Caravan aanpassen aan de achterzijde voor motor

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Hi mede forumers,

Ik wil in het vorjaar onze gezins caravan zo gaan aanpassen dat mijn r1 erin past als we opzomer vakantie gaan.

Qua gewicht moet het netaan gaan lukken.

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij van goed advies voorzien. Ik ben bij een aantal caravan bedrijven geweest maar die stonden me erg raar aan te kijken ?
 
Benodigde materialen:

Een oude complete caravandeur
4mm popnagels (8 mm lengte)
een aluminiumstrip om de profielen te verzagen en weer aan elkaar te poppen
kleine rvs schroefjes
kleefband voor het water/wind dichtmaken van de ruimte tussen het profiel en de caravan
4 meter houten raggels om in de caravan wand te plaatsen voor de versteviging
deurvergrendeling 2 stuks
2 verbogen haakse stalen stoelhoeken om de vorm in de "deur" vast te houden

Gereedschap:
IJzerzaag
Decoupeerzaag met fijn ijzerzaagje
Zaagbak (voor het recht afzagenb van de profielen
accuboormachine met metaal boortje (4mm)
Popnagel tang
Lijmtangen
Constructielijm
Haakse hoek
Schilderstap
Potlood

Tijd:
1 dag (excl voordenken) voor het meten en nog eens meten, eindresulaat: een opmaat
gemaakt profiel
1 dag voor het zagen van het gat en monteren van de profielen en weer meten meten meten
1 dag voor het ophangen van de deur inclusief deurvergendeling

Ik moet nu nog wel de binnenzijde afwerken, spanogen aanbrengen en de lichtbak aan de achterzijde aan passen.
Maar gezien de 1e fase van de klus is dat maar een peuleschilletje, maar wel tijdrovend. Ik verwacht hier nog wel een dag of 2 voor nodig te hebben.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.
In het bijzonder bluepower.

Misschien dit topic in de How To's ...........
 
Laatst bewerkt:
Je kan toch ook gewoon een trekhaak aan je r1 maken...

F1030020.JPG


:+
 
ik denk dat je over stevigheid geen zorgen hoeft te maken.
zoveel doet dat niet op de achterkant van je opbouw.

Zorg wel dat je je spanogen ergens op het chassis vast maakt, zodat je motor goed blijft staan.

mooi gemaakt! :)
 
Die stijfheid.... daar maak ik me dan ook zorgen over. Je zaagt toch in de achterzijde een strook van rond de 80 cm. Heeft dit geen negatieve invloed op de carrosorie ?

Een wand van een caravan doet dus echt helemaal niets. Moet je voor de gein eens proberen er doorheen te komen(beter toch maar niet) maar op het onderframe na is een caravan echt helemaal niets.

Edit: Het is dus al gelukt :)
Heb je zon kogeldruk meter? Misschien wel handig anders om een aan te schaffen aangezien de plaats waar je de motor neerzet natuurlijk zeer veel invloed heeft op de gewichtsverdeling van de caravan.
 
Laatst bewerkt:
als je hem ongeveer boven de achteras zet is het geen probleem denk ik.

bij een enkelasser krijg je trouwens een goede indicatie als je je caravan op tilt bij de koppeling.

weet niet hoe duur zo'n meter is en of het de moeite is er eentje aan te schaffen...
 
Je kan nu wel 200 kg minder meenemen aan baggage ed, denk daar wel even aan bij beladen. Is zo sneu als je bij een controle van de weg word geplukt
 
Nee dat gaat echt niet. 180kg op de dissel kan ik nooit op een verantwoorde wijze compenseren aan de achterzijde. Ik zou dan de rest van de belading helemaal achterin de caravan moeten plaatsen. De caravan is dan volledig uit onbelans en wordt een levensgevaarlijk projectiel.

De beste plek voor de motorfiets is met het blok boven de as van de caravan. Dan heb je het minste last van de middelpunt vliegend krachten of zo iets :-)

Dan is ie dus in balans, dan heb je geen probleem :+

Zonder gekheid, het resultaat ziet er goed uit, heb je, zoals al eerder aangegeven, ogen aan je frame van je caravan gemaakt? Of ga je dit anders oplossen, zodat je de motor vast kan zetten? Bijvoorbeeld een goot met een spanband die om je wiel vast zit ofzoiets?
 
Laatst bewerkt:
Kogeldrukmeter?

Gewoon een balkje en de weegschaal gebruiken gaat beter.

En zorg voor minstens 50 KG kogeldruk, dat komt de stabiliteit ten goede, samen met een
bandenspanning van, ik meen, 3 bar.

En nog een tip, plak geen motorstickers en dergelijke op de caravan, dat werkt aantrekkelijk voor de leden van het dievengilde.

Mooi project, Veel plezier ermee.

Wim
 
Dan is ie dus in balans, dan heb je geen probleem :+

Zonder gekheid, het resultaat ziet er goed uit, heb je, zoals al eerder aangegeven, ogen aan je frame van je caravan gemaakt? Of ga je dit anders oplossen, zodat je de motor vast kan zetten? Bijvoorbeeld een goot met een spanband die om je wiel vast zit ofzoiets?
Ja de ogen komen in iedergeval via een indirecte manier direct op het frame. Zal de foto's ook nog wel even plaatsen zodra het gereed is.
Afstand tussen beide chassis balken 150 cm. Zit te denken om boven en onder een aluminium profiel te plaatsen en met bout/moer vast te zetten. ogen voor de voorzijde komen redelijke in het midden van de caravan.
 
Je kan nu wel 200 kg minder meenemen aan baggage ed, denk daar wel even aan bij beladen. Is zo sneu als je bij een controle van de weg word geplukt
That's the risk..........
In het ergste geval een flinke boete, en een overladingsplicht. Motor eruit, helmpie op, opstappen en rijden tot de volgen P, motor er weer in en rijden maar ;-)
 
HAHA zeker een mooie oplossing :} Netjes gedaan !
Thanx.

Zit nu nog alleen te rotzooien met het vast snoeren van de bike in de caravan. Ben er wel achter dat de bodemplaat in allemaal compartiementen is op gedeeld.

Om de 20 cm een dwars ragel en 1 in het midden van voor naar achter.

Zit te denken om voor een rail systeempie met verplaatsbare ogen te monteren. Aan de onderzijde een aluminum strip om de spanning te verdelen.

Vraag me nog wel af of de motor in een goot :) moet staan in de caravan ?
 
Laatst bewerkt:
Bij gebrek aan een goot....... als ik de banden opsluit in een klein frame van 2 cm hoog aluminium en het frame dan vastschroef op de bodem.... bereik ik dan het zelfde als met een goot? Of verdeeld een goot beter het gewicht van de motor op de bodemplaat.

Heeft iemand toevallig nog een goot liggen ? (ja ja ik weet het vr&aanb). :-)
 
Thanx.

Zit nu nog alleen te rotzooien met het vast snoeren van de bike in de caravan. Ben er wel achter dat de bodemplaat in allemaal compartiementen is op gedeeld.

Om de 20 cm een dwars ragel en 1 in het midden van voor naar achter.

Zit te denken om voor een rail systeempie met verplaatsbare ogen te monteren. Aan de onderzijde een aluminum strip om de spanning te verdelen.

Vraag me nog wel af of de motor in een goot :) moet staan in de caravan ?

Bij de automaterialenzaak hebben ze ook van die uitklapbare in de bodem verzinkte haken, die ook vaker in aanhangers gebruikt worden voor bijv. spanbanden aan vast te maken, misschien dat zoiets iets voor je is...

342144.jpg


:)
 
Laatst bewerkt:
Een wand van een caravan doet dus echt helemaal niets. Moet je voor de gein eens proberen er doorheen te komen(beter toch maar niet) maar op het onderframe na is een caravan echt helemaal niets.
dat zal je vies tegenvallen, het is juist de kunst om met de opbouw van een caravan/trailer de benodigde stijfheid te halen, ja zelfs met dunne sandwichpaneeltjes
 
Voor de "goot" kun je twee stukken U- balk gebruiken, heb ik ook weleens in een aanhanger gemaakt voor een buurman met zijn crossmotor. Als je de breedte van de banden meet, kun je daar een goot voor halen. die nemen weer minder ruimte in als je op vakantie bent, en het is lichter :P

Of je doet voor een goot en achter een paddock-stand ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan