Gevaarlijke weggebruikers en examens

Meer examen = Minder rijvaardig

  • Zij kunnen later even goed rijden als alle anderen

    Stemmen: 68 49,3%
  • Zij hebben later minder inzicht in het verkeer

    Stemmen: 10 7,2%
  • Zij hebben later een mindere voertuigbeheersing

    Stemmen: 2 1,4%
  • Inzicht en voertuigb. zal altijd meer moeite kosten

    Stemmen: 29 21,0%
  • >6-8x deze mensen moeten eigenlijk niet op de weg.

    Stemmen: 29 21,0%

  • Totaal aantal stemmers
    138
Mijn antwoord:

Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen het gevaar op de weg en het aantal examens van de weggebruiker.
 
heb hier mn A in 1x gehaald... B komt ooit nog wel
kan wel zeggen dat ik waarschijnlijk voor B de eerste keer zak, omdat ik er een pittige/onrustige rijstijl op na zal houden :)

Men rijdt hoe die rijdt... de enige manier om beter te leren rijden is openstaan voor kritiek (en met anderen meerijden die beter kunnen rijden dan jij).

bochten pakken leer je beter als je met een groepje meerijdt die jou het eea wil leren, dan wanneer je zelf op onderzoek uitgaat :)
 
Ik ben het er mee eens dat je pas leert rijden NA het examen .
En ook dat het van andere factoren dan kunde kan afhangen of je slaagt in een keer .
Maar of de types die pas de 6e keer slagen maar willen gaan rijden op tijden dat ik niet op de weg ben , want ik vertrouw ze voor geen meter !

En die petjes die 10 x over hun theorie doen wil ik ook niet in m'n buurt .
 
Grappig dat je dat zo stelt over die petjes. Mijn koters zaten op een tweetalig VWO, waar je dus toentertijd alleen op kwam als je echt bijdehand was. Echter, het merendeel van de jongelui dacht, die theorie da's zoooo simpel, dat een ruime meerderheid er meerdere keren voor gezakt is.

En ze droegen geen petjes :)
Ik ken er een bij, hoogbegaafd, haalde alles in een keer. Maar mijn kinderen durven nauwelijks bij hem in de auto want de wereld gaat aan hem voor bij. Ook als hij voor de 57e keer naar huis rijdt, op dezelfde route, moet de navigatie aan, anders komt ie er niet aan. En hij rijdt alsof hij met een rally bezig is.
 
Denk niet dat je kunt stellen dat in 1 of 2x slagen wel een goede rijder is en anders niet.
Dat zou betekenen dat ik wel een goede auto rijder ben, maar geen goede motor rijder. Het examen zegt immers ook niet alles. Je kan maar net de pech hebben en om lullige dingen zakken, terwijl een ander met grote(re) fouten wel slaagt.
En dan is het aantal lessen even goed van belang. Iemand die een paar keer zakt of meer lessen nodig heeft is misschien geen natuur talent, maar denk dat het op lange termijn in beide gevallen een goede bestuurder kan zijn. Zo kan een natuurtalent die met weinig lessen en in 1x slaagt ook een gevaar op de weg zijn.
Tot het examen leer je een grote basis en voornamelijk de voertuigbeheersing, maar na flink wat uren op de weg gereden te hebben (na het examen, zelfstandig) heb je pas echt ervaring opgedaan en dat doe je elke keer weer als je de weg op gaat.
 
Laatst bewerkt:
Het is te kort door de bocht te stellen dat het aanal keren dat iemand examen heeft gedaan bepalend is voor zijn / haar kwaliteiten als bestuurder.
Immers het examen kent teveel toevalligheden, in positieve zin en ook in negatieve zin.
Je kan met evenveel geluk als pech de 1e keer slagen of zakken.

Misschien dat je pas bij 5x of meer pogingen kan stellen dat mensen wat minder handige bestuurders kunnen worden.
Dat is dan zeker geen wet van Meden en Perzen; rijden leer je pas al doende, nadat je je RBW hebt gehaald.
 
Trouwens de opmerking over CBR dat ze expres mensen laten zakken hek nooit geloofd, en vind ik ook dikke kolder..

Ik ben daar niet zo zeker van. CBR kan zo zijn eigen inkomsten bepalen, welke tent wil dat nou niet? Wie controleert de controleurs?

(Heb alle auto- en motorexamens in 1 keer gehaald)
 
Om te zeggen dat dit mindere weggebruikers zijn later weet ik niet. Maar op dit moment zijn ze dat zeker, anders waren ze wel direct geslaagd.

De beste oplossing voor zulke mensen lijkt mij na 2 á 3 keer zakken 5 jaar verbannen. Probeer het maar als je wat volwassener bent. :)
 
Om te zeggen dat dit mindere weggebruikers zijn later weet ik niet. Maar op dit moment zijn ze dat zeker, anders waren ze wel direct geslaagd.

De beste oplossing voor zulke mensen lijkt mij na 2 á 3 keer zakken 5 jaar verbannen. Probeer het maar als je wat volwassener bent. :)

Zijn volgens mij genoeg gevallen aan te wijzen waar het niks te maken heeft met volwassenheid, maar meer wet onzekerheid of aanleg. Moeten we die dan ook verbannen?
We hebben in Nederland gezegd dat iedereen het rijbewijs moet kunnen hebben, gevolg is dus dat ook het kaf tussen het koren gewoon op de weg zit.

Ik denk niet dat er een directe link is tussen aantal keren examen en rijkwaliteiten. Wel denk ik dat iemand zijn aanleg/intelligentie/ruimtelijk inzicht/stressbestendigheid allemaal in meer of mindere mate een rol spelen bij auto/motor rijden.

Ik ben zelf erg voor een strenger examen wat elke 10 jaar wordt afgenomen en boven de 65, iedere 5 jaar afgenomen wordt. En als dat inhoudt dat daardoor 10% van onze medemensen niet meer de weg op kan, dan is dat helaas zo.
 
Laatst bewerkt:
Om te zeggen dat dit mindere weggebruikers zijn later weet ik niet. Maar op dit moment zijn ze dat zeker, anders waren ze wel direct geslaagd.

De beste oplossing voor zulke mensen lijkt mij na 2 á 3 keer zakken 5 jaar verbannen. Probeer het maar als je wat volwassener bent. :)
_O- _O- _O- _O- _O-

of was je serieus..?

in dat geval :')

grappig dat degenen met de grootste bek doorgaans het slechtste rijden...
 
Zijn volgens mij genoeg gevallen aan te wijzen waar het niks te maken heeft met volwassenheid, maar meer wet onzekerheid of aanleg. Moeten we die dan ook verbannen?
We hebben in Nederland gezegd dat iedereen het rijbewijs moet kunnen hebben, gevolg is dus dat ook het kaf tussen het koren gewoon op de weg zit.

Ik denk niet dat er een directe link is tussen aantal keren examen en rijkwaliteiten. Wel denk ik dat iemand zijn aanleg/intelligentie/ruimtelijk inzicht/stressbestendigheid allemaal in meer of mindere mate een rol spelen bij auto/motor rijden.

Ik ben zelf erg voor een strenger examen wat elke 10 jaar wordt afgenomen en boven de 65, iedere 5 jaar afgenomen wordt. En als dat inhoudt dat daardoor 10% van onze medemensen niet meer de weg op kan, dan is dat helaas zo.
Ik ben benieuwd of je nog net zo raar redeneert als je zelf 65 bent.
 
der zit wel iets in die stelling ... maar ook veel niets :P

sommige mensen kunnen gewoon niet rijden, en halen hun rijbewijs met een gelukje, dit is meestal niet de eerste keer maar kan uiteraard ook de eerste keer zijn.

sommige mensen kunnen prima rijden maar zijn bar slecht in examens (stress, nerveus etc etc), die halen het vaak ook pas na vele pogingen maar kunnen minstens zo goed rijden.

Oftewel, hangt heel erg van de persoon af, en veel minder van het aantal keer af.
 
Ik ben benieuwd of je nog net zo raar redeneert als je zelf 65 bent.

Jep... heb het er ook met men pa over gehad, die zit nu rond de 60, hij rijd nog prima.. Maar een dergelijke test zou zeker geen slecht idee zijn volgens hem.

En als je nog prima in staat bent om te rijden, wat heb je dan te vrezen? De mensen die voor dit soort maatregelen iets te vrezen hebben zouden mijn inziens bij zichzelf te raden moeten gaan waar ze in godsnaam mee bezig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis de optie dat iemand die langer over zn rijbewijs heeft gedaan, later misschien wel beter gaat rijden.

Als je iets rustig en stapsgewijs tot je neemt, blijft het denk ik beter hangen.

Misschien zijn mensen die snel hun rijbewijs hebben gehaald wel vaker overmoedig...

Maar je kunt een vraag als deze natuurlijk niet beantwoorden op basis van onderbuikgevoelens. Het is namelijk iets objectief meetbaars, je zou er dus een wetenschappelijk onderzoek naar moeten doen om met een zinnig antwoord te komen.
 
Ik ben zelf erg voor een strenger examen wat elke 10 jaar wordt afgenomen en boven de 65, iedere 5 jaar afgenomen wordt. En als dat inhoudt dat daardoor 10% van onze medemensen niet meer de weg op kan, dan is dat helaas zo.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je stelling is wel grappig. De meeste ongelukken worden procentueel veroorzaakt door jonge mannen tussen de 18 en 25 jaar. Dus van jou uit geredeneerd wordt de minimum leeftijd waarop je, als man je rijbewijs kan halen, wordt verhoogd naar 25 jaar.
Zo lust ik er nog wel een paar.
Terzijde: op basis waarvan denk je dat je deze stelling te kunnen bewijzen. Is er enig bewijs voor dat dit bij zal dragen aan de verkeersveiligheid?
Denk je niet dat onze regelzieke overheid dit zelf niet zou bedenken als het werkelijk aantoonbaar zou werken.

Jij bent trouwens vast ook voorstander van de kilometerheffing nu je zo gemakkelijk het geld van anderen uitgeeft aan zaken waarvan niet bewezen is dat ze werken maar wel grote kosten voor de samenleving impliceren.

Nog even een linkje voor je. Kijk even naar het grafiekje over de verkeersslachtoffers.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je stelling is wel grappig. De meeste ongelukken worden procentueel veroorzaakt door jonge mannen tussen de 18 en 25 jaar. Dus van jou uit geredeneerd wordt de minimum leeftijd waarop je, als man je rijbewijs kan halen, wordt verhoogd naar 25 jaar.
Zo lust ik er nog wel een paar.
Terzijde: op basis waarvan denk je dat je deze stelling te kunnen bewijzen. Is er enig bewijs voor dat dit bij zal dragen aan de verkeersveiligheid?
Denk je niet dat onze regelzieke overheid dit zelf niet zou bedenken als het werkelijk aantoonbaar zou werken.

Jij bent trouwens vast ook voorstander van de kilometerheffing nu je zo gemakkelijk het geld van anderen uitgeeft aan zaken waarvan niet bewezen is dat ze werken maar wel grote kosten voor de samenleving impliceren.

Nog even een linkje voor je. Kijk even naar het grafiekje over de verkeersslachtoffers.

Interessante reactie, je voelt je in ieder geval zeer aangevallen, en zo was het niet bedoeld. Ik wilde alleen mijn kijk op de zaak geven.
Ter informatie ik val net niet meer binnen de risicogroep(26), dat wilde je blijkbaar graag weten. Je aangedragen onderzoek raakt volgens mij kant nog wal want in deze statistieken worden niet het aantal gereden kilometers meegenomen. De grafiek zou er wel eens compleet anders uit kunnen zien als het aantal kilometers wat gereden werd in een bepaalde leeftijdscategorie werd uitgezet tegen het aantal ongevallen.

Ik vind het wel erg opvallend dat je mijn stuk op een manier hebt uitgelegd zoals jou dat het beste uit komt. Ik heb gezegd dat de eisen aan een examen hoger mogen en dat het mij niet uitmaakt waar de verliezen vallen. Dus of dat bij de 65+ valt of bij de 18-25 maakt mij niet uit. Jij vertaalt dit naar dat ik bepaalde leeftijdsgroepen uit zou willen sluiten? Dit is absoluut niet wat ik heb gezegd.
Het lijkt mij aannemelijk dat als je de risicogroep verkleind je ook het risico verkleind, ik heb daar uiteraard geen wetenschappelijke studie van. En zoals elke wetenschapper weet zijn resultaten altijd op een bepaalde manier weer te geven zodat ze het uiteindelijke doel ondersteunen.

Boven de 65 lijkt het mij verstandig om vaker te testen aangezien de fysieke gesteldheid van mensen van boven de 65 toch wat sneller achteruit gaat dan bij mensen onder de 65.

Wat betreft rekeningrijden, tja dat is erg lastig, de mooiste oplossing zou mijjn inziens zijn om de accijns op brandstof te verhogen. Hiermee los je het verschil in nieuwprijs van auto's binnen de EU op (geen BPM), en betalen de grootste vervuilers ook de meeste belasting. Probleem hiermee is dat alle mensen die aan de grens wonen dan in het buitenland gaan tanken omdat een liter benzine meer dan 2,10 euro zou moeten gaan kosten. De gevolgen hiervan kun je zelf wel bedenken.

Kortom er is geen makkelijke oplossing voor. De kilometerheffing is wat mij betreft een administratieve draak, maar de vraag is of het zonder die draak opgelost kan worden?

Ik vraag mij wel eens af waarom wij in Nederland zo afhankelijk zijn van onze melkkoe terwijl dat in onze buurlanden niet net zo is? Wij betalen niet minder belasting, dus waar gaat dat geld allemaal naar toe?
 
Laatst bewerkt:

Om even verder te gaan op je quote uit welke rare vraag kreeg jij van een koekblikker, ik vergelijk geen appels met peren en je hoeft mijn wereldbeeld ook niet te veranderen.

Iedereen heeft last van examenstress. Ben benieuwd wie jij kent die zonder wat voor stress dan ook aan een examen begon. Stress is gerelateerd aan angst. Angst zorgt ervoor dat je denken wordt uitgeschakelt en je alleen nog maar bezig bent met een fight/flight reactie bezig bent (vechten of vluchten). Dit is ook de reden voor een black out tijdens een examen (je moet dan in een keer goed/juist presteren in wat je hebt geleerd)

Je bent dan dus ook vatbaarder voor een black out bij andere soorten angst. Verkeer geeft (vooral in onbekende situaties) ook vaak stress (je moet dan ook goed/juist presteren in wat je hebt geleerd). Dan is een black out nog gevaarlijker dan afrijden of tijdens een examen.
 
_O- _O- _O- _O- _O-

of was je serieus..?

in dat geval :')

grappig dat degenen met de grootste bek doorgaans het slechtste rijden...
jij hebt een grote bek :')


@ topic,

als je na 60/80/100 lessen nog zakt is het duidelijk dat je de leercurve niet aankunt en te langzaam leert. Nu hoor ik hier iemand zeggen dat je pas leert rijden nadat je geslaagd bent...als je na 80 uur pas op examen-level bent, hoe lang duurt het dan voordat je fatsoenlijk kunt rijden :X

daarom ; boven een aantal hoeveelheid lessen verplicht ermee kappen
 
Laatst bewerkt:
jij hebt een grote bek :')


@ topic,

als je na 60/80/100 lessen nog zakt is het duidelijk dat je de leercurve niet aankunt en te langzaam leert. Nu hoor ik hier iemand zeggen dat je pas leert rijden nadat je geslaagd bent...als je na 80 uur pas op examen-level bent, hoe lang duurt het dan voordat je fatsoenlijk kunt rijden :X

daarom ; boven een aantal hoeveelheid lessen verplicht ermee kappen
_O- _O-

daar is de grootste stumperd van MF weer _O- _O- _O-

doei kneusje :W
 
jij hebt een grote bek :')


@ topic,

als je na 60/80/100 lessen nog zakt is het duidelijk dat je de leercurve niet aankunt en te langzaam leert. Nu hoor ik hier iemand zeggen dat je pas leert rijden nadat je geslaagd bent...als je na 80 uur pas op examen-level bent, hoe lang duurt het dan voordat je fatsoenlijk kunt rijden :X

daarom ; boven een aantal hoeveelheid lessen verplicht ermee kappen

Ik denk eerder dat je dan eerst een moet nadenken op het voor jou wel de goede rijschool is? Heb je er een paar geprobeerd en je kan er tijdens de lessen nog steeds geen bal van, Dan wordt het een ander verhaal.
 
Ik denk eerder dat je dan eerst een moet nadenken op het voor jou wel de goede rijschool is? Heb je er een paar geprobeerd en je kan er tijdens de lessen nog steeds geen bal van, Dan wordt het een ander verhaal.

Ik val je hier niet persoonlijk op aan. Maar dat vind ik wel het grote probleem in Nederland op dit moment. Als het niet lukt bij iemand worden er allerlei redenen gezocht waarom het niet lukt. De rijschool deugt niet, examinator had zijn dag niet, de theorie bevat te moelijke nederlandse taal etc. Sommigen mensen zijn gewoon niet geschikt om deel te nemen aan het verkeer, of hebben echt uitgebreide training nodig om het zich eigen te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan