GS450L drinkt echt olie

7 apr 2010
115
0
Hai,

Ik heb een tijdje geleden een GS450L gekocht. Ding zag er prima uit. Oliefilter en olie 'zouden zijn vervangen'. Ik mee gaan rijden zonder te pijlen (dom dom dom...).

Na een kleine 300 kilometer overkwam het volgende me:

- Motor begon te 'stotteren' boven de 115km/h (gas terugnemen en hij liep weer een kilometer of 10)
- Motor stotterde weer toen ik in de 6000+ toeren klom in de 6e versnelling
- Sloeg uiteindelijk af

Ik heb de motor toen echt net naar een pompstation gekregen (ik reed precies de pomp binnen) en begon eerst maar met het pijlen van de olie. Hier bleek uiteindelijk ANDERHALF liter olie bij te moeten, en de vorige eigenaar liet me weten dat hij 2000km gereden had zonder weer opnieuw te pijlen. Dom dom dom... van mij.

Anyway, ik heb nu ruim 2 liter olie verbruikt op 500 kilometer en weer staat hij op 'min'.

In 100km ging hij van 'max' naar 'min'.

Het gekke is, dat ik NERGENS een olielek ziet behalve bij de toerentellerkabel die in het motorblok gaat een beetje (en zelf daar twijfel ik eraan)

1) Kan het zijn dat hij hier toch stiekem 'veel' meer lekt dan het lijkt (het blok ziet echt totaal niet vuil)?
2) Kan het zijn dat hij zoveel verbruikte omdat ik VOLsyntheet gooide in een motorblok dat semi-synthetisch hoort te hebben?
3) Heeft het zin om zelf het oliefilter en de olie te vervangen om te kijken of dit het probleem oplost?
4) Stel dat dit het probleem niet oplost en ik naar de garage ga / moet, is mijn duurbetaalde olie dan gelijk weer 'pleite' omdat ze moeten gaan klooien in het blok?
5) Zou dit een duurbetaalde reparatie gaan worden? :(
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kan doen is even de bougies er uit trekken. Bij goed olieverbuik zijn deze lekker zwart en soms aangekoekt. :)

103070d1331008538-oil-spark-plug-threads-image-4100345224.jpg


db
 
Peilglas of peilstok?

Zet dat ding op de middenbok, en peil olie. Heeft ie een peilglas, start dat ding en kijk wat het oliepeil doet. Dat moet zakken, want hij begint olie rond te pompen. Zet m na een paar minuten weer uit en kijk wat het oliepeil doet, dat moet weer stijgen, tot normaal niveau.

Als ie een peilstok heeft zou ik dezelfde procedure volgen maar tijdens peilen de motor even uitzetten.
 
Laatst bewerkt:
olie aftappen en filter vervangen als je het niet vertrouwd.
vullen met de voorgeschreven hoeveelheid en even warm draaien, 5 minuten wachten en peilen op de voorgeschreven manier. Dan weet je hoe het nivo is met de juiste hoeveelheid.
Daarna goed in de gaten houden en regelmatig peilen, dan weet je hoeveel die verbruikt zoals martell al aangaf. Heb je inderdaad een hoog verbruik dan de oorzaak gaan zoeken.
 
Ik zou doen wat Martell schrijft.
Vullen en dan rijden en kijken of het echt wel zoveel is.
Ik heb ook moeite om het olieverbruik te geloven, voorals hij zegt dat de straat NIET blauw staat.

Als het echt zoveel is, dan inderdaad de bougies bekijken hoe ze er uit zien.

Misschien is het goed om een goede sleutelaar er naar te laten kijken, revisie is veel te duur.
Laaste tip, zelfde motor kopen, dan heb je reserveonderdelen.

Maar begin met de goede tip van Martell.


quote:

Martell schreef op 14 november 2014 @ 00:48:
Ga eerst eens na of en hoeveel olie er nou echt verbruikt wordt.
 
Ik zou doen wat Martell schrijft.
Vullen en dan rijden en kijken of het echt wel zoveel is.
Ik heb ook moeite om het olieverbruik te geloven, voorals hij zegt dat de straat NIET blauw staat.

Als het echt zoveel is, dan inderdaad de bougies bekijken hoe ze er uit zien.

Misschien is het goed om een goede sleutelaar er naar te laten kijken, revisie is veel te duur.
Laaste tip, zelfde motor kopen, dan heb je reserveonderdelen.

Maar begin met de goede tip van Martell.


quote:

Martell schreef op 14 november 2014 @ 00:48:
Ga eerst eens na of en hoeveel olie er nou echt verbruikt wordt.
full
 
Hai,

Ik heb een tijdje geleden een GS450L gekocht. Ding zag er prima uit. Oliefilter en olie 'zouden zijn vervangen'. Ik mee gaan rijden zonder te pijlen (dom dom dom...).

Na een kleine 300 kilometer overkwam het volgende me:

- Motor begon te 'stotteren' boven de 115km/h (gas terugnemen en hij liep weer een kilometer of 10)
- Motor stotterde weer toen ik in de 6000+ toeren klom in de 6e versnelling
- Sloeg uiteindelijk af

Ik heb de motor toen echt net naar een pompstation gekregen (ik reed precies de pomp binnen) en begon eerst maar met het pijlen van de olie. Hier bleek uiteindelijk ANDERHALF liter olie bij te moeten, en de vorige eigenaar liet me weten dat hij 2000km gereden had zonder weer opnieuw te pijlen. Dom dom dom... van mij.

Anyway, ik heb nu ruim 2 liter olie verbruikt op 500 kilometer en weer staat hij op 'min'.

In 100km ging hij van 'max' naar 'min'.

Het gekke is, dat ik NERGENS een olielek ziet behalve bij de toerentellerkabel die in het motorblok gaat een beetje (en zelf daar twijfel ik eraan)

1) Kan het zijn dat hij hier toch stiekem 'veel' meer lekt dan het lijkt (het blok ziet echt totaal niet vuil)?
2) Kan het zijn dat hij zoveel verbruikte omdat ik VOLsyntheet gooide in een motorblok dat semi-synthetisch hoort te hebben?
3) Heeft het zin om zelf het oliefilter en de olie te vervangen om te kijken of dit het probleem oplost?
4) Stel dat dit het probleem niet oplost en ik naar de garage ga / moet, is mijn duurbetaalde olie dan gelijk weer 'pleite' omdat ze moeten gaan klooien in het blok?
5) Zou dit een duurbetaalde reparatie gaan worden? :(
TS zelf dus.
 
Veel te modern spul voor zo'n oude fiets. Spul lost allerlei oude verontreinigingen op die je eigenlijk lekker wilt laten zitten en kruipt door je pakkingen heen. Als je hem dan wil verwennen koop dan gewoon de oude versie van de castrol gtx, half syntheet volgens mij en prima voor zo'n ding. Met een wat hogere km-stand kan een 20w50 ook wel eens helpen.


benno
 
Veel te modern spul voor zo'n oude fiets. Spul lost allerlei oude verontreinigingen op die je eigenlijk lekker wilt laten zitten en kruipt door je pakkingen heen.
Kruipt door je pakkingen door :? Lekt dat ding olie dan ?
Als de zuigerveren vastgekoekt zijn dan is het prima als ze loskomen.
Als je hem dan wil verwennen koop dan gewoon de oude versie van de castrol gtx, half syntheet volgens mij en prima voor zo'n ding. Met een wat hogere km-stand kan een 20w50 ook wel eens helpen.


benno

Castrol gtx is opgewaardeerde afgewerkte olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb iig. nog een 4L fles staan van Eurol, semisynthetisch... Dan maar eerst even het oliefilter gaan doen denk ik met nieuwe olie. :).Hij rookt totaal niet, maar dan ook echt helemaal niet. Blok echt van alle kanten bekeken, maar lekken zijn gewoon ook niet te zien (behalve dat beetje vuil rondom de toerentellerkabel). Allicht dat ze er zijn, maar dat wordt dan toch iets meer voor de specialist. :+

Toch maar even filtertje + olie doen dan morgen. Hartelijk dank allemaal en jullie horen vanzelf wel van mij ;).


Of Rotterdammed heeft zichzelf opgeblazen tijdens de oliewissel of kwam er achter dat de filter of aftapbout niet aangedraaid zat.

Maar terugkoppeling ho maar. :Z :Z

db
 
Of Rotterdammed heeft zichzelf opgeblazen tijdens de oliewissel of kwam er achter dat de filter of aftapbout niet aangedraaid zat.

Maar terugkoppeling ho maar. :Z :Z

db

Als er iets met zn koppeling is kantie betur Action olie drin gooien, daar slipt bijna geen enkele olie op/van/door.

dat weet biertakt roelt ook. ;)
 
Laatst bewerkt:
13 november is hij (Rotterdammert) hier voor t laatst geweest, toen is hem een aantal keren gevraagd hoeveel er werkelijk in het carter zit en hoeveel hij werkelijk verbruikt.

Of de motor staat al sinds die dag leeg te lopen, of de beste man is verdronken in de schuur door de hoeveelheid.
Het kan ook zijn dat hij niet voldoende emmers had om het op te vangen en een specie kuip zoekt op marktplaats.
Maar het kan ook gewoon zijn dat de motor helemaal niet zo veel gebruikt of verliest, en hij dat doorkreeg.
De vorige eigenaar had al 2000km niet gekeken ernaar na de olie wissel, en hij verbruikt van max naar min in 100km? Ik denk dat het ergens een vergissing is geweest in de berekening over het werkelijke gebruik.
Ik heb wel 3x zijn begin post gelezen, en denk dat het werkelijk 2ltr op 2500km is.. Nog geen verbruik maar ingegooid...
 
Onafhankelijk hoeveel en welke olie er gebruikt is, ZELFS vollsyntheet zweer ik bij/met/van onderstaande oplossing.




Enig kritiek wat men kan hebben is de kleur in combinatie met de motorfiets, hoewel die toch al wel onder de olie zal zitten.




duikset-zwemvliezen.jpg
 
Als er iets met zn koppeling is kantie betur Action olie drin gooien, daar slipt bijna geen enkele olie op/van/door.

dat weet biertakt roelt ook. ;)

Als je dit land inderdaad echt naar de verdommenis wil helpen, moet je inderdaad inkopen doen bij prijsvechters zoals Action.
Ik zeg sluiten die zooi. Slecht voor de economie en dus ook voor jou. Het enige dat ze daar leveren is kwantiteit.

Sorry! Back on topic...
 
13 november is hij (Rotterdammert) hier voor t laatst geweest, toen is hem een aantal keren gevraagd hoeveel er werkelijk in het carter zit en hoeveel hij werkelijk verbruikt.

Of de motor staat al sinds die dag leeg te lopen, of de beste man is verdronken in de schuur door de hoeveelheid.
Het kan ook zijn dat hij niet voldoende emmers had om het op te vangen en een specie kuip zoekt op marktplaats.
_O- _O- _O- _O- _O-
Maar het kan ook gewoon zijn dat de motor helemaal niet zo veel gebruikt of verliest, en hij dat doorkreeg.
De vorige eigenaar had al 2000km niet gekeken ernaar na de olie wissel, en hij verbruikt van max naar min in 100km? Ik denk dat het ergens een vergissing is geweest in de berekening over het werkelijke gebruik.
Ik heb wel 3x zijn begin post gelezen, en denk dat het werkelijk 2ltr op 2500km is.. Nog geen verbruik maar ingegooid...
 
Als je dit land inderdaad echt naar de verdommenis wil helpen, moet je inderdaad inkopen doen bij prijsvechters zoals Action.
Ik zeg sluiten die zooi. Slecht voor de economie en dus ook voor jou. Het enige dat ze daar leveren is kwantiteit.

Sorry! Back on topic...

_O- _O- _O- :W :W :j :j

Zeker ook een heel hoog iq, net als ik ? 8-)

Ik acht jou(w) een stuk slimmer maar dat zegt in dit geval wel heel bitter weinig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan