Bobines doormeten, beide stuk?

bnbas

Die hard MF'er
22 aug 2009
640
4
Goed, even kort samengevat:
Ineens deden twee van mijn vier cylinders het niet meer. Toevallig twee cylinders die op één bobine zitten. Dus de bobine was hoofdverdachte. Dit alles met een tas vol kleding en een goed vakantiegevoel bij me, ongeveer 10km België in :')


Laatste update: br-amm in "Bobines doormeten, beide stuk?"


Afijn, motor lekker geslacht, kijken of de bougie's vonken. Sleuteln00b dat ik ben heb ik zonder er echt bij na te denken geprobeerd vonken te krijgen op bougie 1 (van de waarschijnlijk kapotte bobine) terwijl bougie's 2, 3 en 4 er uit waren.
Natuurlijk lees je net later op motor-forum dat je dit niet moet doen omdat je de spoelen kan slopen. Natuurlijk. |(

Dus ik heb net even een multimeter geregeld. Die kan tussen 200 Ω en 20M Ω meten.

Op de primaire wikkelingen meet ik netjes 4 Ω, Haynes zegt dat er 2 - 4 Ω weerstand moet zijn, dus dat zit goed.

Op de secundaire wikkelingen meet ik oneindig... Maar Haynes zegt dat er 30 - 40 K Ω te meten moet zijn.

Kan ik er nu vanuit gaan dat de bobines stuk zijn, of valt het niet zo simpel te meten door er twee uiteindes van een spanningsmeter in te prikken, en moet dit op een andere manier gebeuren?
 
Laatst bewerkt:
verwissel de bobines eens.
verhuist het probleem mee naar de andere kant, is de bobine stuk.
verhuist het niet mee, check dan de pickup spoel(en) op het blok. (mits je er 2 hebt).
dat van het doorbranden van de spoelen valt wel mee hoor, doe het altijd zo en nog nooit iets gehad.
 
Het staat niet in m'n TS, maar ik had de bobines dus al verwisseld. Toen ging ik kijken hoe het met de vonk zat, omdat ik niet echt trek had de tank terug te zetten en met benzine te vullen enkel voor de test.

Doorbranden van de spoel mag dus niet gebeuren door het even (een paar keer een paar seconden) starten zonder dat de bougie's aangesloten zitten?

Pickup spoel zal ik morgen eens naar kijken. Ziet er lekker complex uit in de handleiding (GSX600-F, 1996).

edit: Alhoewel... Misschien is het zo'n gek idee nog niet om de boel terug te bouwen voordat ik naar de pickup toe ga. Zal je zien dat het iets onbenulligs is als de vlotter die mist in een circuitje waardoor de motor 'nee' zegt...

Heb na meer onderzoekswerk wel het idee dat het toch echt de bobines zijn. Beetje zonde zou het zijn als ik de tweede zelf gesloopt heb tijdens het testen :X Ook erg fijn dat ik er nu geen een als referentie heb.
 
Laatst bewerkt:
Goed, even kort samengevat:
Ineens deden twee van mijn vier cylinders het niet meer. Toevallig twee cylinders die op één bobine zitten. Dus de bobine was hoofdverdachte. Dit alles met een tas vol kleding en een goed vakantiegevoel bij me, ongeveer 10km België in :')

Afijn, motor lekker geslacht, kijken of de bougie's vonken. Sleuteln00b dat ik ben heb ik zonder er echt bij na te denken geprobeerd vonken te krijgen op bougie 1 (van de waarschijnlijk kapotte bobine) terwijl bougie's 2, 3 en 4 er uit waren.
Natuurlijk lees je net later op motor-forum dat je dit niet moet doen omdat je de spoelen kan slopen. Natuurlijk. |(

Dus ik heb net even een multimeter geregeld. Die kan tussen 200 Ω en 20M Ω meten.

Op de primaire wikkelingen meet ik netjes 4 Ω, Haynes zegt dat er 2 - 4 Ω weerstand moet zijn, dus dat zit goed.

Op de secundaire wikkelingen meet ik oneindig... Maar Haynes zegt dat er 30 - 40 K Ω te meten moet zijn.

Kan ik er nu vanuit gaan dat de bobines stuk zijn, of valt het niet zo simpel te meten door er twee uiteindes van een spanningsmeter in te prikken, en moet dit op een andere manier gebeuren?

Ik neem aan dat je bij het meten van de primaire wikkelingen de multimeter op '200' had ingesteld. Had je hem bij het meten van de secundaire wikkelingen wel op een ruimer bereik gezet (200K)? Als je dat niet doet meet de meter tot maximaal 200 Ω en geeft oneindig (∞) aan bij hogere weerstanden.
 
Ik neem aan dat je bij het meten van de primaire wikkelingen de multimeter op '200' had ingesteld. Had je hem bij het meten van de secundaire wikkelingen wel op een ruimer bereik gezet (200K)? Als je dat niet doet meet de meter tot maximaal 200 Ω en geeft oneindig (∞) aan bij hogere weerstanden.
Heb de meter wel wat ruimer gezet bij het meten van de secundaire windingen ja ;)

Beetje naar dat ik in de garage geen ruimte heb om lekker te klussen, en op de oprit moet gaan zitten. Met de weersvoorspelling van vanmiddag en de wolkjes die ik al zie hangen heb ik er niet zo heel veel vertrouwen in. Net heb ik in ieder geval alvast bougie's gehaald, die waren ook wel aan vervanging toe. Misschien dat ik straks in de garage even de aanvoer naar de bobines ga meten, het is ook wel handig om te weten wat dat doet.
 
De secundaire wikkeling van een bobine kun je vrijwel niet betrouwbaar meten met een MM.
De meetspanning is te laag waardoor je sluitingen niet detecteert.
Die oneindig-meting zou ik ook niet vertrouwen, gewoon kijken of ie vonkt is een betere test.
 
Pas op met concluderen bij de secundaire winding. Je meet namelijk de weerstand door bougiekap-bougiekabel-spoel-bougiekabel-bougiekap.

Dus als er een van de twee kabels defect is of een van de twee bougiekapjes meet je ook oneindig. Kortom, je zult ook de bougiekabels moeten loshalen van de bobine en dan direct meten om het zeker te weten.

Als beide aangesloten bougies niet vonken, dan kan het ook nog liggen aan de verbinding naar de CDI-unit toe. Dus even meten bij contact aan of je 12 V meet op de bobines.

Overigens is de weerstand meten met een MM best te doen als eerste indicatie. Een definitief oordeel over een bobine kan alleen met een speciale meetkast. Ik denk dat voorgaande poster daarop doelt.

Succes,

Rob
 
Hij ligt hier gewoon los hoor, zonder kabels en kappen :) Geen weerstand te vinden.

De 12v ging ik inderdaad meten, maar dat is er vandaag niet van gekomen.

Op marktplaats gisteren wel al even vijf mensen die een sloopmotor hadden gemailed, voor 20 euro heb ik als het goed is twee bobines liggen eind van de week. Zijn ze niet nodig heb ik een voorraad, nergens anders kan ik ze zo goedkoop krijgen denk ik :P (en als ze wel nodig zijn hoef ik niet eerst weer te wachten...)

Bedankt voor alle hulp hierboven (en onder?) trouwens!
 
Laatst bewerkt:
Met het contact aan meet ik op de stroomvoorziening van de rechter bobine netjes 12v, op die van de linker helemaal niets. Dat is toch niet de bedoeling, of zou dat kunnen omdat het allemaal alleen maar met het contact aan staat?

Dit maakt het nog vreemder dan het al was, het was in het beginsel namelijk de rechter bobine waar geen goede ontsteking vandaan kwam.

Bobines komen morgen hopelijk. Deze zijn vrijwel zeker beide stuk.
 
Laatst bewerkt:
Schopje weer.

Vandaag heb ik twee nieuwe bobines binnen gehad. Deze waren prima te meten, en werkten dus. Na wat overig onderhoudswerk aan de motor heb ik de boel geïnstalleerd en besloten gewoon met benzine te testen. Moet je raden... Wederom op twee poten.

Hoe kan dat nou, twee werkende bobines toch? En met het contact aan krijgt de boel netjes 12v. Maar... Na het uit elkaar halen blijkt de rechter bobine een oneindige weerstand te hebben. De rechter bobine is dus weer stuk? Kan het zijn dat de motor bobines eet/sloopt? Waar moet ik meten en zoeken naar het probleem?

Onderhand zit ik hier dus met 1 werkende bobine, en 3 kapotte :P

edit: Wat blijkt: Terwijl we bougie 3 probeerde te laten vonken, wat natuurlijk niet meteen lukte, zat bougie 2 gewoon aangesloten. De bobine kon dus gewoon z'n prik kwijt. Maar... Bobine 2 zat aangesloten met een kabel die niet goed in de bougiedop zat. Altijd fijn, als je de kabel gebruikt die je bij de bobines kreeg, maar per ongeluk die niet doorgemeten hebt voor gebruik.

edit2: Met een wat meer ervaren monteur de boel even bekeken... Door wat inconsistent meten heb ik mezelf helemaal in de war gedacht :X En na wat verder meten lijkt het er op dat de CDI geen prik geeft aan de rechter bobine. Met de kabeltjes omgedraaid is het een heus knalfestijn uit de uitlaat, en vonkt een buitenste bougie inderdaad niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan