Bougie kortsluiting

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Van nieuwe Bougies van een CB750 K2 worden de isolatoren zwart en maken kortsluiting.
Motor moet met veel choke gestart worden.
Het duurt zeker 10 minuten voordat de machine enigzins van z'n plaats wil.
(Motor is 8 graden)
Constant slaat een bougie vet
full


Het zijn DR8ES
Is de oplossing warmere te nemen DR6ES bijvoorbeeld?
Of is het puur een mengsel probleem.
Klepkeerringen zijn vervangen.
Als de machine warm is rook hij niet.
 
Ramsteen: zou een idee zijn, maar is die 98 niet puur anti-klop-middel. Ik heb geen ijzeren geluiden gehoord. Dus pingelen doet hij niet.
[••]
in principe is dat idd tegen pingelen en/bij hogere compressie maar dat is niet waarom ik het vraag. punt is dat in 95 tot 5 % alcohol meegemengt mag worden terwijl dit in 98 niet gebeurd voorzover ik weet. met 98 heb je dus een stabielere test situatie. en weer een puntje minder om aan te denken.
 
Ramsteen: zou een idee zijn, maar is die 98 niet puur anti-klop-middel. Ik heb geen ijzeren geluiden gehoord. Dus pingelen doet hij niet.

Daddy: helemaal origineel. Alleen de rubber aansluitstukken van de luchtfilter lekken.Die zijn hard.

BandY, die zijn duur! 4 x 17,90, maar als dat het probleem oplost

Vandaag even proberen met nog een kwart dichter die luchtschroef,
kijken of de choke dan eerder dicht kan,
en ook geen kersrode uitlaatpijpen krijg.

Heb ze er al een 4 jaar inzitten, dus uiteindelijk niet duurder.
 
Ok,
Daddy, ik weet het , is een blunder dat ik het niet eerder zag, toch maar Rambabbel geloven en de schroef eruit draaien?

Ramsteen. Gaan we proberen.

Bandy, ik zal overleggen of men dit wil, maar ik denk dat de keuze makkelijk gemaakt gaat worden als die choke uitstaat en de bougies telkens vet uitslaan en kortsluiten.
full

Op bovenstaande foto zie je bij de luchtinlaat de enige stelschroef, en volgens mij is dat lucht??

full

full
 
Laatst bewerkt:
Over de schroef verder uitdraaien zou ik zeggen doen.
Baat het niet dan schaadt het zeker ook niet.

Hebben de vlotternaalden van die verende pennetjes waar het lipje van de vlotter tegen aan drukt of zijn het vlotternaalden uit 1 stuk?

Want als het verende naalden zijn dan moet je het vlotterniveau zo afstellen dat deze net af sluit als de vlotter het verende pennetje net raakt en niet al helemaal ingedrukt heeft.
 
Vandaag 1 uur bezig geweest om een 18mm 6kant dop uit het bougiegat te krijgen.
Die (midlock) bougie-dop heeft kennis gemaakt met mijn haakse slijper.

Ik moet zeggen Suzuki met z'n GS doet dat een stuk makkelijker.
Nu: Kuip eraf, tank eraf... en nog niet erbij kunnen, wat een gemier. (cil. 2 en 3)

Met choke slaan de bougies vrijwel meteen vettig uit. (koolstof en dat geleid goed)
Ik heb ipv 1 3/8 de air-screw 2 slagen uitgedraaid, ze stonden gisteren 3/4 uit.
De machine wil vandaag helemaal niet, ook niet terug op 3/4...
Ik heb zo'n gevoel dat het stationair gebeuren van alle 4 verstopt is geraakt, misschien toch residuen van 20 jaar die uit de tank kwamen?

Vlotternaalden hebben verende pennetjes, maar ik heb ze zoals de foto op de zijkant afgesteld zodat de pennetje niet worden ingedrukt.
 
Enige hulp weer gevraagd.
Bij een die Keihin Carbs ,
die luchtschroef, moet daar een sluitringetje op het veertje?
Ik heb ze niet en draaien weerbarstig in .
Toch zie ik ze bij sommige setjes..
 
Hoe draaien ze erin zonder veer?

Mijn honda vf uit 88 had wel sluitringetjes.
Volgens mij is het enigste nut van een sluitring dat de o-ring netjes vlak aangedrukt word, en dat de o-ring niet beschadigt word door de veer met in en uitdraaien.
 
Laatst bewerkt:
En met of zonder beinvloed de fabrieksinstelling, kan zomaar een halve turn schelen.
Ik had ook V-ringen, denk dat jou eventuele revisiesetje O-ringen heeft. Dat kan ook weer iets in dikte schelen voor de turns in of uit.
 
En met of zonder beinvloed de fabrieksinstelling, kan zomaar een halve turn schelen.
Ik had ook V-ringen, denk dat jou eventuele revisiesetje O-ringen heeft. Dat kan ook weer iets in dikte schelen voor de turns in of uit.
De mengselschroef gaat door de ring heen, de weerstand die je voelt is de naald/mengselschroef die zetelt, niet de veer die compleet is ingedrukt of de schroef die tegen de ring aan komt. Het beinvloedt de positie van 'dicht' dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Die veer is een soort kartelring met z'n scherp uiteinde.
Het inschroeven, gaat schoksgewijs omdat het veertje steeds hapt in het messing vd schroef.
Daardoor leek het alsof ik al aan zat (dicht).

Even metingen vanaf rand (met spullen uit het revisie setje)

Diepte:
Dicht: 1,85 mm (zonder veertje (nieuw))
Dicht: 1,40 mm ( met veertje en het lijkt wel of je de zaak sloopt zo hakkelt die)
1 slag open: 0,60 mm (met veertje); Spoed=Delta 1,4-0,6 = 0,8mm,( gecontroleerd met de draad meter).
Je kan je dus afvragen is het veertje wel goed omdat de schroef al 0,4mm open staat, dat is een halve slag.

edit : mm uit en - ingedrukt
Het oude veertje 8,8 > 4,2
Het nieuwe veertje 9,2 > 5,2
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

full
 
Laatst bewerkt:
Even reactie geven op Boevie en Master Tommy.
Er zit hier geen O-ring in evenals een sluitring. Dat zie je tenminste ook op de exploded view niet. Hoewel ik op Internet setjes zie met sluitring.

Master, die weerstand is dus niet de schroef die zetelt,
(zoals mijn verhaal hier boven laat zien.)
Dus wel de veer die compleet is ingedrukt.

"
of de schroef die tegen de ring aan komt
dat snap ik niet, wil je dat uitleggen?

De veer beïnvloed dus de positie van dicht dus bij ons wel.
Help...
 
luchtschroeven eens monteren zonder de veertjes. om te voorkomen dat ze door trillingen verdraaien flink wat teflon rond draaien.
als het probleem aan de veren ligt, zou dat nu duidelijk moeten worden doordat je ze dieper in kan draaien en je hem rijker zet (ik veronderstel dat je met schraal arm bedoelt).
 
Nu ik erover nadenk klinkt klinkt Tommy zijn uitleg logischer. Het is niet iets dat ik gemeten heb ofzo.
Het werkplaats handboek zei me ooit al eens, draai ze carefully in till you feel resistance. Om iets niet te beschadigen.
Ik duik zo toch nog weer even in die dikke pil.
 
Laatst bewerkt:
Ramsteen: zou een idee zijn, maar is die 98 niet puur anti-klop-middel. Ik heb geen ijzeren geluiden gehoord. Dus pingelen doet hij niet.

Daddy: helemaal origineel. Alleen de rubber aansluitstukken van de luchtfilter lekken.Die zijn hard.

BandY, die zijn duur! 4 x 17,90, maar als dat het probleem oplost

Vandaag even proberen met nog een kwart dichter die luchtschroef,
kijken of de choke dan eerder dicht kan,
en ook geen kersrode uitlaatpijpen krijg.


Dat zou ik als eerste oplossen.
 
Dat is denk ik het probleem met die "rommel" revisiesetjes. Andere lengte veren, o-ringen ipv v-ringen...

Toch mag het opzich niet uitmaken. Je moet gewoon de COschroeven op de optimale waarde instellen. (De fabrieksinstelling is een richtlijn, dat klopt nooit exact)

De sluitringetjes hebben wel een functie zoals je al gemerkt hebt. Een o-ring lijkt me ook wel aan te bevelen. Die staat niet in de exploded vieuw maar volgens mij staat deze er wel bij in het alternatieve revisiepakketje bij cmsnl.
 
Laatst bewerkt:
Ok, tja die revisiesetjes, ik merk dat er veel troep van bestaat Boevie
( al een 2 keer gemerkt bij revisiesetjes van benzine kranen.)
Ik ga de oude veertjes gebruiken/ of wat Janbros zegt.
En wat Red Force zegt , is ook waar, maar men heeft een bepaal budget.

Maar ik blijf het grootste struikelblok nog steeds tegen komen: vet slaande bougies tijdens choke. En zonder choke wil hij niet starten met een 4 graden blok.
 
Zo uit mijn hoofd was het nummertje 39, de mengselschroef. Bij cmsnl.

Als alternatief staat er een revisiekitje bij. Oa met gasnaald, sproeier...
Er zit ook een onderlegplaatje bij en een o-ring die de goeie afmeting lijken te hebben. (Maar misschien horen deze wel bij de gasnaald, of...)
 
Ok, tja die revisiesetjes, ik merk dat er veel troep van bestaat Boevie
( al een 2 keer gemerkt bij revisiesetjes van benzine kranen.)
Ik ga de oude veertjes gebruiken/ of wat Janbros zegt.
En wat Red Force zegt , is ook waar, maar men heeft een bepaal budget.

Maar ik blijf het grootste struikelblok nog steeds tegen komen: vet slaande bougies tijdens choke. En zonder choke wil hij niet starten met een 4 graden blok.

Je zult het al wel gezien hebben, maar de choke werkt onder hetzelfde principe. Ook een plunjer alleen met een hefboom.
Word misschien toch tijd dat je dat eens uit elkaar gaat trekken. Kan versmeert zijn of de afdichting/keerringetje lekt.
Beide kan denk ik ook wel jouw probleem geven, de werking van de choke en de mengselschroeven die onderling niet goed stonden.


edit, onee op de foto is de choke zo te zien draaibaar ipv hefboom.
 
Laatst bewerkt:
Ok, tja die revisiesetjes, ik merk dat er veel troep van bestaat Boevie
( al een 2 keer gemerkt bij revisiesetjes van benzine kranen.)
Ik ga de oude veertjes gebruiken/ of wat Janbros zegt.
En wat Red Force zegt , is ook waar, maar men heeft een bepaal budget.

Maar ik blijf het grootste struikelblok nog steeds tegen komen: vet slaande bougies tijdens choke. En zonder choke wil hij niet starten met een 4 graden blok.


Whow, die zijn inderdaad duur

http://www.woembi.de/Ansaugstutzen/Ansaugstutzen-Satz-HO-CB750Four.html

nog 1 Honda CB 750 Four K0-K2 Vergaser Schwimmernadelventile Set Carburetor Float Kit | eBay
 
Laatst bewerkt:
Een o-ring lijkt me ook wel aan te bevelen.

niet bij luchtregelschroeven, wel bij mengselschroeven.

in dit geval maakt het eigenlijk totaal niet uit moest er miniem lucht aangezogen worden via de schroefdraad, lucht is lucht of het nu via de normale weg of via de schroefdraad naar de mengbuizen gaat maakt niet uit.
Heb zowel PWK's als PE's van Keihin en op geen van beide zal je o-ringetjes vinden voor de luchtschroeven.
 
Rond 19 Maart tijd gevonden.
Bij goed kijken bleken de colortunes meer wit dan blauw te geven.
Een goede controle is met een smartphone video opnames maken.

Op het gehoor de airscrew afgesteld.
Stonden op 45 minuten (analoog uurwerk ref) open.
Nu Cil 1-4 : 35 / 15 / 25 / 50.
Fabrieksafstelling is 1 slag (60)
Ook 98 erin gegooid.

De choke wordt nu minimaal gebruikt , telkens een haal als hij dreigt uit te vallen.
Machine moet wel even met koude omg. 5-10 graden even een paar minuten opwarmen voordat je kan weg rijden. Dan loopt hij soepel.

Zit me toch af te vragen of ik geen neppers (bougies) heb. Laatst ook al iemand met dat probleem.

Slotje
 
Dan moet je wellicht even de zoekfunctie gebruiken.Nog niet zo lang geleden heeft iemand een compleet overzicht gepost met daarin alle kenmerken waarmee je een nep-bougie van de echte kunt onderscheiden.

Groet,Auke.
 
Terug
Bovenaan Onderaan