Cilinder van blok verwijderen

Pevanz

MF'er
26 okt 2004
100
0
Breda
Wie heeft er nog nuttige tips om de cilinder van het blok van mijn honda xl-600 los te krijgen ?
Ík heb het al gebrobeerd met een hamer en een stuk hout maar krijg dat @&%#!@ ding niet los...

Peter
 
Weet je echt zeker dat je alle bouten e.d. los hebt? Wil nog wel eens zijn dat er op het onderblok nog een klein boutje zit.
Cb250 cilinderblok los gekregen om er zachtjes en beheerst steeds rondom met een stukhout en hamer er op te slaan, in opwaartse richting uiteraard.
 
Ik heb 4x M12 in de cilinder verwijderd en die 2 M8 aan de onderzijde. Ik zie verder geen bevestigingsbouten en volgens de boeken van zowel Clymer als Haynes zouden dit alle bevestigingsbouten zijn.
Ik heb ook nog even met een hamer en stuk hout (voorzichtig)staan beuken aan de onderzijde van de koelribben maar geeft geen krimp.
 
Hard met een rubberen hamer om en om op de voor of achterkant slaan. Die pasbussen willen wel eens fucking vast zitten. Door recht op de koelribben te slaan breken ze niet zo snel af en kun je best wel meppen.

Het zijn trouwens 4 m10x 1.25 en 2 m6x 1 bouten. Zal ff naar de schuur lopen voor 100% zekerheid

[edit] ok 100% zeker. Ik had nog een cilinder liggen namelijk :)
 
Laatst bewerkt:
De exacte boutmaten moet ik maar eens opmeten als ik m'n schuifmaat kan vinden maar ze zou wel eens gelijk kunnen hebben want ondanks de de feitelijke boutmaat van de kop en cilinder verschillend zijn hebben ze allemaal koppen van een m12 bout. Maar goed...., ik heb 'm er af. Met een enorme momentsleutel een beetje wrikken en en een paar flinke klappen met de hamer is het gelukt.
Bedankt voor de tips..... :}

16_1_2005%20014.jpg
 
Nou..., deze motor is uit '85 en had al twee jaar stil gestaan. Misschien niet helemaal logisch maar ik wil toch wel weten wat de toestand van de motor is voordat ik onderweg ergens kom te staan. Kleppen, kop zelf, cilinder en zuiger zien er best goed uit maarrrrrr....zie onderstaande foto maar eens.
zuigerstang.jpg
 
Laat er maar een busje in persen :) als dat alles is heb je een super koopje gedaan ;)
todo:
oliepomp slopen, filter uitpluizen voor metaal, zuiger/wand opmeten, kleppen schoonmaken en opnieuw inroderen
of was je dat al van plan? *D
 
Ik heb de foto aan iemand op mijn werk laten zien die zelf vroeger motor monteur is geweest. Volgens hem kwam dit door verstopping van het oliekanaal waardoor het was ingevreten. Volgende week woensdag zie ik hem weer en zou hij hier even naar kijken.
Misschien kan het inderdaad wel worden opgelost met een bus of zoiets. In het ergste geval door het plaatsen van een nieuwe drijfstang. Aan de zuigerpen is inderdaad niets te zien. Aan de ene kant ben ik wel blij dat ik er nu achter kom maar aan de andere kant baal ik er wel van en hoop dat de kosten meevallen. De tandwielbak zal nu wel helemaal uit elkaar moeten. Ach ja...., heb ik het komend weekend wat te doen.
Foto's zijn trouwens gemaakt met een canon 300D.
Hier nog een paar............

Foto Zuigerpen
Foto Zuiger
Foto Nieuwe Zuiger
Foto Klepjes
 
Als je het nou nog eens een keer niet los krijgt heb ik dé oplossing voor je, want dat 'gezeur met alle bouten losmaken is zo'n onzin :r

Gebruik gewoon deze:

moker.jpg


8-) ;) :+

[edit]
Erg mooie foto's trouwens :) welke camera als ik vragen mag??
 
haha, lache jij heb dus ook die 5e klep :) word deze met jouw kleppendeksel wel bediend of is hij ook functieloos.
Mooiste is altijd een nieuwe drijfstang natuurlijk, maar net wat je voor kosten wil maken. Wat je je ook moet afvragen, als dit droog heeft gelopen geld hetzelfde misschien wel voor je big end lager, die geef ik ook niet veel kilometers meer dan.
 
Ik moet eerlijk toegeven dat fotograferen ook een beetje een hobby van me is. Foto's van maken van motoren is een dankbaar onderwerp omdat er zoveel details te zien zijn. Na een hele reeks foto's van motoren kreeg ik de smaak van motorrijden wel te pakken dus heb ik via internet een oude XL600 gekocht uit 85. Maar er was één klein probleempje......., ik had geen rijbewijs. Dus snelcursus bij de anwb gedaan en ben nu in bezit van het exta stempeltje. De XL600 was eigelijk bedoeld om het sleutelen weer een beetje op te pakken. Bij gebrek aan ruimte heb ik de motor vier hoog op het balkon van mijn flatje gezet en ging aan de slag. Maar van het één komt het ander en voor je het weet sta je het frame in de grondverf te zetten en ligt de hele machine uit elkaar. Nu liggen alle onderdelen verspreid over de woonkamer maar ik ben gezegend met een begripvolle vriendin die het helemaal niet erg vind om een uitlaat naast de tv te hebben staan. Nu komt het voorjaar er weer aan en na al het werk zal en moet ik op het ding gaan rijden...........
Maar ik zal nog wel genoeg problemen tegenkomen waarbij ik het wijze forum moet raadplegen. Thanks
H1.jpg
H2.jpg

H3.jpg
H4.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan