Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Eigenlijk jammer want kleppen stellen bij een VF1000 stelt niet echt veel voor, het enige nadeel is dat de onderste radiateur eraf moet en dus het water eruit. Maar goed ik heb ze gesteld/gecontroleerd onder het motto beter ietsje te ruim dan ietsje te strak.Probleem zit hem naar mijn mening meer in het afstellen van de kleppen.. Honda heeft het voorgeschreven op iedere 8.000 mijlen, dus rond de 12.800 kilometers.. En daar zit de crux.. De kleppen slaan bij de achterste cilinders sneller in waardoor de klepspeling sneller terug loopt. In de eerste FSM staat een klepspeling van 0.12mm. In een latere servicebuletin moest de klepspeling verruimd worden naar 0.14.
Als de klepspeling te arm word, tot geen, dan blijft de nokkenas direct contact houden met de tuimelaar.. Er is dan geen ruimte meer voor een oliefilm.. De nokkenas graaft dan uiteindelijk in de tuimelaar met de visuele resultaten.. Nokkenas slijtage..
Komt dus neer op achterstallig onderhoud.. Ik stel de kleppen al bij 7.500km.. Of.. Wanneer de kleppentrein bij koud niet meer hoorbaar tikkelt, maak ik mij zorgen over de klepspeling..
Bij het blok van de sloper die Maximus86 en ik onlangs hebben gekocht was ook een drijfstanglager compleet aan gort. Kortom beter maar geen oliemodificatie monteren maar gewoon goed en tijdig onderhoud, dwz kleppenstellen olie en filter om de 6000 km.Oliemodificatie bij een 1000 zou ik mee oppassen. Niet elke modificatie heeft het gewenste effect. Als er te veel olie naar de nokkenassen wordt geleid gaat dat ten koste van de olietoevoer naar de krukas en drijfstangen.. Ik heb al veel 1000 blokken verschroot daar de drijfstang en krukas van de 4e (de laatste in de oliegallerij) naar z'n grootje zijn gedraaid..
Oliemodificatie bij een 1000 zou ik mee oppassen. Niet elke modificatie heeft het gewenste effect. Als er te veel olie naar de nokkenassen wordt geleid gaat dat ten koste van de olietoevoer naar de krukas en drijfstangen.. Ik heb al veel 1000 blokken verschroot daar de drijfstang en krukas van de 4e (de laatste in de oliegallerij) naar z'n grootje zijn gedraaid..
1/4 steel line is not normally used in the traditional drill and tap. It uses an an4 feeder to two an3 lines. The 2 line mod from the v4market uses two an3 lines.
Standard an4 and an3 lines are what Dave uses. 3/16 and 1/8. From the case it goes 1/8 npt to an4 adapter, an4 90 to 1/8 npt (24 inches for V65) to 1/8 npt to two an3 T to two an3 lines. Dave has the an3 lines with big banjo's on them but on EBay you can find 6 inch an3 lines and put big banjos on them.
Maar ondanks al deze maatregelen zou beveel je niet aan om 'em op een 1000 te monteren?In wezen zou de binnendiameter van de olieleiding geen invloed hebben daar de restrictie in de ingang van de koppen zit en aanvullend zitten er restricties in de lager kappen van de nokkenassen.. Dus dikkere en dunnere leidingen maken hier tijdens de motorloop geen verschil. Ook de banjo's niet.
Waar zit dan wel verschil in ?? Bij grotere diameters leidingen zakt bij stilstand de olie terug in het motorblok. Bij koude start ontstaat er dan mogelijk schade doordat de nokkenassen even "droog" lopen. DD (Dave Dodge) schrijft voor om niet boven de 3mm in doorlaat te gaan. Daaronder blijft de olie in de leiding aanwezig.
Jan ARTC132 heeft de adapters en leidingen van mijn versie. Deze versie is afgeleid van de oliemod van DD. Ik ben alleen afgeweken van de maat banjo's en de verbindingen. De DD versie heeft een kniestuk in de adapter. Deze moet met teflontape of ander dichtingsmateriaal in de adapter worden gedraaid. Ik heb daar een banjo verbinding gemaakt. Ook heb ik de originele honda maat voor de banjo gekozen. Normaal is de originele banjo bij de koppen dikker. De geleverde DD versie is 2mm dunner waardoor deze met de originele kopbout niet afdicht. Je moet dan maar extra ringen gebruiken. Nu kun je (en je moet zelfs door de vorm) de originele kopbout gebruiken zonder de extra ringen.
De
In wezen zou de binnendiameter van de olieleiding geen invloed hebben daar de restrictie in de ingang van de koppen zit en aanvullend zitten er restricties in de lager kappen van de nokkenassen.. Dus dikkere en dunnere leidingen maken hier tijdens de motorloop geen verschil. Ook de banjo's niet.
Waar zit dan wel verschil in ?? Bij grotere diameters leidingen zakt bij stilstand de olie terug in het motorblok. Bij koude start ontstaat er dan mogelijk schade doordat de nokkenassen even "droog" lopen. DD (Dave Dodge) schrijft voor om niet boven de 3mm in doorlaat te gaan. Daaronder blijft de olie in de leiding aanwezig.
Jan ARTC132 heeft de adapters en leidingen van mijn versie. Deze versie is afgeleid van de oliemod van DD. Ik ben alleen afgeweken van de maat banjo's en de verbindingen. De DD versie heeft een kniestuk in de adapter. Deze moet met teflontape of ander dichtingsmateriaal in de adapter worden gedraaid. Ik heb daar een banjo verbinding gemaakt. Ook heb ik de originele honda maat voor de banjo gekozen. Normaal is de originele banjo bij de koppen dikker. De geleverde DD versie is 2mm dunner waardoor deze met de originele kopbout niet afdicht. Je moet dan maar extra ringen gebruiken. Nu kun je (en je moet zelfs door de vorm) de originele kopbout gebruiken zonder de extra ringen.
De
De benzineleiding zat zo. Of dat echt de bedoelig is zo weet ik ook niet. Ik denk dat 8mm slang wel past aan de brandstofpomp, maar niet aan het filter en de carb. Daar hoort een verloop tussen, en die.......is er niet.Netjes gerepareerd die kuip. Hecht dat allemaal wel netjes aan elkaar? Welke lijm heb je gebruikt?
De benzineleiding is gewoon standaard 8mm leiding, geen hogedruk voor zover ik weet, dus dat kan je bij elke autoboer gewoon vinden. Wel een interessant knutselwerk . Vergis ik mij, of zit je benzinepomp omgekeerd gemonteerd? Normaal moeten de leidingen toch langs de kant van de regulator lopen?
Ben benieuwd wat daar op zat.Reserve is altijd goed
Ik dacht dat het enkel 8mm was, kan eens kijken, ik heb de slangen van de sloop VF hier ook nog liggen.
Ik zal eens kijken wat ik bij een automaterialen handel voor verloopstukken kan krijgen en wat ze daar voor slang hebben. Vooraf eens de diameter van de aansluitnippels her en der meten.Heb in de vuilnisbak moeten graven, maar wat ik kon terugvinden was allemaal dikwandige 8mm slang. Sommige stukken zijn omvlochten, ik vermoed als bescherming tegen de hitte van het blok?
:edit: sommige modellen hadden blijkbaar andere diameters van slang. 8mmen 10mm
http/honda.vf1000.com/forum/index.php/topic,1426.0.html?fb_ref=Default
Vandaag de kuip eens onderhanden genomen. Verbindingsstuk tussen links en rechts is gescheurd.
[~[url="http/i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Gerommel/Afb1571_MF_zpsbv5hvtwg.jpg"]afbeelding~][/URL]
Gelijmd met 2 componentenlijm en stukje aluminium ter versteviging.
[~[url="http/i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Gerommel/Afb1572_zpstlfll5bw.jpg"]afbeelding~][/URL]
Benzineleidingen zal ik moeten vervangen. Zitten nu met een soort vulcaniserend rubber aan elkaar.
[~[url="http/i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Gerommel/Afb1574_MF_zpss5fzfhgj.jpg"]afbeelding~][/URL]
Bedankt voor de opmerking/advies.Dat kuipverbindingsstuk is gewoon ABS toch? Had je dat niet mooier en beter met MEK kunnen smelten? Of met de soldeerbout? Of zo :
ipv die speciale staafjes toevoegmateriaal kun je daar ook gewoon een stukje ABS voor nemen van een oude kuip bijv. Misschien een tip voor de volgende keer
Klinkt goed. Kunnen we meten. Ik ga zo nog ff een extra slangklem op de radiateur zetten. Lekte zo al zonder op druk te zijnIk heb ergens halverwege maart alles binnen (oliedruk meter en alle loodgieterij die er bij komt kijken), dan kom ik nog eens op de koffie