Ervaringen motor keuring België: verbouwde motors

Stevenstunt

MF'er
26 feb 2013
249
3
Brecht (België)
Heyhey,

Wie heeft er ervaring met het keuren van een 2de hands motor in België die niet meer origineel is?
Ik heb nog een Honda Black Widow staan die wat omgebouwd is en ik wil hem verkopen.
Is natuurlijk enkel interessant als hij gekeurd is. Ik wil graag inschatten of het onbegonnen werk is of niet.

Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij:
- plaatsing kenteken
- knipperlichten en achterlicht
- Het bevestigingspunt van de achtervering is wat verplaatst
- originele uitlaat nodig?

Hopelijk zijn er hier mensen met wat ervaring met gelijkaardige zaken.
If not: Iemand interesse in een ongekeurde Honda VT750? :D
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-01-15 152751.jpg
    Schermafbeelding 2024-01-15 152751.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 0
  • Schermafbeelding 2024-01-15 152847.jpg
    Schermafbeelding 2024-01-15 152847.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 0
https://assets.vlaanderen.be/image/...dboek_motorfietskeuring_versie_1.1_zxapzi.pdf

Hier staan alle regels,die hangen voor o.a. geluid,uitstoot en soms ook voor verlichting/spiegels van het bouwjaar af.
Verbouwen is geen probleem,als alles aan de eisen voldoet.
Uitlaatgeluid wordt pas gemeten als de keurder vermoed dat het te luid is,dus met een open pijp geraak je er niet door.
Bedankt Lucas,

Had ik ook al gevonden.
Vele zaken zijn wel heel summier beschreven.

Niets over de plaats of hoek van de schokdempers
De plaats van het nummerplaathouder: "in het midden of links ervan" maar verder geen restricties.
Geen idee dus of zo'n nummerplaathouder links op de as van het achterwiel gemonteerd, of dit mag...

Ik denk dat ik de lampen en dergelijke in orde ga brengen, originele uitlaat en spiegels monteer en dan maar naar de keuring ga.
Dan weet ik voor 50 euro toch wat ik kan verwachten. En wie weet, is hij er van de eerste keer door :)
 
Een hoek van schokdempers is door de fabrikant bepaald,daar gaat de keuring niet over.
Als dat deftig gedaan is en ze geen slechte lassen zien verwacht ik geen probleem,vermoedelijk zien ze het dan zelfs niet.
Ik ben met een zwaar verbouwde streetfighter met een ander motorblok en dus allemaal nieuw gelaste ophangpunten aan het frame,vanzelf door de keuring gekomen.
Het zijn niet echt motorkenners.
Zorg wel voor een chassisplaatje,goed afgestelde koplamp,plaatverlichting en een rode reflector.
Ik weet niet of het korte achterspatbord een probleem zou zijn.
 
Een hoek van schokdempers is door de fabrikant bepaald,daar gaat de keuring niet over.
Als dat deftig gedaan is en ze geen slechte lassen zien verwacht ik geen probleem,vermoedelijk zien ze het dan zelfs niet.
Ik ben met een zwaar verbouwde streetfighter met een ander motorblok en dus allemaal nieuw gelaste ophangpunten aan het frame,vanzelf door de keuring gekomen.
Het zijn niet echt motorkenners.
Zorg wel voor een chassisplaatje,goed afgestelde koplamp,plaatverlichting en een rode reflector.
Ik weet niet of het korte achterspatbord een probleem zou zijn.
Ja, die reflector is misschien nog wel een dingetje. Moet eens kijken of die in het achterlicht zit verwerkt.
En eens checken welke hoek vrij zicht de nummerplaat heeft want daar had ik ook iets over teruggevonden.

Die afgestelde koplichten ga ik eens uitzoeken hoe ik dat zelf ook even kan checken
 
Terug
Bovenaan Onderaan