HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
voor heb ik er deze op: 110/70R-17 IRC Road Winner RX01F
en achter nog deze: 130/70R-17 IRC Road Winner RX01R

Het zijn geen echte gripcijfers, maar dit rechtsboven: Bridgestone band Battlax BT 39 Rear 130/70 -17 TL 62 H – verkoop banden motorfietsen touring

Ik denk trouwens dat ik toch de pirelli sport demon neem, omdat deze veel langer meegaan.
Is dat een goed combi met mijn huidige voorband?
Ik ken de BT39 niet goed genoeg om daar een zinnig antwoord op te geven, sorry.....
 
Een Road 2 kan heel goed (over de meerwaarde van de MPR3 heb ik in dit geval mijn twijfels), maar je kan ook heel goed een Pilot Power nemen. Dan is straks het setje ongeveer tegelijk versleten, en kan je eventueel voor een ander merk gaan.

Ik neig na ook naar de MPR2 na wat meer tests te hebben gelezen op het internet, de grootste meerwaarde zou zitten in het rijden in de regen, nu rijdt ik de motor puur voor de lol en probeer ik regen zoveel mogelijk te mijden als dat kan. Nu is compleet mijden onmogelijk, maar voor de enkele bui die ik ga zien is de MPR2 genoeg.
 
Frank heb jij een 120/180 setje Road Attack 2 zo op voorraad? Wil die wel eens proberen en ben binnenkort weer in A'dam. Laatste stukje Sportsmart is idioot hardnekkig, maar ben er nu toch bijna doorheen :P De 9.000 ermee alsnog wel gehaald dan :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn achterbandje raakt op. Tijd voor een nieuwe dus.

Voor heb ik een Sportsmart. Achter wil ik een Roadsmart. 1 of 2 doen? + Toelichting graag :)


Daarnaast een vraag uit nieuwsgierigheid: Is er al meer bekend over de Nankang Roadiac? Voor 150 euro heb je een 120+160 setje. Ik heb echter nog maar 1 review gelezen en die man was ontzettend verbaasd over hoe goed het rijdt. Gaf een score van 9 uit 10. Maarja, 1 review lijkt me wat weinig om er wat zinnigs over te kunnen zeggen :P
 
Laatst bewerkt:
Roadmart 2 doen. Warmt sneller op is mijn ervaring, qua grip heb ik met de 2 nog nooit op het randje gereden, met de 1 (koud) wel...

Heerlijke band overigens.

Overigens schijnt de rs2 op lichte motoren (gsxr/sv??) wat stuiterig en oncomfortabel over te kunnen komen (door stijve karkas). Wellicht zou dat een reden kunne zijn om toch de 1 te nemen. Op m'n bandit (205kg) heb ik daar overigens geen last van, al is die wel Eem stukje harder dan de pilot road 3 die ik hiervoor had. (maar het verschil tussen de pilot road2 en de roadmart 1 was groter dam het verschil tussen de pr3 en de rs2)
 
Laatst bewerkt:
Mijn achterbandje raakt op. Tijd voor een nieuwe dus.

Voor heb ik een Sportsmart. Achter wil ik een Roadsmart. 1 of 2 doen? + Toelichting graag :)


Daarnaast een vraag uit nieuwsgierigheid: Is er al meer bekend over de Nankang Roadiac? Voor 150 euro heb je een 120+160 setje. Ik heb echter nog maar 1 review gelezen en die man was ontzettend verbaasd over hoe goed het rijdt. Gaf een score van 9 uit 10. Maarja, 1 review lijkt me wat weinig om er wat zinnigs over te kunnen zeggen :P
Neen de DRSM2, deze blijft langer rond. Het karkas is vrijwel even stijf (behoorlijk stijf dus).

Ik heb hier een setje Rodiacs liggen om te proberen. Ik durf het zelf niet aan....
 
Neen de DRSM2, deze blijft langer rond. Het karkas is vrijwel even stijf (behoorlijk stijf dus).

Ik heb hier een setje Rodiacs liggen om te proberen. Ik durf het zelf niet aan....
Dan worden het de II's idd.. maak veel snelwegkilometers dus dat is wel prettig :)

Hoe voelen die Roadiacs aan? Ik weet van Nankang autobanden dat ze ook gewoon kwalitatief erg slecht aanvoelen, je weet gewoon al dat het nooit topspul kan zijn voordat je ook maar een meter hebt gereden :P
 
Ik neig na ook naar de MPR2 na wat meer tests te hebben gelezen op het internet, de grootste meerwaarde zou zitten in het rijden in de regen, nu rijdt ik de motor puur voor de lol en probeer ik regen zoveel mogelijk te mijden als dat kan. Nu is compleet mijden onmogelijk, maar voor de enkele bui die ik ga zien is de MPR2 genoeg.

Ik snap dat nooit zo, dat bepaalde dingen na een paar losse opmerkingen als vaststaand feit worden aangenomen.
Laat ik het nog maar eens zeggen: de MPR2 is een UITSTEKENDE band in de regen, voor mij destijds een belangrijke reden om er voor te kiezen, de 3 is op nat wegdek hooguit nog wat beter.
Jij kunt dus met een gerust hart in de regen rijden met je MPR2........ :Y
 
die nankang roadiacs gaan binnenkort door een vfr rijder uitgebreid getest worden als het goed is.

hij zou mij daarvan op de hoogte houden van zijn bevindingen, als je wilt kan ik die mails dan wel aan je doorsturen ( als die vfr rijder dat goed vind uiteraard )

en autobanden en motorbanden zit wel verschil in hoor, als het slecht onder een auto is dan hoeft het nog niet slecht onder een motor te zijn.
 
die nankang roadiacs gaan binnenkort door een vfr rijder uitgebreid getest worden als het goed is.

hij zou mij daarvan op de hoogte houden van zijn bevindingen, als je wilt kan ik die mails dan wel aan je doorsturen ( als die vfr rijder dat goed vind uiteraard )

en autobanden en motorbanden zit wel verschil in hoor, als het slecht onder een auto is dan hoeft het nog niet slecht onder een motor te zijn.
Die mails zou ik wel leuk vinden ja :) Bedoel €150 voor een setje.. is op z'n minst het uitzoeken waard toch?

Met die vergelijking naar autobanden bedoel ik niet zo zeer dat omdat de autobanden slecht zijn, de motorbanden dat ook wel zullen zijn.
Ik bedoel daarmee dat je, voordat de band gemonteerd is, je vaak al kunt voelen hoe de kwaliteit is. Zo voelen Nankang autobandjes als fietsbanden aan en guess what, ze rijden voor geen meter.

Misschien voelen die Roadiacs wel net zo aan als Pilot Roads en rijden ze prima ;)
 
ze zullen prima rijden.

of ze perfect rijden dat is natuurlijk afwachten als er niet veel testen zijn.
kan tegenvallen en kan meevallen.

voor woon werk verkeer en zo nu en dan een normaal ritje zullen ze heel goed zijn denk ik.
of ze ook het ruigere snelle bochtenwerk aan kunnen op verschillende motoren dat is afwachten, maar weet je ook pas als er testen zijn, of ervaringen van gebruikers.

er is al een paar keer geschreven dat metzeler roadtec z8 middelmatige banden zijn en in de middenmoot of eronder eindigen, en nu zie ik ineens dat ze testwinnaar zijn.
grip zit ook beetje tussen de oren.
en sommige mensen die testen die zijn misschien wel gevoelig voor bepaalde merken vanwege belangen of voordeeltjes.

daarom ga ik voor 50% op de test af en 50% op ervaringen hier.


ik heb nu michelin banden onder de auto en voldoen mij prima, heb ook eens huismerk banden gehad van autozaak en die voldeed me ook prima, hangt ook af wat je motor of auto is denk ik een beetje.

zo had ik eens hele goedkope winterbanden m&s en ik had daarmee evenveel of soms zelfs minder grip dan met mijn michelin zomerbanden ( in regen en sneeuw )
 
Ik snap dat nooit zo, dat bepaalde dingen na een paar losse opmerkingen als vaststaand feit worden aangenomen.
Laat ik het nog maar eens zeggen: de MPR2 is een UITSTEKENDE band in de regen, voor mij destijds een belangrijke reden om er voor te kiezen, de 3 is op nat wegdek hooguit nog wat beter.
Jij kunt dus met een gerust hart in de regen rijden met je MPR2........ :Y

En zelfs de Pilot power (gewone) volstaat bij nat wegdek. Bijv. in de Eifel, waar ze niet van ZOAB hebben gehoord, tijdens een hoosbui gewoon nog goed plat kunnen gaan, wheelies kunnen maken en zo hard kunnen remmen dat het achterwiel omhoog komt.

En dan bijna op je bek gaan omdat je laarzen zo glad zijn op nat asfalt :+
 
Hallo allemaal,

Weet iemand hier waar de "D" in de codering bij de "Michelin Pilot Road 2 D Front" voor staat? Bij een internetzaak hebben ze de "D" versie ruimschoots op voorraad, de ander niet....


Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan