HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Weet iemand hier waar de "D" in de codering bij de "Michelin Pilot Road 2 D Front" voor staat? Bij een internetzaak hebben ze de "D" versie ruimschoots op voorraad, de ander niet....


Kees

Die extra letters zijn een (Duitse) goedkeuringsaanduiding voor bepaalde modellen motoren.
 
vast een re-post, ik heb voor mijn 1981 r100rt eindelijk A merk banden, wel heuze bejubelde bridgestone bt 45's!
wel zouden ze tubeless zijn, de TT type zou niet meer gelkeverd worden? toch rijden veel binnenband motoren er zo veel op rond.. heb ik nu banden voor nix gekocht en in de aap gelogeerd of kan ik ze gewoon met binnneband monteren?
 
Ik heb een vraagje:

Zowel voor als achter ligt er bij mij een BT014 om. De achterband is slechts 500km oud, maar de voorband moet ik op korte termijn vervangen.

Ik wil op de voorkant geen BT014 meer hebben, omdat ik dit op de voorkant geen prettige band vind. Over de achterkant heb ik geen klachten. Bovenal vind ik de BT014 een lelijk profiel hebben.

Op mijn vorige motoren heb ik altijd met Michelin Pilot Powers gereden. Heeft iemand ervaring met deze combi? Of weet iemand een beetje combinatie? Ik vind het erg zonde op een band van nog geen 1000km oud weg te doen...

Het gaat om een GSX-R 750
 
Laatst bewerkt:
Wat hier vaker voorbij komt is dat michelin's niet fijn combineren met andere merken, heeft te maken met het vrij zachte karkas van michelin meen ik. Je zou wel een andere bridgestone kunnen monteren (bijvoorbeeld de bt-016 pro ).
 
Dan worden het de II's idd.. maak veel snelwegkilometers dus dat is wel prettig :)

Hoe voelen die Roadiacs aan? Ik weet van Nankang autobanden dat ze ook gewoon kwalitatief erg slecht aanvoelen, je weet gewoon al dat het nooit topspul kan zijn voordat je ook maar een meter hebt gereden :P
Geen idee hoe ze aanvoelen. Ze zijn in zilverpapier verpakt...... (en ja, dat is de originele verpakking van Nan Kang).
 
Ik heb een vraagje:

Zowel voor als achter ligt er bij mij een BT014 om. De achterband is slechts 500km oud, maar de voorband moet ik op korte termijn vervangen.

Ik wil op de voorkant geen BT014 meer hebben, omdat ik dit op de voorkant geen prettige band vind. Over de achterkant heb ik geen klachten. Bovenal vind ik de BT014 een lelijk profiel hebben.

Op mijn vorige motoren heb ik altijd met Michelin Pilot Powers gereden. Heeft iemand ervaring met deze combi? Of weet iemand een beetje combinatie? Ik vind het erg zonde op een band van nog geen 1000km oud weg te doen...

Het gaat om een GSX-R 750
Controleer ten eerste eens hoe oud de banden zijn in leeftijd, niet in kilometers.... De resterende BT014 worden niet voor niets gedumpt tegen ontzettend lage prijzen. Ik had verleden week een klant die een setje op internet gekocht had voor 130 Euro inclusief verzendkosten. De voorband was 6 jaar oud, de achterband bijna 8 jaar.....
De Power NIET combineren met BT014. Juist de Power is erg slap van karkas, en heeft een geometrie die nogal stevig de bocht wil invallen. De 014 is juist omgekeerd.....
Kies dan voor een BT016 (eventueel de PRO-versie) of de nieuwe S20.
Maar andere merken kunnen ook prima, zoals de Dunlop Qualifier II, Pirelli Diablo Rosso (I of II), Conti SportAttack (I of II). Al deze banden zijn beter dan de BT014.....

Ik heb altijd wat moeite met mensen die op dure sportieve motoren rijden, en dan willen bezuinigen op banden en/of remmen. Deze zijn eigenlijk belangrijker dan de motor....
 
Controleer ten eerste eens hoe oud de banden zijn in leeftijd, niet in kilometers.... De resterende BT014 worden niet voor niets gedumpt tegen ontzettend lage prijzen. Ik had verleden week een klant die een setje op internet gekocht had voor 130 Euro inclusief verzendkosten. De voorband was 6 jaar oud, de achterband bijna 8 jaar.....
De Power NIET combineren met BT014. Juist de Power is erg slap van karkas, en heeft een geometrie die nogal stevig de bocht wil invallen. De 014 is juist omgekeerd.....
Kies dan voor een BT016 (eventueel de PRO-versie) of de nieuwe S20.
Maar andere merken kunnen ook prima, zoals de Dunlop Qualifier II, Pirelli Diablo Rosso (I of II), Conti SportAttack (I of II). Al deze banden zijn beter dan de BT014.....

Ik heb altijd wat moeite met mensen die op dure sportieve motoren rijden, en dan willen bezuinigen op banden en/of remmen. Deze zijn eigenlijk belangrijker dan de motor....

Bedankt voor je reactie! Ik heb de motor nog maar net, maar de BT014 is van 2010 en vorig jaar erop gekomen bij de vorige eigenaar. Ik was benieuwd of er een goede combinatie bestond met de BT014, maar mede door jouw reactie heb ik besloten gewoon een nieuwe set te kopen.

Is die eigenschap van het stevig de bocht invallen iets typisch Michelin's? Hoe komt dat, door het slappe karkas? Ik vond ze erg lekker rijden, maar ben ook wel benieuwd naar de S20 en BT016pro eigenlijk ;)
 
Om even aan te haken op die bt014 van casperbtu

Toen ik twee jaar geleden mijn K6 kocht lagen er ook die 014 onder,volgens zeggen origineel.
Ik had er qua profiel nog het seizoen mee kunnen uitrijden,maar ik wilde eigenlijk gelijk "vers" beginnen met de gixxer.
Toch heb ik ze binnen twee dagen eraf laten kiepen.
Wat een ongelooflijke kutband!

En dan verder over bridgestone...
Ik heb nu voor/achter de 016pro/016.
Achterbandje is aan vervanging toe en zou dan de S20 moeten/kunnen worden.

Nou ben ik stiekum toch niet altijd kapot van de bridgestones,er zit altijd wel een kanttekening bij (heb ik zelf ook) en toch heb ik ze vaak gehad.
Zal ik er een S20 om laten gooien en bij de volgende vervanging als voor ook op is voor een complete andere set gaan?

Over de conti's hoor ik van verschillende instructeurs dat die zonder waarschuwing al op dr plaat zijn gegaan,dus wat is dan wijs?...
 
Hmm ff een combi vraagje :)
Vorige week zijn onder gixx Conti Road Attacks gezet en nu heb ik het geluk gehad dat mijn achterband een spijker heeft gevonden die iemand is kwijtgeraakt ( ...zij die hem verloren zijn kunnen zich melden via pb!). Nu heb ik van een bekende een Michelin Pilot Power gekregen die iets ingreden is. Bijten deze twee merken elkaar?
 
Dat gaat inderdaad niet goed. De Conti's hebben een hard karkas en de Michelin een zachte. En dan heb je nu ook nog eens de zachte band áchter liggen.. geen goed plan!

Gewoon weer een Conti Road Attack achterop leggen of een Dunlop Roadsmart of Bridgestone BT032 (al weet ik die laatste niet zeker).

Verder kan Super Blackbird hier vast opheldering over geven :Y
 
Is die eigenschap van het stevig de bocht invallen iets typisch Michelin's? Hoe komt dat, door het slappe karkas? Ik vond ze erg lekker rijden, maar ben ook wel benieuwd naar de S20 en BT016pro eigenlijk ;)
Het is niet typisch iets voor Michelin, er zijn nog wat banden die dat doen. Inderdaad is de karkasopbouw hiervoor verantwoordelijk samen met de vorm van de band (die ook door de karkasopbouw bepaald wordt).
 
Dat gaat inderdaad niet goed. De Conti's hebben een hard karkas en de Michelin een zachte. En dan heb je nu ook nog eens de zachte band áchter liggen.. geen goed plan!

Gewoon weer een Conti Road Attack achterop leggen of een Dunlop Roadsmart of Bridgestone BT032 (al weet ik die laatste niet zeker).

Verder kan Super Blackbird hier vast opheldering over geven :Y
Prima verwoord, al heet de Bridgestone BT023 i.p.v. BT032......
En ik verwoord het wat milder dan jij: de kans dat het niet lekker rijdt is vrij groot. Ik wil niet met zekerheid zeggen dat het niet goed gaat.
 
En dan verder over bridgestone...
Ik heb nu voor/achter de 016pro/016.
Achterbandje is aan vervanging toe en zou dan de S20 moeten/kunnen worden.

Nou ben ik stiekum toch niet altijd kapot van de bridgestones,er zit altijd wel een kanttekening bij (heb ik zelf ook) en toch heb ik ze vaak gehad.
Zal ik er een S20 om laten gooien en bij de volgende vervanging als voor ook op is voor een complete andere set gaan?

Over de conti's hoor ik van verschillende instructeurs dat die zonder waarschuwing al op dr plaat zijn gegaan,dus wat is dan wijs?...
De S20 kan heel goed, maar deze gaat vrij kort mee, en je hebt dan achter een band met meer grip dan aan de voorkant. Dit kan een riskante combinatie zijn als je de grens gaat opzoeken en ook vindt.......

M.b.t. de Conti's: ging dat niet om de vorige versie van de SportAttack? Over de SA 2 heb ik dat (nog?) niet gehoord...... En daarnaast hebben instructeurs vaak de neiging de band de schuld te geven als ze op hun plaat gaan..... :+
 
vast een re-post, ik heb voor mijn 1981 r100rt eindelijk A merk banden, wel heuze bejubelde bridgestone bt 45's!
wel zouden ze tubeless zijn, de TT type zou niet meer gelkeverd worden? toch rijden veel binnenband motoren er zo veel op rond.. heb ik nu banden voor nix gekocht en in de aap gelogeerd of kan ik ze gewoon met binnneband monteren?

Yeah! Ga je geen spijt van krijgen! Er kunnen gewoon binnenbanden in trouwens. :)
 
De S20 kan heel goed, maar deze gaat vrij kort mee, en je hebt dan achter een band met meer grip dan aan de voorkant. Dit kan een riskante combinatie zijn als je de grens gaat opzoeken en ook vindt.......

M.b.t. de Conti's: ging dat niet om de vorige versie van de SportAttack? Over de SA 2 heb ik dat (nog?) niet gehoord...... En daarnaast hebben instructeurs vaak de neiging de band de schuld te geven als ze op hun plaat gaan..... :+

Wat zou jouw advies zijn dan,wat ook nog een beetje km's aan kan en niet binnen 4000 km op is..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan