Doolhofwijken, zegen of ergernis?

"Eigen huis en tuin" nieuwbouwwijken zijn sowieso ruk.

Snap niet dat mensen er willen wonen, allemaal dezelfde leasebak (vw passat combi) op de oprit en 's zomers de caravan er nog bij.

Hoe burgerlijk wil je het hebben.

:r
Mensen die afgeven op anderen omdat ze 'burgerlijk' zijn (wat dat dan ook moge betekenen) :r
 
Ik geef toe dat ik zelf ook in zo'n "kotswaardige"en burgerlijke woonwijk woon .En ja de straten lopen volstrekt onlogisch .
Echter , het alternatief zou iets zijn als 3 hoog in de indische buurt en da's niet burgerlijk maar ook niet prettig (vind ik dan he) .
 
Ik geef toe dat ik zelf ook in zo'n "kotswaardige"en burgerlijke woonwijk woon .En ja de straten lopen volstrekt onlogisch .
Echter , het alternatief zou iets zijn als 3 hoog in de indische buurt en da's niet burgerlijk maar ook niet prettig (vind ik dan he) .

Ga je je nou echt verdedigen tegenover iemand die nog bij zijn moeder woont? :+
 
Ga je je nou echt verdedigen tegenover iemand die nog bij zijn moeder woont? :+


Nou ja :$
Het heeft natuurlijk wel iets van goedpraten tegenover mijzelf ook he .
Maar geboren op de jacob van lennepkade ben ik best wel tevreden op mijn eigen purmerendse versie van struisgras 21 .
 
De nieuwste rage voor nieuwbouwprojecten zijn de doolhofwijken. Van die wijken waar de postbode waarschijnlijk pas na 25 jaar trouwe dienst de straten uit het hoofd kent.

Maar, als "vreemde" ben je zogezegd "in den aap gelogeerd". Je duikt nietsvermoedend de wijk in en na een paar straten ben je het gevoel voor NZOW compleet kwijt.
Ja, als het zonnetje schijnt...
Of, je zoekt een kerkenningspunt als een kerktoren...

Yeah right.
Ik ben ooit padvinder geweest, die theorie is bekend.

Maar ik hoor toch bij de groep Nederlanders die na twee straten hopeloos de weg kwijt is. Spreek je af op een bepaalde tijd, blijkt het adres in zo'n doolhofwijk te liggen. Nou, pak het mobieltje maar vast om de overbekende schreeuw over de lijn te roepen: "Welke richting moet ik in 's hemelsnaam uit?".

Gisterenavond ben ik dus weer zo'n troosteloze wijk ingereden. Etentje in een restaurant, routebeschrijving die op meer manieren uitgelegd kan worden, geen overzichtskaartje, geen GPS (stomstom was tomtom vergeten) en ... bingo.

Een puzzeltochtje Leidse Rijn voor één eenzame motorrijder...




Wat vinden jullie van die wijken?

  • Moet er een Europees waarschuwingsbord komen voor doolhofwijken?
  • Hoe doen hulpdiensten dat?
  • Zeg jij "Nee" tegen sommige uitnodigingen omdat het adres in een doolhofwijk is?
  • Zou jij er willen wonen?
  • En de meest belangrijke vraag:
    Hoe los jij het doolhofprobleem op?
Zelf woon ik ook in zo'n wijk alleen bestaat die al 20 jaar.
Het bevalt me wel, minder kans op criminaliteit vind ik :+
 
In ben chauffeur en ik kom bijna dagelijks in Lelystad. En daar heten diverse wijken het zelfde bijvoorbeeld. Galjoen. En alles met nummers aangegeven. Als je in Galjoen 10 bent en je denkt als ik een stukje verder rij dan kom ik 11 tegen. Niet dus. |(

Je zoekt je een ongeluk. Een Stom Stom heb je ook niks aan omdat het een nieuwbouw wijk in aanbouw is. Straten boek heb je ook niks aan staat er ook niet in. En als klap op vuurpijl hebben ze ook nog van die betonnen blokkades neer gelegt zodat je er niet met de vrachtauto door heen kan. -O-

En als ze op de bezorg lijst vergeten zijn een streepje te zetten tussen de getallen. Dan ben je helemaal klaar bijvoorbeeld. 124 dan denk je is het Galjoen 1 nr.24 of Galjoen 12 nr 4. B|
 
Ritvoorbereiding is alles.

Ik google altijd eerst het adres, leer dan de weg daarnaar toe uit mijn hoofd. Gaat vrijwel nooit fout. En als je het vergeten bent voor je de stad of het dorp binnenrijdt dan staat het wel op de plattegrond op de grens van de bebouwde kom en anders kan je het altijd iemand vragen.
 
Zelf woon ik ook in zo'n wijk alleen bestaat die al 20 jaar.
Het bevalt me wel, minder kans op criminaliteit vind ik :+

Misschien zijn de dieven ook bang dat ze verdwalen. Hebben ze wat gejat, kunnen ze hun auto, of de uitgang niet meer vinden _O- .

On-Topic: Het is al meer malen genoemd, maar Google maps werkt voor mij prima. Voor vertrek even uit je hoofd leren met street view op lastige punten, en dan gewoon goed je kop erbij houden. Is niet feilloos, maar er zijn zowaar nog behulpzame mensen op deze wereld die de weg kunnen wijzen.
En anders pak ik gewoon de alternatieve route, kom je nog eens ergens.
 
Misschien zijn de dieven ook bang dat ze verdwalen. Hebben ze wat gejat, kunnen ze hun auto, of de uitgang niet meer vinden _O- .
Geen doorgaand verkeer heeft zo wel z'n voordelen, dan vallen langsscheurende scooters een stuk meer op. Je bent gewoon een stuk minder anoniem als er weinig verkeer is.
 
Moet er een Europees waarschuwingsbord komen voor doolhofwijken?
Nee.

Hoe doen hulpdiensten dat?
Weet het alleen een beetje betreffende ambulancediensten. Die maken gebruik van een navigitatiesysteem. Daarnaast is het een vereiste voor de chauffeur (en bij de verpleegkundige heeft het de voorkeur) om gebiedskennis te hebben van de regio.

Om het betreffende huis herkenbaarder te maken is het handig de voordeur vast open te doen en alarmlichten van een voor de deur geparkeerde auto aan te doen (en door te geven aan de meldkamer dat je dit hebt gedaan).

Zeg jij "Nee" tegen sommige uitnodigingen omdat het adres in een doolhofwijk is?
Nee.

Zou jij er willen wonen?
Neutraal.

En de meest belangrijke vraag:
Hoe los jij het doolhofprobleem op?
Probleem? Leuk toch zulke uitdagingen. :9
 
Ja die scooters, ik heb een Transit met donkere ramen.
Als ik wel eens achter de auto sta en ik hoor zo'n 2 takt aan komen janken stap ik pardoes , vanachter de auto, de weg op.
Is dat ff schrikken.
Maar ze gaan die snordingen aanpakken.
 
k kijk van tevoren altijd op google maps om een idee van de lay-out van t gebied rond mijn bestemming te krijgen, werkt perfect.
 
k kijk van tevoren altijd op google maps om een idee van de lay-out van t gebied rond mijn bestemming te krijgen, werkt perfect.

Dat werkt inderdaad prima als je gelegenheid hebt om even op google maps te kijken. Zeker de combinatie met streetview werkt goed.
Hoewel google maps ook wel eens een paar jaar op de werkelijkheid achterloopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan