Niekjuh
MF'er
- 28 feb 2011
- 171
- 0
Heren,
De accu van een cbr 1000 rr van een maatje van me laadt niet meer bij.
We hebben de weerstand tussen de 3 gele draden van de dynamo nagemeten (allemaal 0,6 ohm, mag tussen de 0,1 en 1 ohm liggen volgens het werkplaatshandboek)
Daarnaast staat er beschreven dat er geen continuïteit (dus wel weerstand denk ik?) mag zijn tussen de gele draden en de massa, dit is er echter wel -> maar 0,5 ohm.
Vervolgens hebben we wisselspanning gemeten tussen de verschillende gele draden en 1 combinatie geeft stationair maar 3 V, de andere 2 rond de 20 V, bij 4000 toeren loopt dit op naar respectievelijk 3 V en 2x 60 V.
Het lijkt er dus op dat de dynamo kapot is en dat deze vervangen moet worden.
Wat we ons echter afvragen is of de spanningsregelaar niet ook kapot is en hoe we dit zouden kunnen checken. Er staan namelijk nergens weerstanden o.i.d. beschreven.
Het zou zonde zijn als de dynamo meteen weer stuk gaat.
Iemand enig idee hoe we dit kunnen checken?
De accu is al vervangen, daar kan het sowieso niet aan liggen.
Bij een volle accu meten we 12.6 v, met draaiende motor en 4000 toeren zakt het voltage zelfs naar 12v, dynamo doet dus niks.
Alvast bedankt.
Niek
De accu van een cbr 1000 rr van een maatje van me laadt niet meer bij.
We hebben de weerstand tussen de 3 gele draden van de dynamo nagemeten (allemaal 0,6 ohm, mag tussen de 0,1 en 1 ohm liggen volgens het werkplaatshandboek)
Daarnaast staat er beschreven dat er geen continuïteit (dus wel weerstand denk ik?) mag zijn tussen de gele draden en de massa, dit is er echter wel -> maar 0,5 ohm.
Vervolgens hebben we wisselspanning gemeten tussen de verschillende gele draden en 1 combinatie geeft stationair maar 3 V, de andere 2 rond de 20 V, bij 4000 toeren loopt dit op naar respectievelijk 3 V en 2x 60 V.
Het lijkt er dus op dat de dynamo kapot is en dat deze vervangen moet worden.
Wat we ons echter afvragen is of de spanningsregelaar niet ook kapot is en hoe we dit zouden kunnen checken. Er staan namelijk nergens weerstanden o.i.d. beschreven.
Het zou zonde zijn als de dynamo meteen weer stuk gaat.
Iemand enig idee hoe we dit kunnen checken?
De accu is al vervangen, daar kan het sowieso niet aan liggen.
Bij een volle accu meten we 12.6 v, met draaiende motor en 4000 toeren zakt het voltage zelfs naar 12v, dynamo doet dus niks.
Alvast bedankt.
Niek