BMW K100 als eerste motor?

Kijk en rijd zeker ook eens een keer op een k75, wat ik ervan hoor de betere fiets.
Voor beide zal wel gelden dat het goede maar eigenzinnig ontworpen motoren zijn.
Dure dingen als remschijven, achterschokbreker, koppeling en (k75) cardan kosten meer dan de motor aankoop.
Maar als je er eenmaal wat aan gewend bent, is het moeilijk om een fijnere motor te bedenken, zeker voor dat geld.

Als je alles eraan wil laten doen zou ik een erg goede kopen met weinig kilometers of aantoonbaar veel gepleegd onderhoud.
 
Ik heb jarenlang K75 gereden. Het zijn echt onverwoestbare fietsen. Remschijven en blokjes kosten niet meer als voor een andere motor. Er zijn zelfs veel B en C merken spullen te koop omdat er zoveel van deze fietsen zijn. Koppeling vervangen is een klusje, maar de onderdelen zijn goedkoop en gaan eeuwig mee. De rest koop je voor een habbekrats tweedehands omdat er veel aanbod en weinig vraag is.
Economisch gezien is er niets verstandiger als een K75. Maar je moet wel een originele hebben. En niet teveel verwachtingen hebben aan flitsend stuurwerk. De K100 is een goeie tweede.
 
Die K75 mist de koplamp ommanteling en de radiatorkap. Het zal waarschijnlijk een S of RT geweest zijn. Typisch een fiets die je ruim onder de 1000 euro moet kunnen kopen.
De 1100 is redelijk. Een lege accu en een hangend startrelais horen bij elkaar. Relais schoonschuren en een nieuwe accu lossen het probleem op. Contactslot is kud. Je kan het opknappen, kost je niets, maar vervangen is sneller.
 
Die zou ik ook kiezen, de andere word idd nogal overboden. Vraag is wel of het ook voor die prijs word opgehaald.
 
Die 1100 ziet er best aardig uit. Als basis.
Maar het is waarschijnlijk absoluut niet wat TS zoekt, die wil een kale streetfighter met een plank als zadel, Ali onderdelen en een verknipte kabelboom.
 
Die K75 mist de koplamp ommanteling en de radiatorkap. Het zal waarschijnlijk een S of RT geweest zijn. Typisch een fiets die je ruim onder de 1000 euro moet kunnen kopen.
De 1100 is redelijk. Een lege accu en een hangend startrelais horen bij elkaar. Relais schoonschuren en een nieuwe accu lossen het probleem op. Contactslot is kud. Je kan het opknappen, kost je niets, maar vervangen is sneller.
Een goed rijdende k75 of k100 waar je zonder sleutelen mee door kunt rijden is allang niet meer onder de 1000 euro te krijgen.
 
Die 1100 ziet er best aardig uit. Als basis.
Maar het is waarschijnlijk absoluut niet wat TS zoekt, die wil een kale streetfighter met een plank als zadel, Ali onderdelen en een verknipte kabelboom.
TS is al lang weer vertrokken ;) maar het blijft een mooie caferacer! Het zitje is gemaakt door the Custom Factory, heel wat anders dan Ali.
 
Laatst bewerkt:
Een goed rijdende k75 of k100 waar je zonder sleutelen mee door kunt rijden is allang niet meer onder de 1000 euro te krijgen.
Daar begin ik ook een beetje achter te komen. Een jaar of vijf terug verkocht ik nog een K75 ongeveer in bovenstaande staat voor 400 euro. Een paar jaar daarvoor kocht ik er eentje met een kapotte Schurgers kuip voor 300.
Misschien is het ook het verkeerde seizoen. Ik hoop dat die hokken in september weer naar normale prijzen zakken.
 
Die achterste heb ik voor €300 gekocht met een versleten koppeling, de middelste heb ik gekregen in losse onderdelen met een kapotte startkoppeling, de voorste heb ik in perfecte staat gekocht voor €2500 en heb ik 235.000km mee gereden voor ik hem plat reed...

1689975761402.png

Wel 8 jaar geleden...
 
Daar begin ik ook een beetje achter te komen. Een jaar of vijf terug verkocht ik nog een K75 ongeveer in bovenstaande staat voor 400 euro. Een paar jaar daarvoor kocht ik er eentje met een kapotte Schurgers kuip voor 300.
Misschien is het ook het verkeerde seizoen. Ik hoop dat die hokken in september weer naar normale prijzen zakken.
Nope. Is het hele jaar door
 
Niets aparts aan, ik lever graag kwaliteit. En dat is met dit soort verbouwde/versleutelde motoren niet te garanderen. Dus doe ik (en een heleboel van mijn concullega's die er hetzelfde over denken) er helemaal niets aan.

Je kan het tegenover de klant ook niet maken om te zeggen: de simpele klusjes waar ik makkelijk geld aan verdien doe ik wel, masr als het lastiger wordt ben je niet welkom.

Dan ben je in mijn ogen geen serieuze ondernemer. Ik speel liever open kaart en doe er helemaal niets aan.
 
Niets aparts aan, ik lever graag kwaliteit. En dat is met dit soort verbouwde/versleutelde motoren niet te garanderen. Dus doe ik (en een heleboel van mijn concullega's die er hetzelfde over denken) er helemaal niets aan.

Je kan het tegenover de klant ook niet maken om te zeggen: de simpele klusjes waar ik makkelijk geld aan verdien doe ik wel, masr als het lastiger wordt ben je niet welkom.

Dan ben je in mijn ogen geen serieuze ondernemer. Ik speel liever open kaart en doe er helemaal niets aan.
Denk dat ook een originele bij maar een paar specialisten echt goed begrepen wordt?
Lijkt me dat ze best wel wat onorthodoxe oplossingen hebben bedacht destijds.
 
Niets aparts aan, ik lever graag kwaliteit. En dat is met dit soort verbouwde/versleutelde motoren niet te garanderen. Dus doe ik (en een heleboel van mijn concullega's die er hetzelfde over denken) er helemaal niets aan.

Je kan het tegenover de klant ook niet maken om te zeggen: de simpele klusjes waar ik makkelijk geld aan verdien doe ik wel, masr als het lastiger wordt ben je niet welkom.

Dan ben je in mijn ogen geen serieuze ondernemer. Ik speel liever open kaart en doe er helemaal niets aan.
Gelukkig heb ik andere ervaringen.
 
Helemaal niet, ik weet zeker dat er zaken zijn die zo'n motor wel in onderhoud nemen, net zo zeker als jij beweert dat het niet zo is :+
 
Helemaal niet, ik weet zeker dat er zaken zijn die zo'n motor wel in onderhoud nemen, net zo zeker als jij beweert dat het niet zo is :+
Daarom ga ik alleen nog naar overzichtelijke kleine ondernemers. Waar je vooraf hun mening hoort en gebeld word voor evt. verrassingen. Bij mij om de hoek voorheen bijvoorbeeld daar stond altijd een gemêleerd rijtje tweewielers van origineel naar verbouwd. En bij mooi weer een langere wachttijd.
Met de vierwiel overigens ook, korte lijntjes en geen showroom die je geld opzuigt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan