Ducati Multistrada V4(s)

Vandaag weer op de Multi gereden op een plaats waar ik heel snel 150km kon en mocht weg tikken. Snelheden regelmatig boven de 200 en een deel met een duo ( met de zelfde snelheden ). Hierbij een verbruik van 1 op 11. Op zich gezien de omstandigheden niet eens zo slecht. Een GS of KTM doet het onder de zelfde omstandigheden niet heel veel beter.

Vindt alleen de deellast rond de 6000 t/min niet heel fijn...

Verder heerlijke stuurbak op hogere snelheden, zeker vergeleken met de KTM Adventure S.

In alle testen die ik tot nu toe heb gelezen/gezien verbruikt de Multi V4 gemiddeld 50% meer brandstof dan de nieuwe 1290 ADV-S.
 
In alle testen die ik tot nu toe heb gelezen/gezien verbruikt de Multi V4 gemiddeld 50% meer brandstof dan de nieuwe 1290 ADV-S.
Dat hij meer verbruikt is een feit. Maar de cijfers waar je nu mee zwaait zijn zwaar overdreven. Diverse van mijn kameraden rijden met een 1290 ADV-S, zowel het huidige als het vorige model. Mijn vorige motor was een KTM 1290SD GT, dus ik heb er wel wat ervaring mee.

Ik beperk het nu even tot mijn eigen vergelijking tussen Multi V4S en de KTM 1290 SD GT. Nu wil het geval dat ik elke tankbeurt registreer. Dit doe ik sinds 2014 :-)

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de V4S er hier wat beter uitkomt dan hij verdient, doordat ik meer snelweg gereden heb dan met de KTM. Afhankelijk van gebruik zit het verschil tussen 0,5liter en 1 liter per 100km.

50% is echt onzin.

1695028268600.png

1695028244953.png
 
Zowel de vergelijkende test van 44teeth, 1000PS.de en Knox geven aan dat het verbruik flink hoger is.. Ik heb het over de nieuwe Adventure met lage tank (21+ model). Cijfers van de SD-GT erbij pakken vind ik geen vergelijking, je pakt ook niet het verbruik van de Streetfigher V4 erbij als benchmarkt voor de Multi v4. Superduke GT heeft een andere compressie en nokkenassen + motormanagement en nog een aantal kleine dingen anders dan het blok van de Adventure. 170pk tegen 160pk en andere versnellingsbak verhoudingen.

Screenshotje, voor elke 17 liter die de V4 verbruikte zoop de 1290 11 liter. 36% meer dus.

Schermafbeelding 2023-09-18 om 15.30.30.png
 
Zowel de vergelijkende test van 44teeth, 1000PS.de en Knox geven aan dat het verbruik flink hoger is.. Ik heb het over de nieuwe Adventure met lage tank (21+ model). Cijfers van de SD-GT erbij pakken vind ik geen vergelijking, je pakt ook niet het verbruik van de Streetfigher V4 erbij als benchmarkt voor de Multi v4. Superduke GT heeft een andere compressie en nokkenassen + motormanagement en nog een aantal kleine dingen anders dan het blok van de Adventure. 170pk tegen 160pk en andere versnellingsbak verhoudingen.

Screenshotje, voor elke 17 liter die de V4 verbruikte zoop de 1290 11 liter. 36% meer dus.

Bekijk bijlage 1926422
Ja prima, je leest de rest van mijn tekst niet :-) Wellicht jou niet bekend, maar de Streetfighter V4S heeft een blok welke duizenden toeren meer draait met desmo kleppen. Enkel basis is gelijk. Van de GT kan ik je bevestigen dat deze hetzelfde verbruik heeft als een Super Adventure, wegens vrijwel alle kilometers afgelegd samen met motorvrienden met een Adventure 1290 8-)

Is het meer als verbruik? Jazeker, maar niet zoveel als je hier suggereert. Er zijn ook diverse software updates geweest van de V4S geweest. Sowieso laatste versie te vergelijken, niet een oudere jaargang.
 
Ik suggereer niks, dit zijn feiten uit vergelijkende testen. Ik heb ook even gekeken op ADV riders forum en daar zijn ook mensen die het bevestigen. De V4 is gewoon een drankorgel, wel een heel mooi drankorgel die perfect rijd.
 
Vraagje: ik wil een Optimate One lader aansluiten op de batterij van mijn V4S, zodat ik die makkelijk kan opladen indien nodig, zonder telkens het zadel te moeten verwijderen. Kan ik de klemmen op de batterij losmaken, zonder het risico te lopen dat de hele motor moet gereset worden naderhand ?
 
Vraagje: ik wil een Optimate One lader aansluiten op de batterij van mijn V4S, zodat ik die makkelijk kan opladen indien nodig, zonder telkens het zadel te moeten verwijderen. Kan ik de klemmen op de batterij losmaken, zonder het risico te lopen dat de hele motor moet gereset worden naderhand ?
Bij mijn monster hoefde ik zelfs de tijd niet opnieuw in te geven ( als je het snel doet 😁)
 
Gewoon 1 pool aansluiting lossen maar met vinger druk houden op klem en pool, optimate aansluiting erop drukken, boutje aandraaien en klaar. Daarna de andere pool op dezelfde manier. Zo blijft er sowieso spanning.
 

De standaard remschijven is bagger als je een harde remmert bent. (zeker als je veel met bagage en/of duo rijdt.
Ik heb schijven van Motomaster erop icm Brembo Z04 blokken....Dan wordt de remwereld toch een beetje anders. Ik heb m afgetopt met een Brembo RCS 19mm rempomp....

Gevolg, remhendel altijd hard, zelfde drukpunt, ook na 20 bergpassen volgas gereden te hebben en remmen met 1 of 2 vingers....

De standaard remmen van de V4s (Pikespeak) is t zwakste onderdeel van de hele motor....
 
Hierbij de Motomaster / Brembo setup. Voor de mensen die Motomaster niet kennen t wordt heel veel gebruikt in de cross en enduro (en veel vaker bekend onder de KTM rijders.) Het voordeel is deze rem je niet krom omdat ze dikker zijn dan de originele bierviltjes (zo dun), koeling is beter door dat ze 5,5mm dik zijn en icm de z04 blokken heb je meteen bite ipv "ik knijp en er gebeurt niks"....

(belangrijk: Monteer je een RCS pomp, moet je je stuur een heel klein stukje omhoog kantelen (een fractie) anders komt je aansluiting en je kabels aan de onderkant tegen je tank. + zorg ervoor dat ze heel goed ontlucht worden zodat je geen slag hebt in de hendel. (hij moet moet meteen gaan remmen bij aanleggen van je rem)
 

Bijlagen

  • 20240114_104926.jpg
    20240114_104926.jpg
    395,1 KB · Weergaven: 0
  • 20240114_104939.jpg
    20240114_104939.jpg
    446,3 KB · Weergaven: 0
  • 20240114_104949.jpg
    20240114_104949.jpg
    311,8 KB · Weergaven: 0
  • 20240114_105001.jpg
    20240114_105001.jpg
    316,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Een vraag voor jullie Multistada V4 rijders. Momenteel rijd ik een KTM1290SAS. Geweldig apparaat, maar hij heeft helaas wel wat last van turbulentie. Ik heb al vijf verschillende ruitjes geprobeerd, verschillende helmen en zo meer. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Nu begrijp ik de dat Multistrada V4 en vooral de Rally, nagenoeg geen last heeft van turbulentie (net zoals een GS1250 Adventure overigens). Maar kunnen jullie dit bevestigen?
 
Ik heb er geen last van (v4 sport) en zelf nu niet op de Pikes Peak met het lagere ruitje en verlaagd zadel in hoogste stand ( ik ben 1.76 ). Maar veel belangrijker is je eigen lengte/zihouding etc. en om het ruitje voor jezelf te beoordelen zul je toch echt ergens een proefrit moeten maken. Dat is de enige manier om er achter te komen.
 
Klopt. Het is heel persoonlijk. En erg afhankelijk van welke ruit je gebruikt. Overigens: op een gs adventure geen turbulentie? Dan moet je ook niet al te lang zijn hoor… ik heb op een standaard multistrada minder turbulentie dan op een gsa.
 
Heb nu deze, geen last van turbulentie, gewoon VOL in de wind 😜
 

Bijlagen

  • IMG_8694.jpeg
    IMG_8694.jpeg
    806,2 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Om nog wat meer info te geven, ik ben zelf ongeveer 1,80m met vrij lange benen dus relatief kort bovenlijf.

Maar in mijn zoektocht naar minder turbulentie heb ik geleerd dat turbulentie hoofdzakelijk van meer beneden (bij de benen) komt, dan van het windscherm. Of misschien beter; de combinatie van die twee zal de mate van turbulentie bepalen. Bij wat zoeken kan je hier enkele YouTube-filmpjes over vinden. Zelf heb ik op mijn KTM1290SAS de Puig Lower Wind Deflectors (deze zitten ter hoogte van de bovenkant tank) gemonteerd wat ook wel wat verbetering gaf, tot mijn grote verbazing. Met de kennis dat turbulentie vooral vanaf beneden komt, zou er door de brede tank van de BMW GS Adventure, minder turbulentie optreden. Ook al begrijp ik hier uit de reacties dat dat niet altijd helemaal opgaat.

De Multistrada heeft vanaf het model V4 tussen het scherm en de koplampen, op de meeste modellen, een (flink grote) extra windgeleider zitten, aan beiden kanten. Nu denk ik zelf dat deze ervoor zorgen dat er minder tot geen turbulentie is.
 
Een vraag voor jullie Multistada V4 rijders. Momenteel rijd ik een KTM1290SAS. Geweldig apparaat, maar hij heeft helaas wel wat last van turbulentie. Ik heb al vijf verschillende ruitjes geprobeerd, verschillende helmen en zo meer. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Nu begrijp ik de dat Multistrada V4 en vooral de Rally, nagenoeg geen last heeft van turbulentie (net zoals een GS1250 Adventure overigens). Maar kunnen jullie dit bevestigen?
Klopt, ik heb ook 1290gt gehad, ook irritante turbulentie en boven de 200 schuddende voorkant. de multi heeft geen turbulentie en is knal strak tot topsnelheid. (die is 273 per uur op 98 benzine zonder koffers).
 
Ben 1.87 lang, standaard v4s, nooit last van turbulentie. Ruit op z'n laagst of hoogste punt ook geen verschil, wel veel meer wind in de laagste stand maar geen turbulentie.
 
Een vraagje voor de Multistrada v4s gebruikers. Als je nu opnieuw een keus had kunnen maken had je dan weer de Multistrada genomen of misschien voor de BMW R1300GS gegaan? Zeer specifieke keus maar alternatieven mogen ook genoemd worden als ze er zijn. Hoor graag jullie meningen.
Heb nu een dilemma welke bike te nemen de Multistrada V4S of de R1300GS. Beide gereden beide geweldig en beide geven me een super ervaring.
Multistrada sportief, aanwezig, strak in de bochten geweldige quickshifter. (de betere looks in mijn opinie)
R1300GS relax bijna zwevend over het wegdek en het gevoel dat het een veel kleiner motor lijkt dan het is.

Wat zijn jullie ervaringen en bevindingen eventueel met andere motoren vergeleken.
 
Een vraagje voor de Multistrada v4s gebruikers. Als je nu opnieuw een keus had kunnen maken had je dan weer de Multistrada genomen of misschien voor de BMW R1300GS gegaan? Zeer specifieke keus maar alternatieven mogen ook genoemd worden als ze er zijn. Hoor graag jullie meningen.
Heb nu een dilemma welke bike te nemen de Multistrada V4S of de R1300GS. Beide gereden beide geweldig en beide geven me een super ervaring.
Multistrada sportief, aanwezig, strak in de bochten geweldige quickshifter. (de betere looks in mijn opinie)
R1300GS relax bijna zwevend over het wegdek en het gevoel dat het een veel kleiner motor lijkt dan het is.

Wat zijn jullie ervaringen en bevindingen eventueel met andere motoren vergeleken.
Zou ff wachten met de GS , blijkbaar door problemen is er een leverings stop en terugroep actie
En er zijn er waar een nieuw motor blok in moet ( 52 stuks)
 
Ik zou zelf kiezen voor een multistrada. maar ik hou meer van sport dan tour. ik heb een 1250gs gehad naast de multi en de laatste is een stuk sneller. Bij een GS klopt alles, maar dan ook alles, en bij ducati heb je dat niet. (usb2.0 stekker die langzaam laad, remmen zijn mwhoa maar t blok is van een v4 veel sneller. Een GS kan alles goed, remt goed, stuurt goed, bak aan goodies erop, de navi met de beugel die erop kan. t is allemaal net ff beter bij bmw.
 
En toch qua uiterlijk en beleving zou ik weer de multistrada nemen :). Als je met bmw wil vergelijken kun je beter naar de s1000xr kijken. Persoonlijk vind ik de 1300gs foei en foeilelijk ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan