ongeveer dezelfde eisen aan een band. Ik houd helemaal NIET van banden die schuiven of glijden. Motorcrossen etc is niet mijn stijl. 't Ligt me gewoon niet.
Banden die glijden of wiebelen maak je mij niet blij mee.
Dunlop RoadSmartis om deze reden niet aan te raden.
Heel weinig gevoel in de achterband. Dunlop SportSmart heb ik geen ervaring mee, maar ik ga ze niet proberen. Bridgestone heb ik nooit gehad.
De Michelins die jij noemt heb ik wel gehad en ben daar zeker niet ontevreden over geweest. Geen rare slijtage en tot het eind van de levensduur een voorspelbare grip. Alleen had de achterband had voor mij persoonlijk meer gevoel mogen hebben op koud en nat wegdek. Momenteel staat mijn motor nog even op winterbanden, maar over een maand hoop ik dat de zomerwielen er weer onder kunnen. Daar liggen momenteel PP3 banden om. Die bevallen mij erg goed. Ze rijden lekker stabiel, sturen goed en voelen heel goed aan in de bocht. Zoals jij ben ik ook geen held in de regen ben en houd daar waarschijnlijk veel meer reserve dan nodig, maar ook in de regen voelt de achterband goed. Samen met de winterbanden die ik nu heb het beste dat ik tot nu toe heb gereden.
Sorry, maar hier staan zoveel onjuiste zaken in dat er bijna geen beginnen aan is......
Ten eerste bestaan er wel Roadsmarts in deze maten, maarje geeft niet aan over welke generatie jij het hier had. De eerste generatie waren toendertijd prima banden, maar zijn ook alweer door 2 nieuwere generaties opgevolgd.
Hetzelfde gaat op voor de Sportsmarts, die bestaan niet in deze maten.
Ook de Pilot Power 3 bestaat niet in deze maten, dus jouw observaties gaan over een totaal andere motorfiets, en zijn niet van toepassing op deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Iemand een tip voor mij:

Rij een cbr1000f van 250kg
Hoofdzakelijk snelweg
Heb achter een T30 2ct grand tour liggen en die doet t aardig goed uithouden.

Heb een nieuwe band aan de voorkant nodig want das een kubus geworden met nauwelijks profiel.

Twijfel tussen de Edit:pilot road 4 en de T30 evo al dan niet GT. Vraag is echter, vanaf wannneer gebruik je een GT band? Ik lees zwaardere motoren maar valt die van mij daarin? En iemand evt nog andere goede tips? Wil wel dual CT.
Jouw motor valt inderdaad onder de zware motoren.
Aangezien het combineren van Michelin met een stijve Bridgestone T30 geen goede keuze is gezien het risico van incompatibiliteit zou ik in elk geval niet voor de Michelin gaan.
Kies dus weer voor een T30, of voor de Metzeler Roadtec 01 of de Dunlop Roadsmart III (die scoorden in de vergelijkingstests duidelijk beter dan de T30).
Alle moderne banden in dit segment hebben trouwens dual compound technology.
Aangezien je niet aangeeft welke generatie CBR1000F je hebt kan ik je niet met zekerheid vertellen of al deze banden in jouw maten leverbaar zijn.
 
Rijdend redelijk sportief op een Daytona 675. Op dit moment met Dunlop Sportsmart2 banden. Best wel naar tevredenheid. Nu is de achterband wel aardig op en ben eens een beetje aan het rondkijken.

Nu zie ik de Michelin Pilot Power, voor en achterband, voor iets meer centjes dan alleen een Sportsmart2 achterband. Nu rijst natuurlijk de vraag; wat te doen?

Geldtechnies gezien zou ik voor de Michelin gaan. Maar is dat een verstandige keus? Zijn deze banden dan alweer achterhaald en vandaar een lage prijs?
De Pilot Power is echt wel achterhaald, vandaar ook dat hij niet meer in het programma van Michelin zit. Wat je nog kan krijgen zijn restvoorraden die gedumpt worden.
De Power is opgevolgd door achtereenvolgens de Power 2CT, Power Pure, Power 3, en nu weer de Power RS (al is die nog iets sportiever). De gewone Power was een single-compound band, dus die zal je zeer waarschijnlijk erg snel plat rijden.

De Sportsmart 2 wordt nu ook weer iets goedkoper na de introductie van de Sportsmart 2 Max, dus mogelijk kan je daar nog iets verdienen. Ik zal mijn restanten ook af gaan prijzen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan