hebben alle lessers nu gehoorproblemen?

Staelens

Banned User
6 mei 2004
168
0
ik las hier op het forum dat als je meer dan een half-uur rondtuft zonder oordopjes dat je dan blijvende gehoorbeschadiging krijgt?


of is dit pas vanaf een bepaalde snelheid?

Maakt het ook uit of je een tourkuip hebt kwa geluidshinder?


alvast bedankt voor de repliek
 
Half uurtje? Was ik nu al doof :z

Kijk, misschien bedoelen ze met blijvende beschadiging wel 0.000000000000000000000000000000000000000001238 procent van je gehoor. Dat zijn van die lekker onderzoeken tegenwoordig, het klinkt erg maar valt best mee.

Alhoewel je na vijf jaar zonder doppen vast wel echte schade hebt, maar ik rij ook gewoon zonder doppen. Dingen komen nog wel een keer.
 
daarom lest [me]_P_ met 1 oordopje in het rechteroor, dan hoor ik ook het speakertje links wat beter. En geloof me, na een uurtje rijden SUIST m'n linkerroor behoorlijk..[/me]
 
Dan zou iedereen hier nu een gehoorbeschadiging hebben.

Kuip kan schelen, maar is meer een gevoelskwestie, dan dat het gelijk je gehoor naar de gallemiezen helpt. Met lessen heeft het toch niet altijd zin, want dan heb je al 1 oor bezet. Daarna kan je altijd nog beslissen.

De 1 hoort graag de herrie van ze uitlaat en de ander heb het liever wat rustiger aan de oren.

Zelf rij ik wel met doppen en het is heerlijk. Je hoort alles nog, maar de irritante ruis van bv de wind is weg.
 
Volgens deze site is er een tabelletje voor:

snelheid___windruislawaai___maximale belastingstijd
100 km/u______94 dB_______________15 minuten
120 km/u______98 dB________________7 minuten
140 km/u_____102 dB________________3 minuten
160 km/h_____106 dB_______________90 seconden

Bij het lessen zal het wel meevallen, daar je niet continu op de auto-/snelweg zit.
 
Ik heb me laten vertellen dat de een daar veel meer last van heeft dan de ander. Natuurlijk is het zo dat je gehoor beschadigt van hard windgeruis en dergelijke, maar ik moet zeggen dat ik er zelf niet zo heel veel last van heb. Dit heeft wellicht ook wat te maken met het feit dat mijn gehoor al redelijk permanent beschadigd is (met als oorzaak chronische oorontstekingen in beide oren vanaf mijn geboorte tot ik 15/16 was ofzo) dus er is minder te beschadigen. Desalniettemin probeer ik wel zoveel mogelijk met dopjes rond te rijden, zeker als je de snelweg op gaat omdat het toch beter is voor je oren.

Het is ZEKER niet zo dat je na een half uur al doof bent ofzo :z , alleen als je langdurig en continu een half uur op de snelweg rijdt (bijvoorbeeld woon-werk kilometers maakt op de bike) DAN houdt je er na een jaar of een paar jaar (voor iedereen verschillend) wel permanente schade aan over.

Enige waar ik nu heel makkelijk last van heb is dat mijn oren nogal eens open/dicht gaan zitten tijdens het rijden. Heeft ook te maken met het feit dat er nog steeds een zich herstellend gat in mijn trommelvlies zit. Deze hebben de artsen er vroeger in gemaakt toen ze vergeten waren dat er weerhaakjes aan de buisjes zaten |( |( |(
 
Dat permanente gehoorsbeschadiging moet je met een korreltje zout nemen hoor... (als je altijd zonder doppies rijdt gaat het op een moment naturlijk fout) maar net zoals je van pindakaas kanker schijnt te kunnen krijgen e.d. is het handiger voor een organisatie om ergens een enorm probleem van te maken om zo geld te verdienen dan ff wat genuanceerder te doen... O-)
 
ik las hier op het forum dat als je meer dan een half-uur rondtuft zonder oordopjes dat je dan blijvende gehoorbeschadiging krijgt?


of is dit pas vanaf een bepaalde snelheid?

Maakt het ook uit of je een tourkuip hebt kwa geluidshinder?


alvast bedankt voor de repliek
WAT ZEG JE

;)

joker hoort wat slecht
 
Alhoewel je na vijf jaar zonder doppen vast wel echte schade hebt, maar ik rij ook gewoon zonder doppen. Dingen komen nog wel een keer.
Van die mooie high-tech doppen met een ingebouwd microfoontje, versterkertje en luidsprekertje ;)

Het is vooral de continue belasting van je gehoor door de rijwind die om je helm waait die op den duur zorgt voor gehoorbeschadiging. De beschadiging treed al op bij snelheden vanaf 80 kmh en is onherstelbaar.

Bijkomend voordeel van gehoorbescherming is dat je een stuk langer kan rijden voordat je moe wordt.
 
Ik denk dat het meer op de lange termijn gezien moet worden. Een enkel keertje zonder doppen lijkt me niet echt een probleem, vooral met lessen niet.
Een rijles duurde voor mij ongeveer 1,5 uur waarvan je zeker een half uur met bijzondere verrichtingen bezig bent. In totaal rijd je misschien een kwartier op de snelweg o.i.d.
Natuurlijk kunnen doppen ook tijdens het lessen gebruikt worden. Ik denk dat je met op maat gegoten oordoppen (met filter) het oortje nog best wel goed kunt horen. Zelf ben ik pas doppen gaan gebruiken toen ik ongeveer 3 maanden mijn motor had. Nu wil ik echt niet meer zonder, het uitlaatgeluid hoor ik nog perfect (vooral nu met open demper :9~ ) en als ik een beetje mijn best doe kan ik een gesprek ook nog wel verstaan.. Alleen met duo is het wat lastiger, dan versta ik een stuk minder wat diegene zegt. Maar het windgeruis is wel behoorlijk weg, echt heerlijk.
 
Denk dat het pas merkbaar wordt na jarenlang rondhobbelen zonder dopjes in. Het is heus niet zo dat je na 10 lessen een gehoorapparaat nodig hebt om je vriendin te kunnen verstaan (haar begrijpen is wat anders).
 
Als ik op de motor stap en ik ben mijn oordopjes vergeten in te doen dan kom ik daar op de provinciale weg al na een metertje of 200 achter. In het dorp merk je het amper. Gelukkig kan ik nog even aan de kant voordat ik de snelweg opdraai om mijn dopjes in te doen, want ik wil niet meer zonder rijden.

Sinds ik dagelijks op de motor zit, de laatste 6 jaar dus, rijd ik altijd met dopjes in mijn oren, daarvoor net zo vrolijk zonder. Ik had er toen geen moeite mee, maar wil nu niet meer zonder dopjes rijden, zelfs als ik een keertje rustig ga toeren, doe ik ze in. Ik rijd er een stuk relaxter door. Dat geruis gaat toch behoorlijk storen op den duur. Pas als je ze een tijdlang hebt gebruikt, ga je ze waarderen *D
 
Me pa heeft 8 of 9 jaar zonder doppen gereden en heeft nu een behoorlijke gehoorbeschadiging. Wat niet alleen vervelend voor hem is, maar ook voor de omgeving. Sinds een jaar of 3-4 heeft ie dus doppen, maar helaas te laat.
Maar het is inderdaad zo dat de een er gevoeliger voor is als de ander.

Rij zelf nu sinds 2 maanden met doppen, maar ik wil echt niet meer zonder rijden. Al hoef ik maar 5 minuten op de motor te zitten.
 
van die 15 of 20 uur lessen krijg misschien wel iets gehoorbeschadiging, maar nou ook weer niet dat je gelijk stokdoof bent.

je rijdt qua tijd eigenlijk maar heel kort en ook niet erg snel. maar daarna, zeker als je veel km's maakt is het gewoon aan te raden. niets meer en niets minder.
 
alleen als ik snelweg km's maak of lekker lang ga rijden doe ik doppen in. anders niet.
 
Ook alleen maar voor de langere stukken (kwartier of langer) doe ik ze in.

Ben bij een concert van Kane geweest vorig jaar......staat ongeveer gelijk aan 10 jaar lang 180 rijden.....drie dagen oorsuizen....En ik was vooraf erg verbaasd dat er een paar mongolen waren die hun noise-stoppers gingen indoen...tot het eerste nummer begon!!!!!!!WOW
 
denk dat je met een regelmatig bezoekje aan een discotheek meer gehoorbeschadiging oploopt hoor!

heb 200 km snelweg pas gebopt zonder doppies, maar hoor nog best goed hoor!

He,...wat zeg je??
:+
 
Oh dan maar even dopjes halen ;)

Van Golden earing laatst had ik meer last, 5 dagen een suis id de oor en alles klonk een beetje gedempt.
 
Had na het lessen wel vaak last van me oren maar dat was van de instructrice die door dat oortje blerde en omdat ik het volume van het oortje altijd vol open zette |(
 
Oh dan maar even dopjes halen ;)

Van Golden earing laatst had ik meer last, 5 dagen een suis id de oor en alles klonk een beetje gedempt.
Hier zijn al veel topics over. Wees voorzichtig met je oren, want voordat je het weet heb je een suis (Tinnitus genaamd) die na 5 dagen NIET weg gaat.
Helaas spreek ik uit ervaring en dat ondanks gehoorbescherming, dus zal er ook wel wat erfelijke aanleg zijn.
Geloof me het gaat heel geleidelijk maar doof word je als je altijd zonder bescherming rijdt. Zeker bij hoge snelheden.
 
Hier zijn al veel topics over. Wees voorzichtig met je oren, want voordat je het weet heb je een suis (Tinnitus genaamd) die na 5 dagen NIET weg gaat.
Helaas spreek ik uit ervaring en dat ondanks gehoorbescherming, dus zal er ook wel wat erfelijke aanleg zijn.
Geloof me het gaat heel geleidelijk maar doof word je als je altijd zonder bescherming rijdt. Zeker bij hoge snelheden.
Tsja dit was een beetje stom van mij, ik stond voor de boxen. Dopjes ga ik zeker van het weekend halen :)
 
Ik hoor mijn motor volgens mij zelfs beter mét dopjes in. Dopjes gekocht(nu zelfs van die op maat gemaakte) en ik rijd nooit meer zonder.
Dat irritante geruis/gerommel is veel minder en ik ben minder snel vermoeid. Bovendien tingelen mijn oren nu na een rit niet meer en dat is erg prettig als je moet afrekenen bij de pomp. Die op maat gemaakte doppies laten namelijk selectief geluid door; ze dempen de windruis, maar als mensen praten kan ik ze redelijk verstaan. Een aanrader dus!
 
Ik hoor mijn motor volgens mij zelfs beter mét dopjes in. Dopjes gekocht(nu zelfs van die op maat gemaakte) en ik rijd nooit meer zonder.
Dat irritante geruis/gerommel is veel minder en ik ben minder snel vermoeid. Bovendien tingelen mijn oren nu na een rit niet meer en dat is erg prettig als je moet afrekenen bij de pomp. Die op maat gemaakte doppies laten namelijk selectief geluid door; ze dempen de windruis, maar als mensen praten kan ik ze redelijk verstaan. Een aanrader dus!
Waar kun je die dingen halen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan