PallieMonster
MF'er
Heb zelf 3x mijn examen moeten doen. 1e keer hield ik niet genoeg afstand, 2e keer hield ik niet genoeg afstand, 3e keer hield ik genoeg afstand!
Ben ik nu gevaarlijk?
Ben ik nu gevaarlijk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik val je hier niet persoonlijk op aan. Maar dat vind ik wel het grote probleem in Nederland op dit moment. Als het niet lukt bij iemand worden er allerlei redenen gezocht waarom het niet lukt. De rijschool deugt niet, examinator had zijn dag niet, de theorie bevat te moelijke nederlandse taal etc. Sommigen mensen zijn gewoon niet geschikt om deel te nemen aan het verkeer, of hebben echt uitgebreide training nodig om het zich eigen te maken.
Nee, maar weet je wat het nu is. het cbr moet je vertellen dat je klaar bent om aan het verkeer deel te nemen. En het is de taak van de rijschoolhouder om je eventueel te vertellen dat het niet voor je is weggelegd. Op een gegeven moment houd het gewoon op. Als er drie instructeurs tegen je zeggen dat het hem niet gaat worden en je bent al een keer of tien gezakt. Dan kan je toch ook bij je zelf eens te raden gaan.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je stelling is wel grappig. De meeste ongelukken worden procentueel veroorzaakt door jonge mannen tussen de 18 en 25 jaar. Dus van jou uit geredeneerd wordt de minimum leeftijd waarop je, als man je rijbewijs kan halen, wordt verhoogd naar 25 jaar.
Zo lust ik er nog wel een paar.
Terzijde: op basis waarvan denk je dat je deze stelling te kunnen bewijzen. Is er enig bewijs voor dat dit bij zal dragen aan de verkeersveiligheid?
Denk je niet dat onze regelzieke overheid dit zelf niet zou bedenken als het werkelijk aantoonbaar zou werken.
Jij bent trouwens vast ook voorstander van de kilometerheffing nu je zo gemakkelijk het geld van anderen uitgeeft aan zaken waarvan niet bewezen is dat ze werken maar wel grote kosten voor de samenleving impliceren.
Nog even een linkje voor je. Kijk even naar het grafiekje over de verkeersslachtoffers.
In mijn ogen is het wel of niet slagen grotendeels een spelletje van het CBR.
Voor mijn A was ik in één keer geslaagd, examen door de gutsende regen, langs de files en ook nog eens een ongeluk op een kruispunt met meerdere voertuigen.
Eigenlijk konden ze me dus niet goed genoeg peilen om een definitief oordeel te treffen, maar ik was wél in 1 keer geslaagd.
Voor mijn B was het een verhaal apart. De eerste keer was ik verkeersinzichtelijk nog niet voorbereid, dus daar heb ik geen problemen mee.
De tweede keer ging prima, tot er op een t-splitsing een ford transporter-busje precies op de hoek geparkeerd stond waardoor ik een aankomende fiat panda niet aan kon zien komen. Ik alsnog in de remmen, maar volgens de examinator stond ik al tever op het kruispunt en moest ik maar door rijden. Gezakt.
De derde keer ging ook nagenoeg prima, tot ik een bus inhaalde die bij een halte mensen binnen liet. Op moment dat ik er al naast zat en de bus al voor ongeveer een kwart voorbij was, deed deze zijn richtingaanwijzer aan. Weer gezakt, ik had de bus voor moeten laten gaan.
En dan? Die auto die toen achter me zat in gevaar brengen en mogelijk een ongeluk veroorzaken? Nee dank je.
Daardoor had ik er de vierde keer al helemaal de brui in. Afrijden ging niet lekker, en wéér om een of andere k*treden, ik keek veel te vroeg (beter te vroeg dan te laat, niet?)...
De vijfde keer 'voor het rijk' afgereden, zonder opmerkingen of bijzonderheden. De examinator snapte niet dat ik na 2-3 keer proberen al klaar was.
Daarom zeg ik, het CBR speelt gewoon een spelletje met je. Eerst lekker dik laten lappen, dan krijg je als je geluk hebt na 3-4-5 keer je papiertje eindelijk. Stelletje naaiers.
Het zijn inderdaad vaak van die "kleine dingetjes" als net niet genoeg spiegelen of vooruitkijken maar waarmee je wel een hoop pleuris kan veroorzaken.
Zelf ben ik van mening dat je 1x kan zaken wegens examenstress, een 2e keer zou het al minder moeten zijn maar ala, en de 3e keer moet je het toch echt wel halen. Helemaal van de zotte vind ik dat je de 4e keer (of was het de 5e) onder andere omstandigheden op mag om toch je rijbewijs te halen. Dan hoor je gewoon niet in het verkeer thuis imho.
Ook dat schadevrij rijden wat veel mensen als argument gebruiken vind ik niks zeggend. Ken een aantal mensen die al jaren schadevrij rijd, al is het alleen maar omdat ze geluk hebben dat de weggebruikers om hun heen zo goed opletten...
Geachte mensen,
Dit topic is gemaakt vanwege de beginnende discussie in het "Welke-rare-vraag-kreeg-jij-van-een-koekblikker-Deel-9"-Topic(Blz 9). Het gaat hier over de rijvaardigheid van de mensen die meerdere keren over hun examen hebben moeten doen.
De stelling:
Iedereen die meer dan 3 keer voor hun rijexamen heeft moeten gaan is eengevaarlijkeremindere weggebruiker dan mensen die hem in 1 á 2 keer heeft gehaald.
Ik ben benieuwd
In mijn ogen is het wel of niet slagen grotendeels een spelletje van het CBR.
Voor mijn A was ik in één keer geslaagd, examen door de gutsende regen, langs de files en ook nog eens een ongeluk op een kruispunt met meerdere voertuigen.
Eigenlijk konden ze me dus niet goed genoeg peilen om een definitief oordeel te treffen, maar ik was wél in 1 keer geslaagd.
Verder verhaal over examen..
Zoals al een aantal keer gezegd: een goede of juist mindere motorrijder wordt je ná het behalen van je rijbewijs! en dan niet het aantal km/jaar maar vooral ook hoe ga je om met de opgedane ervaringen in het verkeer, in ppositieve en negatieve zin.
De eerste paar 100 km die ik maakte ná het behalen van mijn A, heb ik toch behoorlijk wat "schoonheidsfoutjes" gemaakt Terwij ik volgens de stelling een van de betere motorrijders zou moeten zijn (8 lessen, in 1 keer geslaagd )
De stelling.
Ik vind dat er wel een regeling mag komen de mensen minimaal een X aantal uur moeten hebben gereden om in aanmerking te komen voor het rijbewijs. dit boven op het examen zelf. Zie het maar als ervaringsdeskundigheid.
het kan nu zo zijn dat je 10 keer lest met mooi weer en dan je examen haalt met mooi weer. om vervolgens met de eerste de beste herfststorm in de vangrail te belanden.
Je ziet het hier op MF ook, Topics als "hoe haal je het water van je vizier tijdens het rijden" etc.
Interessante reactie, je voelt je in ieder geval zeer aangevallen, en zo was het niet bedoeld. Ik wilde alleen mijn kijk op de zaak geven.
Ter informatie ik val net niet meer binnen de risicogroep(26), dat wilde je blijkbaar graag weten. Je aangedragen onderzoek raakt volgens mij kant nog wal want in deze statistieken worden niet het aantal gereden kilometers meegenomen. De grafiek zou er wel eens compleet anders uit kunnen zien als het aantal kilometers wat gereden werd in een bepaalde leeftijdscategorie werd uitgezet tegen het aantal ongevallen.
Ik vind het wel erg opvallend dat je mijn stuk op een manier hebt uitgelegd zoals jou dat het beste uit komt. Ik heb gezegd dat de eisen aan een examen hoger mogen en dat het mij niet uitmaakt waar de verliezen vallen. Dus of dat bij de 65+ valt of bij de 18-25 maakt mij niet uit. Jij vertaalt dit naar dat ik bepaalde leeftijdsgroepen uit zou willen sluiten? Dit is absoluut niet wat ik heb gezegd.
Het lijkt mij aannemelijk dat als je de risicogroep verkleind je ook het risico verkleind, ik heb daar uiteraard geen wetenschappelijke studie van. En zoals elke wetenschapper weet zijn resultaten altijd op een bepaalde manier weer te geven zodat ze het uiteindelijke doel ondersteunen.
Boven de 65 lijkt het mij verstandig om vaker te testen aangezien de fysieke gesteldheid van mensen van boven de 65 toch wat sneller achteruit gaat dan bij mensen onder de 65.
Wat betreft rekeningrijden, tja dat is erg lastig, de mooiste oplossing zou mijjn inziens zijn om de accijns op brandstof te verhogen. Hiermee los je het verschil in nieuwprijs van auto's binnen de EU op (geen BPM), en betalen de grootste vervuilers ook de meeste belasting. Probleem hiermee is dat alle mensen die aan de grens wonen dan in het buitenland gaan tanken omdat een liter benzine meer dan 2,10 euro zou moeten gaan kosten. De gevolgen hiervan kun je zelf wel bedenken.
Kortom er is geen makkelijke oplossing voor. De kilometerheffing is wat mij betreft een administratieve draak, maar de vraag is of het zonder die draak opgelost kan worden?
Ik vraag mij wel eens af waarom wij in Nederland zo afhankelijk zijn van onze melkkoe terwijl dat in onze buurlanden niet net zo is? Wij betalen niet minder belasting, dus waar gaat dat geld allemaal naar toe?