Gevaarlijke weggebruikers en examens

Meer examen = Minder rijvaardig

  • Zij kunnen later even goed rijden als alle anderen

    Stemmen: 68 49,3%
  • Zij hebben later minder inzicht in het verkeer

    Stemmen: 10 7,2%
  • Zij hebben later een mindere voertuigbeheersing

    Stemmen: 2 1,4%
  • Inzicht en voertuigb. zal altijd meer moeite kosten

    Stemmen: 29 21,0%
  • >6-8x deze mensen moeten eigenlijk niet op de weg.

    Stemmen: 29 21,0%

  • Totaal aantal stemmers
    138

EGeen

Die hard MF'er
5 sep 2008
887
0
Buitenpost
Geachte mensen,

Dit topic is gemaakt vanwege de beginnende discussie in het "Welke-rare-vraag-kreeg-jij-van-een-koekblikker-Deel-9"-Topic(Blz 9). Het gaat hier over de rijvaardigheid van de mensen die meerdere keren over hun examen hebben moeten doen.

De stelling:
Iedereen die meer dan 3 keer voor hun rijexamen heeft moeten gaan is een gevaarlijkere mindere weggebruiker dan mensen die hem in 1 á 2 keer heeft gehaald.

Ik ben benieuwd :+
 
Laatst bewerkt:
Iedereen die niet binnen 12 maanden na zijn/ haar geboorte heeft leren lopen is een gevaarlijkere voetganger dan iemand die dat binnen 12 maanden heeft geleerd..... :+

Je leert pas rijden na je examen...

edit: als ik het nou de 2e keer heb gehaald, heb ik het dan in 2 a 3 keer of in 1 a 2 keer?

:X Sorry, ik heb teveel tijd
 
Laatst bewerkt:
dat zou lekker zijn..

toen ik destijds mijn auto-rijbewijs ging halen had ik ongelofelijk faalangst, een verkeerde blik van de examinator en ik sloeg dicht, ik heb er dan ook 5 keer over gedaan...

mn motorrijbewijs had ik met 16 lessen en 2,5 maand alles in 1 keer...

maar dan ben ik dus toch een gevaarlijke weggebruiker? :P
 
Om af te trappen:

Theorie en praktijk zit verschil tussen, theorie is gewoon makkelijk te doen in 1 a 2 keer.
Praktijk kan het iedereen wel eens tegenzitten, maar om nou vaker dan 4/5 keer ervoor te moeten is opzich wel erg veel... En jah, ik ken ook iemand die er 9x(!) voor heeft moeten gaan. (en 4 en 5 keer).. en durf wel hardop te zeggen dat na die 9 keer de rijvaardigheid nou ook niet echt optimaal te noemen was.. (wellicht is dat nu anders, maar heb diegene al jaren niet meer gezien)

Dat wil niet zeggen dat mensen die hem in 1x heeft gehaald nou per direct beter rijden, maar het talent om te kunnen rijden en kritisch te kunnen zijn hebben deze mensen vaak/soms wel.

Het verhaaltje van faalangst, kan ik gedeeltelijk mee inkomen, en ook zenuwen kunnen tegenwerken. Maar ook op de weg na het behalen van het rijbewijs zullen er momenten kunnen voordoen om rustig te moeten blijven. Toch?
Natuurlijk helpt het aantal lessen wel, teveel rijlessen en in 1x slagen heeft natuurlijk dezelfde uitwerking
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zegt het wel degelijk iets over hoeveel aanleg je hebt voor het rijden, in dat opzicht ben ik er wel mee eens, maar als je als mindere rijder netjes en rustig rijd ben je een minder gevaarlijke rijder dan een snelheids maniak die denkt goed te kunnen rijden....

natuurlijk komt iedereen hier met voorbeelden van mensen die het in 1x gehaald hebben en meteen een ongeluk hebben gehad, of mensen die 4x gezakt zijn en nooit een ongeluk hebben gehad, maar mij maak je niet wijs dat als je 3x zakt voor je examen dat je veel aanleg hebt voor het rijden...
 
dat zou lekker zijn..

toen ik destijds mijn auto-rijbewijs ging halen had ik ongelofelijk faalangst, een verkeerde blik van de examinator en ik sloeg dicht, ik heb er dan ook 5 keer over gedaan...

mn motorrijbewijs had ik met 16 lessen en 2,5 maand alles in 1 keer...

maar dan ben ik dus toch een gevaarlijke weggebruiker? :P


:Y


large



:W
 
Om af te trappen:

Theorie en praktijk zit verschil tussen, theorie is gewoon makkelijk te doen in 1 a 2 keer.
Praktijk kan het iedereen wel eens tegenzitten, maar om nou vaker dan 4/5 keer ervoor te moeten is opzich wel erg veel... En jah, ik ken ook iemand die er 9x(!) voor heeft moeten gaan. (en 4 en 5 keer).. en durf wel hardop te zeggen dat na die 9 keer de rijvaardigheid nou ook niet echt optimaal te noemen was.. (wellicht is dat nu anders, maar heb diegene al jaren niet meer gezien)

Dat wil niet zeggen dat mensen die hem in 1x heeft gehaald nou per direct beter rijden, maar het talent om te kunnen rijden en kritisch te kunnen zijn hebben deze mensen vaak/soms wel.

Het verhaaltje van faalangst, kan ik gedeeltelijk mee inkomen, en ook zenuwen kunnen tegenwerken. Maar ook op de weg na het behalen van het rijbewijs zullen er momenten kunnen voordoen om rustig te moeten blijven. Toch?
Natuurlijk helpt het aantal lessen wel, teveel rijlessen en in 1x slagen heeft natuurlijk dezelfde uitwerking

volgens mij zegt het wel degelijk iets over hoeveel aanleg je hebt voor het rijden, in dat opzicht ben ik er wel mee eens, maar als je als mindere rijder netjes en rustig rijd ben je een minder gevaarlijke rijder dan een snelheids maniak die denkt goed te kunnen rijden....

natuurlijk komt iedereen hier met voorbeelden van mensen die het in 1x gehaald hebben en meteen een ongeluk hebben gehad, of mensen die 4x gezakt zijn en nooit een ongeluk hebben gehad, maar mij maak je niet wijs dat als je 3x zakt voor je examen dat je veel aanleg hebt voor het rijden...

heb er na het examen ook nooit meer last van gehad..

en ach misschien heb ik geen aanleg voor het rijden, heb wel 3 jaar als privé chauffeur gewerkt en in de duurste auto's gereden maar dat zal vast zijn omdat ik nie kan rijden :z _O-
 
ik heb beide rijbewijzen in 1 keer gehaald beide in 1 jaar, betekent dat dan dat ik geen gevaarlijke weggebruiker kan zijn ?

Ik denk dat als je met menig clubje hier een keer een dijk overjaagt dat er geen 1 tussen zit die zich gedraagt zoals Koos Spee dat graag ziet.

Beetje een rare stellig Egeen
 
ik heb beide rijbewijzen in 1 keer gehaald beide in 1 jaar, betekent dat dan dat ik geen gevaarlijke weggebruiker kan zijn ?

Ik denk dat als je met menig clubje hier een keer een dijk overjaagt dat er geen 1 tussen zit die zich gedraagt zoals Koos Spee dat graag ziet.

Beetje een rare stellig Egeen

Ik ga enkel in op de discussie die gaande was in een topic die daarvoor niet bedoeld is..

Ikzelf zeg niet dat mensen die hem in 1x halen niet gevaarlijk kunnen of zullen zijn. Of dat mensen die hem na 4-5 keer hebben gehaald altijd minder zijn en/of zelfs niet beter kunnen rijden. :Y
 
Om af te trappen:

Theorie en praktijk zit verschil tussen, theorie is gewoon makkelijk te doen in 1 a 2 keer.
Praktijk kan het iedereen wel eens tegenzitten, maar om nou vaker dan 4/5 keer ervoor te moeten is opzich wel erg veel... En jah, ik ken ook iemand die er 9x(!) voor heeft moeten gaan. (en 4 en 5 keer).. en durf wel hardop te zeggen dat na die 9 keer de rijvaardigheid nou ook niet echt optimaal te noemen was.. (wellicht is dat nu anders, maar heb diegene al jaren niet meer gezien)

Dat wil niet zeggen dat mensen die hem in 1x heeft gehaald nou per direct beter rijden, maar het talent om te kunnen rijden en kritisch te kunnen zijn hebben deze mensen vaak/soms wel.

Het verhaaltje van faalangst, kan ik gedeeltelijk mee inkomen, en ook zenuwen kunnen tegenwerken. Maar ook op de weg na het behalen van het rijbewijs zullen er momenten kunnen voordoen om rustig te moeten blijven. Toch?
Natuurlijk helpt het aantal lessen wel, teveel rijlessen en in 1x slagen heeft natuurlijk dezelfde uitwerking

Maar dan vind ik nog wel dat er een verschil in zit of je 3x af moet rijden of 9x.

En ik vind dat van zenuwen op een examen of een 'stress'moment op de weg ook een groot verschil. Ik heb zelf zowel voor auto als motor het geen van beide in 1x gehaald waar zenuwen echt grotendeels de oorzaak van waren. Inmiddels bijna 2 jaar autorbw en 1 jaar motor, en nooit zulke zenuwen gehad als voor een examen. Tijdens het rijden maak je je niet vantevoren druk over eventuele situaties die gaan ontstaan, en gebeurt er een moeilijke situatie handel je zoals het je ingeeft en daarna ben je blij dat het goed is afgelopen. Dat is niet te vergelijken met vooraf een examen al zenuwachtig zijn en tijdens het rijden hele tijd weten dat je nauwlettend in de gaten wordt gehouden over hoe je doet.
 
de stelling is ook wel iets raar ja, gevaarlijke weggebruiker zijn heeft niets met je rijvaardigheid te maken, maar meer met je gedrag, mijn oma van 80 rijd nog steeds met de auto, dingen zoals inparkeren gaat steeds moeilijker, maar een hele gevaarlijke weggebruiker is ze (nog) niet, zolang je maar rustig aan doet (kan wel irritant zijn op bijv de snelweg ) :P
 
Maar dan vind ik nog wel dat er een verschil in zit of je 3x af moet rijden of 9x.

En ik vind dat van zenuwen op een examen of een 'stress'moment op de weg ook een groot verschil. Ik heb zelf zowel voor auto als motor het geen van beide in 1x gehaald waar zenuwen echt grotendeels de oorzaak van waren. Inmiddels bijna 2 jaar autorbw en 1 jaar motor, en nooit zulke zenuwen gehad als voor een examen. Tijdens het rijden maak je je niet vantevoren druk over eventuele situaties die gaan ontstaan, en gebeurt er een moeilijke situatie handel je zoals het je ingeeft en daarna ben je blij dat het goed is afgelopen. Dat is niet te vergelijken met vooraf een examen al zenuwachtig zijn en tijdens het rijden hele tijd weten dat je nauwlettend in de gaten wordt gehouden over hoe je doet.

:^
 
Wat is dat nou weer voor praat :?

Ik ben zelf een paar keer gezakt voor zowel A als B Terwijl ik al ruim voldoende kon rijden.
Er zijn ook mensen met dingen als examen stress. Zo ben ik ook al vaak gezakt voor vakdiploma's. Had ik dan maar putjesschepper op zee moeten worden?

Ik rij zelf nog altijd schade vrij, Maar ik ken ook mensen die alles geweldig in één keer halen om vervolgens binnen 3 kilometer hun eerste ongeluk te hebben.
Het zegt dus helemaal niets.

Ik wil hier even nog wel een aanvulling bij geven.

Zoals de meeste van ons werd er bij ons ook twee aan twee gelest. Nadat mijn eigen rijmaatje haar rijbewijs had werd ik samen gezet met iemand die ook al voor de 5 keer op ging. met meer dan 100 lessen achter de kiezen. Er was mij al medegedeeld dat het niet een echt natuurtalent betrof. Ongeveer halverwege de les vergat hij dus ook te stoppen voor een rood verkeerslicht en reed mij dus bijna over de voet.

Er zijn dus mensen die het echt niet zullen leren. Het zou mij ook verbazen als die ooit het rijbewijs nog hebben weten te bemachtigen.
 
Maar dan vind ik nog wel dat er een verschil in zit of je 3x af moet rijden of 9x.

En ik vind dat van zenuwen op een examen of een 'stress'moment op de weg ook een groot verschil. Ik heb zelf zowel voor auto als motor het geen van beide in 1x gehaald waar zenuwen echt grotendeels de oorzaak van waren. Inmiddels bijna 2 jaar autorbw en 1 jaar motor, en nooit zulke zenuwen gehad als voor een examen. Tijdens het rijden maak je je niet vantevoren druk over eventuele situaties die gaan ontstaan, en gebeurt er een moeilijke situatie handel je zoals het je ingeeft en daarna ben je blij dat het goed is afgelopen. Dat is niet te vergelijken met vooraf een examen al zenuwachtig zijn en tijdens het rijden hele tijd weten dat je nauwlettend in de gaten wordt gehouden over hoe je doet.

helemaal mee eens eigenlijk, en ik kan me voorstellen dat als je zenuwachtig bent op bepaalde momenten het niet altijd optimaal doet. Maar om eerlijk te zijn was ik ook zenuwachtig op de examens, maar heb ze wel gehaald. Al heeft dat wel inbreuk gemaakt op mijn rijden. Wil niet zeggen dat ik meteen slecht reed, maar reed anders. Ten tijde van mijn BE was ik zenuwachtig omdat ik wist dat ik het nog niet 100 punten onder controle had. Hierdoor ben ik ook gezakt. Ik wil van mijzelf weten bij een examen dat ik het ook kan, en dat natuurlijk uitstralen. Dit geeft ook een goede indruk bij examinator. A & B was ook zenuwachtig, maar deze wel in 1x gehaald. als dat 2 hooguit 3x zou zijn, zou ik er niet meteen van opkijken, soms heb je gewoonweg pech, maar als je kan rijden laten ze je echt wel slagen. En heb het echt niet makkelijk gehad tijdens de examens.
 
Oneens: ik heb mijn B in 2 keer gehaald, eerste keer hebben ze me laten zakken omdat ik teveel twijfelde, 2e keer mocht ik buitenweggetjes rijden en kon lekker gassen.
Rij nu 3.5 jaar rond en heb geen enkel ongeluk veroorzaakt.

Mijn broertje heeft het rijbewijs in 1 keer gehaald en heeft nu al 5 ongelukken veroorzaakt in 2 jaar tijd.
 
volgens mij zegt het wel degelijk iets over hoeveel aanleg je hebt voor het rijden, in dat opzicht ben ik er wel mee eens, maar als je als mindere rijder netjes en rustig rijd ben je een minder gevaarlijke rijder dan een snelheids maniak die denkt goed te kunnen rijden....

natuurlijk komt iedereen hier met voorbeelden van mensen die het in 1x gehaald hebben en meteen een ongeluk hebben gehad, of mensen die 4x gezakt zijn en nooit een ongeluk hebben gehad, maar mij maak je niet wijs dat als je 3x zakt voor je examen dat je veel aanleg hebt voor het rijden...

;)
 
Het aantal keer dat je op moet voor examen hangt direct samen met de financiële situatie bij het CBR.

In één keer slagen is slechte business voor die lui.

je deed niks fout, maar met een paar lessen en nog één keertje op examen dan gaat het vast goed ..
 
helemaal mee eens eigenlijk, en ik kan me voorstellen dat als je zenuwachtig bent op bepaalde momenten het niet altijd optimaal doet. Maar om eerlijk te zijn was ik ook zenuwachtig op de examens, maar heb ze wel gehaald. Al heeft dat wel inbreuk gemaakt op mijn rijden. Wil niet zeggen dat ik meteen slecht reed, maar reed anders. Ten tijde van mijn BE was ik zenuwachtig omdat ik wist dat ik het nog niet 100 punten onder controle had. Hierdoor ben ik ook gezakt. Ik wil van mijzelf weten bij een examen dat ik het ook kan, en dat natuurlijk uitstralen. Dit geeft ook een goede indruk bij examinator. A & B was ook zenuwachtig, maar deze wel in 1x gehaald. als dat 2 hooguit 3x zou zijn, zou ik er niet meteen van opkijken, soms heb je gewoonweg pech, maar als je kan rijden laten ze je echt wel slagen. En heb het echt niet makkelijk gehad tijdens de examens.

Ik reed met examens ook heel anders dan tijdens lessen. Waarom? Geen idee. Ging gewoon rare dingen doen waarvan ik daarna ook zoiets had van waarom doe ik dat?
Wil niet zeggen dat je niet kan rijden.

Sowieso vind ik het een rare stelling. Sommige mensen hebben vet veel lessen en slagen dan in 1x, anderen met minder lessen doen er 2x over. Ben je dan echt een gevaarlijke weggebruiker? Denk het niet, dan zouden de wegen knap onveilig zijn. Een gevaarlijke weggebruiker wordt je pas ná het behalen van je rijbewijs, hoe je je geleerde dingen in de praktijk toe gaat passen (of juist niet).
 
Ben helemaal mee eens dat de ervaring en hoe je ermee omgaat het je maakt tot een betere of mindere weggebruiker...

Maar wat is dat een betere stelling/poll volgens jullie?

Trouwens de opmerking over CBR dat ze expres mensen laten zakken hek nooit geloofd, en vind ik ook dikke kolder..
 
Terug
Bovenaan Onderaan