GSX-F 750 motorwisselvraagjes

vannelle

MF veteraan
23 nov 2007
3.491
2
where ever I lay my hat.....
Momenteel rij ik dus een gsx-f 750 uit 1989. Oud beestje maar ik rij echt met plezier, geen klachten of zo.
Onderhoud zit er wel aan te komen want ik hoor licht geratel/tikken als de motor loopt en dus wil ik de distributieketting en/of -spanner vervangen en de kleppen stellen.

Sleutelen doe ik al jaren en vind ik echt leuk om te doen en dus had ik het volgende idee:
Ik koop een ander motorblok wat ik ga reviseren en na revisie zet ik die in mijn motor.
Daarna pak ik mijn eigen blok aan en ben ik dus leuk aan de hobby.

Als ik dan toch bezig ben zou ik eigenlijk wel een wat zwaarder blok willen hebben maar ik weet echt niet of bijvoorbeeld een 900 of zelfs een 1100 zonder al te veel problemen zijn te monteren in hetgeen ik nu heb.
Ik kan me voorstellen dat bij grotere cilinderinhoud er grotere sproeiers moeten komen, misschien zelfs andere carbs en luchtfilter. Misschien past het niet eens in het frame........

Dit weet ik dus niet en ben op zoek naar goede tips om dit succesvol aan te kunnen pakken.
Als jullie me hier mee kunnen helpen met tips en opmerkingen zou ik daar erg dankbaar voor zijn.
Hou wel voor ogen dat het om de hobby gaat, een zwaardere motor kopen is te makkelijk. ;)

Bedankt voor het lezen en alvast ook bedankt voor de serieuze reacties. :)
 
Bedankt voor je antwoord. :)

Kwestie van afstellen dus.
Maar welk blok past er qua grootte in dit frame? En welke aanpassingen moet ik evt maken?
Ik denk hierbij vnl. aan electronica zoals ontsteking, sproeiers en zo kan ik mee experimenteren maar met electronica is dat wat lastiger.
 
Oliekoeling heb ik al dus dat puntje kan niet heel lastig zijn.
Hoeveel meer vermogen heeft dat blok eigenlijk? Het gaat me meer om het knutselen dan om het vermogen (fatsoenlijk rijden kan ik toch niet :P ) maar als ik toch bezig ben lijkt het me wel leuk voor het maximale te gaan of iig een stuk meer vermogen.
 
Nou, een 1100cc trekt aardig wat harder dan een 750cc!
Toen ik mijn GS750 "omruilde" voor mijn GS1000 ben ik een paar keer flink geschrokken!
In het begin dacht ik dat de snelheidsmeter niet klopte ;)
Het is niet alleen die PK's meer, de kracht en soepelheid van zo'n 1100 is gewoon veel beter/hoger...
 
Zwaardere motor rijdt idd een stuk soepeler, heb wel eens op een 1500? (Goldwing was het) gereden en dan hoef je bijna niet te schakelen.
Maar echt lostrekken doe je ook niet met zo'n ding, ik niet iig. Kan er ook mee te maken hebben dat het mijn eigen motor niet was en de eigenaar achterop zat. :P

Maar wat ik me dus afvraag:
Past een 900 of een 1100 in mijn frame en welke componenten moet ik nog meer overzetten?
 
Zwaardere motor rijdt idd een stuk soepeler, heb wel eens op een 1500? (Goldwing was het) gereden en dan hoef je bijna niet te schakelen.
Maar echt lostrekken doe je ook niet met zo'n ding, ik niet iig. Kan er ook mee te maken hebben dat het mijn eigen motor niet was en de eigenaar achterop zat. :P

Maar wat ik me dus afvraag:
Past een 900 of een 1100 in mijn frame en welke componenten moet ik nog meer overzetten?


blok past gewoon in het frame maar je moet wel wat dingetjes aanpassen.
 
let er op dat je niet meer verzekerd bent dan..

je papieren kloppen niet meer bij de motor..

ga maar eens goed zoeken hier..kun je veel problemen mee krijgen.

succes!
 
Cilinderinhoud op de cilinder is zo weggewerkt!
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat iemand de cilinderinhoud ging controleren...

Je hebt grote kans dat je de ontsteking van je 750cc zo over kunt zetten op je 1100cc blok!
En anders kun je waarschijnlijk de onstekingsplaat wel op je CDI aansluiten.
Bij de GS 750/850/1000 is het uitwisselbaar! (heb een elektronische ontsteking van een GS850 op mn GS1000 gezet)
 
Bij de 900 steken de carbs recht omhoog, nie handig.
Bij de 1100 (1052 of 1127) ook de bijbehorende onstekingskast gebruiken, een toerenbegrenzer die 2000 rpm hoger ligt als normaal wordt een 1100 blok niet vrolijk van.

Meer cc's en/of vermogen kan je laten aanpassen op je kenteken, hebben o.a. Bruteforce en Proffie laten doen, geen probleem, ook geen herkeuring.
 
Bij de 900 steken de carbs recht omhoog, nie handig.
Bij de 1100 (1052 of 1127) ook de bijbehorende onstekingskast gebruiken, een toerenbegrenzer die 2000 rpm hoger ligt als normaal wordt een 1100 blok niet vrolijk van.

Meer cc's en/of vermogen kan je laten aanpassen op je kenteken, hebben o.a. Bruteforce en Proffie laten doen, geen probleem, ook geen herkeuring.

Daar kan ik wat mee, dankjewel. :)
Zal dan wel een 1100 gaan worden als ik het zo lees, denk dat het wel verstandig is dezelfde opstelling te houden.

Ik ga er iig pas na de vakantie echt mee bezig zoals een blok zoeken, tot die tijd kan ik nuttige tips als deze goed gebruiken. Thanks. ;)
 
Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad. Mijn vorige fiets, een GSX750F uit 1995, was de motor naar z'n grootje. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben op zoek gegaan naar een GSX-R750 oliekoeler. Hier zit dus serieus verschil in, je kent de fiets niet terug. De 1100 zal ook gaan, maar daar ben je wat meer geld kwijt. Je zal dan, naar gelang hoe oud het blok is, een grotere ophangbout moeten gebruiken, andere carbs, andere CDI, andere koppelingskabel.
De GSX-R750 heeft als voordeel dat je de CDI van de F gewoon kan gebruiken, de CDI grijpt in op 13,5K aan toeren, dus zat. Je kan ook de standaard BST36SS carbs van je 750F gebruiken, hebben de Amerikaanse versies ook. Mooier zijn de BST38SS carburateurs. Je zal een andere koppelingskabel moeten hebben en je zal een stelmechanisme voor je koppeling moeten bedenken. Als je mij mailt dan kan ik je een voorbeeld toemailen hoe ik het gefixt heb. Hou er wel rekening mee dat de standaard uitlaat van de F niet echt een pluspunt is voor de 'grotere' motoren.l
 
Laatst bewerkt:
kom je een keer bij mij op de zaak kijken dan zie je alle geheimen en scheelt mij weer een hoop tikwerk en geldt ook voor de mensen die het beter weten :Z

Ik wil gerust een keer komen kijken, kan best interessant zijn.

Wat ik nog wel even wil zeggen dat tikwerk op een internetforum vrij normaal is, je kan niet een vraag afdoen met "kom maar naar mij toe, ik vertel het liever dan dat ik het typ"
 
Als je mij mailt dan kan ik je een voorbeeld toemailen hoe ik het gefixt heb.

Bedankt voor je reactie.
Je post roept wat vragen bij me op dus ik zal je zeker even mailen, wellicht dat mijn vragen vervallen als je mij foto's van jouw project hebt gemailed.
Ik ga zo je mailadres opzoeken en je een berichtje sturen, ben benieuwd naar je antwoord. :)
 
Ik wil gerust een keer komen kijken, kan best interessant zijn.

Wat ik nog wel even wil zeggen dat tikwerk op een internetforum vrij normaal is, je kan niet een vraag afdoen met "kom maar naar mij toe, ik vertel het liever dan dat ik het typ"

Ja hoor dat kan wel, ik heb weinig zin om een hoop dingen die ik heb ontworpen en bedacht even op een openbaar forum te zetten.
Helaas is mijn kennis vrij groot dat ik zelf alles moet uitdokteren, want denk niet dat er veel mensen zijn die duidelijke antwoorden hebben op mijn vragen.
En als iemand de moeite doet om kennis te vergaren dan wil ik best wel helpen.
 
Ja hoor dat kan wel, ik heb weinig zin om een hoop dingen die ik heb ontworpen en bedacht even op een openbaar forum te zetten.
Helaas is mijn kennis vrij groot dat ik zelf alles moet uitdokteren, want denk niet dat er veel mensen zijn die duidelijke antwoorden hebben op mijn vragen.
En als iemand de moeite doet om kennis te vergaren dan wil ik best wel helpen.
Vreemd dat ik ook dingen zelf verzin en die ook nog makkelijk voor anderen zijn die ik gewoon hier publiceer op motor-forum. Nogmaals: dit is een forum.
 
let er op dat je niet meer verzekerd bent dan..

je papieren kloppen niet meer bij de motor..

ga maar eens goed zoeken hier..kun je veel problemen mee krijgen.

succes!
Die papieren zijn geen probleem, voor de rest moet je het gewoon ff bij de verzekering doorgeven. Je betaalt dan natuurlijk wel -terecht- wat meer premie.

Dit schreef de RDW toen ik ze iets soortgelijks vroeg (250cc->400cc, meer dan 40% vermogenswinst)

Geachte heer TijnOnlijn,

In uw e-mail vraagt u informatie over het aanbrengen van een andere motor in uw motorfiets.

Als u een ander type motor in uw motorfiets plaatst, dan hoeft u de motorfiets niet te laten keuren bij een keuringsstation van de RDW.

Als het aantal cilinders na de motorwijziging niet meer overeenkomt met de gegevens op het kentekenbewijs, dan moet de RDW het kentekenbewijs aanpassen.

Hiervoor stuurt u het volgende naar de RDW:

het originele Voertuigbewijs (deel IA) van het kentekenbewijs (als het kentekenbewijs is afgegeven vr 1 juni 2004 dan moet u het complete kentekenbewijs* opsturen)
een begeleidende brief waarin u aangeeft dat u een andere motor heeft geplaatst, met daarbij de vermelding van het aantal cilinders
Het adres is:

RDW
afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA te Veendam.


Ik adviseer u om de originelen aangetekend te versturen en voor uzelf kopien te maken. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. Aan de wijziging zijn geen kosten verbonden.

* Het kentekenbewijs van vr 1 juni 2004 bestaat uit:

Kentekendeel I
Kentekendeel II
Overschrijvingsbewijs/Kopie deel III

bovenstaande eisen gelden tot 29-04-2009. dat is dus alleen relevant voor wijziging in aantal cilinders, want daarvoor moeten de papieren gewijzigd worden. Als dit niet het geval is, is niet na te gaan wanneer de ombouw heeft plaatsgevonden
Na 30-04-2009 gelden er nieuwe individuele eisen waarvan op dit moment nog niet bekend is hoe deze worden ingevuld. Ik adviseer u om de eisen via een RDW-keuringsstation aan te vragen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor dat kan wel, ik heb weinig zin om een hoop dingen die ik heb ontworpen en bedacht even op een openbaar forum te zetten.
Helaas is mijn kennis vrij groot dat ik zelf alles moet uitdokteren, want denk niet dat er veel mensen zijn die duidelijke antwoorden hebben op mijn vragen.

Moet iedereen ook zelf weten, ik wil alleen maar zeggen dat mijn persoonlijke mening is dat een forum júist bedoeld is om informatie uit te wisselen en discussies te voeren.
Maar wat jij volgens mij bedoelt is dat je je "intellectueel eigendom" niet zo maar op straat wil gooien, klopt dat?
Als dat zo is heb ik er wel begrip voor.

En als iemand de moeite doet om kennis te vergaren dan wil ik best wel helpen.

Het kan zomaar zijn dat ik hier nog gebruik van ga maken. ;)
Maar pas ná de vakantie, nog 4 weken werken...........pffffff.....
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat ik ook dingen zelf verzin en die ook nog makkelijk voor anderen zijn die ik gewoon hier publiceer op motor-forum. Nogmaals: dit is een forum.

Ik deel jouw mening.
Maar aan de andere kant moet iedereen zelf weten wat hij niet of wel op een forum plaatst.
Zelf zou ik ook tips en trucs met anderen delen, niks mis met iemand online helpen.
 
Ik deel jouw mening.
Maar aan de andere kant moet iedereen zelf weten wat hij niet of wel op een forum plaatst.
Zelf zou ik ook tips en trucs met anderen delen, niks mis met iemand online helpen.
Ik heb er geen probleem mee als men dingen voor zichzelf houdt, maar wat Kevinblade doet is niets anders dan verkapte spam: 'kom maar langs, dan laat ik je het zien en ondertussen heb ik een klant erbij'. Kevinblade is echt terzake kundig en, in zijn posts tenminste, een aardige gozer, maar ik zie dit niets anders dan reclame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan