Ervaringen met bergtrainingen

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
Deinum
Bij gebrek aan enige hoogteverschillen anders dan viaducten in Friesland moeten wij het doen met weinig ervaring met rijden in de bergen. -O-

Dat betekend dat in die zeldzame motorweekenden dat we in Duitsland op de bergen worden losgelaten we dat niet gehinderd door kennis het alleen met ons enthousiasme moeten doen.

Bochtentheorie zit er wel goed in, maar een beetje training in het rijden in de bergen zou wel een goed idee zijn, vooral remmen en sturen bij afdalingen willen nog wel eens voor problemen zorgen.

Wie heeft ervaring met aangeboden trainingen voor het rijden in de bergen, liefst niet al te ver weg. Welke organisatie biedt een leuke goede cursus? :]

Alvast bedankt,

Freez
 
Herkenbaar... ik ga liever sportief bergop, dan bergaf, en zou hier ook wel eens wat meer over willen leren.

Ik weet dat de KNMV een berg (molshoop) training geeft op de Posbank...
 
k weet dat de KNMV een berg (molshoop) training geeft op de Posbank...

Bij groep en bochten in hun cursus komt de Posbank nog voor, maar een berg (bultje) training kom ik in het programma niet meer tegen.

Freez
 
Gewoon es een weekend naar de Eifel en achter iemand aan hangen die het beter kan dan jij.

Goed kijken welke lijn hij/zij rijdt en wanneer hij/zij gas terugneemt, schakelt remt en instuurt. Daar leer je al veel van :-)

Heb zelf nooit een bergtraining gedaan, maar zo'n 15 jaar geleden met een groep heel ervaren rijders een week in de dolomieten getoerd.

Ik heb daar qua bochten heel wat "aha" momentjes gehad, en ook wat "OEFFFFFF" momenten. Vooral als die bergwand of afgrond toch wat dichterbij kwamen dan ik gedacht had en ik stevig in de remmen moest (nog zonder abs toen)

In het begin van die week hield ik ze in de haarspelden bij lange na niet bij. Aan het eind van de week ging dat meer dan uitstekend!

En na die week ging het rijden op de openbare weg opeens óók véél beter :-)

Je zelfvertrouwen krijgt wel n boost hoor :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daar qua bochten heel wat "aha" momentjes gehad, en ook wat "OEFFFFFF" momenten. Vooral als die bergwand of afgrond toch wat dichterbij kwamen dan ik gedacht had en ik stevig in de remmen moest (nog zonder abs toen)

Ik hoop met de juiste instructie die OEFFFFFF momentjes een beetje te vermijden. We zijn verder ook geen onervaren motorrijders, maar hopen hier ervaringen van mensen die een dergelijke bergtraining hebben gedaan en daar enthousiast over zijn (of juist niet).

Freez
 
Ik hoop met de juiste instructie die OEFFFFFF momentjes een beetje te vermijden.

Heel veel succes! ;)

Ik heb zelf heel erg veel geleerd van mijn OEFFFFFF momentjes :]

Maar die OEFFFFFF momentjes had ik ook tijdens de VRO trainingen die ik jaren later heb gevolgd, mét deugdelijke instructie én mét theoretische onderbouwing vooraf.

Mijns inziens leer je deze vaardigheid het beste in de praktijk, gewoon "doen" dus. Als je geholpen bent met een instructeur dan is dat alleen maar prima.

Maar om te vergelijken: bekenden van mij rijden de afgelopen 6 jaar zo elke 2 jaar wel een week met een instructeur in de Eifel om bochten techniek te leren. Maar als ze dan zonder instructeur rijden landen ze ondanks de training wel eens langs de weg in de berm, of komen verkeerd uit in een stevige haarspeld naar boven.
 
Dit plus gewoon een tocht richting de gebergten gaan. (of een in elk geval de Ardennen in België een weekend bezoeken. :]
:^

Begin rustig, bijvoorbeeld in Zuid-Limburg. Ga van daar eens de grens over naar de Ardennen. Kom je daar goed uit de voeten, ga dan eens naar de Eifel. Je bouwt dan langzaam ervaring op. En geloof mij, rijden in de heuvels/bergen is heel wat anders dan bochtjes trekken in het vlakke land.
Gewoon es een weekend naar de Eifel en achter iemand aan hangen die het beter kan dan jij.

Goed kijken welke lijn hij/zij rijdt en wanneer hij/zij gas terugneemt, schakelt remt en instuurt. Daar leer je al veel van :-)
En dáár gaat het dus vaak fout! De ervaren en lokaal bekende rijder weet wanneer hij moet remmen en hoe hard hij moet remmen om een ideale bocht te kunnen rijden. De onervaren rijder reageert daar een fractie later op en gaat daardoor te hard de bocht in.

Heb zelf nooit een bergtraining gedaan, maar zo'n 15 jaar geleden met een groep heel ervaren rijders een week in de dolomieten getoerd.

Ik heb daar qua bochten heel wat "aha" momentjes gehad, en ook wat "OEFFFFFF" momenten. Vooral als die bergwand of afgrond toch wat dichterbij kwamen dan ik gedacht had en ik stevig in de remmen moest (nog zonder abs toen).
En dit is dus precies wat ik bedoel. De persoon waar jij achteraan reed heeft waarschijnlijk nergens last van gehad.

In het begin van die week hield ik ze in de haarspelden bij lange na niet bij. Aan het eind van de week ging dat meer dan uitstekend!
Maar dan nog miste je de ervaring.

En na die week ging het rijden op de openbare weg opeens óók véél beter :-)

Je zelfvertrouwen krijgt wel n boost hoor :]
Dit ben ik dan wel weer met je eens.


Ik heb een keer een toertocht uitgezet (voor rijders uit verschillende delen van het land) door de Ardennen. Op enig moment heb ik tijdens een pauze aan de medetoerders aangegeven dat ze het mij niet kwalijk moesten nemen dat ik in de volgende kilometers wat van ze weg zou rijden en dat ik aan het eind van de weg wel op ze zou wachten. Enkele rijders (CBR, R1, R6 en zo) begonnen wat te lachen en wilden wel meemaken dat een dikke toerbuffel bij hen zou wegrijden. Aan het eind van de weg kreeg ik uiteindelijk tijd genoeg om een peuk op te steken, zo lang duurde het voordat de groep weer compleet was. Het verschil: duizenden kilometers bergervaring en wegbekendheid bij mij, totale onbekendheid in de bergen en ter plaatse bij de rest. Je blind staren op een remlicht is dus geen garantie dat je je voorligger ook kunt bijhouden.
 
Ik had net een jaar mijn rijbewijs, en heb de meeste ervaring in bochten zelf opgedaan in de Dolomieten met mijn ntv. Daarna een paar keer naar Duitsland, zo´n training is niet nodig vind ik. Gewoon wat vaker de bergen opzoeken :]
 
Bij veel motorhotels in de Alpen / Dolomieten biedt het hotel vaak een dagje Bergfahren" aan. Dan wordt je een dag op sleeptouw genomen door een ervaren iemand, vaak iemand van het hotel zelf of een ingehuurd persoon.
Wellicht dat dat wat is.
 
Bij veel motorhotels in de Alpen / Dolomieten biedt het hotel vaak een dagje Bergfahren" aan. Dan wordt je een dag op sleeptouw genomen door een ervaren iemand, vaak iemand van het hotel zelf of een ingehuurd persoon.
Wellicht dat dat wat is.
Als dat iemand is die raad en tips kan geven, is dat prima. Is het iemand die iedere rit probeert zijn record te breken, zou ik het niet doen.
 
Geen ervaring met bergtrainingen, staat wel op mijn ooit-lijstje.

Ben zelf met weining tot geen ervaring naar de Eifel geweest en dat is goed te doen. Echter is het wel belangrijk om goede afspraken te maken als je met een groep gaat. Zo moet het tempo door de minst ervaren rijder bepaald worden. Deze persoon moet echter ook rekening houden met de snellere rijders. Die moeten ook eens hun eigen tempo kunnen rijden. Gewoon afspreken dat je op elkaar wacht aan het eind van een leuke weg, dan gaat dat allemaal wel goed.

Leren van de lijnen die een ander rijdt is prima, zolang je de bochten maar wel in je eigen temp rijdt. Focus niet teveel op de rem lichten van je voorgangers om je eigen rempunt te bepalen! De ene motor remt sterker af op de motor dan de andere. Je loot het risico dat je dus je eigen rempunt mist, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Heuvel af in dezelfde versnelling als heuvel op. Rij je naar beneden en ga je steeds harder zonder gas te geven dan zit je in een te hoge versnelling.

Ook kan het handig zijn om even de regels mbt stijgend en dalend verkeer te bekijken ;)

Met gezond verstand kan je prima naar de Eifel oid zonder training vooraf, maar je zal ook nooit slechter worden van een bergtraining.
 
En zoals al eerder gezegd: ga niet achter lokale rijders aan, die ga je toch niet bijhouden.
 
En dáár gaat het dus vaak fout! De ervaren en lokaal bekende rijder weet wanneer hij moet remmen en hoe hard hij moet remmen om een ideale bocht te kunnen rijden. De onervaren rijder reageert daar een fractie later op en gaat daardoor te hard de bocht in.

... Afstand houden, eigen grenzen verkennen, nooit een probleem mee gehad. Toen ook niet. Dát heeft bij mij nooit tot problemen geleid.

Het was daar wel wennen met de (haarspeld)bocht ínkijken en dóórkijken, voldoende terugschakelen, remmen op de compressie van de motor, liefst niet bijremmen alleen als het echt moést (motor recht en effe vol in de remmen), bocht inkantelen en meteen na de bocht weer flink gas erop.

Eerst zie je het ze doen en je weet niet hoe het moet. Dan begin je dat beetje bij beetje te zien, te herkennen en gevoel ervoor te krijgen.

En toen ging het opeens vanzelf ;)

En dit is dus precies wat ik bedoel. De persoon waar jij achteraan reed heeft waarschijnlijk nergens last van gehad.

Nee gelukkig niet, anders was ik zéker niet achter hem aan gaan rijden ;)

Maar dan nog miste je de ervaring.

In 5 dagen leer je veel. Ik zie het als de enige echte bergtraining die ik ooit heb gehad.
De "theorie" kwam s'avonds bij een pot bier en bij het diner uitgebreid aan de orde (zie boven). Alleen niet door een gediplomeerd instructeur, maar n 5 tal stoere duitsers met al jaren ervaring in de alpen en de dolomieten, die mij met tientallen verhalen op het goede spoor zetten - trouwens mij niet alleen, mijn kerel ook, hij heeft over die week hetzelfde gevoel als ik. Onze alpen-roots liggen in die Dolomieten week in 1999.

Ik heb een keer een toertocht uitgezet (voor rijders uit verschillende delen van het land) door de Ardennen. Op enig moment heb ik tijdens een pauze aan de medetoerders aangegeven dat ze het mij niet kwalijk moesten nemen dat ik in de volgende kilometers wat van ze weg zou rijden en dat ik aan het eind van de weg wel op ze zou wachten. Enkele rijders (CBR, R1, R6 en zo) begonnen wat te lachen en wilden wel meemaken dat een dikke toerbuffel bij hen zou wegrijden. Aan het eind van de weg kreeg ik uiteindelijk tijd genoeg om een peuk op te steken, zo lang duurde het voordat de groep weer compleet was. Het verschil: duizenden kilometers bergervaring en wegbekendheid bij mij, totale onbekendheid in de bergen en ter plaatse bij de rest. Je blind staren op een remlicht is dus geen garantie dat je je voorligger ook kunt bijhouden.

Kijk dat is nou precies de aanpak die mijn kerel en ik hanteren op de reisjes met onze vrienden naar de Alpenlanden en Dolomieten.

Wij zijn helemaal geen racers, wel stevige toerders. Maar bochtenwerk rijden we een stuk sneller dan gemiddeld. Een groepje onbepakte racers houdt mij niet bij als ik met vol bepakte motor de haarspelden van de Stelvio op dender (ik heb getuigen :P )

Startpunt is het dal, en we zien iedereen weer terug boven bij de pas. Er gaat immers maar 1 weg naar boven :] En vandaar weer samen verder.

En op de wegen in de Eifel gaat dat precies zo. Zo rijdt iedereen naar eigen kunnen. ;)

Hm lekker vooruitzicht. Ik ga weer wat tochten in de Eifel en de Ardennen uitzetten dit voorjaar :)
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft ervaring met aangeboden trainingen voor het rijden in de bergen, liefst niet al te ver weg. Welke organisatie biedt een leuke goede cursus? :]

Alvast bedankt,

Freez
Bergtrainingen doe je imo niet in Nederland, om de reden die je zelf geeft: op verkeersdrempels na zijn bergen ver te zoeken. De meeste aanbieders van dergelijke trainingen verplaatsen zich naar Duitsland (Eifel, Taunus), Frankrijk of Italië, en dat is niet voor niets. Op de enkeling na die écht niet kan rijden, is het rendement voor de meeste cursisten hoog: ook ervaren rijders worden genadeloos geconfronteerd met foutjes die er bij iedereen na verloop van tijd nu eenmaal insluipen. Zodra e.e.a. in je systeem zit geldt natuurlijk dat alles neerkomt op logisch nadenken en een beetje discipline. Vooral dat laatste is iets dat er na verloop van tijd nog weleens bij in wil schieten, en ook dan is zo'n training nuttig als "opfriscursus".

Zomaar achter iemand "met ervaring" aan rijden zou ik niet snel aanraden, want je weet immers nooit precies wat die ervaring exact waard is. Misschien heb je geluk, misschien eindig je halverwege ergens onder een vangrail, maar je kunt geluk hebben natuurlijk.

Je vroeg naar ervaringen: zelf heb ik ervaring met Moto-Sportivo en LCVM, waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de eerstgenoemde.

Moto-Sportivo komt (zeker de laatste jaren) qua organisatie meest professioneel en vooral enthousiaster over, met intensievere dagprogramma's en begeleiding, goede instructeurs met diverse achtergrond (politie, CBR, circuit, en overigens voor het grootste deel afkomstig van LCVM en Freebike als ik me niet vergis), en als je dat wilt (en kunt) mag je ook best "wat vlotter" rijden. Door de grotere toestroom van cursisten is een betere groepsindeling mogelijk (o.b.v. motor, ervaring, vaardigheden), en daarmee is het rendement voor zowel beginners als ervaren rotten veel groter: je kunt je "ding" doen zonder opgehouden te worden door tragere medecursisten. Tevens meer structuur v.w.b. lesprogramma.

LCVM is in mijn ervaring rommeliger, mist wat structuur, al hangt het rendement sterk af van je eigen ervaringsnivo, en de instructeur/begeleider die je toevallig treft: maar imo zullen beginners er veel aan hebben, ervaren rijders wat minder.

verkeerstraining.nl is imo niet de meest voor de hand liggende keuze voor een bergtraining, maar geeft wel hele leuke/goede/nuttige trainingen m.b.t. veilig vlot onderweg, waarbij de nadruk meer op veiligheid en verkeer ligt. Hard rijden is 1 ding, datzelfde veilig doen is iets heel anders. Om die reden keert verkeerstraining.nl jaarlijks terug in mijn programma. Om andere redenen dus zeer de moeite waard: Rob weet erg goed wat-ie doet (mag ook wel, gelet op zijn achtergrond).
 
Laatst bewerkt:
Ik had net een jaar mijn rijbewijs, en heb de meeste ervaring in bochten zelf opgedaan in de Dolomieten met mijn ntv. Daarna een paar keer naar Duitsland, zo´n training is niet nodig vind ik. Gewoon wat vaker de bergen opzoeken :]

Haha, sorry maar hier ben ik het echt niet mee eens. Natuurlijk zal je ervaring opdoen door ('in je eentje') in de bergen te gaan rijden. Echter de mensen die dergelijke cursussen geven, hebben totaal andere rij en kijktechniek dan dat je tijdens je rijopleiding geleerd hebt. Logisch ook, want de meesten hebben niet veel meer dan 20 uur (les)ervaring.

Ik ben toen ik voor het eerst echt naar het buitenland ging (Schwarzwald) ook met een bergtraining meegeweest. In die tijd was dat Freebike, zij geven volgens mij die cursussen niet meer. Die mensen hebben me qua bergvaardigheden en motorvaardigheden veel geleerd, en daar profiteer ik telkens nog van.

Volgens mij doet MRO ook van die cursussen in de Eifel. Die jongens kunnen megagoed rijden en hebben dito kijktechniek, daar ga je veel van opsteken. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Haha, sorry maar hier ben ik het echt niet mee eens. Natuurlijk zal je ervaring opdoen door ('in je eentje') in de bergen te gaan rijden. Echter de mensen die dergelijke cursussen geven, hebben totaal andere rij en kijktechniek dan dat je tijdens je rijopleiding geleerd hebt. Logisch ook, want de meesten hebben niet veel meer dan 20 uur (les)ervaring.

Ik ben toen ik voor het eerst echt naar het buitenland ging (Schwarzwald) ook met een bergtraining meegeweest. In die tijd was dat Freebike, zij geven volgens mij die cursussen niet meer. Die mensen hebben me qua bergvaardigheden en motorvaardigheden veel geleerd, en daar profiteer ik telkens nog van.

Volgens mij doet MRO ook van die cursussen in de Eifel. Die jongens kunnen megagoed rijden en hebben dito kijktechniek, daar ga je veel van opsteken. Succes!
Freebike was even weg, maar volgens mij zijn ze in 2014 weer terug. Was vroeger een goede club, weet niet hoe het nu is. MRO is volgens mij meer een reisorganisatie, al hoeft dat niets te zeggen over wat je er van op kunt steken, geen ervaring mee.
 
Rijd regelmatig de Wageningseberg en de Grebbeberg in 1 rit.
Geloof niet dat dit me heel veel verder helpt, misschien toch
een keer naar de echte bergen.
 
In mei 2 weken na Zwitserland voor het eerst echt bergen werk, lees even mee :P
 
Freebike was even weg, maar volgens mij zijn ze in 2014 weer terug. Was vroeger een goede club, weet niet hoe het nu is. MRO is volgens mij meer een reisorganisatie, al hoeft dat niets te zeggen over wat je er van op kunt steken, geen ervaring mee.

MRO houdt zich inderdaad veel met motorreizen bezig, echter de tourleiders (en eigenaren) hebben zeer veel motorervaring (o.a. op de politie academie).
 
Terug
Bovenaan Onderaan