Garmin Zumo XT2

Daar ging ik ook vanuit Emile, dat je de Tracks of in de Tread app of op de XT2 omzet naar een route. Ik doe ook niet anders behalve als ik wat aan het testen sla. Vandaag 14 Tracks met wat poi's van mij Andalusië vakantie naar de XT2 gestift en omgezet naar een route. Geen problemen tegen gekomen. Twee keer de melding "Route voldoet niet ...enz" gehad en genegeerd. Kijken hoe dat de volgende twee weken uitpakt als ik daar rond rijd. Voor jou duurt het ook niet heel lang meer voor je vertrekt?

Maar vreemd gedrag inderdaad.
 
En je hebt uiteraard ook wat mooie icoontjes toegevoegd aan je POI's neem ik aan? (Motorcycle Adventures: Garmin Zümo XT/XT2)

Ik ben eerst nog aan het wachten op mijn nieuwe motor (half april) voordat ik eind mei naar de Pyreneeën vertrek... Wordt wel een beetje ongeduldig, maar gelukkig kan ik met de Stom nog lekker op pad! Eindelijk mooi motorrij weer!
 
Ik moet bekennen dat ik de POI's dit keer niet door je tooltje heb laten omzetten. Ik heb de routes namelijk niet gemaakt dus er zaten nog niet de juiste key-words in en het betrof in dit geval maar in het totaal 4 POI's dus die op de XT2 handmatig maar even omgezet. Mijn reismaatje heeft in dit geval de routes gemaakt en ze is onlangs pas met MRA aan de gang gegaan. Maakt de routes vooral in BaseCamp en ik denk dat ze daar wel veel meer POI's in heeft zitten want dat doet ze wel altijd. Ze overweegt over te stappen naar MRA en heeft onlangs een proef abo op gold genomen. De routes stonden voor mij klaar in haar MRA profiel. Rete handig, niks geen gezeur van mailen of wat dan ook. Zo op de tel de Tread app in en syncen met de XT2. Zij heeft overigens een XT. Kan ook goed overweg met de Garmin, BaseCamp en nu MRA. Ik heb deze keer bijna niets gedaan, hotels vluchten routes bezienswaardigheden alles geregeld. Alsof ik een persoonlijke reisleider heb. Wel eerder samen naar haar gemaakte routes gekeken maar dat zag er perfect uit. :}

Deze is onderweg naar Malaga, maandag ophalen. :9

20240304_093927348_iOS.jpg
 
Via MRA of Basecamp een Track inlezen werkt nu weer prima.
GROOT nadeel vind ik dan weer dat alle Waypoints (hier stond POI's) weg zijn. Je weet dus niet wanneer je moet stoppen en hoever (tijd) het tot het volgende punt rijden is.
Ik heb dan ook nog steeds de voorkeur voor routes.

Maar ik ben er achter dat Thread idd de route opnieuw berekent en ERGER NOG de tussenpunten, viapunten of ook wel zachte punten genoemd eenvoudigweg verschuift om er een snellere route van te maken.
Dat is voor mij ontoelaatbaar.

Ik derhalve onderstaand overzicht ook al naar Garmin gestuurd.
Alvast veel leesplezier 😉
 
Laatst bewerkt:
De basis is een GPX-file gemaakt in Basecamp met dezelfde kaarten als ik de XT2 nml. 2025.1
Aangezien het om Garmin software gaat en ook een Garmin toestel, zou ik verwachten dat de gemaakte route ook zo in het navigatietoestel komt. Zeker omdat beide werken met iconen die in beide systemen gelijk zijn.

In deze route zitten : 49 punten in totaal, waarvan 12 waypoints en 37 viapunten

Tot nu toe, kon ik deze GPX met eenzelfde track in alle navigatiesystemen inlezen en kreeg exact hetzelfde op het beeldscherm te zien.
1709744288290.png


Hier een stukje uitgezoomd, waar we later op terug komen.

1709744323576.png


  1. Als ik de route kopieer op de XT2 via de USB kabel en de XT2 losgekoppeld van Thread (app verwijderd van de telefoon) :
  • Route en waypoints worden 1 op 1 overgenomen incl. de iconen
    Enige nadeel : de route bevat niet meer de iconen, deze zijn vervangen door vlaggen.
  • Track wordt ook 1 op 1 overgenomen.
1709744376923.png

Dit is zoals ik het zou verwachten! Met de juiste iconen zou perfect zijn.

  1. De files worden ingelezen in Garmin Explore
  • Route staat er alleen als directe draad/verbinding, maar geen route
  • De iconen van de waypoints zijn vervangen door vlaggen.
    è Alle moeite die je gedaan hebt bij het maken van de route is verdwenen.
    Deze zelfde iconen komen dus ook niet meer goed in Thread en blijven dus vlaggen.
    Als ik de iconen in Explore wijzig, gaan deze wel juist over naar Thread.
    1709744408071.png



    Alhoewel juist, is de Track niet echt overzichtelijk door alle viapunten (bolletjes) te vervangen door driehoekjes.

    1709744437888.png

    Maar de route en de track kloppen nog wel.
In Explore kan ik geen Profiel opgeven (motor, fiets, wandelaar, auto e.d.)



  • Route van Dag 2 wordt ingelezen in Explore …. Waar is Dag 2
    Gelijk resultaat.
  1. Nadat de routes in Explore zijn ingegeven en ‘vertaald’ moet ik als gebruiker gebruik maken van Thread om de files in de XT2 te krijgen.
    En nu gaat het mis!
  • In de route worden alle viapunten (bolletje) vervangen door waypoints (vlaggetje)
    1709744486431.png
  • De Route wordt niet berekend. Afstand blijft op 0. En de lijnen nog steeds rechte lijnen in plaats van de route.
    1709744517371-png.1981315

  • De Track wordt wel goed ingelezen en berekend.
    1709744602475.png
  • Route na herbereken en dan nóg eens herberekenen ???
    Huh.... waar komt die nu vandaan, zowel in Explore als ook in Thread kan ik geen profiel kiezen.

    1709744640415.png

    HANGING !!!
Again and Again…….

1709744667502.png


1709744726289.png

Fijn, dat lijkt op de route.



HELP !!



Wat gebeurt er na een tijdje (10-30min.)

Thread denkt er iets anders van te moeten maken.
En dat doet de app ook met bestaande routes die al in de navi zitten via het kabeltje overgezet.


1709744802196.png


Daarom gebruik ik ook nog steeds Route + Track tegelijk. Kun je nog altijd zien wat bedoeld was en/of het afwijkt. Ook ten gevolge van een verkeersomleiding of iets dergelijks. (Track is wit)


Route geëxporteerd vanuit Thread naar Basecamp :

1709744870909.png




Of tegelijk in één plaatje :
1709744899810.png


En met de berekende route : (blauw is origineel)


1709744940139.png

De route wordt dus wel degelijk gewijzigd, ondanks de viapunten. Die laatsten worden nml. gewoon ergens anders neergelegd.
Dat is natuurlijk niet acceptabel.


DAARMEE WORDT THREAD VOOR MIJ ONBETROUWBAAR en ONBRUIKBAAR !!
 

Bijlagen

  • 1709744517371.png
    1709744517371.png
    62 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Als ik jouw verhaal zo lees PJ-NL dan is het nog erger met routes overzetten via Tread dan wat ik ervaren heb. Ik heb wat dat betreft al wat eerder de handdoek in de ring gegooid en voor nu besloten alleen tracks en POI’s vanuit MRA via Tread over te zetten. Wil geen BaseCamp meer gebruiken en de bestanden ook niet meer met een kabeltje overzette. Dat ik dan voor nu wat functionaliteit moet inleveren (met name waypoint gebruik) dan is dat maar zo.

Maar bedankt voor het uitzoeken en melden bij Garmin. Wij worden er uiteindelijk ook beter van. Zal je wat tijd gekost hebben, nu afwachten wat Garmin er mee gaat doen.
 
😄 dat zijn keuzes.....
Voor mij was juist het gemis aan Waypoints de reden om de BMW app te verlaten en een XT2 bij het TFT scherm te zetten.

Ik ben nog ouderwets en denk : ik wil de route rijden die ik wil rijden en niet wat jullie goed of makkelijk vinden. 😉

Ik ben idd benieuwd of er bij Garmin iets aan gedaan wordt en met welk tempo.
 
Laatst bewerkt:
In de Thread app heb ik de XT2 afgekoppeld en zie, de routes kloppen nog steeds.
Geen opnieuw berekenen, de route komt overeen met de Track, de iconen kloppen allemaal. Zeg maar alles in een.
En ik kan de route én track in één file sturen. Bij grotere routes werden in Thread alleen de route zelf ingelezen of de route automatisch omgezet naar een track, dan had ik dus 2 tracks en geen route.

Bij wijze van nood, kan ik nog altijd de XT2 even snel koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Het best is om alleen sporen te gebruiken en die om te zetten in een route. De gemaakte route blijft dan gehandhaafd en dat is voor mij in ieder geval het allerbelangrijkst.
 
Vraagje, vóór de laatste Update stond er bij mij bij ‘Berekenmodus’ altijd:
Selecteer een optie:
  • Selecteer Afslag-voor-afslag om routes op straten en sporen te berekenen.
  • Selecteer Rechte lijn om routes van beginpunt naar eindpunt te berekenen, zonder rekening te houden met wegen.
Maar nu (na de laatste Update dus) staat er bij mij opeens (in het Engels ...):
  • Faster Time
  • Rechte Lijn
  • Shorter Distance
Wat klikken jullie daar aan, en waarom?
 
Als je afslaginstructies wilt hebben kies je voor de eerste of de derde. Wil je snel thuis zijn neem je de eerste, wil je zo weinig mogelijk kilometers maken neem je de derde.
 
In de Thread app heb ik de XT2 afgekoppeld en zie, de routes kloppen nog steeds.
Geen opnieuw berekenen, de route komt overeen met de Track, de iconen kloppen allemaal. Zeg maar alles in een.
En ik kan de route én track in één file sturen. Bij grotere routes werden in Thread alleen de route zelf ingelezen of de route automatisch omgezet naar een track, dan had ik dus 2 tracks en geen route.

Bij wijze van nood, kan ik nog altijd de XT2 even snel koppelen.

Als ik het goed begrijp zet je nu de GPX bestanden via een kabeltje over?
 
Klopt. Beetje jammer, maar alles is in één keer goed.
Geen berekenen, route, track en Poi's in een handeling ingelezen.

Nou weet ik nog niet of de XT2 alsnog gaat rekenen als ik de route daadwerkelijk opstart.
Maar bij het bekijken niet meer. En dat was bij zowel Explore alsook Thread wel zo.

P.S. Als je MRA gebruikt met andere kaarten, kan ik mij voorstellen dat de XT2 wel gaat herberekenen.
 
Laatst bewerkt:
En zelf als je het met een kabeltje doet en de XT2 is met de Tread app op de tel verbonden dan gaat Tread er nog wat van vinden en kl@@t de boel op? Daarom koppel jij de XT2 van Tread los. Moet niet gekker worden. :/
 
En zelf als je het met een kabeltje doet en de XT2 is met de Tread app op de tel verbonden dan gaat Tread er nog wat van vinden en kl@@t de boel op? Daarom koppel jij de XT2 van Tread los. Moet niet gekker worden. :/
Nou ja, ik zie alles en hij doet alles, tenminste bijna.
Na het loskoppelen van Thread heb je geen verkeersinfo meer, voor wat dat waard is. Ik gebruik dat eigenlijk nooit.
De app en dan vooral het overzicht qua hoogteverschillen doet het ook prima. Ik ga ervan uit dat de rest ook een kwestie van tijd is.

Ik ben tevreden. Via de cloud is het net wat makkelijker, maar toch....
Dus Garmin, toch nog wel even fixen.
 
Laatst bewerkt:
Garmin geeft aan dat de 'problemen' in een vorig geschreven topic (#731) te wijten zijn aan het gebruik van Basecamp.
Dus een universeel te gebruiken GPX file (afkomstig van Garmin Basecamp) en niet te gebruiken zonden fouten in Explore en Thread ligt aan Basecamp. Ha...ha....grappig.......

Dat is dan toch vreemd dat de BMW Navigator VI, Zumo 590, TomTom Myroute en bv MRA daar geen last van hebben.

Overigens een leuke 'funfact'
Explore en/of Thread kunnen maar 30 punten aan in hun route. Tenminste dat is het max dat ik zou mogen gebruiken.
Dan zijn we weer terug bij het tijdperk van de Zumo 550, dat is mooi voor een rondje om de kerk.
En daar komen wij dan met onze routes van 300-600km......

Concludeer er het uwe van, voor mij geen Explore en Thread meer, althans niet op de XT2.
En zie, dat werkt perfect.👍 (ook mijn route met 150punten)
 
Laatst bewerkt:
Als je BaseCamp opent geeft deze wel de opmerking dat de XT2 niet ermee werkt, maar na even geduld werkt het prima. Explore werkte al niet met de XT en al helemaal niet met de XT2. Garmin wil wel naar Tread, maar zolang dat een frot programma is werk ik gewoon met BaseCamp voor routes.
 
Klopt en daarnaast alleen op de telefoon een route in elkaar steken gaat sowieso niet gebeuren. Dat kost veel te veel tijd en is onoverzichtelijk.
Als je even van a naar b wilt is dat een prima (nood) hulpmiddel.

Ik begrijp het wel, het is een nieuwe race om klanten geworden.
En het inkorten/vereenvoudigen van routepuntennamen is allemaal bedoeld om de database klein en universeel te houden.
 
Daar is eigenlijk Explore (PC versie) voor. Als je de route daar saved, kun je deze met Thread meteen zien en dus ook in de XT2 krijgen.
Maar bij een test, weekje of 2-3 geleden, was ik meer dan 3u bezig om een route in Explore te krijgen, die ik met Basecamp in 5 min. klaar had.
De rekenmethode is duidelijk anders en wegen die wij normaal rijden, kleinere weggetjes achterom, wilde Explore maar niet doen.
Ik moest al 3-4 keer zoveel punten zetten dan normaal en daarmee ben je al snel boven de 30.....
Je kunt dus zo goed als nooit de route krijgen die de rest van de groep gaat doen en dus onbruikbaar.

Daarnaast moet je dus elke GPX file gaan bewerken, c.q. zelf maken in Explore, die je krijgt of download.
Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Waarom heb je anders een genormeerde GPX file, egaal met welk pakket die gemaakt is.
 
Rijd nu 4 dagen rond in Andalusië, op routes die ik een op een van mijn reismaatje als track uit MRA naar de XT2 heb gehaald en nog geen problemen gehad. Perfect en erg blij met het duidelijke scherm. Niet zo belangrijk op de achteraf wegen door de natuurgebieden maar erg fijn in de drukke straten van Sevilla bijvoorbeeld.

20240311_144041543_iOS.jpeg


20240314_095749655_iOS.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan