GS450L drinkt echt olie

7 apr 2010
115
0
Hai,

Ik heb een tijdje geleden een GS450L gekocht. Ding zag er prima uit. Oliefilter en olie 'zouden zijn vervangen'. Ik mee gaan rijden zonder te pijlen (dom dom dom...).

Na een kleine 300 kilometer overkwam het volgende me:

- Motor begon te 'stotteren' boven de 115km/h (gas terugnemen en hij liep weer een kilometer of 10)
- Motor stotterde weer toen ik in de 6000+ toeren klom in de 6e versnelling
- Sloeg uiteindelijk af

Ik heb de motor toen echt net naar een pompstation gekregen (ik reed precies de pomp binnen) en begon eerst maar met het pijlen van de olie. Hier bleek uiteindelijk ANDERHALF liter olie bij te moeten, en de vorige eigenaar liet me weten dat hij 2000km gereden had zonder weer opnieuw te pijlen. Dom dom dom... van mij.

Anyway, ik heb nu ruim 2 liter olie verbruikt op 500 kilometer en weer staat hij op 'min'.

In 100km ging hij van 'max' naar 'min'.

Het gekke is, dat ik NERGENS een olielek ziet behalve bij de toerentellerkabel die in het motorblok gaat een beetje (en zelf daar twijfel ik eraan)

1) Kan het zijn dat hij hier toch stiekem 'veel' meer lekt dan het lijkt (het blok ziet echt totaal niet vuil)?
2) Kan het zijn dat hij zoveel verbruikte omdat ik VOLsyntheet gooide in een motorblok dat semi-synthetisch hoort te hebben?
3) Heeft het zin om zelf het oliefilter en de olie te vervangen om te kijken of dit het probleem oplost?
4) Stel dat dit het probleem niet oplost en ik naar de garage ga / moet, is mijn duurbetaalde olie dan gelijk weer 'pleite' omdat ze moeten gaan klooien in het blok?
5) Zou dit een duurbetaalde reparatie gaan worden? :(
 
Laatst bewerkt:
4) Stel dat dit het probleem niet oplost en ik naar de garage ga / moet, is mijn duurbetaalde olie dan gelijk weer 'pleite' omdat ze moeten gaan klooien in het blok?
5) Zou dit een duurbetaalde reparatie gaan worden? :(

zo te horen is het een goedkoop ding en wil je er geen extra geld in steken. mijn tip : je duurbetaalde olie oprijden en er dan zo goedkoop mogelijke differentieel olie inkappen , daar zal je al wel wat verder mee geraken .

echt herstellen door een dealer, daar wil je waarschijnlijk de prijs niet eens van weten.
 
zo te horen is het een goedkoop ding en wil je er geen extra geld in steken. mijn tip : je duurbetaalde olie oprijden en er dan zo goedkoop mogelijke differentieel olie inkappen , daar zal je al wel wat verder mee geraken .

echt herstellen door een dealer, daar wil je waarschijnlijk de prijs niet eens van weten.
Ik wil er wel geld insteken, maar het gaat geen blokrevisie worden (de aanschafwaarde was 400 euro, een blokrevisie is een drievoud daarvan). Dan haal ik liever ergens een blok vandaan zonder deze problemen. ;).
 
Als ie zoveel olie wegstookt moet ie er een aardig blauw pluimpje uit blazen. Wat zeg ik, dan staat de hele straat helemaal blauw.

Als ie niet blauw rookt en het toch kwijtraakt moet ie ergens lekken. Maar zelfs dat zou je tijdens het rijden wel moeten ruiken.

Als ie niet rookt zou ik de volsyntheet er uit gooien en er action olie in gooien, en dan eens zuiver meten hoeveel hij kwijtraakt op 100km.
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval die volsynth eruit.....
Mijn gsx reed het lekkerst op 20-w50 mineraal en spuugde ook wat minder ( :X ) olie naar buiten maar of het ook je olieboot probleem oplost :?
Ik heb iig. nog een 4L fles staan van Eurol, semisynthetisch... Dan maar eerst even het oliefilter gaan doen denk ik met nieuwe olie. :).

Als ie zoveel olie wegstookt moet ie er een aardig blauw pluimpje uit blazen. Wat zeg ik, dan staat de hele straat helemaal blauw.

Als ie niet blauw rookt en het toch kwijtraakt moet ie ergens lekken. Maar zelfs dat zou je tijdens het rijden wel moeten ruiken.

Als ie niet rookt zou ik de volsyntheet er uit gooien en er action olie in gooien, en dan eens zuiver meten hoeveel hij kwijtraakt op 100km.

Hij rookt totaal niet, maar dan ook echt helemaal niet. Blok echt van alle kanten bekeken, maar lekken zijn gewoon ook niet te zien (behalve dat beetje vuil rondom de toerentellerkabel). Allicht dat ze er zijn, maar dat wordt dan toch iets meer voor de specialist. :+

Toch maar even filtertje + olie doen dan morgen. Hartelijk dank allemaal en jullie horen vanzelf wel van mij ;).
 
2ltr op 500km?
Nou als hij dat opstookt ben jij de enige die de straat uitrijd, de rest moet wachten tot de mist optrekt. 2ltr verliezen uit deksels of pakking doe je ook niet zo snel zonder plekken achter te laten op straat.

Heb jij toevallig als eens gekeken of jouw ketting niet lekker gesmeerd is?
Hij kan ook lekken uit de keerring achter je voorketting tandwiel... Dat valt wat minder op daar het voor n groot deel word weg geslingerd tijdens rijden.

Tis niet zo'n duur onderdeel en het even controleren waard.
 
2ltr op 500km?
Nou als hij dat opstookt ben jij de enige die de straat uitrijd, de rest moet wachten tot de mist optrekt. 2ltr verliezen uit deksels of pakking doe je ook niet zo snel zonder plekken achter te laten op straat.

Heb jij toevallig als eens gekeken of jouw ketting niet lekker gesmeerd is?
Hij kan ook lekken uit de keerring achter je voorketting tandwiel... Dat valt wat minder op daar het voor n groot deel word weg geslingerd tijdens rijden.

Tis niet zo'n duur onderdeel en het even controleren waard.

_O-
 
Ga eerst eens na of en hoeveel olie er nou echt verbruikt wordt.

2ltr op 500km zegt Rotterdammert toch? (staat in zijn 1e post)

Of zal hij bedoelen dat hij er 2ltr heeft ingekiepert na de koop?
Waarvan jij denkt dat het blok zga leeg was (1,5ltr bijgevuld) en er dus eigenlijk 0,5ltr is verbruikt op 500km?
Is nog best wat, maar zou wel verklaren waarom hij niet rookt als n schoorsteen..
Maar vind je van max naar min in 100km niet erg vreemd?

2ltr op 500km geloof ik ook nooit dat hij het opstookt, dan spettert het al knap uit zn uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch wel goed bijgevult met het vulstokje en 'm niet afgetopt met olie tot aan 't gat o.i.d. he?


Laat maar, ik heb niet goed gelezen :-) Zijn er zat hier op het forum die vrolijk hun blok afvullen tot aan de rand van 't vulgat :o
 
Laatst bewerkt:
2ltr op 500km zegt Rotterdammert toch? (staat in zijn 1e post)

Of zal hij bedoelen dat hij er 2ltr heeft ingekiepert na de koop?
Waarvan jij denkt dat het blok zga leeg was (1,5ltr bijgevuld) en er dus eigenlijk 0,5ltr is verbruikt op 500km?
Is nog best wat, maar zou wel verklaren waarom hij niet rookt als n schoorsteen..
Maar vind je van max naar min in 100km niet erg vreemd?

2ltr op 500km geloof ik ook nooit dat hij het opstookt, dan spettert het al knap uit zn uitlaat.

Hij zegt het wel, maar net als jij heb ik moeite om het zomaar aan te nemen :)
 
ik heb vroeger een cb750kz gehad die na verloop van tijd ook flink olie ging gebruiken,
na zo'n 150 km moest daar ook een halve liter olie bij.
lekken deed ie niet, maar achter me rijden was geen pretje.

laat eens iemand achter je aan rijden en gooi dan vanaf hoge snelheid je gas dicht ,
bij mij stond niet alleen de hele straat blauw maar zelfs de provinciale weg.
als hij dan wel flinke pluimen trekt kun je proberen de motor te laten flushen en een ander type olie erin te doen.
als dat niet gaat helpen de goedkoopste motorolie erin die je vinden kan, die van de action bijvoorbeeld.

boven zegt iemand er differentieel olie in te doen, maar dat is meestal een hypoid olie van met een viscositeit die 2 maal zo hoog ligt als motorolie en ik twijfel zelf of die oliesoort wel geschikt is voor een in een motorblok.

soms kan je het wel ruiken ook, ik wordt meestal misselijk als ik achter een oude auto rijd die flink wat olie gebruikt.
 
Hai,

Ik heb een tijdje geleden een GS450L gekocht. Ding zag er prima uit. Oliefilter en olie 'zouden zijn vervangen'. Ik mee gaan rijden zonder te pijlen (dom dom dom...).

Na een kleine 300 kilometer overkwam het volgende me:

- Motor begon te 'stotteren' boven de 115km/h (gas terugnemen en hij liep weer een kilometer of 10)
- Motor stotterde weer toen ik in de 6000+ toeren klom in de 6e versnelling
- Sloeg uiteindelijk af

Ik heb de motor toen echt net naar een pompstation gekregen (ik reed precies de pomp binnen) en begon eerst maar met het pijlen van de olie. Hier bleek uiteindelijk ANDERHALF liter olie bij te moeten, en de vorige eigenaar liet me weten dat hij 2000km gereden had zonder weer opnieuw te pijlen. Dom dom dom... van mij.

Anyway, ik heb nu ruim 2 liter olie verbruikt op 500 kilometer en weer staat hij op 'min'.

In 100km ging hij van 'max' naar 'min'.

Het gekke is, dat ik NERGENS een olielek ziet behalve bij de toerentellerkabel die in het motorblok gaat een beetje (en zelf daar twijfel ik eraan)

1) Kan het zijn dat hij hier toch stiekem 'veel' meer lekt dan het lijkt (het blok ziet echt totaal niet vuil)?
2) Kan het zijn dat hij zoveel verbruikte omdat ik VOLsyntheet gooide in een motorblok dat semi-synthetisch hoort te hebben?
3) Heeft het zin om zelf het oliefilter en de olie te vervangen om te kijken of dit het probleem oplost?
4) Stel dat dit het probleem niet oplost en ik naar de garage ga / moet, is mijn duurbetaalde olie dan gelijk weer 'pleite' omdat ze moeten gaan klooien in het blok?
5) Zou dit een duurbetaalde reparatie gaan worden? :(

Ah joh. Dat is niets. BMW's doen dat af fabriek :+
 
Hoeft echt niet iemand voor achter je te rijden hoor... Bij zulk verbruik rijd er niemand achter je.
Kijken in je spiegel is voldoende, daar alles blauw zal staan. Waterdamp vervliegt snel, maar olie blijft echt wel hangen...

En het is vrijdag, dus olie topic. Diff olie van de action hahahaha..
Je zal je blok er niet mee verprutsen als hij werkelijk zoveel olie zuipt, het is dan al gaar.
Je kiept het erin en het is al weer op ook.. Smeren? Nee drinken..
Daar is het vrijdag voor......
 
Ehm... peilen met warm blok? Geen wonder dat er anderhalf liter bij moest tot aan het streepje van max. Die olie zat natuurlijk door het hele blok heen. Tip: peilen doe je wel met warm blok, maar pas nadat die een 5-10 minuutjes heeft stilgestaan zodat alle olie naar beneden kan zakken. En inderdaad natuurlijk niet als ie op de jiffy staat.

Ook die 2 liter naderhand; die hadden best nog wel doorheen het hele blok hebben gezeten toen je opnieuw peilde? Wat ik maar wil zeggen: eerst eens GOED peilen, dan pas conclusies trekken.
 
Onder het mom van een lange inrijperiode.
Die dingen zijn blijkbaar al versleten voordat ze ingereden zijn. _O-

Yep.
Inrijden tot ze op zijn...
Meeste blikken dozen rijders rijden niet in maar trappen af tot ze op zijn..
Kopen een M3 spiegel voor hun 316i en wanen zich Nelson Piquet op het circuit met de M1.
Maar dat is dan weer afrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan