De XS'en van Haga-San

Even weer de vorderingen bijwerken..

post ontvangen.. na langgg wachten en uiteindelijk nog zelf ergens op moeten halen B| .. maar oke..
full
 
Hele zwik klein grut, bouten, rubbertjes, etc en een setje big-end lagers, want een was er niet goed meer.

full
 
Alles weer monteren met nieuwe en opnieuw verzinkte bouten..

Tapeinden voorzien van een krimpkousje.

full
 
En nadat de oliepomp, zeefje en carterdeksel met een nieuwe pakking zijn gemonteerd, de binnenkorf van de koppeling.

Volgende stap worden de zuigers en de cilinders... *D
full
 
Ondertussen ook nog af en toe een stukkie tuffen met de rode 750F... ding rijdt helemaal super! :] *D

full
 
Goed bezig. Blokje is helemaal nieuw dalijk.
Dat pakketje van cmsnl zal niet goedkoop geweest zijn!

Bij CMS is niks goedkoop :P maar het viel "niet tegen"..

Kleine update weer;

XS850: Zuigers en cilinderblok zijn gemonteerd. Ondertussen verder met 'minder fotowaardig' werk zoals het netjes maken van de kabelboom. hier en daar wat AMP werk verwijderen, netjes solderen, opnieuw tapen, etc. Op zich is de boom best netjes, geen doorslijtplekken e.d. alleen wat knutselwerk hier en daar. O.a. een poging om led knippers te monteren.. op een XS850 ??!
Verder voorbereidingen om de onderdelen in het frame te monteren die er in moeten voordat het blok er in gaat, zoals de kabelboom dus, de accubak, binnenspatbord (achter) etc. en de voetsteunen, die aan de bout moeten waarmee ook het blok vast moet.

Oh ja, en de cilinderkop in elkaar gezet, kleppen gesteld e.d. foto's volgen..

De XS750F ('de rode'); inmiddels 600km mee gereden. Gemerkt dat de afstelling erg gevoelig is voor het weer; liep hij bij kouder weer goed, bij warm weer was er niet goed mee te rijden boven 5000 toeren. Dus een wat kleinere hoofdsproeier gemonteerd.
Ik denk dat het nu bijna goed is, nog geen 100%. Ja, ik ben een zeikerd :P

En zo knutselen we wat door :P
 
Laatst bewerkt:
Zo, hoog tijd dit topic weer eens bij te werken na de zomer!

Weer vanalles gebeurd, maar helaas niet alleen maar goede dingen.
Zo heb ik een ongelukje gehad met mijn mooie rooie XS750F '( '(

Schade is niet vreselijk maar toch net lelijk; deuk en lakschade op de tank en een schaafplek aan het voorspatbord zijn de vervelendste zaken, vooral omdat mooie vervangdelen niet voor het oprapen liggen en tank spuiten bepaald geen goedkope aangelegenheid is.
De motor rijdt verder nog prima gelukkig!
Als iemand nog deze onderdelen voor me heeft hou ik me aanbevolen!

Voor de tank, ik heb zelf nog andere tanks maar geen 24L in deze kleur :P , een andere tank hoeft dus niet, tenzij het zo een rode 24L is.

full
 
De rode gaat nu even aan de kant; ik doe hem niet weg maar reparatie is geen prio, tenzij ik alle onderdelen compleet krijg.
Tot die tijd ga ik verder met "project XS900".

full
 
Ondertussen heb ik wel lekker gereden deze zomer op de grijze 2D van '77, die inmiddels dus de 40 gepasseerd is, net als ik zelf trouwens 1 maand eerder :o

Een kleine aanpassing nog aan de carburatie maakt dat hij nu naar mijn smaak 'perfect' loopt.
Maar wél compleet anders dan een latere met electronische ontsteking; veel meer bottom power maar veel minder vermogen in midden- en hoge toeren, en hij draait die ook wat minder vreugdig.
Ik vind het echter wel bij zo'n 'klassieke' motor passen, hij rijdt heerlijk.

Ook heeft ie een onderhoudsbeurtje gehad; olie, remvloeistof en transmissievloeistoffen vervangen.
Je moet er tenslotte wel een beetje lief voor blijven :P
De eerder gemonteerde KONI schokkers bevallen ook uitstekend! 8-)
full
 
En in de voorbije maanden natuurlijk nog wat aan de "900" gedaan, zij het niet altijd veel, het is toch zomer en vakantie immers.

De nagedraaide kleppen zijn ingeslepen in de gereviseerde kop..

full
 
Omdat bij het 900cc kitje de boring 3mm groter wordt stijgt ook de compressieverhouding stevig. Wat research leerde dat dit tot serieuze startproblemen kan leiden; enkele anderen krijgen de 900cc niet electrisch gestart. In de hoop dat te voorkomen heb ik een dikke voetpakking gemaakt (1,5mm), waarmee de compressieverhouding bij benadering gelijk blijft aan origineel.

full
 
Met de nieuwe voetpakking moest ik natuurlijk wel weer de cilinders demonteren en opnieuw demonteren, echt een heerlijk klusje is dat als het onderblok al dicht is.. B| maar oke.

Verder de startmotor helemaal schoongemaakt en daarna met nieuwe koolborstels gemonteerd,ook nog eens met nieuw verzinkte bouten. Met de big bore kit moet de startmotor immers in topconditie zijn 8-) al zullen de verzinkte bouten daar weinig aan doen _O-

full
 
Laatst bewerkt:
De startmotor is weer gemonteerd, en de rest van het startsysteem en de olieleidingen links in het blok.

De blauwe kitnaad is overigens omdat daar bij de XS een kleine spleet zit tussen carter en cilinders. Iets dieper zit een afdichtend rubber. Maar door de 1mm dikkere voetpakking is die kier vrij groot, dus die heb ik netjes afgekit :P als een bouwvakker. Ik maak hem nog wel zwart.

full


Binnenkort verder, want er is nog meer :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan