Frezer of metaalbewerker gezocht (hart remschijf)

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenWitjes

MF veteraan
23 jan 2010
3.903
101
026
Wie weet of iemand mij kan helpen aan een stalen hart voor mijn remschijf.
Hij is nu van alu maar dat is te zacht waardoor de stalen bussen errin slaan/vreten waardoor er meer speling op komt dan bedoeld is .

het gaat om het hart! (mijn huidig hart kan als mal gebruikt worden uiteraard.

enige prijsindicatie?
GroteFoto-GBIC6FBA.jpg

GroteFoto-JKGGCXSA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gehobby? Dat hoeft niet perse slecht te zijn, overige twee punten: okee. Mee eens.
Ik zou werkelijk niet weten waarom een zelf gemaakt hart van rvs slechter zou moeten zijn dan een fabrieksmatig gemaakte van geanodiseerd alu (wat overigens niet bepaald zacht is).

Het zou me niets verbazen dat bestaand hart uitgestanst is of uitgesneden.
Ik denk dat de helft van die 470 euro voor de naam is.
Verder zou ik TS adviseren om naar de staat vd bussen en schijf te kijken, mbt de mate van inslaan. Straks heeft ie een mooi nieuw hart en versleten bussen en schijf (de zittingen voor de bussen).
 
Laatst bewerkt:
heftige meningsverschillen.

wel of geen goede remmen :+ ongelukje zit in een klein hoekje en vaak heeft je rem er niks mee te maken! denkend aan mede weg gebruikers die niet opletten,geen voorang krijgen,macht over stuur verliezen, controle in bocht etc kwijt raken ga zo maar door. dan kan je beter op je stoel blijven zitten en niks doen.

hier wat foto's van slijtage :) zodat jullie beeld krijgen . schijf zitten geen groeven in .. loopvlak is niks dunner dan de rest van het het remschijf gedeelte die is dus gewoon goed! . alu vreet die gewoon weg. velgen zijn smerig :) niet zo erg beschadigd ,lijkt wel zo.

GroteFoto-GBIC6FBA.jpg

GroteFoto-JKGGCXSA.jpg
 
Gewoon om de zaak eens anders te belichten:

Het aantal busjes houdt niet echt over, zij dragen de kracht over en vele schouders maken.......

Dus dit is een gevalletje vormgeving of korte levensduur.
 
zoiets zou je waarschijnlijk moeten laten cncen. en ik kan je maar 1 ding meegeven: zoals metal_head al zei, alu zet VEEL minder uit als het warm word. en dat heeft niets met wedstrijdniveau te maken, maar wel iets met op de snelweg in de ankers moeten voor een plotselinge file.
de schijf zal breken, of het hart zal breken.

maar welke, dat maakt dan niet zo veel meer uit.

Moeten CNCen...

Aluminium meer uitzetten dan staal...

Stalen hart breken...

Het lijkt met het beste als je in het vervolg geen uitspraken doet betreffende materiaaleigenschappen :+
 
Ik heb ook niet gezegd dat alu minder uit zet he :) Ik zei alleen dat er een verschil was...

Ik maak al jaren remonderdelen en wat TS laat zien (uitvreten) is niet geweldig om mee verder te rijden. Het zal vast iets te maken kunnen hebben met een ontwerpfout (te weinig bussen, teveel ruimte in nieuwstaat tussen de bus en het hart).

In mijn ogen heeft TS meer problemen dan alleen dat hart vervangen. Die bussen weer gebruiken op een nieuw hart (welk materiaal dan ook) zou mij geen goed gevoel geven.

Overigens geeft Beringer zelf aan dat de maximum speling (tussen de twee uiterste standen van de schijf t.o.v. het hart) maximaal 1.5 mm mag zijn. Alles daarbuiten moet worden vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de fotoos zo bekijk, dan lijkt het wel of de bussen te hard zijn.
Maw: alleen het hart slijt (misschien maar goed ook). Slijtage vind ik wel extreem.
Er zit zeker een ontwerpfout in.
Een hart van gietijzer? Een materiaal dat poreus is, snel oxideerd en breekt omdat het bros is?
 
Moeten CNCen...

Aluminium meer uitzetten dan staal...

Stalen hart breken...

Het lijkt met het beste als je in het vervolg geen uitspraken doet betreffende materiaaleigenschappen :+


prima^^ al ben ik wat betreft uitzetting wel de draad kwijt. continu posts recht onder elkaar waarin om en om word gezegd dat alu meer dan wel minder uitzet dan staal. mij was op de tu geleerd minder, of ik drink al maanden te veel bier.

cncen was de mening van een vriend die werkt bij een staalbewerkingsbedrijf. ik heb zelf ook nog een paar jaar op een smidse gewerkt, maar die was niet van de nieuwerwetse methodes.

maar volgende vraag, en ik doe echt mn best om niet heel bijdehand te zijn: maar zitten de schijven van TS niet verkeerd om gemonteerd, waardoor de krachten op het hart vectormatig kut zijn? zo ziet het er vanaf hier in ieder geval uit.
 
Zo uit mn hoofd heeft aluminium een uitzettingscoëfficiënt van 0.000023 per graad en staal iets van 0.000012. Kan er een 0 langs zitten, maar ik weet wel dat alu bijna het dubbele doet van staal.

Gietijzer is dan weer lager dan staal, maar weet niet meer precies hoeveel dat was.
 
Dat heb je goed.
ff een berekening:
bij 20 graden 80graden temperatuursverhoging (schijf wordt dan 100graden, ff een aanname).
Bij alul: 80 x 200 (mm hartdiam) x 0,000023= 0,368 gedeeld door 2 = 0.184 enkelzijdige spelingsvermindering.
Bij staal is dat 0.096mm. Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Inwezen heb je meer speling, want de remschijf zet ook uit (min de uitzetting vd bussen).
Ik kan me niet voorstellen dat het hart 100 graden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal jullie uit de brand helpen; de schijf wordt heter dan het hart, right?
Om dus een zelfde speling te behouden op de bussen zal het hart dus sneller moeten uitzetten dan de schijf. Vandaar Alu als hart en Staal als schijf. De coefficient die Franko P noemt is ook de info die ik hanteer.

De vraag van 5th Fallen Angel vind ik ook legitiem. Moet het hart niet precies andersom?

De opmerking van HAPO snap ik ook. Het kan inderdaad zijn dat de bussen te hard zijn. Maar Beringer is nogmaals echt geen knoeiclub. Dus ik zou echt eerst contact opnemen met die gasten!!! Dan weet je tenminste echt wat.
 
Ik zal jullie uit de brand helpen; de schijf wordt heter dan het hart, right?
De cOm dus een zelfde speling te behouden op de bussen zal het hart dus sneller meer moeten uitzetten dan de schijf. Vandaar Alu als hart en Staal als schijf.oefficient die Franko P noemt is ook de info die ik hanteer.

De vraag van 5th Fallen Angel vind ik ook legitiem. Moet het hart niet precies andersom?

De opmerking van HAPO snap ik ook. Het kan inderdaad zijn dat de bussen te hard zijn. Maar Beringer is nogmaals echt geen knoeiclub. Dus ik zou echt eerst contact opnemen met die gasten!!! Dan weet je tenminste echt wat.

Vette tekst klinkt zeer aannemelijk, sterker: is ook wel zo, logisch.
Maar: het alu hart geeft de warmte ook meer en sneller af, hemaal in deze vorm.
Ik denk toch dat het verschil niet zo veel is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan