De XS'en van Haga-San

Mijn eerste XS is dus per 'heden' te koop..

De garage is toch wat te vol met 4 XS'en en een TDM900 :X

Deze XS heeft
- 3 in 1 Jama uitlaat
- geheel gereviseerde carburateurs incl nieuw verzinkt ijzerwerk
- nieuwe contactpunten, condensators, bougies, -doppen en -kabels,
- gesynchroniseerd, kleppen gesteld
- stalen remleidingen
- goede accu
- alles werkt
- starten en rijden.

5a1836c6da1b977d4f5c1d02dcb52e56


binnenkort komt hij op Marktplaats en/of Speuders..

Deze motor is afgelopen zaterdag verkocht aan een enthousiaste koopster!! *D :]

dus mijn verzameling is momenteel:

1x TDM900
1x XS850 '80 (kenteken '82)
1x XS750F '79
1x XS750 2D '77
 
Laatst bewerkt:
En weer een update,

de te reviseren cilinderkop van de 750F mocht samen met nog een berg andere onderdelen naar de spuiter. Dus alles goed ingepakt, afgedicht, schoongemaakt en verzameld.

full
 
Na afleveren bij de spuiter nog even verder met andere zaken aan de 750.

Een ander stuur gemonteerd, een mooi Tomaselli stuur dat wat rechter en iets breder is. Beetje "superbike"stuur achtig dus. Zit erg fijn!
Zie onder op de foto, boven origineel.




full
 
Ook de tankdop vervangen; de tankdop die erbij zat was niet de origele en de vorige eigenaar was de sleutel kwijt :P.
Dus deze open "gebroken" en een andere gemonteerd waar ik wel de sleutels van heb 8-)

full
 
En omdat bij deze motor de benzinekranen ontbraken, heb ik maar besloten te investeren in twee nieuwe afsluitbare kranen a la XS650 om doorlekken te voorkomen. Deze ook gemonteerd..

full
 
En toen waren de gespoten onderdelen klaar!

XS850 onderblok, 2 cilinderblokken (850 en 900cc) 3 cilinderkoppen een haakse overbrenging en nog 2 carterdeksels.

Erg netjes gedaan!
full
 
En de kop van de 750F weer monteren.
Nieuw ingeslepen kleppen erin, met veren enz.

full


Inmiddels ook de klepspelingen gemeten en de juiste shims bepaald.
De materiaalafname door de revisie is erg beperkt gebleken.
De klepspelingen waren vooraf al te klein, dus dat moest zowieso gecompenseerd worden.
Verder was de afname door het reviseren bij 5 van de kleppen 1 a 1,5 tiende mm.
1 klep was iets meer dan 0,2mm, de middelste uitlaatklep. Deze was ook 'slecht' en hadden we veel werk aan.
Maar het valt allemaal nog mooi in de range van de klepstelplaatjes, deze zijn van 270/280/290 range naar 260/270 gegaan en 1x 250.

Binnenkort monteren! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dat 1 takt idee lijkt me nog wel wat... nog simpeler ;)
Bij iedere rotatie kracht leveren... net als met fietsen...


Zou dit mogelijk zijn?

Dit is ook een leuke 1 takt:

Maar of het echt werkt.. (of ben ik nu te ver offtopic?)
 
Laatst bewerkt:
Het artikel in de Moto73 met mijn motor is (eindelijk) verschenen! Al in Augustus gefotografeerd, nu in de winkel :P

full
 
Leuk stukje hebben ze er van gemaakt. Dat enkele kleinigheidjes niet helemaal historisch verantwoord zijn mag de pret niet drukken. Een dingetje wil ik corrigeren: hoeveel mijn 2D kostte in 1977 kan ik me niet meer herinneren maar de prijs van de E in 78 was op 1 gulden na 8000, de F (zoals de laatste aanwinst van Haga-San) kostte in 79 8199. De lezer mag deze getallen zelf even omrekenen naar euro' s, dan weet je meteen wat inflatie betekent....
 
Gisteren van Jacco van de Kuilen, de fotograaf die de shoot met mijn motor voor Moto73 heeft gedaan, 1,3 GB aan foto's van mijn motor ontvangen! Super gaaf.. daar zitten een paar 'hele vette platen' tussen!!

een paar voorbeeldjes..

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan