Ducati Multistrada V4(s)

7 jun 2022
68
51
Hallo allemaal,
Er is reeds een multistrada 1200/1260 forum, waar ook gevraagd was achter een specifiek forum voor de V4(s) versie van deze fiets.
Vermits ik er zelf ook eentje heb, dacht ik, ik zal de eerste stap zetten.
Hier kunnen we misschien specifieke info rond de V4(s) en of vragen posten?
Dus bij deze 8-). Hieronder alvast een foto'tje van de mijne. V4s Travel met als optie de motorbescherming(en) extra spotjes, donkerder windscherm en de slip on AKRA.
Multi.jpg


Ondertussen heb ik sinds nieuw (januari 2022) een kleine 9000 km op de fiets staan (doe er +- 20 a 25000 per jaar), uiteraard een peulschil voor veelrijders, maar je moet ergens beginnen.
Na deze 9000 km heb ik toch al een klein gevoel van de motor en mijn persoonlijke!!!! pro's en contra's :

Pro :
  1. Comfort! Met de autoleveling ophanging is het echt een droom van een fiets, lijkt wel een zwevend tapijt
  2. Power! Ik kom van een 2021 Diavel 1260s, ik zeg niet dat de multi sneller is, maar veel zal het toch niet schelen. Je kan hier makkelijker mee op de limiet rijden. Ook zeer soepel in het gehele toerentalbereik. De verschillende modi zijn top
  3. Baggage mogelijkheden
  4. Verwarmde handvaten en zadel, geen overbodige luxe als je het hele jaar door rijdt.
  5. Looks, het is persoonlijk, maar ik vind het best een mooie fiets
  6. Bouwkwaliteit, als voelt gewoon duurzaam en stevig, geen rammels (behalve de ketting, daarover hieronder meer). Top bezig Ducati! (of moet ik Audi zeggen? O-) )
  7. Wegligging, toegegeven het is mijn eerste adventure, maar hoe dat ding bochten neemt tart voor mij alle verbeelding. Nee sorry ik heb nog nooit een racer gehad, dus enkel met mijn bescheiden ervaring :-)
  8. Blindspot detectie is geweldig, er zit er vaak toch eentje in die blinde hoek hoor!
Contra :

  1. Rijbereik. In pricipe heb je 22 liter bij, maar na 260 a 270 km springt het lampje op en geeft ie 50 km. Die zakt soms ook ziederogen om dan met stress aan het tankstation te staan om er dan max 18 liter in te krijgen. Voelt gewoon te klein of te slecht afgesteld.
  2. Geluid. Het begint te beteren, of ik word er aan gewoon dat kan ook. Onder de 6000 klinkt de V4 gewoon niet. Tot 3000 km hoor je getik, van 3000 tot 6000 hoor je gefluit en pas daarboven begint het feest. De ketting is ook luidruchtig. Toegeven ik heb jaren een Rnine T gehad voor de Diavel, dus was de cardan gewoon. Maar de ketting van de Multi is vele mlen luidruchtiger dan die van de Diavel. Minpuntje
  3. Onderhoud ketting... Maar dat is niet te wijten aan de Multi, dat is voor mij in zijn geheel meer een nieuw iets O-)
  4. Adaptieve Cruisecontrol. Het is gewoon mijn ding niet. Niet op de auto's, niet op de moto, persoonlijke smaak!
September staat de NC500 op de planning, dan kunnen we misschien weer wat meer zeggen over de motor
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook de v4s, kom van scrambler 1100 af, ketting maakt inderdaad erg veel herrie. Verder fantastische motor, heb er nu wel een evotech TomTom mount op gezet, anders moet je teveel naar beneden kijken vind ik. Heb jij de laatste software update al?
 
Heb zelf ook de v4s, kom van scrambler 1100 af, ketting maakt inderdaad erg veel herrie. Verder fantastische motor, heb er nu wel een evotech TomTom mount op gezet, anders moet je teveel naar beneden kijken vind ik. Heb jij de laatste software update al?
Goeiemorgen Koost,
Ik heb inderdaad de laatste nieuwe update (ttz, maart dacht ik) Toevallig heb ik vorige week ook een Evotech mount laten plaatsen voor de Garmin. Staat veel beter zo, laat echter het windscherm wel wat overbodig over en weer trillen vind ik dan weer. Maar dat nemen we er graag bij 8-)
 
Hij gaat idd behoorlijk heen en weer, beetje topzwaar geworden, in mijn geval een TomTom. Ik moet de update nog halen, merk je het verschil erg?
 
Hij gaat idd behoorlijk heen en weer, beetje topzwaar geworden, in mijn geval een TomTom. Ik moet de update nog halen, merk je het verschil erg?
Er zijn inderdaad wel een paar verbeteringen doorgevoerd, heb niet zo lang met de "oude" versie rondgereden.
Ze hebben vooral ook een aantal dingen makkelijker gemaakt in het menu en knoppen sequentie
 
Ik heb sinds een week een multi v4s.
Panigale v4s ingeruild en de ktm1290S 2018 ook.

De multi v4s is anders dan de Ktm, soepeler in het blok, veel betere vering , de remmen en quickshifter zijn beter . De 2021 nieuwe ktm 1290 is kwalitatief vergelijkbaar m.i. , die had ik proef gereden .

Ik heb een Puig hoger raam besteld, ben benieuwd hoe dat bevalt met de nieuwe TomTom steun .
Het v4 blok is niet te vergelijken met de panigale v4 , veel relaxter en soepeler .
Tijdens de eerste lange rit van 250km wel wat zadelpijn terwijl ik dat op de ktm niet had . Ff kijken of er betere zadels zijn…( wel verwarmd).
 
  • Leuk
Waarderingen: NapO
Er zitten in de nieuwe software ook wel wat kleine handigheidjes. Zo ontdekte ik: ik luister meestal muziek tijdens het rijden. Via het onderdeel ‘muziek’ in het menu kun je de muziekspeler op je telefoon bedienen en volume wijzigen.
Nu was het menuonderdeel muziek in de sport stand voorheen ineens weg. In de sportstadion kon je de muziek dus ineens niet meer bedienen. Na de update staat hij er netjes bij.
Daarnaast kon je eerst het volume van je headset wijzigen, maar zag je niets in beeld. Nu zie je ook een volume-balkje in beeld.

Iemand nog meer van dat soort kleine veranderingen tegengekomen? Ik heb de laatste software er nu een weekje op zitten.
Uiteraard wel de grotere wijzigingen gezien (handvatverwarming nu met het knopje aan te passen, de lage stand van de vering activeren bij lage snelheden via het knopje).
Ik heb trouwens de Iconic navi mount.
Nadeel vind ik de zijkoffers trouwens. Erg onhandig, die opening naar de zijkant. En ik krijg mijn toch niet al te grote laptoptas er niet in. Altijd de sleutel nodig hebben voor openen vind ik ook niet al te handig.
 
Ik heb sinds een week een multi v4s.
Panigale v4s ingeruild en de ktm1290S 2018 ook.

De multi v4s is anders dan de Ktm, soepeler in het blok, veel betere vering , de remmen en quickshifter zijn beter . De 2021 nieuwe ktm 1290 is kwalitatief vergelijkbaar m.i. , die had ik proef gereden .

Ik heb een Puig hoger raam besteld, ben benieuwd hoe dat bevalt met de nieuwe TomTom steun .
Het v4 blok is niet te vergelijken met de panigale v4 , veel relaxter en soepeler .
Tijdens de eerste lange rit van 250km wel wat zadelpijn terwijl ik dat op de ktm niet had . Ff kijken of er betere zadels zijn…( wel verwarmd).
Verwarmd zadel is een overbodige optie, het zadel wordt heet genoeg 😂
 
  • Haha
Waarderingen: NapO
Dit weekend een hele hoop fun gehad in de Ardennen. 1000 bochten event. Wat een geweldige motor toch. Enige nadeel blijft de actieradius, of beter gezegd de theoretische actieradius. Nog 38 te rijden. En ik kon 15 liter tanken, nee dat moet beter. En geluid (of gebrek aan) blijft een dingetje, maar daar moeten we gewoon mee leven.
Zaterdag (35 graden) was het eerder verschroeiend te noemen op het zadel van de multi 😂
 

Bijlagen

  • 52D330F8-4BB7-4681-A374-91CD86588BA3.jpeg
    52D330F8-4BB7-4681-A374-91CD86588BA3.jpeg
    543 KB · Weergaven: 82
  • B81CCEA2-B710-4802-913C-F7AD77EA27AC.jpeg
    B81CCEA2-B710-4802-913C-F7AD77EA27AC.jpeg
    413,2 KB · Weergaven: 84
  • F09ED233-8594-428F-B3E9-20251EE638E0.jpeg
    F09ED233-8594-428F-B3E9-20251EE638E0.jpeg
    509,5 KB · Weergaven: 81
Haha, inderdaad. In de heuvels viel het mee, maar terug op de snelweg met 37 graden was geen feest.
 
Ondertussen zie ik een aantal after market fabrikanten die oplossingen bieden voor een Decat voor de multi v4s.
Toch stiekem aan het bekijken, de mult is wel extreem stil.....
 
Dan loop je in Duitsland / Luxemburg / Oostenrijk wel behoorlijk risico. Er zijn regelmatig toch wel controles. Maar als je daar nooit komt zou je het kunnen overwegen natuurlijk.
 
Er zitten in de nieuwe software ook wel wat kleine handigheidjes. Zo ontdekte ik: ik luister meestal muziek tijdens het rijden. Via het onderdeel ‘muziek’ in het menu kun je de muziekspeler op je telefoon bedienen en volume wijzigen.
Nu was het menuonderdeel muziek in de sport stand voorheen ineens weg. In de sportstadion kon je de muziek dus ineens niet meer bedienen. Na de update staat hij er netjes bij.
Daarnaast kon je eerst het volume van je headset wijzigen, maar zag je niets in beeld. Nu zie je ook een volume-balkje in beeld.

Iemand nog meer van dat soort kleine veranderingen tegengekomen? Ik heb de laatste software er nu een weekje op zitten.
Uiteraard wel de grotere wijzigingen gezien (handvatverwarming nu met het knopje aan te passen, de lage stand van de vering activeren bij lage snelheden via het knopje).
Ik heb trouwens de Iconic navi mount.
Nadeel vind ik de zijkoffers trouwens. Erg onhandig, die opening naar de zijkant. En ik krijg mijn toch niet al te grote laptoptas er niet in. Altijd de sleutel nodig hebben voor openen vind ik ook niet al te handig.
hoe bevalt de ionic navi mount? ik heb m ook besteld,....maar ben benieuwd of deze minder beweeegt als de evotech.
 
Nu 3 weken een M4s, en van de week de 1k beurt gedaan.

Als verings-nerd ben ik met de M4S aan de slag gegaan om een goeie setting te vinden voor zowel normaal rijden en sportief knallen en wilde die met jullie delen.
Out of de box komt de multi in de touring en sport stand met een Preload van 8. en de rest van de systemen op veel te veilig waardoor je heel veel performance verliest (acceleratie van de motor) en je moto voelt als een soort chopper met lange voorvork (bij ingaan en midden van de bocht / en wijd lopen).

Om maar met de deur in huis te vallen, Als je je ABS op 1 zet of je tractioncontrol helemaal uit werkt je cruise control niet meer. vanuit veiligheid snap ik t maar vanuit flexibilteit is hoogst vervelend.
De DTC van de Ducati alles boven de 1 roomt teveel motor vermogen af en is misschien leuk voor nat weer maar op droogwegdek is 1 de beste optie. In zand merkte dat je iets dwars kan gaan maar zelfs 1 is nog echt veilig.) en stand 2 hoger breekt de motor helemaal niet meer uit. Dus standje 1 is de way to go.
Abs op 2, dan werkt je achterrem ook nog met ABS en kan je je cruisecontrol nog gebruiken. Stand 1 zet de ABS op t je achterwiel uit.
DWC of te wel wheelie control geeft mijn voorkeur voor uit, maar ik heb de eerste twee standen wel uitgeprobeerd om t verschil duidelijk te krijgen. beide standen zorgen voor behoorlijk vermogensreductie uit veiligheid. je verliest wel acceleratie.
DWC stand 1, is super lomp, voorwiel komt 10 cm los, vermogen wordt er meteen afgehaald, wiel valt op asfalt en vermogen komt er meteen op met als gevolg pompende/stuiterende acceleratie.
DWC stand 2, voor de minder ervaren onder ons een goeie setting, wiel blijft een 1 cm boven de grond zweven en roomt het vermogen zo af dat de motor toch trekkende blijft en je zo heel hard en (geleidelijk) snel kan accelereren.
Je moet voor de aardigheid maar is je tractioncontrol en wheelie control helemaal uit zetten, je zal merken dat je een hele andere motor krijgt, heel veel sneller!!

t heeft even geduurd maar ik heb mezelf aangeleerd tijdens volle acceleratie het gas open te houden en mn achterrem te gebruiken om de wheelie te dempen. Waarom draai je je gas niet gewoon dicht? omdat je de spanning op je ketting verliest en je veranderd de geometrie van je motor omdat je shock uitveerd met als gevolg een onrustige motor.

je vering op hardst wordt ie gevoelloos omdat de slag van de vering voor en achter behoorlijk groot is voel je niet meer waar je zit tijdens t rijden. Tijdens een circuit dag kan je dit wel gebruiken omdat hard eigenlijk niet hard genoeg is.
Bandenspanning: 2.3 voor en 2.4 achter.
Ook de tractioncontrol uitvoerig getest (op een offroad / verhard gras/zand/grind pad) alles boven stand 2 is zonde van je vermogen, had je net zo goed een 950 kunnen kopen 😉
Update: met duo (70kg en volle zijkoffers)

Conclusie, de preload out of de box is te laag, ik weeg 90kg en vond stand 11 en 12 zonder koffers t meest in balans, stand 13 staat de motor te veel op zn neus, leuk voor t afdraaien van de motor maar minder stabiliteit en vertrouwens gevoel achter.
op URBAN (DTC 1 abs 2) en ENDURO (DTC uit abs uit) heb ik de pre load op 3 en vering op zn zachtst. voor drempels en alles onder de 100km per uur lekker hobbelen op je rode hobbelpaard 🙂
Weeg je lichter bijv. rond de 80 kan je de preload op 9 of 10 zetten. weeg je zwaarder zet je je preload hoger (13 of 14).

Voor de rest: Tailtidy van evotech erop laten zetten, tankdop met automatisch slot laten plaatsen (dat ie opengaat als je contact uit zet en voorrem laten ontluchten en 5.1 remvloeistof erin.


Touring:
DTC 1
ABS 2
DWC Off
Voor en achtervering Gemiddeld
Preload 11
DQS aan

Sport:
DTC 1
ABS 1
DWC Off
Voor en achtervering: Harder
Preload 12
DQS aan

Touring 2 helmpjes en koffertje:
DTC 1
ABS 2
DWC Off
Voor vering hardst
Achter: medium hard
Preload 24
DQS aan

Ik ben nu met een banden expiriment bezig,.... gister road 6 voor laten monteren en een pilot power 180/55 achter. wel heel veel meer grip als de orginele pirellis maar de achterband is nog niet naar me zin.... deze gaat er af en er komt een 180/60 van pirelli op (diablo rosso 5)

Beelden net over de grens in duitsland gemaakt,....
 
Laatst bewerkt:
hoe bevalt de ionic navi mount? ik heb m ook besteld,....maar ben benieuwd of deze minder beweeegt als de evotech.
De mount bevalt prima. Fijne positie en lijkt vrij stevig en netjes weggewerkt.
Hij trilt wel (vooral als ik het hogere scherm er op heb), maar dat komt doordat hij op de ruit constructie vast zit. Ik vind het niet hinderlijk. Heb hem liever op deze plek met soms wat trillen, dan vaster maar op je stuur.
De Evotech heb ik nooit gezien, dus dat kan ik niet vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: NapO
De mount bevalt prima. Fijne positie en lijkt vrij stevig en netjes weggewerkt.
Hij trilt wel (vooral als ik het hogere scherm er op heb), maar dat komt doordat hij op de ruit constructie vast zit. Ik vind het niet hinderlijk. Heb hem liever op deze plek met soms wat trillen, dan vaster maar op je stuur.
De Evotech heb ik nooit gezien, dus dat kan ik niet vergelijken.
Thnx! Bestaat er ook een stuur mount dat het over dat multistrada logo heen valt? (navi steun?)
 
Dan loop je in Duitsland / Luxemburg / Oostenrijk wel behoorlijk risico. Er zijn regelmatig toch wel controles. Maar als je daar nooit komt zou je het kunnen overwegen natuurlijk.
Ja dat wel, maar controleren ze ook de pot onderaan, of enkel de achterdemper, want die blijft dan gewoon origineel.
Ik had initieel de full akra besteld, maar door de vele controles in Stavlot en Malmedy (BE) heb ik er ook van afgezien (Geen homologatie en hier checken ze de dempers op E keur)
 
Haha hierse den Bart.
Ja met 25000 km per jaar, was de Diavel geen goed idee 8-)
Buiten dat de Multi gewoon te stil is, is het wel de beste moto die ik al heb gehad (voor mijn gebruik)
Ik ken dat , na 3 x gsxr , 1 TLR , ,2 super dukes , overgestapt op een ktm 1190 ADV s met het gedacht dat ik “rustiger “ ging zijn . Nog nooit zo hard gezwijnd op een motor , nu heb ik een 1290 Sas , en dat is nog meer een dikke SM dan de 1190 …
Is kijken voor een Ritje samen ooit hé !
 
Terug
Bovenaan Onderaan