Goede integraal helm?

westlandmb

Die hard MF'er
14 okt 2012
349
125
De Lier
Mijn HJC IS-16 helm is inmiddels op, hij gaat te ruim zitten er zijn wat kleine mankementen aan.

De helm ventileert goed, maar is daarentegen totaal niet stil. Ook is door de tijd een ventilatie rooster kapot gegaan en is een stukje plastic van de zonnenvizier-bediening gesneuveld.

Bij de aanschaf van mijn eerste helm HJC IS-16 heb ik weinig aandacht besteed maar dat wil ik nu wel doen.

Met het idee om een goede nieuwe helm te kopen op de motorbeurs kwam ik terug met meer vragen als antwoorden. Er worden helmen verkocht van 50 tot wel 500 euro. En sommige merken bieden zelfs een helm aan in elke prijsklasse.

Ik wil van het weekend bij een motorzaak in de buurt een helm gaan kopen, want ik hoop daar goed advies te krijgen en ik begreep ook dat niet zomaar elke helm geschikt is voor ieder hoofd. Graag wil ik ook een stillere helm, maar het hoeft zeker niet het beste van het beste te zijn aangezien ik zelf ook oordoppen gebruik (inmiddels ook opmaat laten maken bij Alpine op de beurs).

Mijn eisen zijn in het kort:
- Maximaal €250 a €300.
- Zonnevizier
- Evt pinlock
- Uitneembare voering
- Stiller als mijn HJC IS-16

Omdat ik toch bij de dealer ditzelfde verhaal zal ophangen ben ik benieuwd wat nu een beetje de helmen zijn die het goed doen in het segment wat ik zoek. (al is het natuurlijk heel erg afhankelijk hoe de helm zit).

Wat voor helm hebben jullie en raden jullie eventueel aan?

Ik rij een ZX6R dus ik vang wel wat wind op.
 
Kijk even hier:

SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME

Dit is de enige site waar echt wordt getest wat een helm biedt aan veiligheid.
Testen impact rondom zie filmpje:
Sharp Testing - SHARP

Prijs voor een helm zegt helemaal niks.

Een Shoei Multitech van € 400,-- plus zit qua veiligheid op het niveau van een helm van € 80,--

Laat je niks wijsmaken over dure merken merken zij hebben juist vaak dat het ene model goed wordt getest en een ander model juist weer slecht.
 
Het belangrijkste is dat een helm goed past, dus rondom je hoofd goed aansluit.
Dit is goed te controleren: als je de helm ophebt en je draait de helm moet hij niet bewegen ten opzichte van de huid, maar de huid moet meebewegen met de helm.
Ieder hoofd is anders qua vorm, dus het ene merk zal beter bij jou passen dan het andere.
Ik ben een trouw Shoei klant, die zitten mij het beste.
De helm mag tijdens het passen best strak zitten, dat gaat over na enige tijd, de helm vormt zich in zekere zin naar je hoofd (beperkt).
Je moet geen randen voelen, want die gaan snel irriteren, en dat gaat niet over...
Persoonlijk zweer ik bij een textielen binnenvoering, dus geen plastic, dit gaat zweten, en het plastic gaat na enige tijd scheurtjes krijgen die scherp kunnen zijn.
Verder hangt het af van je eigen eisen; wil je een geïntegreerde zonneklep, pinlock, D-ringsluiting of snelsluiting, goede of redelijke ventilatie....

Kortom, trek er rustig een dagje voor uit, een goede helm kan op enig moment je leven redden.

Zomaar wat gedachten op een rijtje gezet, hoop dat je er iets aan hebt.
 
Ik kom van een Airoh C100 systeemhelm (handig joh, brildragend) en ben na wat testen
uitgekomen op een HJC IS-Max 2 systeemhelm, wat een wereld van verschil, Airoh is geen
slecht merk, maar past gewoon niet bij de vorm van mijn hoofd.
Qua windgeruis is het een verademing geworden, uiteraard rijd ik altijd met doppen in,
maar heb tijdens het testen gemerkt, dat die b-merken, toch te veel windgeruis doorlaten
of zelfs veroorzaken door kleine kiertjes.
Dus probeer af te spreken dat je of hem mag testen, of terug brengen als hij echt niet bevalt
 
Bedankt voor de vele reacties. Ook leuk om op die Shark site de veiligheid te kunnen bekijken. Ik heb een kleine selectie gemaakt aan helmen die ik van het weekend wil gaan bekijken/passen die in mijn prijscategorie passen namelijk:

AGV K-4
HJC IS-MAX
SHARK 700
SCORPION EXO 1000

Mochten er nog meer aanvullingen zijn hoor ik het graag, eigen ervaringen met een van deze helmen ben ik ook wel benieuwd naar.
 
Vorige helm was Premier helm, is ook vrij stil. Heb nu een Shubert R1 die is nog stiller.
 
Scorpion exo 1000 voldoet aan je wensen. Ventilatie is heel goed, zelfs te goed in de winter.
dubbel D sluiting, dus veiliger.
Er passen luidsprekers in voor communicatie, zonnevizier komt laag genoeg, pinlock werkt goed, vizier sluit goed af, vizier kan op een kiertje gezet worden of geblokkeerd zodat hij niet kan openvliegen boven de 200km/u.
 
Na heel wat passen nog niet de juiste helm gevonden.

Scorpion EXO 1000 gepast in de maten S, M, en L. De S zit goed strak, de M gaat en de L is wat los (bij de wangen). Helaas heb ik blijkbaar een langwerpig hoofd met smalle kaken en wat breder voorhoofd. Hierdoor past bij zowel de S t/m de L geen pink tussen met voorhoofd en de helm bij het naar voren drukken van de helm.

Erg jammer wat er waren mooie aanbiedingen bij de Scorpion helmen, maar de kans is groot dat ik er later spijt van krijgen als de helm bij een langere rit te veel gaat drukken. Shark 700 valt af vanwege het ontbreken van de kinflap en de AGV K-4 heeft geen zonnenvizier en zat eigenlijk ook niet lekker.

HJC IS-max niet kunnen vinden/passen. Wel de IS-17 (opvolger van me huidige IS-16). Goede betaalbare helm met veel opties. Zit wel goed, maar niet helemaal super. Ook ben ik bang dat hij in verloop van tijd te snel te ruim wordt. Uiteindelijk nog een HJC RPHA10 en RPHA ST gepast. ST vond ik niks, maar de RPHA10 zat verrassend goed. Volgens de verkoper is het een "race" helm en daarom zit hij bij de wangen wat strakker. Voor mij voelt het niet strakker aan, maar het is misschien wel net die vulling die ik nodig heb voor de vorm van mijn hoofd.

Nu ga ik dus nog even nadenken of ik de RPHA-10 ga kopen of dat er toch nog andere opties zijn. De prijs van de RPHA-10 ligt namelijk net boven mijn budget en ik ben bang dat ook bij deze HJC de wangkussens na verloop van tijd te ruim worden. Al zegt de verkoper dat ze gewoon los nieuw te koop zijn, maar ik ben nu ook niet van plan met regelmaat nieuwe wangkussens te kopen. Toch jammer dat het "opblaas-systeem" van Scorpion er niet in zit.

Verder is het jammer dat er geen zonnenvizier bij zit, maar een los vizier is ook zo verwisseld.

Meer mensen ervaringen met de RPHA-10 en die ook problemen hebben gehad met ""veel" niet goed passende helmen?
 
Zou toch echt wel een zonnevizier willen: als je veel in wisselende omstandigheden rijdt (hallo Nederland!) is het heel fijn. AGV K3-SV al geprobeerd? Shark Skwal?
 
Hell no,ik heb deze en het is de slechtste helm die ik ooit had en zeer luid en dat is iets wat ts niet zoekt. Ik raad je shoei aan maar dan ga je ruim over je budget. Zeker eens eentje proberen en dan afwegen of het dat waard is voor jou. Ik kon het wel omdat ik de helm supercomfortabel vind.
 
Zou toch echt wel een zonnevizier willen: als je veel in wisselende omstandigheden rijdt (hallo Nederland!) is het heel fijn. AGV K3-SV al geprobeerd? Shark Skwal?

Wel een AGV K4 maar zag dat deze helm geen kinflap en zonnenvizier heeft. De K3 SV heb ik dus blijkbaar gemist. Shark Skwal had ik al veel over gelezen maar dat waren vooral negatieve berichten.

Vanmiddag eens kijken bij een andere motorzaak hier in de buurt die ook wat andere merken heeft. Anders zal het toch de RPHA 10 plus worden, hopende dat de wangkussens in verloop van tijd niet te ruim gaan zitten. IS-17 had ik ook geprobeerd, maar zit toch net wat minder lekker.
 
Vandaag toch weer de EXO 1000 opgezet. Een maatje groter (L) zat eigenlijk verrassend goed. Om deze reden toch voor deze helm gegaan met een aantrekkelijke korting en pinlock. Nu eindelijk eens kilometers maken :)
 
Inmiddels zijn we ruim 14 dagen verder helm bevalt goed en zit lekker op het hoofd. Pompsysteem is handig, maar eigenlijk niet nodig.

Nu zit ik alleen nog wel met een ander probleem. Ten opzichte van mijn vorige helm heeft deze helm een kleinere kinflap. Hierdoor merk ik dat er soms wat wind van onder de helm in de helm komt. Wat bij temperaturen onder de 15 graden niet echt gewenst is. Mijn jas sluit strak om mijn nek en draag geen kol. Ik vroeg me dus af of er losse kinflappen te koop zijn die ik in de helm kan monteren en of iemand hier ervaring mee heeft? Een kol moet ik eigenlijk ook nog kopen.
 
Kijk even hier:

SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME

Dit is de enige site waar echt wordt getest wat een helm biedt aan veiligheid.
Testen impact rondom zie filmpje:
Sharp Testing - SHARP

Prijs voor een helm zegt helemaal niks.

Een Shoei Multitech van € 400,-- plus zit qua veiligheid op het niveau van een helm van € 80,--

Laat je niks wijsmaken over dure merken merken zij hebben juist vaak dat het ene model goed wordt getest en een ander model juist weer slecht.

Oh die kon ik niet. Mijn Schubert S2 van 500 euro is dus niet zo veilig als ik dacht en hoopte. Bewijst dus maar wel dat een dure helm daarom niet meteen tot de veiligere categorie hoort :(
 
Oh die kon ik niet. Mijn Schubert S2 van 500 euro is dus niet zo veilig als ik dacht en hoopte. Bewijst dus maar wel dat een dure helm daarom niet meteen tot de veiligere categorie hoort :(
Die is wel lekker stil. *O*
En drie sterren is toch goed? Mijn andere helm haalt vier sterren (X-Lite 802) maar die zit lang niet zo lekker.
 
Inmiddels zijn we ruim 14 dagen verder helm bevalt goed en zit lekker op het hoofd. Pompsysteem is handig, maar eigenlijk niet nodig.

Nu zit ik alleen nog wel met een ander probleem. Ten opzichte van mijn vorige helm heeft deze helm een kleinere kinflap. Hierdoor merk ik dat er soms wat wind van onder de helm in de helm komt. Wat bij temperaturen onder de 15 graden niet echt gewenst is. Mijn jas sluit strak om mijn nek en draag geen kol. Ik vroeg me dus af of er losse kinflappen te koop zijn die ik in de helm kan monteren en of iemand hier ervaring mee heeft? Een kol moet ik eigenlijk ook nog kopen.

zoek op helmsok of 'aero skirt'
 
Oh die kon ik niet. Mijn Schubert S2 van 500 euro is dus niet zo veilig als ik dacht en hoopte. Bewijst dus maar wel dat een dure helm daarom niet meteen tot de veiligere categorie hoort :(
Ik kan wel een test met bulldozers en kettingzagen verzinnen, wordt een helm daar veiliger van? Je zwakste punten zijn de pudding in je schedel, je nek en je aorta. Je kunt een helm enorm stevig maken maar je hebt niets aan een helm die heel blijft als je verstand los in je schedel ligt.
Een helm moet een E merkje hebben en goed passen, klaar.
Dus geen showhelmen en geen tweedehands.
 
Vandaag toch weer de EXO 1000 opgezet. Een maatje groter (L) zat eigenlijk verrassend goed. Om deze reden toch voor deze helm gegaan met een aantrekkelijke korting en pinlock. Nu eindelijk eens kilometers maken :)

Wat apart dat je van het ene merk maat S moet hebben en van het andere merk maat L ?
Zal ook met de vorm van je hoofd te maken hebben maar dat is best een verschil?

Maar goed, als het maar goed zit.Dat is het belangrijkst. :)
 
Laatst bewerkt:
Als iemand nog een stille helm weet voor onder de 300 met dezelfde eisen als TS + headsetready :) Heb nu een HJC IS-17, zit heerlijk alleen toch best veel lawaai
 
Terug
Bovenaan Onderaan