BMW K100 als eerste motor?

Ik denk dat je eerst maar eens moet gaan rijden op verschillende motoren.
Hoe leuk sommige dingen er uit zien, als je er niet lekker op kunt rijden is het gewoon niet leuk.
En als eerste motor zou ik iets aanschaffen waarmee het niet vervelend is als je hem een keer laat omkukelen.
 
Al die mensen die zeggen "koop als eerste motor iets waarvan het niet erg is als je hem om laat kukelen"... wat een saaie boel.

Je gaat motor rijden omdat je het leuk vind, niet omdat het nou zo verstandig is... Kies dus ook een motor omdat je er blij van wordt, niet omdat het de verstandige keuze is... En laat je hem een keer omvallen, tja, risico van het vak... gaat geheid een keer gebeuren, even slikken en weer door gaan.

TS, ga lekker bij die motor kijken, maak een proefrit, en neem wellicht iemand mee die er technisch een beetje kijk op heeft. Wordt je er blij van, en zie je geen gekke dingen, dan zie ik niet waarom het niet je eerste motor kan zijn. Wel goed om op wat meer verschillende motoren een proefritje te maken, dan krijg je een beetje een idee wat je leuk vind rijden. Looks is een ding, maar het rij karakter van de motor beleef je uiteindelijk het meeste plezier aan ;)
 
Laatst bewerkt:
Snap niet zo goed waarom iemand zon sportief ogende k100 wil. Het blijft een lomp ding uit 1984 met bijbehorende rijeigenschappen. Koop dan iets moderners voor hetzelfde geld.

Maar er zit bij mij een steekje los. Dus ik ga zo lekker op de k100 naar huis. Alleen dan niet verbouwd.
 
Snap niet zo goed waarom iemand zon sportief ogende k100 wil. Het blijft een lomp ding uit 1984 met bijbehorende rijeigenschappen. Koop dan iets moderners voor hetzelfde geld.

Maar er zit bij mij een steekje los. Dus ik ga zo lekker op de k100 naar huis. Alleen dan niet verbouwd.

Er zit geen logica in rij plezier. Ik had van de week een redelijk moderne (in vergelijk met mijn intruder) Yamaha Fazer mee als leen motor. Ik wist gelijk weer waarom ik op een oude 1400 v-twin rijdt. Dat 4 in lijn blok loopt 100x soepeler, hij is beduidend sneller, het stuurt beter... Maar als ik na 10 minuten mijn polsen al voel, en bij het stoplicht even aan de gas hendel moet draaien om me te vergewissen dat hij wel aan staat, gaat mijn hart toch niet sneller kloppen :') Doe mij maar een relaxt reutelende en trillende big twin 8-) om over looks nog maar te zwijgen :9~

En zo voor ieder persoon weer een andere smaak! Maar als ik die K100 cafe zie begrijp ik TS wel. Als dat zijn ding is qua looks, moet hij zeker ook even proef rijden of het ook zijn ding is qua rij karakter.
 
Laatst bewerkt:
Er zit geen logica in rij plezier. Ik had van de week een redelijk moderne (in vergelijk met mijn intruder) Yamaha Fazer mee als leen motor. Ik wist gelijk weer waarom ik op een oude 1400 v-twin rijdt. Dat 4 in lijn blok loopt 100x soepeler, hij is beduidend sneller, het stuurt beter... Maar als ik na 10 minuten mijn polsen al voel, en bij het stoplicht even aan de gas hendel moet draaien om me te vergewissen dat hij wel aan staat, gaat mijn hart toch niet sneller kloppen :') Doe mij maar een relaxt reutelende en trillende big twin 8-) om over looks nog maar te zwijgen :9~

En zo voor ieder persoon weer een andere smaak! Maar als ik die K100 cafe zie begrijp ik TS wel. Als dat zijn ding is qua looks, moet hij zeker ook even proef rijden of het ook zijn ding is qua rij karakter.
Ik snap je punt, maar ik snap mensen die de k100 vanwege zn rijeigenschappen afzeiken ook. Mensen vergeten vaak volgens mij dat zon cafe racer onderwater nig steeds een 40 jaar oud barrel is.

Niet dat ik af wil van de mijne, maar toch
 
Hi, Welkom en gefeliciteerd 🥳

Ik vind ze ook erg mooi, maar think of this.

Je hebt net je A en weet eigenlijk niet of je motor rijden wel echt leuk vind.
Tevens is mijn advies om een motor als deze als 2e motor te hebben staan.

Paar opties:
1: je vind er geen ruk aan en zit met een veel te dure motor welke je wellicht moeilijk verkocht krijgt.
2: Je bent aan het ontdekken en ondanks dat je ze zo vet vind om te zien blijk je toch meer te hebben met een cruiser/racer /adventure, zie optie 1.
3: je vind het helemaal geweldig en wil woon werk gaan doen of lange tours, door weer en wind de motor kunnen pakken, zie optie 1.
Dank!!
 
Koop lekker voor 750 euro een originele k100 of 75. Dan ontdek je dat het een lomp zwaar ding is en niet heel flitsend. Hou de rest van je geld voorlopig in je zak. 80% van die ombouwsels hebben allerlei mankementen omdat de bouwers geen idee hebben hoe complex het motormanagement van het ding eigenlijk is. Als de originele tellerbak er niet meer is weet je bijna zeker dat je problemen koopt
 
Al die mensen die zeggen "koop als eerste motor iets waarvan het niet erg is als je hem om laat kukelen"... wat een saaie boel.

Je gaat motor rijden omdat je het leuk vind, niet omdat het nou zo verstandig is... Kies dus ook een motor omdat je er blij van wordt, niet omdat het de verstandige keuze is... En laat je hem een keer omvallen, tja, risico van het vak... gaat geheid een keer gebeuren, even slikken en weer door gaan.

TS, ga lekker bij die motor kijken, maak een proefrit, en neem wellicht iemand mee die er technisch een beetje kijk op heeft. Wordt je er blij van, en zie je geen gekke dingen, dan zie ik niet waarom het niet je eerste motor kan zijn. Wel goed om op wat meer verschillende motoren een proefritje te maken, dan krijg je een beetje een idee wat je leuk vind rijden. Looks is een ding, maar het rij karakter van de motor beleef je uiteindelijk het meeste plezier aan ;)
En zo is het maar net! Koop iets wat je leuk vindt en laat je niet bang maken.
 
Koop lekker voor 750 euro een originele k100 of 75. Dan ontdek je dat het een lomp zwaar ding is en niet heel flitsend. Hou de rest van je geld voorlopig in je zak. 80% van die ombouwsels hebben allerlei mankementen omdat de bouwers geen idee hebben hoe complex het motormanagement van het ding eigenlijk is. Als de originele tellerbak er niet meer is weet je bijna zeker dat je problemen koopt
Extreem wendbaar voor het gewicht. Eigenlijk had ik daar meer lol mee bij Race Academy in Alès dan met mijn ZX-7R. Ok, vooral vanwege het hoge "dat kan niet" gehalte, maar toch. RVS remleidingen, andere schokbreker achter en natuurlijk de onovertroffen BT45's, en vegen maar. Uiteraard alleen op krappe bochtige circuits, topsnelheid is er niet.
 
Ik weet zeker van wel.
Mijn professionele ervaring leert mij dat steeds meer motorzaken hun handen aftrekken van dit soort motoren, omdat je over het algemeen met een soort strafwerk bezig bent.

Het knoeiwerk van anderen proberen op te lossen zonder dat je alle tijd kunt doorbelasten omdat het dan veel te duur wordt. En is er dan daarna weer iets aan de hand (buiten jouw schuld om) staan de mensen bij je op de stoep voor garantie....
 
Bij grote problemen blijven alleen de echte motorzaken over, helaas ook bij normale motoren.
 
Bij grote problemen blijven alleen de echte motorzaken over, helaas ook bij normale motoren.
Ik had onlangs dat een BMW specialist niet naar mijn vier jaar oude S1000RR (8.000 km) wilde kijken omdat hij het al druk genoeg had en in de zomer eigenlijk alleen makkelijke klussen doet.
Een storing zoeken hoorde daar niet bij. :)

En als ze horen dat je op het circuit rijdt krijg je ook gelijk vragen over mogelijke verbouwingen en aanpassingen waar de aversie vanaf stroomt.
Niets verbouwt en dan toch resumeren over een aangepaste circuitmotor wat lastig gaat worden. 8)7
 
Ze hebben het tegoed de motorzaken , TS vraagt advies, we hoeven zo’n cafe racer niet tot de bodem af te kraken maar vroeg of laat moet je een keer iets oplossen waar de motorzaak moeilijk over kan doen. TS is geen sleutelaar dus afhankelijk.
Vroeg of laat komt die gekke APK er ook in bij motoren , dan kan je er vergif op in nemen dat deze er niet doorkomt, dan heb je een brommer van 4 rood waarmee je alleen op een boeren land mee mag rijden.
Dus een goed advies is , doen het niet, Soms ben je te bang , wees bij deze maar een beetje bang.
 
Mijn professionele ervaring leert mij dat steeds meer motorzaken hun handen aftrekken van dit soort motoren, omdat je over het algemeen met een soort strafwerk bezig bent.

Het knoeiwerk van anderen proberen op te lossen zonder dat je alle tijd kunt doorbelasten omdat het dan veel te duur wordt. En is er dan daarna weer iets aan de hand (buiten jouw schuld om) staan de mensen bij je op de stoep voor garantie....
Ongeveer twintig jaar geleden kwam ik bij de hier bekende 'Zot', en die vertelde toen ook dat hij mijn CR500 op straatrubber en wielen wel erg leuk vond, maar verder een bloedhekel had aan verbouwde niet originele motorfietsen.
Dat sloeg vooral op de toen populaire streetfighters.
Inmiddels begrijp ik hem beter.
Het geeft de nodige ellende om te sleutelen. :')
 
Ze hebben het tegoed de motorzaken , TS vraagt advies, we hoeven zo’n cafe racer niet tot de bodem af te kraken maar vroeg of laat moet je een keer iets oplossen waar de motorzaak moeilijk over kan doen. TS is geen sleutelaar dus afhankelijk.
Vroeg of laat komt die gekke APK er ook in bij motoren , dan kan je er vergif op in nemen dat deze er niet doorkomt, dan heb je een brommer van 4 rood waarmee je alleen op een boeren land mee mag rijden.
Dus een goed advies is , doen het niet, Soms ben je te bang , wees bij deze maar een beetje bang.
Oei shit de APK komt er ook nog bij, nou dan zet ik mijn motoren ook maar snel te koop......
 
Als ik hem was zou ik maar een elektrische motor kopen voor de zekerheid want je weet maar nooit.....
Als ik hem was zou ik maar een elektrische motor kopen voor de zekerheid want je weet maar nooit.....
1689784631383.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan