Ducati DesertX

Tja, in die Cagiva ligt dan ook gewoon een Ducati-blok. Wat natuurlijk grappig is, is dat Cagiva nu onderdeel is van MV Agusta en ook zij onlangs een 'eerbetoon' aan de Elephant hebben gebracht. Die verwijst met zijn naam Lucky Explorer zelfs nog expliciter naar het origineel. Jammer dat ze het niet aangedurfd hebbem om het merk Cagiva weer terug te brengen, maar ik denk dat ze zich vandaag in Varese sowieso even achter de oren krabben...

Bekijk bijlage 1702421
Ik vind dit ook best een geslaagd model. Waarschijnlijk wel wat zwaar, maar de looks zijn oke. Ik ben benieuwd naar de prijzen.
 
Als ex- Ducatist valt mij meteen op hoe de opening van het tandriemdeksel uitnodigend naar de voorband wijst.:X
 
16290 euro in BE. Zonder accessoires natuurlijk.
Nu bestellen = levering in mei.
Demo motor pas in april.
 
Hallo, net een testrit gemaakt op de Desertx. Wat een fijne motor is dit, je merkt niks van de kilo's.
Goede vering, fijn overzicht, fijne remmen. Alleen het blok voelt wat tam maar dat kan ook omdat ik nu een 1098 Streetfighter heb.
 
Morgen ikke een paar uur gaan testrijden. Ook offroad. :]
Tot mijn hele grote verbazing en plezier kon ik (1m74 of zo) toch mooi met de beide voeten aan de grond. Dat was met de 1290R wel iets anders! :N
 
Laatst bewerkt:
Morgen ikke een paar uur gaan testrijden. Ook offroad. :]
Tot mijn hele grote verbazing en plezier kon ik (1m74 of zo) toch mooi met de beide voeten aan de grond. Dat was met de 1290R wel iets anders! :N
Zo, de testrit zit er op. Al sinds vrijdagmiddag. Twee uur mee gereden, zeker de helft offroad. Droge veldwegjes met harde putten en sporen. Perfecte bolide. Op alle vlakken. Traag, snel, onroad, offroad, ergonomie.... twee dingen die me tegenvielen: erg weinig motorrem. Veel te weinig naar mijn zin. Zelfs in de zwaarste stand. Plus het uitlaatgeluid. Zo braafjes. Zo stil. Zo beheerst. Niks geen rollende donder. Zelfs niet bij het gashendel vol open. Toch teleurstellend. De enorme motorrem en het donderende uitlaatgeluid zijn toch twee punten die mee de Ducati Signature bepalen. Net zoals het trellis-frame bij een Monster kenmerkend is. (zonder buizenframe geen Monster!).
Dus tja. 't is een gladde jongen, deze X. Met je ogen dicht rijdend zou je niet weten of je met een Yamaha, een KTM of een Triumph onderweg bent. Sterker nog, je zou volgens mij nooit raden dat je met een Ducati onderweg bent. Dat gebrek aan identiteit vond ik toch wel teleurstellend.
 
Mooi ding!
Ontwerpen kunnen ze wel bij Ducati :t
Ik zou 'm onderweg nergens durfen te parkeren waar je 'm niet kan zien en zelfs in je eigen garage is het risico hoog dat ze een poging wagen denk ik 🛠️ 🔦 .
Maar los daarvan, een 21L tank met de optie van een 8L auxiliary tank daarmee kun je een aardig stukkie rijden !
 
Morgen ikke een paar uur gaan testrijden. Ook offroad. :]
Tot mijn hele grote verbazing en plezier kon ik (1m74 of zo) toch mooi met de beide voeten aan de grond. Dat was met de 1290R wel iets anders! :N
Dat is knap, zadel hoogte is 87,5 cm dan zakt ie dan best ver in denk ik als je erop gaat zitten?
Mijn CRF250L zit op 86 cm maar heeft een smaller zadel en zakt een stuk in anders zou ik zeker niet met 2 voeten plat halen en ik ben 183cm.
 
Dat is knap, zadel hoogte is 87,5 cm dan zakt ie dan best ver in denk ik als je erop gaat zitten?
Mijn CRF250L zit op 86 cm maar heeft een smaller zadel en zakt een stuk in anders zou ik zeker niet met 2 voeten plat halen en ik ben 183cm.
Ik heb niet gezegd dat mijn voeten plat aan de grond komen.;-)
 
Ik heb niet gezegd dat mijn voeten plat aan de grond komen.;-)
Nee dat is waar :)
Maar genoeg voet aan de grond begrijp ik.
Ik vind de combi van een "relatief" zware motor en zithoogte "aan de (te) hoge kant" niet fijn maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Vooral als je een keer niet op een vlak stuk stil moet komen te staan dan is de grond altijd net te ver weg..
 
Nee dat is waar :)
Maar genoeg voet aan de grond begrijp ik.
Ik vind de combi van een "relatief" zware motor en zithoogte "aan de (te) hoge kant" niet fijn maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Vooral als je een keer niet op een vlak stuk stil moet komen te staan dan is de grond altijd net te ver weg..
Wel ja, ik heb al 14 jaar een KTM 950 Adventure. Beide voorvoeten aan de grond is voor mij voldoende. Plat hoeft zeker niet. Dat lukt me zelfs niet per fiets. ;-)
 
Heb er eindelijk ook op kunnen rijden. Helaas niet onverhard, maar voldoende om goede indruk te krijgen.
Is een verrassend wendbare fiets, stuurt echt heel leuk. Meer power kan, liever meer koppel. Quickshifter is top, maar niet bij deellast dan is het bruut. Bij vollast top.
Nog redelijk onbekende machine voor mijn gevoel.

Iemand van hier al gekocht?
 
IMG_6047.jpeg
IMG_6011 2.jpeg

IMG_6089_jpg.JPG


Even dit topic afstoffen 😊. Ik mag deze beauty sinds twee weken mijn eigendom noemen 🥰.

Na mijn Street Triple was ik al een tijdje op zoek naar iets comfortabelers, zonder meteen in te leveren op de fun-factor. Ook wil ik meer off-road kunnen rijden. Na testrijden met o.a. Africa Twin, 890 Adventure, R1200GS en DesertX de knoop doorgehakt: het moest een DesertX worden.

Toevallig kwam er bij Ducati Zaltbommel één beschikbaar met 2500 km op de klok. De vorige (wat oudere) eigenaar had 'm na een paar maanden ingeruild (hij wilde nog meer comfort). Vanzelfsprekend zag deze motor er nog als nieuw uit, dus de koop was snel beklonken. Tot op heden nog seconde spijt van, voor mij is het de ideale fun-motor met genoeg comfort voor langere ritten, zelfs met vriendin achterop.

Inmiddels heb ik nog toegevoegd:

- Quadlock draadloze lader / telefoonhouder;
- Hepco & Becker valbeugels;
- Perun Moto bagagerek;
- Lone Rider 6L mini-bags;
- Lone Rider 30L Overlander bag

De eerste trip door de Ardennen / Moezel en Elzas staat gepland, en in september beginnen met all-road training 👍.
 
Gefeliciteerd met deze mooie fiets!

Waarom is je keuze op deze gevallen tov de andere kandidaten?
 
Een Ducati is een fiets met iets. Dat merk je zodra je ermee wegrijdt.
Vooral een 748 waar geen vliegwiel meer op zit .
Moet je zo ongeveer tegen de toerenbegrenzer wegrijden anders slaat ie af :(
Nee doe mij maar, mijn corsaro 1200 :)
 
Dat 950 blok eet uit de hand.
1200 ook,souplesse eerste klasse:)
Veel beter als een Ducati, wist een ervaringsdeskundige van beiden mij te vertellen.
De Ducati bokt veel meer bij lage toerentallen.,zei hij.
De eerder genoemde "racy" 748 geprepareerd door den Biggelaar, rijdt als een drol.:+ ,dat was weer mijn ervaring.
 
1200 ook,souplesse eerste klasse:)
Veel beter als een Ducati, wist een ervaringsdeskundige van beiden mij te vertellen.
De Ducati bokt veel meer bij lage toerentallen.,zei hij.
De eerder genoemde "racy" 748 geprepareerd door den Biggelaar, rijdt als een drol.:+ ,dat was weer mijn ervaring.
Ja maar hij is natuurlijk wel erg lelijk, en een voor te racen geprepareerde 748 is wat anders dan een normale
 
Ja maar hij is natuurlijk wel erg lelijk, en een voor te racen geprepareerde 748 is wat anders dan een normale
Nee was een straat 748,modificatie mijn broer aangeluld door Toine den biggelaar.
Uiterlijk daargelaten, heb ik niet over gesproken.
 
Gefeliciteerd met deze mooie fiets!

Waarom is je keuze op deze gevallen tov de andere kandidaten?
Dank!

De combinatie van de zitpositie, het lekkere blok, de fantastische quickshifter en de looks deden het voor mij. De Africa Twin was een prima motor maar ik werd en niet warm of koud van, de GS werd te duur met de gewenste opties en je ziet ze op elke straathoek, 890 was ook een hele leuke motor maar ik kan maar niet verliefd worden op de looks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan