Garmin Zumo XT2

Ik gebruik Tracks die op de XT2 naar routes worden omgezet. Nog geen problemen gehad. Zie nu wel dat er een software update is. Hopelijk na installatie niet weer problemen. B|
Klopt, dat werkt ook prima.
Maar je pauzeplaatsen zijn niet meer zichtbaar c.q. worden niet genoemd tijdens de rit zoals dat bij route rijden gebeurt.
 
Nee, dat klopt PJ-NL, maar daar maakte ik toch nog geen gebruik van al zou ik dat op termijn wel willen. Routes maak ik in MRA, en zolang die nog niet een op een als route met waypoints e.d. naar de XT2 over te zetten zijn zonder vernacheld te worden werk ik met de tracks. In maart 12 dagen in Andalucia rondgereden op van tracks omgezette routes en dat ging goed. Geen enkel probleem gehad.

Met een workaround zou je de pauzeplaatsen wel zichtbaar kunnen krijgen en kunnen laten afroepen door er POI's van de maken met een waarschuwing afstand, (zoals je ook waarschuwingen krijgt in de buurt van een flitspaal) maar dat is ook te omslachtig.
 
Tracks gemaakt op gpx.studio en ingeladen op Tread, geconverteerd naar route en ingeladen op XT2. Uiteindelijk werkte het als ik maar zorgde dat Tread en XT2 contact hielden dus niet in slaapstand gaan. Beetje raar maar wat ik dus wel fijn vind is dat de audio van mijn telefoon ook via de XT2 loopt, naadloze onderbreking van spotify en dat gaat minder soepel als de Sena zowel naar telefoon als navi probeert te luisteren.

We gaan we eea bekijken, hopelijk gedraagt het zich nu. In Juni 10 dagen door Europa en dan moet blijken of het beter kan. De verbinding verbreken kan altijd nog onderweg want de tracks staan al op de XT2. Verkeer en weer heb ik software matig nu al uitgezet, dat hoef ik niet want ik ga toch niet anders rijden, alleen maar stress.
 
Beetje raar maar wat ik dus wel fijn vind is dat de audio van mijn telefoon ook via de XT2 loopt, naadloze onderbreking van spotify en dat gaat minder soepel als de Sena zowel naar telefoon als navi probeert te luisteren.

Dat is wel een goeie. Ik heb onlangs ook een Sena aangeschaft. Nog niet gebruikt. Heb drie devices waar ik hem mee kan koppelen. Telefoon, XT2 of/en met de BMW. Wordt nog even puzzelen wat het beste gaat werken. Denk dat ik eerst maar simpel begin en alleen de XT2 ga koppelen en van daar verder ga experimenteren.
 
Nosmo King schrijft: "zolang MyRouteApp nog niet 1 op 1 een route met Waypoints e.d. naar de XT2 kan overzetten zijn zonder vernacheld te worden, werk ik met de tracks."

Dat is dus gewoon niet waar. In MyRouteApp kan ik een keurige route maken, met Viapunten en met Waypoints. Alles er op en er aan. Dat bestand zet ik middels een kabeltje aan de PC over naar het toestel, laadt dat vervolgens in 'Verzamelingen' en ja hoor, alle Viapunten (met begeleidende teksten) + Waypoints staan keurig in de route die ik ga rijden. En met de Track onder de Route. Beter en duidelijker kan niet .....
 
Dit lukt zonder herberekenen en de route komt overeen met de track? Overigens wil ik niet een kabeltje gebruiken maar alles draadloos overzetten met behulp van de tread app.

Mijn probleem is dat bij gebruik van de route deze na importeren in de XT2 de route heel erg af gaat wijken van het origineel in MRA, of je moet wel heel veel routepunten zetten.

Dit overzetten nog niet geprobeerd via de pc met een kabeltje, maar als er herberekend wordt verwacht ik niet echt een verbetering. Onderweg gebruik ik ook een tablet om routes aan te passen en dan kan ik die niet met een kabeltje overzetten.
 
Even een stomme vraag: hoe kan je in Tread bij een track zien wat het begin en eindpunt is?
Ik heb een aantal rondjes vanuit huis staan die ik dan converteer naar route om te rijden, maar kan niet zien of ie linksom of rechtsom is…
 
Bij een track zie ik dat ook niet. Ik heb daarom ook routes. Die hebben een groene vlag voor start en een finishvlag
 
Edit, Rush was me net voor:
Bij de track kan ik inderdaad ook geen begin en eindpunt ontdekken. Pas als ik in de Tread app de track converteer naar een route zie ik een groene vlag bij het startpunt en een finish vlag bij het eindpunt. Dat zou bij jouw ook het geval moeten zijn als je de route in de Tread app selecteert. Je moet hem wel geselecteerd hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ja, Nosmo King, dit lukt i.d.d. met Herberekenen op uit. Dat je geen kabeltje wil gebruiken moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik vind het gewoon prettig dat al mijn mooie Via-punten (+ POI's) keurig EN in beeld EN met audio te zien/te horen zijn. Wat interesseert het mij nou, of dat ik dat nou wel of niet met een kabeltje heb gedaan ....

Ik heb laatst 30 Route bestanden van MRA opgeslagen als 1.2 Gpx-bestanden. Die bestanden vervolgens naar het SD-kaartje van het toestel gekopieerd (met de kabel!), en vanaf daar de Route + het Spoor geinstalleerd vanaf het toestel. Bij 99 % van de ritten is de Route + het Spoor volledig identiek aan elkaar. En waar er (bij 1 rit slechts ...) een hele kleine afwijking was, had ik die terplaatste ook makkelijk kunnen oplossen. Dus laten we het niet groter maken dan het is .....

Dit is mijn ervaring, als gezegd een prima resultaat.
 
Als ik thuis ben zet ik de GPX'en altijd over via een kabel. Mocht ik onderweg de behoefte hebben om een GPX naar de XT2 over te zetten, doe ik dat via de MicroSD-kaart die in een OTG cardreader is gestoken. De OTG cardreader prik ik dan weer in de telefoon. Werkt prima en komt geen kabel aan te pas.
 
Ja, Nosmo King, dit lukt i.d.d. met Herberekenen op uit. Dat je geen kabeltje wil gebruiken moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik vind het gewoon prettig dat al mijn mooie Via-punten (+ POI's) keurig EN in beeld EN met audio te zien/te horen zijn. Wat interesseert het mij nou, of dat ik dat nou wel of niet met een kabeltje heb gedaan ....

Ik heb laatst 30 Route bestanden van MRA opgeslagen als 1.2 Gpx-bestanden. Die bestanden vervolgens naar het SD-kaartje van het toestel gekopieerd (met de kabel!), en vanaf daar de Route + het Spoor geinstalleerd vanaf het toestel. Bij 99 % van de ritten is de Route + het Spoor volledig identiek aan elkaar. En waar er (bij 1 rit slechts ...) een hele kleine afwijking was, had ik die terplaatste ook makkelijk kunnen oplossen. Dus laten we het niet groter maken dan het is .....

Dit is mijn ervaring, als gezegd een prima resultaat.
Bedankt voor je antwoord en ik ga dat zeker proberen. Herberekenen heb ik sowieso uit staan. Maar mijn ervaring met de oudere zumo’s is altijd geweest dat er altijd een berekening plaatsvind als de route niet op hetzelfde kaartmateriaal gemaakt is dan wat op het toestel staat. Bij mijn 550 lade hij de route in seconden bij identiek kaartmateriaal en minuten als ze niet overeenkwamen.

Maar ga het zeker testen. Je leert altijd bij.
 
Als bekend, zowel Garmin en MRA gebruiken dezelfde Here kaart, alleen heeft Garmin de oorspronkelijke Here kaart iets bewerkt, hetgeen heeft geresulteerd in de Garmin NTU kaarten.

MRA gebruikt de Here-kaart, deze is dus niet voor 100% identiek aan de NTU kaarten van Garmin, maar toch wel voor 99%. De verschillen zijn marginaal.

Daarom moet je redelijk veel vormingspunten plaatsen, zo ongeveer om de 5 km, want met deze vormingspunten forceer je de Garmins de route te volgen zoals je deze hebt gemaakt.

Bij exporteren als 1.2 krijg je gelukkig géén vormingspunten te zien tijdens het rijden, je ziet alleen de lila lijn van de route + de viapunten (in de vorm van de oranje vlaggetjes) + de Poi’s + de eventuele Waypoints. Dit werkt bij mij prima.
 
Hier een voorbeeld, dat goed het verschil aantoont tussen de Here-kaart, de TomTom-kaart, en de OSM-kaart, als je MyRouteApp gebruikt.

Dit is ten Z.O. van het plaatsje Wesepe in Overijssel. Bij de rotonde wil ik eerst rechtdoor rijden, en daarna naar het noorden rijden. Volgens TomTom en OSM kan dat gewoon, want daar is een weg. De OSM-kaart geeft zelfs de naam van de weg aan: de Mengerweg.

Als je goed kijkt, dan zie je bij de Here-kaart, dat daar gewoon geen weg is! En ook volgens de Garmin XT2 is daar geen weg.
 
wa2a.jpg
 
Volgende foto is wat de XT2 ervan maakt. Het lila spoor is de route, maar die klopt niet, want als je bij de rotonde wèl rechtsaf slaat, kan je daarna niet linksaf slaan (daar is geen weg). Daarom dien je hier dus het rode spoor te volgen.

Dit is het voordeel als je het spoor onder de route legt. Volg dan te allen tijde het spoor.


w6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan