eencilinder motoren

stijndr

Rookie
6 sep 2012
28
0
Dag iedereen,

Ben op zoek naar een leuke ééncilinder motor voor het aankopen van mijn eerste motor. (500-750cc)
Nu is er mij verteld dat niet al deze motoren geschikt zijn als eerste motor. Naar welke namen zou ik het best uitkijken naar prijs-kwaliteit? Welke motoren zijn er beter te mijden? En waar moet ik voor opletten bij het aankopen, onderhouden van een ééncilinder motor?
Alle hulp is welkom!

grtzz Stijn
 
Waarom niet geschikt als 1e moto? Ok, het kan wat bokkig zijn, maar dat went wel.
Leuke moto's:
KLX650
XT650
DR650
DR Big evt, 750/800
Tenere 660
Ze hebben alle hun eige voor-en nadelen. Wat wil je ermee gaan doen? Een Tenere is heel anders dan een KLX650..E start of kickstart? Etc..
 
Hij is vooral bedoelt voor woon-werkverkeer en nu en dan eens autostrade mag zkr geen probleem zijn...
Bij voorkeur zeker E start.
Ik dacht ook aan een aprillia pegaso..
Is deze even degelijk als de yamaha's, suzuki's en kawa's?
 
Snelweg is geen pretje met een 1cilinder. Je kruis snelheid ligt vrij laag als je alles heel wilt houden, en de trillingen worden hinderlijk op die snelheden. Ik reed regelmatig 130km snelweg met mijn KLX650C. Als ik aankwam, voelde ik mn handen niet meer vd trillingen.(enja, de klx heeft een balansas!) En je bent bekaf door gebrekkige windbescherming. En dan reed ik niet harder dan 100-110, en ook vaak achter vrachtwagens. 1pitters zijn binnedoor/speelfietsen geen snelweg kmvreters.

Voor autosnelweg zou ik dan liever een 2cilinder allroad hebben ala KLE500 of Transalp.

Verder niks mis met de Pegaso.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd woonwerk op een 1 cilinder (BMW F650GS 2003), paar kilometertjes snelweg, de rest stad en autoweg, deels file. Heerlijk!
1 cilinder is niet bepaald geschikt voor lange stukken snelweg, >100km (al is het bij uitzondering goed te doen, maar niet echt comfortabel). 140 is een goed rijdbare snelheid, maar daarboven is het niet leuk meer.
1 cilinder is het best geschikt voor niet-snelweg, stad, file, eventueel offroad als je dat kan, en lange stukken snelweg zijn goed te doen, maar niet ideaal. Mijn record is 1100 km snelweg achtereen, dus het KAN wel :P

Ik zie geen enkele reden waarom het niet geschikt zou zijn als beginnersmotor; er wordt notabene zelfs mee gelest!
 
Laatst bewerkt:

10cc meer of 50cc minder. :P
Voor 2500 euro gaat een 660 niet lukken.. een 600tje wel.

Snelweg is inderdaad minder op die dingen. Lange stukken snelweg wil ik niet meer zo snel doen... maargoed, heb nu ook een 2-cilinder en daarmee gaat snelweg gewoon veel makkelijker. Toch blijven dit de leukste motoren, vooral de offroad/allroads, waarmee je tenminste het gas open kan draaien bij drempels, welke ze steeds meer overal neerleggen.

Geen geschikte motor? Wat is dat voor onzin? Brommers zijn zeker wel geschikt? Dat zijn ook allemaal 1-cilindertjes.
 
Geen geschikte motor? Wat is dat voor onzin? Brommers zijn zeker wel geschikt? Dat zijn ook allemaal 1-cilindertjes.

Met die 'brommers' heb je dan ook niks op de snelweg te zoeken.. _O- (neem aan dat je doelt op de 125cc 2t).

Die GS heeft nog behoorlijke windbescherming en is aardig straatgericht. Een DR of XT of KLX is veel allrounder en minder geschikt daarom voor snelweg etc. 140 kruis snelheid zou ik met de KLX(of XT) nooit gedaan hebben. Das vragen om problemen. De top ligt daar zo'n beetje.
 
Nee met brommertjes doelde ik eigenlijk op 49cc. :)
Overigens heb ik geen GS he (wel 2 gehad in de afgelopen 12 jaar)... een ER-5. :) Die is inderdaad straatgericht, dus veel relaxter op straat. Maar ook een Transalp zal ook makkelijker rijden, maarja.. ook weer goeie kuip er op.
Met mijn DR650SE reed ik 120-130km/u, daarboven was niet leuk, ondanks de top van bijna 175km/u. Lekkerder nog is 110km/u rijden op de snelweg, en binnendoor dan 120km/u over een drempel heen.

Maar neem bijv.een DRZ400SM, boven de 110km/u vond ik dat al niet eens meer relaxt rijden. Maar voor binnendoor een waanzinnig gaaf apparaat! Dikke pijp er onder, misschien motorisch nog iets kietelen en dikke pret. Of gewoon een 'echte' supermotard kopen, een KTM, een Husqvarna etc. Maargoed, met 25kW zou ik die lekker links laten liggen en wat degelijkers kopen (lees: minder onderhoudsgevoelig).
 
De muz scorpion


full
 
MuZ.. die zie je heel weinig.
Zijn de onderdelen nog een beetje goed leverbaar? Volgens mij is vd Kuinder de enige importeur?

Ook leuk; Yamaha SZR660;
2003%5C08%5C18%5Cbikepics-61516-320.jpg
 
MuZ heeft zelfde blok als de SZR660...Dát is ok dus, zij het minder bestand tegen lang hoge snelheden..
Ik heb kort een MZ660 gehad. Te zwaar, in kg, voor het gewicht. Erg jammer, verder érg leuk ding nml zeker in geel! SZ óók erg leuk! Vind alleen kontje niet zo mooi.

Denk van die 3 dat de Pegaso meest straatgericht is. De (ouwe) DR 650 en XT zijn meer fietsen ala KLX650C.
 
Hou er wel rekening mee dat het in België onmogelijk is om een motor op papier naar 25kw te brengen. uitvoeren, in dat land laten herkeuren, en dan terug invoeren is wel mogelijk, maar bij de DIV vertelde ze mij (anderhalf jaar geleden) dat dit gemakkelijk een half jaar kon duren eer de papieren in orde waren.
Dus als er op de papieren niet staat dat hij minder heeft dan 25kW, laten staan.
Pegaso 650 heeft volgens het internet 36kW, de xt600 en dr650 hebben beide rond de 32, maar het zou kunnen dat deze ook te vinden zijn met minder dan 25kW op papier.
 
Suzuki ls650 savage ;)
Voordelen: Práchtig geluid, riemaandrijving (ondershoudsvrij, slechts vervangen), 650cc
Nadelen: Motorblok is niet heel duurzaam, gezien de lange olietoevoerleiding, verbruikt veel olie
 
MuZ heeft zelfde blok als de SZR660...Dát is ok dus, zij het minder bestand tegen lang hoge snelheden..
Ik heb kort een MZ660 gehad. Te zwaar, in kg, voor het gewicht. Erg jammer, verder érg leuk ding nml zeker in geel! SZ óók erg leuk! Vind alleen kontje niet zo mooi.

Denk van die 3 dat de Pegaso meest straatgericht is. De (ouwe) DR 650 en XT zijn meer fietsen ala KLX650C.
Als dat jouw ervaring is met de mz, dan moet jij een slecht exemplaar hebben gehad, want onze mz heeft absoluut geen problemen met 150-160km/u gedurende pakweg 100km.

Het blok van mijn szr heeft daar trouwens ook geen problemen mee.

Ivm trillingen van een eencilinder: geen last van! De enige moment dat je merkt dat een goeddraaiende szr of mz hard trilt, is als je stilstaat. 8-)
 
Even een motortijdschrift quoten:

En waarom trilt de viercilinder met zijn dikke koelribben zo nerveus? De handgrepen, de zijkanten van de tank en de voetsteunen geven continu fijnmazige trillingen door. En dat laatste ondanks een stel dikke balansgewichten onder de voetsteunen. Met name in het middengebied, bij een snelwegtempo van zo'n 130 km/uur, raken de vingers op den duur verdoofd.

Dus de mensen die klagen over "verdovende trillingen" bij een 1-cilinder: je kan het dus ook hebben bij een 4-cilinder. Ik heb er in ieder geval geen last van bij mijn 1-cilinder.
 
ik zou ook voor de muz gaan, ik heb zelfs 3j lang circuit gereden met dat bakje.

voor 1500 ofzo ga je al een heel mooie hebben, en dan heb je nog geld zat voor een goede uitrusting en benzine :)

zoals gezegd: dat is een doodgewoon SZR blok dat erin hangt (yam 660), dus betrouwbaar, en perfect aan onderdelen te geraken. Volgens mij is de muz makkelijker te besturen dan de SZR voor een beginner.
 
Als dat jouw ervaring is met de mz, dan moet jij een slecht exemplaar hebben gehad, want onze mz heeft absoluut geen problemen met 150-160km/u gedurende pakweg 100km.

Het blok van mijn szr heeft daar trouwens ook geen problemen mee.

Ivm trillingen van een eencilinder: geen last van! De enige moment dat je merkt dat een goeddraaiende szr of mz hard trilt, is als je stilstaat. 8-)

Nee, 1x zal niet geven, maar doe het maar eens veel en de Mz zal niet lang heel blijven. (dacht top-end uit me hoofd)Logisch ook, kun je het beest ook niet kwalijk nemen, was meer als waarschuwing bedoelt. Het zijn geen snelweg topsnelheid racers. En zo moet je hem dan ook (niet)gebruiken. Als ik me de mito continue op de snelweg 150 knal gatie óók kapot..Ik heb geen ervaring zélf met deze issues met de Mz, maar ik reed dan ook binnedoor, waar hij voor ís.

Die trillingen had ik het over mn KLX-C, niet over de Mz an sich. Die heb ik na paar ritten weer doorverkocht. Wat ik al zei, teveel kg, op te weinig pk's. Zonde van een bereleuke fiets en erg leuk concept! Maar 190k op 45pk oid.. :N

Er is ook een Cup van geweest, met de Mz Sport Replica's, met volle kuip, etc.
In hilversum zit nog steeds de importeur op de Herenstraat vlg mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg Cagiva Canyon 500 8-) Al dikke 2000 kms lol mee gehad in 2 maanden.

Een van 2005 of 06 vind je rond de € 2000/2500.

full
 
Even een motortijdschrift quoten:Dus de mensen die klagen over "verdovende trillingen" bij een 1-cilinder: je kan het dus ook hebben bij een 4-cilinder. Ik heb er in ieder geval geen last van bij mijn 1-cilinder.

Viel mij ook hard mee. 25000 kms gereden met een SZR 660 en zag kort geleden dat mijn ex nu te koop staat in Hoogeveen. Ze hebben ondertussen wel de originele buddy vervangen en das jammer.

full
 
Nee, 1x zal niet geven, maar doe het maar eens veel en de Mz zal niet lang heel blijven. (dacht top-end uit me hoofd)Logisch ook, kun je het beest ook niet kwalijk nemen, was meer als waarschuwing bedoelt. Het zijn geen snelweg topsnelheid racers. En zo moet je hem dan ook (niet)gebruiken. Als ik me de mito continue op de snelweg 150 knal gatie óók kapot..Ik heb geen ervaring zélf met deze issues met de Mz, maar ik reed dan ook binnedoor, waar hij voor ís.

Die trillingen had ik het over mn KLX-C, niet over de Mz an sich. Die heb ik na paar ritten weer doorverkocht. Wat ik al zei, teveel kg, op te weinig pk's. Zonde van een bereleuke fiets en erg leuk concept! Maar 190k op 45pk oid.. :N

Er is ook een Cup van geweest, met de Mz Sport Replica's, met volle kuip, etc.
In hilversum zit nog steeds de importeur op de Herenstraat vlg mij.
Gelukkig is 150-160km/u geen topsnelheid voor een szr of mz + de toerentalbegrenzer grijpt behoorlijk vroeg in. Problemen bij deze fietsjes als je vaak autosnelweg rijdt en je fiets goed onderhoudt, lijken mij eerder uitzondering!

Ik gebruik mijn szr op circuit, en hoewel ik op de rechte stukken absoluut niet mee kan, is dat een echte funbike! Deze zomer hebben we het blok eens goed geinspecteerd, en hij zag er schitterend uit. *D
 
Viel mij ook hard mee. 25000 kms gereden met een SZR 660 en zag kort geleden dat mijn ex nu te koop staat in Hoogeveen. Ze hebben ondertussen wel de originele buddy vervangen en das jammer.

[afbeelding]
WAAAAAAAAAAAATTT!!!!!!! Had jij een szr en heb jij die verkocht??? :o Hoe krijg je het over je hart zo'n funfietsje weg te doen? '(

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan