Frezer of metaalbewerker gezocht (hart remschijf)

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenWitjes

MF veteraan
23 jan 2010
3.903
101
026
Wie weet of iemand mij kan helpen aan een stalen hart voor mijn remschijf.
Hij is nu van alu maar dat is te zacht waardoor de stalen bussen errin slaan/vreten waardoor er meer speling op komt dan bedoeld is .

het gaat om het hart! (mijn huidig hart kan als mal gebruikt worden uiteraard.

enige prijsindicatie?
GroteFoto-GBIC6FBA.jpg

GroteFoto-JKGGCXSA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een ge wellus nietus over een schijf met 2 verschillende materialen _O-

Ik zie het probleem niet: of het nou WEL of NIET kan.. gewoon niet zelf prutsen aan je remmerij, je leven kan ervan afhangen ;)
Als je zeker wil weten waarom/hoe je schijf zo hard slijt en of het wel/niet normaal is lijkt me een belletje met iemand van Beringer (of wat dan ook) toch de makkelijkste keuze :Y

Het kan vanalles zijn, te harde bussen, te zacht hart materiaal, fabricage fout, materiaal met ''slechtere'' eigenschappen (komt wel vaker voor bij massa productie dat er 1 tussen zit die minder is als de rest :) ) te weinig bussen voor de kracht die erop komt (die vind ik overigens ook erg plausibel aangezien, simpel voorbeeld, mijn CBR600F3 heeft al 2 schijven heeft met elk 9 bussen :Y en hoewel zo'n SM een stuk lichter is, lijken die 5 busjes me aan de lage kant :P )

Better safe then sorry.. gewoon informeren en nieuw spul erop, ipv zelf maken zou IK doen :)
 
waarom word het zelf aanpassen van je remmen hier als prutsen en knoeien gezien?
Hele volksstammen hier op MF gaat aan de gang met het zelf vervangen van remvloeistof en dan krijgen ze het niet goed ontlucht. Da's pas gevaarlijk en spelen met je leven.
Als je zelf onderdelen maakt voor de remmerij en goed nadenkt over waar je mee bezig bent en het leuk vind om het te doen, zie ik het probleem niet zo ....
 
Wat gewoon Dennis bedoelt (volgens mij) is; wat is er nou zo moeilijk aan effe Beringer bellen om te vragen of het vaker is voorgekomen (fabricagefout oid) en of zij de oorzaak weten?
Als je weet waar je mee bezig bent kun je inderdaad prima zelf remonderdelen maken.
 
te weinig bussen voor de kracht die erop komt (die vind ik overigens ook erg plausibel aangezien, simpel voorbeeld, mijn CBR600F3 heeft al 2 schijven heeft met elk 9 bussen :Y en hoewel zo'n SM een stuk lichter is, lijken die 5 busjes me aan de lage kant :P )

Mwah zoveel lichter is een SM ook niet hoor... Je F3 heeft 2 schijven voor, dus per schijf maar de helft van het totaalgewicht en dat is zelfs veel minder als een SM


+1 met varkensmannetje trouwens, ik bouw ook gewoon eigen rembrackets, maak andere klauwen pas, trommelrem -> schijfconversie enz. enz.

En nee dat is niet spelen met m'n leven maar spelen met de draai- en freesbank :+
 
Laatst bewerkt:
Wat gewoon Dennis bedoelt (volgens mij) is; wat is er nou zo moeilijk aan effe Beringer bellen om te vragen of het vaker is voorgekomen (fabricagefout oid) en of zij de oorzaak weten?
Als je weet waar je mee bezig bent kun je inderdaad prima zelf remonderdelen maken.
Daar hoef je de fabrikant niet voor te bellen.
Alle zwevende remschijven krijgen last van teveel speling op de bussen.
 
Bel gewoon ff naar Bike-Designe in Delft.Zij zijn importeur van Beringer.Vraag even naar Rafael Sinke die daar werkt.Meestal krijg je hem gelijk aan de telefoon.Hij is ONK 600 coureur en heeft jaren met deze schijven gereden in de racerij.
Misschien dat hij je kan adviseren of je gaat even met de schijven langs.Onlangs voor een maat van mij ook de bussen vervangen voor zijn Beringer remschijven.Maar bij jou is de speling wel erg groot.
Moet wel zeggen dat bij remschijven van Beringer de speling aanzienlijk groter is dan bij Bremboschijven die ik zelf had.
 
Laatst bewerkt:
prima^^ al ben ik wat betreft uitzetting wel de draad kwijt. continu posts recht onder elkaar waarin om en om word gezegd dat alu meer dan wel minder uitzet dan staal. mij was op de tu geleerd minder, of ik drink al maanden te veel bier.

cncen was de mening van een vriend die werkt bij een staalbewerkingsbedrijf. ik heb zelf ook nog een paar jaar op een smidse gewerkt, maar die was niet van de nieuwerwetse methodes.

maar volgende vraag, en ik doe echt mn best om niet heel bijdehand te zijn: maar zitten de schijven van TS niet verkeerd om gemonteerd, waardoor de krachten op het hart vectormatig kut zijn? zo ziet het er vanaf hier in ieder geval uit.

Op de site van beringer staat een plaatje van gelijksoortige schijven met een pijl erop:
ber_yam_7_2.jpg

Schijf van TS zou dus goed gemonteerd zitten :)
 
Goed, ik geef het op.
TS ook denk ik.
nee hoor ik geef het nog steeds niet op.
Maar er heeft nog zich nog niemand gemeld die het voor mij wilt maken en welke prijs.

Ik zat weekje in de kost vandaar geen reactie :).
aankomende week weer in de kost dusantwoord duurd even aangezien we geen i-net hebben in dat hotel :S kut dorp.
 
Hmm de schijven zitten er dus wel goed op.

Maar ik ben het het met 5th fallen angel eens dat andersom logischer zou zijn, de schijf krijgt nu tijdens het remmen de gelegenheid als een veer te werken en 'in te wikkelen'.
Op deze manier worden de spaken van het hart op trek belast en dat is precies wat de bedoeling is. Als je ze andersom monteert belast je de spaken op druk waardoor ze in theorie makkelijker kunnen knikken.
 
Ik had me al aangeboden, maar voorlopig geen tijd. Wanneer wou je het uiterlijk hebben?
Hoe dik is hart? Wanneer mijn rvs te dun is houd het al op.
Hoogwaarig alu heb ik genoeg tot mijn beschikking.
 
Ik had me al aangeboden, maar voorlopig geen tijd. Wanneer wou je het uiterlijk hebben?
Hoe dik is hart? Wanneer mijn rvs te dun is houd het al op.
Hoogwaarig alu heb ik genoeg tot mijn beschikking.
Nice dat je het wel wilt doen als je er tijd voor hebt :)
heb er niet echt haast bij .

5 september wil ik naar die supermotard beginnersdag.
Moet mijn voorpoten ook nog laten reviseren/aanpassen dus als ik dat halverwege augustes een keer ga regelen dan is het nog optijd :)

Volgens mijn is het 4.5mm dik maar dat zal ik nog wel na meten.
Mischien dat ik voor die tijd al een andere schijf van mp heb af kunnen halen zoniet dan laat ik het wel weten.
zou je mij al wel een prijs indicatie kunnen pmen? zodat ik weet wat het ongeveer zal gaan kosten.

:)
 
Laatst bewerkt:
Voor sommige lijken remmen echt wel hogere wiskunde. Zoiets kun je met een gerust hart zelf aanpassen (mits men materiaal kennis heeft en een gezond verstand) een fabrikant begint toch ook met een geringe voorkennis! gewoon maken en met een tijdsinterval de schijven af en toe checken en voor de rest lekker mee gaan rijden.
 
Voor sommige lijken remmen echt wel hogere wiskunde. Zoiets kun je met een gerust hart zelf aanpassen (mits men materiaal kennis heeft en een gezond verstand) een fabrikant begint toch ook met een geringe voorkennis! gewoon maken en met een tijdsinterval de schijven af en toe checken en voor de rest lekker mee gaan rijden.

Je begint al goed met je wiskunde...bereken is hoeveel kracht er op een remschijf uitgeoefend wordt als je met 100km/h vol in de remmen gaat met een sm van =/- 150kg+ 75kg berijder.
Bereken dan ook hoeveel hitte er ontwikkeld wordt met de energie die je in de schijf stopt en denk er dan aan dat rvs niet echt van temperaturen boven de 400 graden houdt.
Dan zeg je dat de fabrikant ook begint met enige voorkennis... dat klopt en daarom is geen een die rvs schijven/onderdelen maakt.
En 1 reden is omdat de bussen die je schijf zwevend maken van staal zijn en invreten op je rvs hart en dan is je hart ineens niet meer corrosie vast en corrodeerd wel, op een plek waar je het niet kan zien.
Dus af en toe checken????

Gelukkig is de topic eigenaar en een hele slimme en ervaren el cheapo O-) :z
 
Je begint al goed met je wiskunde...bereken is hoeveel kracht er op een remschijf uitgeoefend wordt als je met 100km/h vol in de remmen gaat met een sm van =/- 150kg+ 75kg berijder.
Bereken dan ook hoeveel hitte er ontwikkeld wordt met de energie die je in de schijf stopt en denk er dan aan dat rvs niet echt van temperaturen boven de 400 graden houdt.
Dan zeg je dat de fabrikant ook begint met enige voorkennis... dat klopt en daarom is geen een die rvs schijven/onderdelen maakt.
En 1 reden is omdat de bussen die je schijf zwevend maken van staal zijn en invreten op je rvs hart en dan is je hart ineens niet meer corrosie vast en corrodeerd wel, op een plek waar je het niet kan zien.
Dus af en toe checken????

Gelukkig is de topic eigenaar en een hele slimme en ervaren el cheapo O-) :z
De meeste schijven zijn van rvs.
Aluminium kan veel slechter tegen hoge temperaturen.
Ts wil alleen het hart van de schijf vervangen en dat word niet heter dan 50 graden.
 
De meeste schijven zijn van rvs. :? omdat ze glimmen? een beetje chroom in het gietijzer of een zink laag erop maakt het nog geen cv staal! Oh het stond in de advertentie :z
Aluminium kan veel slechter tegen hoge temperaturen. :? daarom is je de zuiger in je blok en ook je cilinderkop van rvs gemaakt zeker?
Ts wil alleen het hart van de schijf vervangen en dat word niet heter dan 50 graden. hoe kom je aan deze waarde?


bottom line klooi niet met je remmen, niet genoeg snelheid is vervelend, niet voldoende vertragen is pijnlijk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan