Eerst kopen, later overschrijven?

ZeFaak

Rookie
6 mrt 2018
15
1
Arnhem
Ik heb via marktplaats een tweedehands motor gevonden en zou vandaag de motor bezichtigen. Ik heb hiervoor ook een motortrailer gehuurd omdat het anderhalf uur rijden is en ik niet zo veel rijervaring heb op een motor.
Ik krijg zojuist een bericht van de verkoper dat hij de tenaamstellingscode kwijt is, maar dat ik de motor eventueel toch mee mag nemen. Wanneer de nieuwe tenaamstellingscode is gearriveerd stuurt hij het op naar mij. Hij heeft nog wel de kentekencard.
Mijn vraag is wat zijn de risico's voor het kopen van een motor zonder het gelijk op je naam te zetten?
 
Ik zou de rdw even bellen :)
Ik kan me voorstellen dat dit vaker aan de hand is.

En er zal minimaal een contract opgesteld moeten worden, waarin de koop, kmst en tijdstip benoemd worden. Dit om betichting van onvrijwillige medeneming te voorkomen, mocht er kwaadwillendheid in het spel zijn.

Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meer risico voor de verkoper. Als jij boetes op kenteken krijgt, dan krijgt hij ze.
Hij zou hem als gestolen kunnen opgeven. Maar verder denk ik weinig risico als koper. Is toch een kwestie van vertrouwen. Als dat er is zie ik niet zozeer een probleem.
 
Binnen 4 dagen heb je een nieuwe tenaamstellingscode.
Die wordt met de post opgestuurd naar het adres waar het kenteken op ingeschreven staat.
Daarop staan 2 codes.
Een 5 cijfers/letters en een 4 cijfers code.
Beide heb je nodig.
En uiteraard het kentekencard.
Het is een risico voor verkoper.
Niet zozeer voor jou.
Ik zou wel het e.a schriftelijk vastleggen.
Zoals datum tijd prijs dat je betaald hebt.
En dat hij de tenaamstellingscode zo spoedig mogelijk opstuurd.
 
Bedankt voor de tip mensen. Aangezien ik een trailer heb gehuurd ga ik er toch heen om te kijken. Ik neem een koopcontract mee die ik en de verkoper kunnen ondertekenen.
Als alles goedkomt heb ik vandaag mijn eerste motor.
 
Het kan ook een risico zijn voor jou. Hij kan de motor als gestolen opgeven.
 
Betalen via Marktplaats Betaalverzoek. Kan je altijd aantonen dat je betaald hebt/rechtmatig verkregen hebt als de verkoper hem als gestolen opgeeft.

Voor de rest zou ik wel al per direct verzekering afsluiten voor het geval de vorige eigenaar deze al opzegt.
 
Het kan ook een risico zijn voor jou. Hij kan de motor als gestolen opgeven.

Daarom ondertekenen wij een koopovereenkomst waar we een krabbel onderzetten. Daarnaast heb ik de berichthistorie op marktplaats nog, dus dat zal niet gebeuren.
 
Bedankt voor de tip mensen. Aangezien ik een trailer heb gehuurd ga ik er toch heen om te kijken. Ik neem een koopcontract mee die ik en de verkoper kunnen ondertekenen.
Als alles goedkomt heb ik vandaag mijn eerste motor.
Nu hopen dat de motor zelf niet tegenvalt en je met de geladen aanhanger terug kunt rijden. Code kwijt komt inderdaad vaker voor en zoals eerder gezegd, het risico ligt bij de verkoper en het kleine risico op "gestolen" dek je af door het contract. Succes!
 
Ik heb dat ook eens gehad. De koper was al onderweg en was de code kwijt.
Toen heb ik ook de motor en de kaart meegegeven en een nieuwe code opgevraagd.
Je moet wel vertrouwen in de koper hebben en de verzekering door laten lopen. De kans dat de koper hem als gestolen opgeeft is nihil, zeker als jullie samen een contractje opstellen of downloaden.
 
Ennuh, weinig ervaring op de motor, dan is die 1,5u rijden toch mooi meegenomen? :)

Nee, je moet doen wat jijzelf goed acht, je koopt ze 9 van de 10 keer ook niet om de hoek en het is altijd een pokke eind rijden.

Iemand mee die verstand heeft van motoren?
Zo niet, download naast je overeenkomst ook even een checklist. Beste is wel om iemand met verstand van zaken mee te nemen.

Zelf ook wel eens de code misplaatst, gezegd tegen koper dat hij even 2 dagen moest wachten, bij de rdw online opgevraagd voor 1 hele euro. Een week later vind je hem terug op een plek waar hij niet hoorde te liggen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via marktplaats een tweedehands motor gevonden en zou vandaag de motor bezichtigen. Ik heb hiervoor ook een motortrailer gehuurd omdat het anderhalf uur rijden is en ik niet zo veel rijervaring heb op een motor.
Ik krijg zojuist een bericht van de verkoper dat hij de tenaamstellingscode kwijt is, maar dat ik de motor eventueel toch mee mag nemen. Wanneer de nieuwe tenaamstellingscode is gearriveerd stuurt hij het op naar mij. Hij heeft nog wel de kentekencard.
Mijn vraag is wat zijn de risico's voor het kopen van een motor zonder het gelijk op je naam te zetten?


Dan betaal je hem 50% en zogauw je de tenaamstelling gekregen hebt de rest en stel ook een kort contact op met alle gegevens incluis frame en kenteken nummer.

Ikzelf , zou hem laten weten, als jij je zaakjes beter voor elkaar hebt dan kom ik kijken en de motor e.v.t kopen.

Maar ja................ jij bent natuurlijk gretig en wilt zooooooooooo graag die motor meenemen en tja dan kan je fijn genaaid worden.

Op de terugweg wordt je staande gehouden door de politie wegens diefstal _O- Jij je geld kwijt en ook al heb je een contract dan nog een berg ellende en dat wil je niet.

Succes :t
 
U heeft zwart kijken tot kunst verheven :}


Jazeker; niemand is namelijk te vertrouwen.

De verkoper had tijd en kans genoeg om zijn zaakjes wel goed voor elkaar te hebben.

Wat ruikt kan gaan stinken en dit ruikt ............... O-)
 
Laatst bewerkt:
welke verkoper geeft een motor mee zonder dat die van zijn naam af is...
hier wordt zoveel voor gewaarschuwd, dan zou ik iig overeenkomen dat de huur voor de aanhanger en de 2e keer rijden wordt vergoed.....

Ik PIEKER er nog niet over een motor mee te geven die niet van mijn naam af is of niet het geld contant in hand heb
 
Het is van beide kant een vertrouwens kwestie, maar ik gaf ook niets mee totdat er betaald was en op naam gezet, dan maar wat later afleveren en wat anders regelen voor de koper.
 
je loopt beide een risico.
jij weet niet zeker of de motor die hij verkoopt ook wel van hem is en of hij hem wel mag verkopen. en die eventuele diefstalmelding achteraf maar die kan je redelijk makkelijk ondervangen met papierwerk en geld laten lopen via de bank of marktplaats zodat je kan aantonen dat je een redelijk bedrag voor de motor betaald hebt en dus ter goeder trouw hebt gehandeld. als jij ter goeder trouw spullen hebt gekocht zullen die je niet zomaar afgenomen worden mocht iemand aangifte van diefstal doen.
een rechtmatige verkoper loopt het risico van het eigendom zonder het bezit. dus verkeersovertredingen komen bij hem terecht boetes voor onverzekerd zijn ook en de sterke arm zal ook bij hem komen kloppen mocht jij betrapt worden bij een overval. en hij loopt het risico dat nadat hij jouw de eigendomspapieren heeft gestuurd dat jij hem nooit te naam stelt of hem vergeet de vrijwaring te sturen.
 
Over aangifte wegens diefstal maak ik mij geen zorgen. Motor is op het moment niet opgegeven als gestolen en hij staat al zeker een maand op marktplaats. Daarnaast zal ik ern bewijs van betaling en koopovereenkomst hebben.
Het is inderdaad een vertrouwenskwestie een een groter risico voor hem heb ik het idee.
Maar ik vertrek zo en zie het wel. Hij heeft in iedergeval nog zijn kentekencard wat bewijs genoeg is dat hij eigenaar is.
 
Nah ben het op zich wel met willem en kawa eens, als je goed van vertrouwen bent komt er weer iemand die er ff lekker gretig misbruik van maakt.

Hoeft niet nu het geval te zijn, maar zou voor mij ook niet de 1e keer zijn dat ik genaaid word.

Te goed van vertrouwen.

Zelfs laatst nog, even mee kijken naar een autotje, contractje opstellen, indien airco lek dan nakijken (constatering was dus bij de proefrit dat hij het niet deed). Nouja dat hebben ze letterlijk nagekeken en verder niets. Repareren kon tegen een belachelijk tarief...
 
Laatst bewerkt:
Hij staat al een maand op marktplaats, dan had ie in de tussentijd die code toch kunnen regelen?
 
Over aangifte wegens diefstal maak ik mij geen zorgen. Motor is op het moment niet opgegeven als gestolen en hij staat al zeker een maand op marktplaats. Daarnaast zal ik ern bewijs van betaling en koopovereenkomst hebben.
Het is inderdaad een vertrouwenskwestie een een groter risico voor hem heb ik het idee.
Maar ik vertrek zo en zie het wel. Hij heeft in iedergeval nog zijn kentekencard wat bewijs genoeg is dat hij eigenaar is.


Morgen zien we graag hier op MF een nieuw topic van je tegemoet "help ik ben genaaidt "met dt in dit geval })
 
welke verkoper geeft een motor mee zonder dat die van zijn naam af is...
hier wordt zoveel voor gewaarschuwd, dan zou ik iig overeenkomen dat de huur voor de aanhanger en de 2e keer rijden wordt vergoed.....

Ik PIEKER er nog niet over een motor mee te geven die niet van mijn naam af is of niet het geld contant in hand heb

Dit is natuurlijk ook helemaal de waarheid als een koe :t
 
Volgens mij nog niet vermeld, anders overbodig: Vergeet niet om buiten koopcontract ook een betalingsbewijs te ondertekenen (ook de verkoper). Een koopcontract wil zover ik weet alleen zeggen dat je het gekocht hebt, als je contant betaalt en verkoper gaat moeilijk doen kun je uiteindelijk 2x betalen. Bij digitaal betalen is het terug te vinden, contant niet.
 
Vertrouwen is goed, maar controle is beter.
Ik koop geen enkel voertuig zonder de volledige papieren erbij.

Gladde praters/ oplichters heb je ertussen zitten en dan heb je zomaar geen motor en geen geld.

Dan maar het geld kwijt voor een aanhanger.

Als de verkoper je deze motor gunt dan kan je het ding ook de volgende week halen. Immers je kan er nu ook niet oprijden.

Heb geduld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan