Ducati 748 stottert en backfire, ...soms!

Rene695

MF'er
5 feb 2017
48
0
Hallo,

Een tijdje terug heb ik een Ducati 748 gekocht. Tijdens het (korte) proefritje niets bijzonders gemerkt. Toen ik de motor onlangs eindelijk van de handelaar naar huis kon rijden, merkte ik na zo'n 50km dat de motor ineens wat inhield, vermogen verloor en soms backfired. De motor aan de kant gezet, contact uit, weer starten en gewoon weer kunnen rijden. Niets aan de hand.

En dat doet ie dus vaker.

Van het weekend eigenlijk hetzelfde. Op een gegeven moment vermogen verliezen, beetje sputteren, soms wat backfire. Motor stoppen, weer starten en voila, we kunnen weer.

Herkent iemand deze symptomen?

Rene
 
Ik heb 9 jaar een 748 gehad.
Probeer toch de onderhoudshistorie te achterhalen dan weet je waar je aan toe bent.
Zo niet dan ga maar vast sparen want als je pech heb verval je van het ene in het andere probleem tot aan het kapot gaan van het bigend lager (748 kwaaltje) aan toe heb er ervaring mee '(
Ik wil je niet bang maken maar het zijn onderhoudsgevoelige fietsen maar wel hele mooie en goed rijdende fietsen ;)
 
Even een update:

Het stotteren en backfire leek alleen maar erger te worden.

Ik heb de stekkers voor de ECU en brandstofpomp (onder het zadel) nagekeken. Deze waren rijkelijk voorzien van een soort vet (ik denk/hoop dat het een soort contact-meuk is). Voorlopig zo maar gelaten. Die hebben - zo te zien - bij de vorige eigenaar al de nodige aandacht gehad.

Vandaag de stekker van de "air pressure sensor" los gemaakt. En dan rijdt ie ineens wel zonder stotteren en backfire. In ieder geval tot nu toe. Ik wil dit nog eens een paar dagen aankijken. Heel even heb ik het idee gehad dat ie nog even wat inhield, maar dat was al 99% minder dan de vorige ritten. Voorheen was het zo, dat als ik even doortrok in z'n toeren, dat de Duc direct sputterde en backfired. Daarvan was nu geen sprake.

...wordt vervolgd!
 
Vandaag eindelijk zin en tijd om de sensor te vervangen.
Problem fixed!
duc748_air-pressure_sensor.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan